آخرین اخبار

4. آبان 1395 - 20:43   |   کد مطلب: 24789
کارگران ساختمانی به عنوان یکی از اقشار اثرگذار در توسعه اقتصادی نقش بسزایی دارند که البته شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که تأمین اجتماعی همدان، بی‌اجازه دست در جیب این قشر کرده و موجبات سلب آرامش آنها شده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، طبق آمار ارائه شده از منابع رسمی 95 درصد مردم ایران با شرایط مختلف نگرانی تأمین معاش دارند که این نگرانی در بین قشر کارگر و به خصوص کارگر ساختمانی به دلیل رکود بازار ساخت و ساز مسکن بیشتر است.

مطلع شدیم سازمان تأمین اجتماعی استان همدان با گرفتن حق بیمه بیشتر از کارگران ساختمانی باعث شده این قشر بیشتر به زحمت بیفتند، در این ارتباط کارگران ساختمانی استان همدان از 6 ماه گذشته اقدام به پیگیری چرایی گران شدن حق بیمه خود کرده و نسبت به عدم پاسخگویی مسؤولان ذیربط و مدیریت ارشد استان اعتراض دارند.

نکته قابل تأمل آنکه، این اتفاق تنها در استان همدان رخ داده و در دیگر استان‎های کشور شاهد گرانی حق بیمه برای کارگران ساده نیستیم، با توجه به بخشنامه شماره 7.4 مشترک فنی و درآمد، حق بیمه کارگران ساختمانی براساس سطح مهارت اعلام شده در کارت مهارت فنی آنها و براساس دستمزد مقطوع روزانه شغل مربوطه با اعمال ضرائب 1.2 ، 1.3 و 1.4 برابر حداقل دستمزد سال 94 به ترتیب برای کارگران درجه سه (324.870 ریال)، درجه 2 (351.940 ریال) و درجه یک (379.10 ریال) محاسبه و وصول می‌شود این در صورتی است که در استان همدان کارگران درجه سه باید با ضریب 1.2 درصد باید همان حق بیمه کارگران درجه یک با ضریب 1.4 را پرداخت کنند که این موضوع در نوع خود جالب توجه است!

براساس قانون، کارگران ساده ساختمانی باید ماهانه 68 هزار تومان حق بیمه پرداخت کنند که در تمام کشور نیز این امر اتفاق می‌افتد، اما سازمان تأمین اجتماعی استان از آنها 82 هزار تومان حق بیمه بیشتری دریافت می‌کند.

از کارگران ساختمانی استان همدان نزدیک به 15 هزار تومان حق بیمه بیشتری در ماه دریافت می‌شود که با توجه به تعداد بالای این کارگران در استان در ماه حدود 400 تا 450 میلیون تومان و در سال بیش از 5 میلیارد تومان از جیب کارگران ساختمانی استان حق بیمه اضافه به حساب سازمان تأمین اجتماعی وارد می‌شود.

این گرانی حق بیمه برای کارگران ساختمانی فقط مختص به سال جاری نبوده و در سال‌های آینده نیز رخ می‌دهد که البته تا آخر عمر نیز شامل حال کارگران خواهد شد.

جمعی از کارگران ساختمانی همدان در اعتراض به این اقدام عجیب و در عین حال قابل تأمل تأمین اجتماعی استان اقدام به تنظیم نامه‌ای با موضوع «سوء استفاده چند میلیاردی در استان همدان» کرده‌اند و در این نامه خواستار پاسخگویی مدیران استان و کشور شده‌اند.

علی صمدی یکی از کارگران ساختمانی در همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن انتقاد از وضعیت بیمه کارگران ساختمانی در استان همدان، اظهار کرد: مدت 6 ماه پیگیر مسئله بیمه کارگران ساختمانی بودیم اما متأسفانه مسؤولان پاسخگو نیستند.

وی با اشاره به اینکه پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی در سایر استان‌های کشور 68 هزار تومان است، افزود: در استان همدان از کارگران ساختمانی 82 هزار تومان حق بیمه دریافت می‌شود.

این کارگر ساختمانی با تأکید بر اینکه کسی در استان فریادرس این مشکل کارگران نیست، ادامه داد: کارگران ساختمانی در استان همدان سالانه 20 تا 30 درصد بیشتر از دیگر استان‌ها حق بیمه پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات کارگران بیان کرد: هم اکنون شرایط ساخت و ساز مسکن به گونه‌ای است که کارگران ساختمانی وضعیت مناسبی ندارند و عموماً بیکار هستند اما تأمین اجتماعی بدون توجه به این موضوع حق بیمه بیشتری از ما دریافت می‌کند.

صمدی با بیان اینکه مسئله پرداخت حق بیمه بیشتر، فقط مربوط به امسال نیست و تا آخر عمر شامل حال کارگران ساختمانی می‌شود، ادامه داد: برخی به ما گفتند برای گرفتن نتیجه در زمان برگزاری انتخابات اعتراض کنید!

وی به درآمد پایین کارگران ساختمانی اشاره کرد و افزود: این کارگران قشر زحمت‌کشی هستند که حقوق آنها تضییع می‌شود اما انگار کسی هم پاسخگو نیست؛ دست این قشر به خاطر مظلومیتش، به جایی بند نیست.

یکی دیگر از کارگران ساختمانی که تمایلی به ذکر نام خود نداشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه کارگران ساختمانی در استان همدان ماهانه 15 هزار تومان بیشتر از کارگران دیگر استان‌های کشور حق بیمه پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: در طول ماه چند میلیارد ریال از کارگران ساختمانی حق بیمه بیشتر دریافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی حساب و کتاب‌های ما کارگران ساختمانی می‌توان گفت که تأمین اجتماعی ماهانه حدود 350 تا 400 میلیون تومان بیشتر حق بیمه دریافت می‌کند و این تخلف است، افزود: کارگران ساختمانی به خودی خود مشکلات معیشتی زیادی دارند و پرداخت چند هزار تومان بیشتر برای این قشر سخت است.

این کارگر ساختمانی با تأکید بر اینکه چندین بار به این موضوع اعتراض کردیم اما تهدید کردند که بیمه شما را قطع خواهیم کرد! افزود: کسی نیست که ما را راهنمایی کند که چگونه از حق خود دفاع کنیم؟

وی خواستار رسیدگی این موضوع از دستگاه‌های ذی‌ربط شد و تأکید کرد: معتقدم این اقدام تأمین اجتماعی استان همدان را دزدی از جیب کارگران ساختمانی دانست.

این کارگر ساختمانی بیان کرد: شاید پرداخت 15 هزار تومان در ماه مبلغ بالایی برای یک نفر نباشد اما در طول سال این مبلغ زیاد می‌شود و با توجه به تعداد کارگران استان مبلغ سوء استفاده شده چشم‌گیر خواهد شد.

کارگران ساختمانی حق دارند که در صورت صدور بخشنامه جدید به استان در این رابطه مطلع شوند و اگر چنین قانون و یا بخشنامه‌ای وجود ندارد، تأمین اجتماعی استان بر اساس کدام قانون و منطق اقدام به گران کردن حق بیمه کارگران ساختمانی کرده است؟

با وجود اعتراض کارگران ساختمانی استان و ارسال نامه اعتراضی به وزیر کشور، وزیر کار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی و رسانه‌ها، بالاترین دستگاه اجرایی استان یعنی استانداری ظاهراً در برابر چنین تخلف بزرگی سکوت کرده است!

در صورتی که محرز شود مدیری در این زمینه تخلف کرده، موضوع باید به نهادهای نظارتی ارجاع داده شده و پاسخگوی این اقدام باشد که چرا این مبلغ اضافه دریافت شده و در کجا هزینه شده است؟!

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان