آخرین اخبار

5. آبان 1395 - 22:40   |   کد مطلب: 24820
هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به موضوع مناقصه شرکت ملی نفت ایران در آذر ماه برای عقد قرارداد نفتی به جهت توسعه میادین نفتی و استحصال نفت از آن ها، گفت:

به گزارش رودآور  به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع مناقصه شرکت ملی نفت ایران در آذر ماه برای عقد قرارداد نفتی به جهت توسعه میادین نفتی و استحصال نفت از آن ها، گفت: قرار است مناقصه با حضور شرکت های نفتی خارجی در شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت صورت پذیرد و گفته شده که شرکت های ایرانی می بایست برای شرکت در این مناقصه از طریق اتصال به یک شرکت خارجی در این مناقصه شرکت کنند.

 

وی با انتقاد از نحوه برخورد وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران با شرکت های نفتی ایران در خصوص مناقصه اخیر، بیان داشت: در زمینه استحصال نفت شرکت های ایرانی داریم که از عملکرد و کارنامه خوبی نیز برخوردار هستند، از جمله این شرکت ها که از داشته های خودمان است می توان از نفت مناطق مرکزی ، فلات قاره نام برد؛ باید کار را به اینها سپرد تا در خصوص توسعه میادین اقدام کنند.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با بیان اینکه دولت مستقیما با شرکت های خارجی طرف قرارداد نشود ، تصریح کرد: باید دولت پروژه های نفتی را به شرکت های داخلی واگذاری کند و شرکت های داخلی در صورتی که نیاز به حضور سرمایه گذار خارجی داشتند با طرف های خارجی عقد قرارداد کنند ؛ ولی آنچه که در این میان مهم است دولت نباید خود مستقیما با شرکت های خارجی قراردادی را امضا کند.

 

خادمی با بیان اینکه وزارت نفت می خواهد شرکت های نفتی ایرانی را تضعیف کند، عنوان کرد: دولت می خواهد شرکت های نفتی ایران را که بیش از 37 سال سابقه در حوزه نفتی دارند را تضعیف کند و آنها را در مناقصات آینده نفتی شرکت ندهد؛ دولت می خواهد غول های نفتی را جایگزین شرکت های نفتی ایرانی کند.

 

وی افزود: تمام شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت وظیفه تولید و اکتشاف نفت را برعهده دارند همچنین از تجهیزات فنی کافی در زمینه تولید و اکتشاف نفت برخوردار هستند؛ اگر وزارت نفت می خواهد با شرکت های خارجی طرف قرارداد شود پس تکلیف شرکت های زیر مجموعه خود که وظیفه تولید و اکتشاف نفت دارند چه می شود؟ دولت اگر می خواهد با شرکت های خارجی قراردادی را منعقد کند باید شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت را منحل کند بعد از آن با شرکت های خارجی قرارداد ببندد.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مناقصه میدان نفتی آزادگان ادامه داد: دولت چرا میدان آزادگان را برای حضور خارجی ها انتخاب کرده است؟ چون این میدان از ضریب بازیافت بالایی برخوردار است ؟ با این کار می خواهد لذت و شیرینی قرارداد را برای طرف خارجی افزایش دهد.

 

خادمی افزود: دولت در واگذاری میادین نفتی به خارجی ها باید میادینی را که از ضریب بازیافت کمتری و پایین تری برخوردار اند را در اولویت قرار دهد نه میدانی مثل آزادگان که از ضریب بازیافت بالاتری برخوردار است و برای خارجی ها عقد قرارداد با میدان آزادگان شیرین تر از میادین دیگر است.

 

وی با اشاره میدان گازی فرزاد A عنوان کرد: میدان گازی فرزاد A میدان مشترکی است که بیشترین گاز را روزانه عربستان از این میدان استحصال می کند و ایران بخش کمتری از این میدان را استحصال می کند؛ دولت بجای اینکه آزادگان را در اختیار شرکت های خارجی قرار دهد میدان هایی از این دست را در اختیار آنها قرار دهد؛ دلیل این امر هم عقب افتادن ایران در زمینه استحصال نفت و گاز از این مناطق است که باید به طور جدی برای استحصال بیشتر نفت وگاز از این قبیل میادین تلاش بیشتری صورت پذیرد.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بسیاری از تجهیزات حفاری کشور بی کار اند، گفت: بسیاری از تجهیزات حفاری کشور بیکار هستند و خاک می خورند هیچ استفاده ای هم از آنها نمی شود؛ اگر کشور های خارجی هم بخواهند در ایران کار کنند باید از تجهیزات ایران استفاده کنند، خب این چه کاری است تجهیزات و میدان از ما و کار از آنها؛ شرکت های داخلی هم این قابلیت را دارند، باید کار را به شرکت های داخلی سپرده و اگر آنها نیاز دیدند که باید طرف خارجی هم با انها همکاری کند به تصمیم آنها باشد نه اینکه دولت بیاید و خود مستقیما با آنها وارد مذاکره و قرارداد شود.

 

خادمی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه دولت چند سال است کشور را معطل خود کرده است، خاطر نشان کرد: دولت چند سال است که کشور را معطل یک الگو برای عقد قرارداد با خارجی ها کرده و بر سر این موضوع هم پافشاری میکند و میگوید یا این مدل از قراردادهای نفتی یا هیچ ؛ این طور برخورد از سوی دولت چند سال کشور را معطل خود کرده است در حالی که در این مدت طولانی خارجی ها بسیاری از منابع نفت و گاز کشور را از آن خود کردند.

 

وی با اشاره به قراردادهایی که بر اساس IPC  بسته شده است گفت: هنوز هیچ قراردادی بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی IPC با هیچ شرکت داخلی و خارجی بسته نشده است و تنها یک تفاهم نامه با شرکت پرشیا بسته امضا شده است که این مورد هم هنوز نهایی نشده و چندین ماه طول می کشد تا منجر به عقد قرارداد شود، شرکت پرشیا قبل از اینها نیز در میادین یاران و کوپال و... مشغول به کار بوده است.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شرکت های داخلی به هیچ وجه تحت سلطه کشور های خارجی قرار نمی گیرند، اظهارداشت: شرکت های داخلی اعلام کردند که IPC یعنی تحت سلطه شرکت های خارجی بودن و ما این نوع از مدل قراردادهای نفتی را قبول نداریم و براساس IPC  هیچ قراردادی را امضا نمی کنیم.

 

خادمی با بیان اینکه شرکت های داخلی به هیچ وجه تحت سلطه کشور های خارجی قرار نمی گیرند، اظهارداشت: شرکت های داخلی اعلام کردند که IPC یعنی تحت سلطه شرکت های خارجی بودن و ما این نوع از مدل قراردادهای نفتی را قبول نداریم و براساس IPC  هیچ قراردادی را امضا نمی کنیم.

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان