آخرین اخبار

16. دى 1395 - 10:22   |   کد مطلب: 26048
در حالی ۹ سال از کلنگ‌زنی پیست دوچرخه‌سواری همدان می‌گذرد که روند اجرای عملیات عمرانی این پروژه حرکت لاک‌پشتی داشته و در حال حاضر نیز با پیشرفت کمتر از ۱۰ درصد غیرفعال شده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها؛ همدان هم‌اکنون به‌نوعی یک‌ کلان‌شهر محسوب می‌شود و جاده‌های شلوغی دارد و شرایط به‌گونه‌ای است که دوچرخه سواران نمی‌توانند در کوچه و خیابان اقدام به دوچرخه‌سواری کنند و تمرین دوچرخه‌سواری در خارج از شهر نیز برای آنان مشکل است و بسیاری از خانواده‌ها از این بابت نگرانی دارند.

همچنین بانوان دوچرخه‌سوار نیز با توجه به محدودیت‌هایی که دارند در همین جاده‌ها و خیابان‌ها نیز نمی‌توانند دوچرخه‌سواری کنند درحالی‌که داشتن یک پیست در استان می‌تواند به‌راحتی این مشکل را حل کند و دختران دوچرخه‌سوار با خیال آسوده و فراق بال در پیست تمرین کنند.

در حالی پیست دوچرخه‌سواری استان‌همدان در زمین سابق باغ میوه شهرداری همدان که قرار است در آن دهکده المپیک استان‌همدان که مجموعه کامل ورزشی است، افتتاح شود از سال ۸۶ به زمین زده‌شده که هنوز هم خبری از کوچک‌ترین پیشرفتی در این پیست نیست و معلوم نیست دوچرخه‌سواران استان‌همدان تا چه زمانی باید همچنان خواب پیست دوچرخه‌سواری را ببینند.

فعالیت ۱۴۰ بیمه‌شده رسمی در هیئت دوچرخه‌سواری استان‌همدان

رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان‌همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آمار ورزشکاران سازمان‌یافته هیئت دوچرخه‌سواری استان‌همدان اظهار داشت: در حال حاضر ۱۴۰۰ بیمه‌شده رسمی در هیئت دوچرخه‌سواری استان‌همدان وجود دارند اما به‌طورقطع آمار ورزشکارانی که در رشته دوچرخه‌سواری فعالیت می‌کنند بسیار بیشتر است.

علی ثقفی بابیان اینکه در استان‌همدان بیش از یک هزار نفر دوچرخه‌سوار وجود دارد درصورتی‌که به داشتن بیمه ورزشی تاکید داریم اما بسیاری اقدام به گرفتن بیمه ورزشی نکرده‌اند، گفت:  در هفته نیروی انتظامی یک همایش برگزار و نزدیک به ۴۵۰ دوچرخه‌سوار در این همایش شرکت کردند که این نشان می‌دهد آمار کسانی که در دوچرخه‌سواری فعالیت می‌کنند بسیار بالا است.

وی با اشاره به فعالیت در کمیته همگانی هیئت دوچرخه‌سواری استان‌همدان گفت: در راستای توسعه ورزش همگانی در رشته دوچرخه‌سواری تفاهم‌نامه‌ای با هیئت ورزش‌های همگانی استان‌همدان امضا و در این تفاهم‌نامه مقرر شد در همایش‌های پیاده‌روی که به‌طورمعمول در استان‌همدان برگزار می‌شود هم‌زمان دوچرخه‌سواران‌ نیز حضورداشته باشند.

رئیس هیئت دوچرخه سواری استان همدان عنوان کرد: طی ۳ سال گذشته بیش از ۲۵ همایش دوچرخه‌سواری در همدان برگزار شده اما امسال به دلیل مشکلات مالی، ادارات دولتی پای‌کار نیامدند تا بتوانیم در استان به‌مانند گذشته عمل کنیم اما به‌طورقطع در دهه فجر همایشی برگزار خواهیم کرد.

ثقفی با اشاره به مشکلات دوچرخه‌سواری برای بانوان بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی در همدان نبود پیست دوچرخه‌سواری است چراکه وقتی پیست دوچرخه‌سواری وجود نداشته باشد فضای مناسبی برای بانوان فراهم نیست.

پیست دوچرخه‌سواری همدان پیشرفت فیزیکی نداشته است

وی عنوان کرد: متأسفانه در شورای شهر همدان ‌هم باوجود پیگیری‌ها مصوب نمی‌شود که یک فضا را برای دوچرخه‌سواری بانوان مشخص کنند تا این مشکلات حل شود.

ثقفی با بیان اینکه چندین مرتبه برای راه اندازی پیست تریال و بی ام ایکس در فاز دوم بوستان ارم مکاتبه شده ولی این اتفاق رخ نداده است، گفت: این اقدام هزینه آن‌چنانی هم لازم ندارد و ما می‌توانستیم اولین استانی باشیم که پیست تریال راه اندازی کرده اما مسئولان آن‌قدر تعلل کردند که در شیراز این اتفاق افتاد.

رئیس هیئت دوچرخه سواری استان همدان با اشاره بهوضعیت  پیست دوچرخه‌سواری استان‌همدان گفت: سال ۸۶ کلنگ این طرح به زمین خورد و پیمانکاری که برای تکمیل این طرح قرارداد بسته بود پیش پرداختی گرفت و متواری شد.

ثقفی یادآور شد: بعدازاین ماجرا باز هم این پروژه ورزشی به مناقصه گذاشته شد که شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی برنده شد اما به خاطر اینکه پول نیست شروع به کارنکرده و به گفته اداره کل ورزش و جوانان استان‌همدان اولویت اجرای طرح های عمرانی با پروژه‌هایی است که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند اما این پروژه فقط یک زمین است.

احداث مدرسه دوچرخه‌سواری در همدان

وی با اشاره به استعدادیابی در این رشته ورزشی به احداث مدرسه دوچرخه‌سواری اشاره و با بیان اینکه این اقدام باعث شد مکانی برای گذران اوقات فراغت جوانان و نوجوانان فراهم شود، گفت: استعدادهای ورزشی بسیار خوبی از این مدرسه جذب شد.

رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان‌همدان افزود: مدرسه دوچرخه‌سواری و برگزاری مسابقات بین مدرسه‌ای استعدادهای خوبی مانند حمیدرضا کرمی و سینا کرمیان را که در سطح کشور خوش درخشیدند و مدال‌های کشوری را کسب کردند برای هیئت دوچرخه‌سواری استان‌همدان به ارمغان آورد.

همدان باشگاه دوچرخه‌سواری ندارد

ثقفی با اشاره به فعالیت مربیان در این رشته گفت: مربیانی که هیئت از آن‌ها استفاده می‌کند شاید به تعداد ۳ مربی آقایان و یک مربی بانوان باشد چراکه در همدان باشگاه دوچرخه‌سواری نداریم و مربیان جایی برای فعالیت ندارند وگرنه بیش از ۴۰ مربی دارای کارت مربیگری داریم.

وی بابیان اینکه سراغ هر تشکیلاتی رفتیم گفتند خروجی این کار برای ما چیست و باشگاه بزنیم چه فایده‌ای دارد؟، گفت: متأسفانه در همدان کارخانجات و بخش خصوصی دنبال حمایت از ورزش نیستند مگر اینکه اهرم فشاری رویشان باشد مثل فولاد ویان که با فشار استاندار همدان از فوتبال و والیبال استان همدان حمایت کرد.

 

وی بابیان اینکه بی‌پولی دوچرخه‌سواران استان را فراری می‌دهد، گفت: بهنام آرین یکی از دوچرخه‌سواران خوب استان برای استانی دیگر رکاب می‌زند و حتی در مسابقات قهرمانی کشور نیز سهمیه استان دیگری است و ما زورمان به هیچ جا نمی‌رسد.

رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان‌همدان بابیان اینکه هزینه هیئت دوچرخه سواری طی یک سال چیزی نزدیک به ۶۰ میلیون تومان است، گفت: این درحالی است که رقم دریافتی هیئت دوچرخه سواری خیلی کمتر است.

۲۲ میلیارد تومان برای تکمیل پیست دوچرخه‌سواری و سالن سرپوشیده دوومیدانی همدان اعتبار نیاز است

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه پیست دوچرخه‌سواری همدان اظهار داشت:  این پروژه در حال حاضر جزو پروژه‌های شرکت توسعه اماکن ورزشی است که متأسفانه غیرفعال بوده و پیشرفتی نداشته اما در همین فضای دهکده المپیک سالن سرپوشیده دوومیدانی ۱۸ درصد پیشرفت داشته که در حال حاضر این دو پروژه ورزشی برای تکمیل اعتباری بالغ‌بر ۲۲ میلیارد تومان نیاز دارند که به دنبال تأمین این اعتبار هستیم تا شاهد پیشرفته این دو پروژه ورزشی باشیم.

رسول منعم افزود: در حال حاضر ۷۹ پروژه ورزشی نیمه‌تمام در استان‌همدان وجود دارد که ۴۸ پروژه از این ۷۹ مورد، پروژه‌های استانی و ۳۱ پروژه ملی است و ۱۰ پروژه ورزشی نیمه‌تمام دیگر ازجمله استادیوم ۵ هزارنفری ملایر در استان وجود دارد که مربوط به شرکت توسعه اماکن ورزشی است.

وی با اشاره به تفکیک پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی استان‌همدان گفت: شهرستان همدان با ۹ پروژه ملی و ۹ پروژه استانی، شهرستان نهاوند با ۴ پروژه ملی و ۸ پروژه استانی و شهرستان ملایر با ۵ پروژه ملی و ۵ پروژه استانی دارای بیشترین سهم از این ۷۹ پروژه نیمه‌تمام ورزشی در سطح استان هستند.

مدیر کل ورزش و جوانان استان همدان عنوان کرد: متوسط پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها ۵۰ درصد بوده که برای تکمیل این پروژه‌ها نیاز به ۷۰ میلیارد تومان اعتبار است که نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان صرف پروژه‌های استانی و ۳۰ میلیارد تومان صرف تکمیل پروژه‌های ملی خواهد شد.

وی گفت: با توجه به کمبود اعتبارات و مشکلات مالی دولت، تکمیل و افتتاح این پروژه‌ها سخت و زمان‌بر خواهد بود، هرچند دولت همه تلاش خود را برای افتتاح هرچه زودتر این پروژه‌ها به کار گرفته است.

منعم بابیان اینکه اعتبار تخصیص‌یافته برای تکمیل پروژه‌های استانی امسال حدود ۲ میلیارد تومان و اعتبار تخصیص‌یافته برای پروژه‌های ملی یک میلیارد تومان است، بیان کرد: در حال حاضر سرانه فضای ورزشی استان‌همدان ۷۰ سانتیمتر مربع است که در صورت تکمیل ۷۹ پروژه نیمه‌تمام این سرانه به ۱۱۰ سانتیمتر خواهد رسید.

دست ما برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی باز است

وی گفت: همچنین یکی از راه‌های تسریع تکمیل پروژه‌های ورزشی استان‌همدان واگذاری طرح ها به بخش خصوصی بوده که دولت در موارد بودجه‌ای به ماده ۲۷ اشاره می‌کند که بر اساس آن دست ما برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی باز است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در استان ۱۴ پروژه قابل‌واگذاری به بخش خصوصی شناسایی‌شده که ۳ پروژه استخر ملایر، استخر رزن و استخر بانوان در همدان برای تکمیل و بهره‌برداری ‌به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذارشده است.

وی گفت: واگذاری پروژه‌های ورزشی به بخش خصوصی ضوابط دقیقی دارد که بر اساس آن بخش خصوصی بر مبنای آورده خود و سودی که به آن تعلق می‌گیرد بین یک تا ۱۰ سال می‌تواند از این پروژه‌ها بهره‌برداری کند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان بابیان اینکه یکی دیگر از راهکارهایی که دولت در قانون برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی پیش‌بینی کرده ماده ۱۰ و ۱۸ است، گفت: بر اساس این مواد قانونی پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی می‌تواند از طریق خیرین کامل و به نام آن‌ها ثبت شود که در ماده ۱۰ به خیرین ورزشی از طرف دولت تسهیلات واگذار نمی‌شود، اما در ماده ۱۸ خیرین می‌توانند از تسهیلات دولتی برای تکمیل پروژه‌ها استفاده کنند، اما در هر دو شکل پروژه به نام خیر ثبت خواهد شد.

بااین تفاسیر امیدوارم هرچه زودتر کلنگ زمین‌خورده پروژه ورزشی پیست دوچرخه سواری همدان از زمین برداشته شود و شاهد ساخت و تکمیل شدن این پیست در همدان باشیم.

انتهای پیام/

 

    ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

    دیدگاه شما

    صندوق خیریه
    همدان پرس
    آب و هوای تویسرکان