آخرین اخبار

22. دى 1395 - 21:02   |   کد مطلب: 26151
گزارشی از نارضايتي مردم از جانمايي پروژه ورزشي فامنين:
پروژه‌اي پرت از شهر!
مناقصه احداث سالن ورزشی فامنین در حال برگزاری است اما همچنان نارضایتی مردم از محل احداث این پروژه ورزشی ادامه دارد هر چند متولیان امر نیز دلایلی را برای این جانمایی مطرح می‌کنند که جای تأمل دارد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، سالن یک‌هزار و پانصد نفری فامنین هنوز احداث نشده قریب به یک‌هزار و پانصد حاشیه را پدید آورده است که مهمترین آنها در بحث جانمایی کلی این پروژه است.

متأسفانه در گذشته جانمایی پروژه‌های ورزشی استان همدان غیر کارشناسی بوده است که مهمترین آنها را می‌توان ورزشگاه 15 هزار نفری مفتح عنوان کرد که حسابی مدیران وقت تربیت‌ بدنی استان در جانمایی این پروژه چشم بازار را کور کردند.

این ورزشگاه امروز تنها محل انجام تمرینات برخی از تیم‌های فوتبال شده است و اتومبیل و موتورسواران نیز در کنار آن پیست‌های غیر استانداردی برای تمرینات خود یافته‌اند.

متأسفانه این روند حتی به شهرستان‌ها هم کشیده شده است و ورزشگاه 5 هزار نفری ملایر نیز یکی از آنهاست که به غیر از مسئولان وقت، کسی از جانمایی آن رضایت ندارند.

اما این روزها این جانمایی‌های غیر کارشناسی در پروژه احداث سالن ورزشی در حال احداث شهرستان فامنین نیز مشهود است و صدای اعتراض مردم شهرهای فامنین و حتی ماماهان را در آورده است.

این سالن قرار است جایی در منطقه بیرونی شهر فامنین ساخته شود، و این برای کسانی که می‌خواهند از این سالن چه برای مراسم‌ها و چه برای برنامه‌های ورزشی استفاده کنند، سخت است زیرا در منطقه‌ای واقع شده است که دسترسی سهل به آن امکانپذیر نیست.

مجموعه ورزشی شهر فامنین از روز ابتدای ساخت خود در بدترین مکان موجود جانمایی شده است، مکانی که امروز دارای سالن تمرین، زمین چمن فوتبال و ... است و قصور آن نیز بر دوش مدیران وقت است که این محل را برای اوقات فراغت فرزندان خود انتخاب کرده‌اند.

ساخت این سالن به طور حتم در شهرستان فامنین ایجاد انگیزه خواهد کرد و با اتمام آن سیل عظیمی از قشر جوان برای استفاده از آن صف خواهند کشید و همین امر مردم فامنین را برای انتخاب مکانی خوب، که قابل دسترسی بهتر باشد را به کوشش وادار کرده تا هر طور شده، مکان آن تغییر کند.

احداث یک سالن ورزشی خارج از شهر، امری بسیار غلط است و سرنوشتی همچون سالن انقلاب همدان و ورزشگاه 15 هزار نفری را در بر خواهد داشت زیرا وقتی در طول سال جز برگزاری چند مسابقه نتوان از سالن‌ها استفاده کرد، دیگر ساخت این سالن‌ها چه سودی دربرخواهد داشت؟

دسترسی آسان مردم به سالن شاید نخستین نظر کارشناسان برای جانمایی یک پروژه است، اما از جهات تملک زمین، نزدیکی به انشعابات انرژی، هزینه نگهداری آن در آینده و... نیز مد نظر قرار می‌گیرد و همین امر می‌طلبد جدی‌ و کارشناسی‌تر به پروژه‌ها بنگریم تا علاوه بر دسترسی درست، بتواند زیرساخت‌ها را نیز همراه داشته باشد.

برای احداث سالن ورزشی فامنین سه مکان در نظر گرفته شده بود که دو مکان در زمین‌های کشاورزی و خصوصی و دیگری در یک زمین ورزشی و دولتی، برای بررسی به دفتر فنی اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان از سوی مسؤولان شهرستان ارائه شده بود.

اعتبار این پروژه در مجموع یک میلیارد و 500 میلیون تومان است که اگر قرار به ساخت این سالن در دو زمین داخل شهر بود، ابتدا باید کار تملک آن انجام می‌شد که هزینه بسیاری را در برخواهد داشت، اما پس از تملک باید یک فرآیند فرسایشی برای تغییر کاربری زمین کشاورزی به ورزشی را طی می‌کرد، که قطعاً بسیار زمان‌بر و البته پرخرج خواهد بود.

اما این هزینه‌ها نباید منجر به احداث سالن در جایی باشد که مردم فامنین برای شرکت در یک مراسم و یا مسابقه ورزشی مجبور به طی مسیر طولانی شوند و یا به کل قید استفاده از این سالن را بزنند، که در این مواقع باید تدابیر بهتر و دقیق‌تری به کار گرفته شود، چون نمونه‌هایی از این دست پروژه‌ها را در استان کم نداریم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به وضعیت سالن ورزشی فامنین اظهار کرد: این سالن ورزشی اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان دارد و برای احداث آن باید همه جوانب را در نظر گرفت.

رسول منعم ادامه داد: این سالن از مصوبات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان فامنین است که طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان روند احداث آن به اداره‌کل ورزش و جوانان سپرده شده است.

وی تصریح کرد: برای احداث یک سالن ورزشی ابتدا باید زمینی تملک شود که در طرح تفصیلی، شهر دارای کاربری ورزشی باشد تا بتوان اجازه ساخت آن از مقامات مسئول صادر شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان گفت: چند زمین برای احداث این سالن به دفتر فنی اداره‌کل ورزش معرفی شد که کارشناسان فنی هم نظر به احداث این سالن در ورزشگاه فعلی شهر فامنین رأی دادند که از نظر اصول اولیه بسیار کارشناسی شده است.

وی با تأکید بر اینکه زمین فعلی پروژه نیازی به تملک نداشته و کاربری آن ورزشی است، افزود: همه انشعابات آب، برق، گاز در این زمین موجود است که همین مسئله خود صرفه‌جویی قریب به 800 میلیون تومان را دربردارد.

منعم تأکید کرد: اعتبار تخصیص داده شده به تنهایی پاسخگوی احداث این سالن بزرگ نیست و اگر قرار بر تملک زمین دیگری بود، عملاً کار احداث سالن به مشکل بر می‌خورد.

وی از آغاز احداث این سالن ورزشی در آینده‎ای نزدیک خبر داد و افزود: خوشبختانه نامه مبادله آن از سوی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان و تصویب شورای برنامه‌ریزی به اداره‌کل ورزش و جوانان ابلاغ شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان اضافه کرد: در نهایت اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان نیز مناقصه احداث این سالن را آگهی کرده و در روزهای آینده برنده آن در کمیسیون مربوطه مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه سعی بر این است قبل از اتمام سال جاری کلنگ احداث سالن ورزشی فامنین بر زمین زده شود، افزود: هزینه احداث این سالن از محل اعتبارات شهرستان فامنین است.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: بهترین مکان برای ساخت این سالن، زمین 3 هزار متری واقع در مجموعه ورزشی شهر فامنین است که نیاز به انشعاب ندارد.

حسن دارششدر ادامه داد: این ورزشگاه برای مردم فامنین جا افتاده است، زیرا سال‌های سال است که جوانان این شهر برای ورزش به این مجموعه مراجعه می‌کنند.

وی افزود: با توجه به تأمین اعتبارات لازم از سوی شهرستان، مشکل قانونی برای احداث آن وجود ندارد، زیرا هزینه احداث این سالن از محل اعتبارات شهرستان فامنین است که در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مصوب شده است.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان اظهار کرد: با احداث این سالن در فضای فعلی، قطعاً در آینده هزینه‌های نگهداری آن هم کاهش پیدا خواهد کرد، زیر در این مجموعه ورزشی، همه امکانات از جمله سرایداری هم وجود دارد.

وی بیان کرد: با توجه به اعتبار این پروژه امکان خرید زمین و تغییر کاربری فضای دیگری وجود ندارد و تنها گزینه مناسب ما برای احداث این سالن در همین مکان فعلی است.

دارششدر با اشاره به نارضایتی مردم از جانمایی پروژه یادآور شد: سالن‌های ورزشی به طور حتم در مکان‌هایی احداث می‌شود که دسترسی ورزشکاران آسان باشد، ضمن اینکه بتوانیم با شرایط مناسب‌تر و تسریع در ساخت اقدام کنیم.

وی بیان کرد: این مکان سال‌ها مکان تمرینات ورزشی است، پس برای مردم نیز جا افتاده است و اینکه می‌گویند خارج از شهر است نیز چنین نیست، زیرا فضای فعلی در طرح تفصیلی شهری وجود دارد و شهر در حال گسترش به آن منطقه است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان