آخرین اخبار

23. دى 1395 - 9:10   |   کد مطلب: 26154
این دوره از سوی وزارت آموزش و پرورش به همه اداره های استانی ابلاغ شد و بر اساس این ابلاغیه معلمان باید به ازای حضور در هر ساعت کلاس آموزش ضمن‌خدمت از هر نوع آن، ساعتی هزار تومان، به اضافۀ 4 هزار تومان بابت هزینۀ صدور گواهینامۀ پایان دوره! پرداخت کنند.

به گزارش رودآور  به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آموزش کارمندان و نیروهای یک مجموعه در حین کار کردن امری ضروری به نظر می رسد اما آنچه که تا کنون رواج داشته این بوده است که هزینه این آموزش ها بر عهده نهادهای متولی برگزاری دوره ها بوده و برای کارمندان رایگان است.

 

طی سال های اخیر آموزش و پرورش هم با تاسی به روش های نوین مدیریتی، شرایطی را برای آموزش کارکنان و فرهنگیان به وجود آورده و دوره هایی را در قالب آموزش های ضمن خدمت برای فرهنگیان در نظر گرفته است.

 

این آموزش ها به صورت آزمونی برگزار شده و از طریق یک سایت که به فرهنگیان معرفی می شود امتحاناتی گرفته و با لحاظ نمره نهایی فرهنگیان، دوره ضمن خدمت برای آنها لحاظ می شود.

 

نکته جالب در این آموزش ها این است که هیچ دوره آموزشی برگزار نمی شود و معلمان و فرهنگیان تنها برای یک آزمون چند دقیقه ای مبلغ 5 هزار تومان می پردازند تا در نهایت با کسب نمره قبولی آموزش و پرورش فرض را بر این بگذارد که فرهنگیان این دوره را گذرانده اند.

 

فرهنگیان در قبال یک جزوه چند صفحه ای که معمولا خلاصه ای از سایر کتب بوده و یا اینکه این جزوات قبلا تدوین شده است، مبلغی را پرداخت کرده و در نهایت نمره قبولی می گیرند.

 

این سیستم آموزشی علیرغم داشتن مشکلات فراوان در نحوه برگزاری و فراهم نبودن زیرساخت های لازم، فلسفه دوره های ضمن خدمت را نیز زیر سوال برده است.

 

این دوره از سوی وزارت آموزش و پرورش به همه اداره های استانی ابلاغ شد و بر اساس این ابلاغیه معلمان باید به ازای حضور در هر ساعت کلاس آموزش ضمن‌خدمت از هر نوع آن، ساعتی هزار تومان، به اضافۀ 4 هزار تومان بابت هزینۀ صدور گواهینامۀ پایان دوره! پرداخت کنند.

 

در آخرین اعتراض معلمان نسبت به این روش آموزشی، دوره ای با عنوان «به سوی فهم قرآن» برگزار شد که طی آن از حدود 442 هزار فرهنگی مبلغ 5 هزار تومان گرفته شد تا اجازه آزمون به آنها داده شود؛ در چند هفته اخیر اعتراض فرهنگیان به برگزاری دوره ضمن خدمت پولی آن هم با عنوان «به سوی فهم قرآن» به صورت گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فرهنگیان فراگیر شد.

 

شرکت تعداد زیادب معلم در یک آزمون در حالی که در ماه گدشته حقوق معلمان یک هفته دیرتر از موعد پرداخت شده بود شائبه های زیادی را در ذهن ها به وجود آورده است به طوری که گفته می‌شود در آستانه اتمام 4 سال دولت یازدهم، مبلغ 10 میلیارد تومان بابت یک آزمون از معلمان دریافت می شود.

 

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی اعتراض های زیادی به افزایش هزینه های جاری دولت در سال گذشته داشته اند؛ از طرفی بریز و بپاش های دولت زیادتر شده و از طرف دیگر دولت برای تامین یک دوره آموزشی به جیب فرهنگیان دست انداخته است.

 

از یک طرف فرهنگیان برای ارتقای شغلی خود نیازمند گذراندن اجباری این دوره ها و شرکت در این آزمون ها هستند و از طرف دیگر شرکت در این آزمون ها نیازمند پرداخت وجه به آموزش و پرورش است همین مساله فرهنگیان را در یک اجبار قرار داده است.

 

فرهنگیان کمپین هایی را در همین راستا تشکیل داده اند و شاید بتوانند اندکی این موضوع را تغییر دهند اما حقیقت این است که توانمند سازی فرهنگیان با روش های پیش روی آموزش و پرورش جواب گو نبوده و نخواهد بود.

 

در همین راستا رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش مدعی شده است که این دوره ها اختیاری بوده و فرهنگیان می توانستند در آن شرکت نکنند.

 

چهار بند با بیان اینکه این یک آزمون عمومی است و سایر دستگاه ها هم می توانند با دریافت وجه این دوره را برگزار کنند، تصریح کرد: تمامی دوره های ضمن خدمت آموزش و پرورش کاملا رایگان است و یکی از وظایف این وزارتخانه تامین دوره های ضمن خدمت به صورت رایگان است و این اقدام جزو خدمات ذاتی آموزش و پرورش است.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه به هیچ عنوان سیاست آموزش و پرورش تحمیل هزینه بابت گذراندن دوره‌ها به فرهنگیان نیست، گفت: «اگر هم جایی دوره‌ای برگزار شده و پولی بابت آن دریافت شده، مربوط به آموزش و پرورش نبوده است. فقط یک دوره آن هم وزارت فرهنگ و ارشاد فراخوان داد و تمام شد و متولی آن آموزش و پرورش نبوده است؛ نمی‌دانم چرا اصرار می‌کنند این دوره را به نام آموزش و پرورش معرفی کنند.»

 

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش اضافه کرد: «فراخوان این دوره را وزارت ارشاد داد و همکاران فرهنگی داوطلبانه در آن شرکت کردند. آموزش و پرورش برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، سامانه مشخصی دارد و برای هیچ‌کدام از این دوره‌ها وجهی دریافت نمی‌کنیم. اگر کسی به حساب آموزش و پرورش پولی واریز کرده، اعلام کند تا ما پیگیری کنیم. تاکید می‌کنم که سیاست وزارت آموزش‌ و پرورش دریافت وجه بابت دوره‌های ضمن خدمت نیست.»

 

درحالی آموزش و پرورش اعلام کرده است این دوره ربطی به این نهاد نداشته است که معلمان به واسطه ابلاغیه و بخش نامه هایی که دریافت کرده اند در این آزمون ها شرکت کرده اند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان