آخرین اخبار

28. دى 1395 - 18:37   |   کد مطلب: 26249
آیین نامه جدید این شورا محدودیت هایی را برای استان ها ایجاد و همین مسئله منجر به بروز اختلافاتی میان بدنه استانی و شورای عالی سیاست‌گذاری انتخابات اصلاح طلبان شده است.

به گزارش رودآور به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته، جلسات متعددی از سوی اصلاح طلبان در شهرهای مختلف برگزار شده است؛ این جلسات به منظور آشنایی احزاب و شخصیت های حامی این جریان با آیین نامه جدید شورای عالی سیاست‌گذاری انتخابات اصلاح طلبان برگزار شده است.

بر اساس این خبر آیین نامه جدید این شورا محدودیت هایی را برای استان ها ایجاد و همین مسئله منجر به بروز اختلافاتی میان بدنه استانی و شورای عالی سیاست‌گذاری انتخابات اصلاح طلبان شده است.

 

آیین نامه جدید شورای استان به شرح زیر است:

الف) ترکیب اعضای حقوق شورای اصلاح‌طلبان استان ها:

1- دبیران استانی احزاب 24 گانه عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که دارای شورای استانی یا شعبه در سطح استان بوده یا عضویت در شورای اصلاح‌طلبان استان را دارند.

2- دبیران احزاب استانی اصلاح‌طلبان که دارای مجوز فعالیت از کمیسیون ماده 10 قانون احزاب بوده و عضو شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب می باشد.

3- نماینده فراکسیون امید مجلس، بنابر صلاح دید و معرفی هیئت رئیسه فراکسیون مجلس شورای اسلامی

 

ب) ترکیب و نحوه انتخاب اعضای حقیقی شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها:

برای انتخابات سال 96 با هدف بسترسازی برای به کارگیری ظرفیت حداکثری اصلاح‌طلبان استان و تقویت مشارکت سیاسی نسبت به دعوت به همکاری جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موثر، متنفذ و مقبول ساکن استان به شیوه زیر اقدام خواهد شد:

رابطین که از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌باشند پس از کسب نظر شورای هماهنگی جبهه اصلاح‌طلبان استان و انجام بررسی‌ها و رایزنی‌ها با اشخاص متنفذ استان تعداد حداقل 5 نفر و حداکثر تا نصف اعضای حقوقی شورای اصلاح طلبان استان را جهت بررسی و تایید به کارگروه هماهنگی امور استان‌ها معرفی و پس از تایید به ترکیب شورای اصلاح طلبان استان اضافه خواهد شد.

بنابراین در این شکل جدید صحبت از انتخابات نیست؛ در واقع انتخاب این اشخاص حقیقی به عهده رابطین گذاشته شده است که این رابطین باید با نمایندگان احزاب و اشخاص متنفذ استان مشورت داشته باشند و در مجموع 5 نفر یا به تعداد نصف احزاب این افراد را تعیین کنند و به کارگروه امور استان های شورای عالی معرفی کنند و در صورت تایید این افراد اضافه می شود و جزء افراد حقیقی این شورا قرار می گیرند.

 

تبصره: حدالامکان اعضای حقیقی منتخب نباید عضو هیچ کدام ازاحزاب عضو شوراهای اصلاح طلبان استان  باشند؛ البته برای اینکه در خود شورای عالی هم بعضی از اشخاص حقیقی هستند که عضو حزب هم هستند ولی اصول آنها به عنوان نماینده حزب نیست؛ مثلا دکتر حق شناس جزء اعتماد ملی هستند ولی در آنجا نه به عنوان نماینده حزب اعتماد ملی بلکه به عنوان یک شخص حقیقی حضور دارند.

اما بیشتر در این ترکیب خواسته شده است تا وزنه احزاب قوی تر باشد و بیشتر تشکل ها فعالیت رسمی داشته باشند و مجوز هم داشته باشند.

 

نحوه ترکیب و تصمیم گیری در شورای استانی اصلاح طلبان این است که برای تشکیل شورای اصلاح طبان هر استان رابطین از طرف کارگروه استان ها تعیین می شوند تا با ایجاد هماهنگی و رایزنی و دعوت از کلیه اعضای حقوقی و حقیقی که شرایط مقرر در این آیین نامه را دارند اولین جلسه شورای اصلاح طلبان استان را تشکیل ونسبت به انتخاب هیئت رئیسه متشکل از یک نفر رئیس و دو نفر نائب رئیس ویک نفر دبیر و روسای کارگروه ها اقدام و صورت جلسه تشکیل شورای استان را تنظیم و پس ازاخذ امضا از همه اعضا به دبیر خانه کارگروه هماهنگی امور استان ها جهت اقدامات بعدی تحویل نمایند.

 

تبصره: هیئت رئیسه از بین خود یا سایر اعضای شورای استان یک نفر را به عنوان سخنگو تعیین خواهد کرد. جلسات شورا با حضور حداقل دو سوم اعضای شورا به رسمیت شناخته می شود و تصمیمات با رای موافق اکثریت ممتنع خواهد بود.

در پی اعلام این آیین نامه، اختلافات اصلاح طلبان در استان ها بالا گرفته است؛ فعالان استانی این جریان مخالف تصمیم گیری دیکتاتورگونه از تهران برای استان ها بوده اند.

اعتراض دیگر فعالان استانی در خصوص انتصابی بودن اعضا این شورا بوده به طوری که آنها معتقد هستند افراد باید با رای گیری اعضا وارد این شورا شوند.

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان