آخرین اخبار

2. بهمن 1395 - 16:19   |   کد مطلب: 26326
با وجود واگذاری صدور مجوز اجرای کنسرت‌های موسیقی به مراکز استان‌ها، طنین موسیقی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین به گوش نمی‌رسد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، با وجود واگذاری صدور مجوز اجرای کنسرت‌های موسیقی به مراکز استان‌ها دیگر صدای نواختن سازهای موسیقی که همیشه هم با استقبال چشمگیر جامعه همراه بوده در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین به گوش نرسیده و حتی گروه‌های موسیقی همدان نیز که با حداقل امکانات و تأمین هزینه‌های کنسرت اقدام به برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌کردند؛ دیگر انگیزه‌ای برای اجرای کنسرت در این شهر ندارند.

موسیقی همدان طی سال‌های گذشته نوسانات عجیب و غریبی داشته است

در همین رابطه سرپرست گروه موسیقی «آوای فاخته» همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: متاسفانه در طول سال‌های گذشته موسیقی همدان توام با نوساناتی عجیب و غریبی بوده که این امر لطمه بزرگی به موسیقی استان وارد کرده است.

رضا عباسی گفت: هیچ مرجع مستقیم و مشخص شده‌ای پاسخگوی نیازها و خواسته‌های هر چند اندک هنرمندان موسیقی نبوده و نیست.

وی برای نمونه به بحث صدور مجوز کنسرت‌ها اشاره کرد و ادامه داد: واقعاً باید با تاسف این واقعیت تلخ را بیان کرد که برای اخذ مجوز کنسرت‌ها، سازمان‌هایی که هیچ ربط و ارتباطی با هنر ندارند وارد عمل می‌شوند و در مورد چگونگی کیفیت کنسرت ابراز نظر می‌کنند.

این هنرمند خوش‌ذوق همدانی افزود: از همه اسفناک‌تر اینکه این دوستان، شخصیت و آبروی هنرمندان موسیقی را با واژه‌هایی به دور از ادب، تخریب و متزلزل می‌کنند که خود بنده یکی از نمونه‌های آشکار و زنده تخریب شده از این برخوردهای شوم و تاسف‌بار کثیف بوده‌ام.

وی که در سال‌های اخیر بیشترین تعداد کنسرت را در بین گروه‌های همدانی داشته است؛ گفت: بنابراین آیا می‌توان در این وضعیت وخیم و دردناک گفت که وضعیت موسیقی همدان خوب است؟؟ جواب این پرسش بسیار ساده است؛ خیر...خیر و خیر.

عباسی با بیان اینکه روز به روز بدتر از دیروز هستیم، افزود: هنرمند زمانی رشد می‌کند که پر و بالی برای پرواز داشته باشد.

انرژی و توان اجرای کنسرت از گروه‌های موسیقی همدان گرفته شده است

وی با بیان اینکه انرژی و توان اجرای کنسرت از گروه‌های موسیقی همدان گرفته شده است؛ گفت: این مهم البته حاصل تلاش مجدانه و پیگیر بعضی از افراد ناشناخته این شهر است که در گرفتن انرژی و توان هنرمندان موسیقی همدان حق استادی خود را به خوبی ادا کرده‌اند.

این هنرمند خوش‌ذوق همدانی ادامه داد: این دوستان شاید به نظر خودشان در این امر خطیر پیروز و سربلند بوده‌اند ولی بنده با شهامت و صراحت کامل اعلام می‌کنم تمام تلاش این گونه افراد بی هنر و به دور از فرهنگ تاکنون بی‌نتیجه بوده و چراغ روشن کنسرت‌های بچه‌های همدان با هیچ فوت که چه عرض کنم با هیچ طوفانی خاموش نمی‌شود.

وی تاکید کرد: البته این بی‌رغبتی بین گروه‌های همدان برای اجرای کنسرت نیست بلکه کاهلی، تنبلی، کناره‌گیری و بهانه‌های بی‌منطق برخی از گروه‌هاست که به طور حتم موقتی بوده و بنده امید دارم به زودی سکوت‌ها و کناره‌گیری‌های این گروه‌ها نیز به پایان خواهد رسید.

عباسی ادامه داد: اما نباید فراموش کرد که به هر حال اجرای کنسرت در هر جای دنیا هم که باشد سختی‌ها و مشکلات فراوانی دارد، لذا بر هنرمندان واقعی واجب است که در برابر همه این سدها و موانع صبور، شکیبا، محکم و مانا باشند.

وی گفت: به قول حضرت مولانا (مائیم که گه نهان و گه پیداییم/ گه عابد و گه زاهد و گه ترسائیم/ تا قالب ما به شکل خود باز آید/ هر روز به صورتی برون می‌آییم)

انگیزه‌ لازم برای برگزاری کنسرت در بین گروه‌های همدانی وجود ندارد

یکی دیگر از هنرمندان موسیقی همدان نیز در این رابطه با بیان اینکه انگیزه‌های لازم برای برگزاری کنسرت در بین گروه‌های همدانی وجود ندارد؛ گفت: به عنوان مثال در بعد مالی و به دلیل پایین بودن بهای بلیت‌ها و کاهش استقبال از اجراهای بومی؛ هنرمندان ما چندان رغبتی به اجرای کنسرت در شهر خود ندارند.  

مصطفی رشیدی مطلق که در 6 ماهه اول امسال دو کنسرت در داخل و خارج استان داشته است با اشاره به شرایط متفاوت اخذ مجور اجرا در همدان؛ گفت: متاسفانه روند و شرایط اجرا در داخل و خارج استان بسیار متفاوت است.

وی گفت: در خردادماه گذشته گروه ما کنسرتی در مجتمع شهیدآوینی داشت که متاسفانه فرایند گرفتن مجوز این اجرا، همراه با کم‌لطفی‌های بی‌شمار برخی از دستگاه‌های مرتبط بود به طوری که پس از تحمل مشقت فراوان و البته چند هفته دوندگی، در نهایت موفق به این کار شدیم.

سرپرست گروه موسیقی «آیین» همدان ادامه داد: به عنوان مثال متقاضیان برگزاری کنسرت برای اخذ مجوز اجرا باید ابتدا به انجمن موسیقی مراجعه کنند.

وی گفت: انجمن موسیقی سال‌هاست در خواب زمستانی به سر می‌برد و تنها سالی یک بار و آن هم بخاطر جشنواره موسیقی استانی از خواب بیدار می‌شود.

رشیدی‌مطلق افزود: بنده برای اجرای خود نیاز به مکاتبه و نامه‌نگاری با مسئول انجمن داشتم  اما چون مکان این انجمن تنها متشکل از یک اتاق خاک خورده و یک سر درب منقوش به نام انجمن است، در نهایت مجبور شدم به منزل ایشان مراجعه و تائیدیه ایشان را اخذ کنم.

وی با بیان اینکه برای اجرای تهران که در تالار ارسباران این شهر انجام گرفت شرایط کاملاً برعکس بود، گفت: از همان روز اول و با مشاهده برخورد خوب مسئولان تهران، از اداره ارشاد گرفته تا اماکن و مسوولان سالن و حتی بالاتر بودن بهای بلیت نسبت به شهر خودمان مشخص بود آنها هم برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری مشتاق بوده و همکاری دوچندانی دارند.

این هنرمند جوان موسیقی همدان بیان داشت: با توجه به همه این موارد و دلایل فراوانی که شاید از حوصله این بحث خارج باشد، بنده و امثال بنده چطور و با چه انگیزه‌ای می‌توانیم در شهر خود که البته نام پایتخت تاریخ و تمدن را نیز یدک می کشد، فعالیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کم بودن تعداد گروه‌ها و همچنین عدم پویایی تعداد زیادی از همین اندک گروه‌ها شرایط مطلوبی را سپری نمی‌کند؛ گفت: از طرفی دیگر در بین هنرمندان ما همدلی و یکدلی مناسبی وجود نداشته و وجود سلایق مختلف در بین آنها گاهی ناسازگاری‌هایی را هم به دنبال داشته است.

رشیدی‌مطلق افزود: متاسفانه یا خوشبختانه هنرمندان همدان تا زمانی که از منطقه جغرافیایی همدان خارج نشده‌اند از نظر فنی و شخصیتی در حد مطلوبی قرار دارند به طوری که توقعات آنها کمتر و حتی از بار فنی مطلوبی که در خور موسیقی استان است، نیز برخوردار هستند.

وی ادامه داد: اما همین عزیزان فقط کافی است تا در یک جشنواره خارج از استان شرکت کرده و یا پیش استاد مطرح کشوری دوره ببینند در این صورت کلاً دید آنها نسبت به هر آنچه که ذکر شد تغییر خواهد کرد.

آنچه مسلم است چراغ موسیقی همدان نه براساس برنامه‌ریزی و حمایت مسوولان فرهنگی استان بلکه تنها برپایه علاقه و انگیزه هنرمندان بومی آن است که تاکنون روشن مانده است؛ لذا با توجه به شرایط ذکر شده ادامه این مسیر نیز دیگر از توان و حوصله این پرچمداران هنر موسیقی همدان خارج شده و تدبیر و مدیریت مسوولان عالی رتبه استان را می‌طلبد، امری که اگر چه بارها و بارها تکرار شده؛ اما متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان