آخرین اخبار

4. بهمن 1395 - 21:50   |   کد مطلب: 26363
مراكز تجاري و سازه‌هاي بلندمرتبه‌اي با ضريب ايمني پايين
مبادا آتشفشان خفته پلاسكو در همدان بيدار شود!
بازار همدان و برخي از مراكز تجاري و سازه‌هاي بلندمرتبه اين شهر ضريب ايمني پاييني دارند كه بايد با ايمن‌سازي آن نگذاريم آتشفشان خفته پلاسكوي اين شهر بيدار شود.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، حادثه ساختمان پلاسکو که این روزها بحث داغ محافل و جلسات مسؤولان و مردم شده، تلنگری است برای اینکه مسؤولان هر شهر و مالکان واحدهای تجاری و کسبه به بررسی وضعیت ایمنی در مراکز تجاری و بازارها بپردازند تا شاهد تکرار حادثه دیگری همچون حادثه پلاسکو در شهر دیگری نباشیم.

این روزها کسبه، بازاریان و فعالان در مراکز تجاری بیش از پیش دغدغه بیمه اموال خود را دارند چرا که شاید از ایمن بودن مرکز فعالیت خود اطمینان ندارند و حادثه پلاسکو عبرتی شد تا هر عقل سلیمی پیشگیری را پیش از درمان داشته باشد چراکه نوشدارو پس از مرگ سهراب نتیجه‌ای نخواهد داشت.

همدان نیز از این قضیه مستثنی نیست و با نگاهی به بافت شهر همدان به سادگی می‌توان دریافت این شهر با وجود بازار قدیمی که مشاغل متعددی در آن به چشم می‌خورد و چندین برج مستعد رخداد حادثه‌ای مشابه است که پیشگیری از وقوع چنین حادثه‌ای توجه مسؤولان را طلب می‌کند.

با توجه به وضعیت بازار همدان که بافتی قدیمی و تاریخی با معابر تنگ و تو در تو دارد این سؤوال به ذهن خطور می‌کند که در صورت رخداد حادثه‌ای مشابه وضعیت ایمنی آن به چه صورت است؟ آیا مسؤولان وضعیت ایمنی این بازار را بررسی کرده‌اند و در صورت عدم ایمن بودن چاره‌ای اندیشیده شده است؟ در صورت بروز رخداد آیا امدادرسانی به بازار با توصیفات مذکور امکان‌پذیر است و یا اینکه فاجعه‌ای در بازار رخ خواهد داد؟ و هزاران سؤوال دیگر که نیازمند پاسخگویی است.

*بافت‌های تجاری همدان مشکلات ایمنی دارند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همدان سوم بهمن ماه در گفت‌و‌گویی اظهار کرده بود امسال 160 مرکز دولتی، شهرداری‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌های با ریسک بالا مورد بازدید قرار گرفت که نزدیک به 95 درصد این مراکز موارد ایمنی و مقررات آتش‌نشانی را رعایت نکرده بودند و در ساختمان‌های جدیدالاحداث نیز موارد قانونی ایمنی رعایت نمی‌شود.

محمدرضا بیاناتی پانزدهم دی ماه سال جاری نیز در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر با اشاره به بازدید همه ساختمان‌های اداری و گوشزد موارد ایمنی، اظهار کرد: ساختمان‌های شهرداری با وجود مشکلات بسیار در بحث ایمنی باید درصدد رفع و اصلاح این موارد باشند.

وی با سختگیرانه دانستن مقرارت ملی ساختمان، سازمان‌های آتش نشانی را متولی کنترل نظارت و اجرا دانست که در این بخش هیچ دستگاهی حق  ورود ندارد تا آسیب‌ها کاهش یابد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان مراجعه متقاضیان برای دریافت کاربری تجاری به آتش‌نشانی را در گذشته عنوان کرده بود که متأسفانه امروز این گلوگاه را برداشته‌اند و آتش‌نشانی با مشکلاتی مواجه شده است.

بافت‌های تجاری همدان نیز دارای مشکلاتی است که بیاناتی اکثر کاربری‎های تجاری را ناایمن و بیشتر حوادث را در این نوع کاربری دانسته و با وجود ارائه نامه برای استانداردسازی تجهیزات آتش‌نشانی ساختمان‌ها، در حال حاضر تجهیزات مناسبی در ساختمان‌ها نصب نمی‌شود.

عدم وجود استاندارد ایستگاهی در همدان و وضعیت نابهنجار ایستگاه مرکزی با وجود فرماندهی عملیات‌ها و شرکت در عملیات‌های درون‌شهری و برون‌شهری و حتی خارج استانی از جمله مسائل مطرح شده توسط مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی بوده که نیاز به ایجاد یک ایستگاه موقت در مرکز شهر عنوان شد چراکه ایستگاه‌های موجود نیازهای بافت مرکزی شهر را پاسخگو نیست و نیاز به دو ایستگاه استاندارد در همدان است.

رئیس اتاق اصناف استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس پس از وقوع حادثه پلاسکو از ارسال نامه به مراکز خرید، راسته‌بازار و مجتمع‌های خودرویی به منظور ایمن‌سازی این مراکز پس از وقوع حادثه پلاسکو و برگزاری جلسه‌ای به منظور اتمام حجت با واحد‌های صنفی در خصوص ایمن‌سازی طی هفته جاری خبر داد.

حمیدرضا فرسایی با اشاره به مکاتبه و برگزاری جلسات متعدد با روسا و نمایندگان هیأت امنای مراکز خرید در خصوص ایمنی بازار اظهار داشته بارها از سوی نهادهای متولی همچون بخش خدمات، برق، گاز و بهداشت گروه‌های مشترک بررسی وضعیت بازار شده و  سال گذشته واحدهایی در بازار همدان به خاطر عدم رعایت استانداردهای ایمنی پلمب شدند.

توجه به ایمنی مراکز خرید از دیگر مسائل مهم است که فرسایی در این خصوص نیز اظهار کرده بود در برخورد با مراکز خرید اتاق اصناف ابزار قانونی ندارد و وظیفه اتاق اصناف رسیدگی به واحد خاص صنفی و نه مراکز خرید است، برخورد با این مراکز نیاز به حکم دادستانی دارد که باید نهادهای حکومتی و دولتی این امر را پیگیری کنند.

پاساژ قدس متعلق به شهرداری یکی از مراکز خرید ناایمن است که اصول ایمنی در آن رعایت نشده و با توجه به اینکه در مرکز شهر و بافت تاریخی شهر واقع شده است نیاز به توجه بیشتر مسوؤلان امر برای ایمن‌سازی این مرکز و محدوده میدان امام (ره) است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس با تأکید بر اینکه حادثه پلاسکو یک درس و عبرت برای ایران است و نباید فراموش شود، گفت: نیاز به یادآوری رعایت ایمنی و ترویج فرهنگ امداد و نجات و فرهنگ توجه به خودروهای امداد و نجات در هنگام تردد آنها است.

*مردم خود در درجه اول باید به فکر رعایت ایمنی باشند

بهروز کارخانه‌ای خاطرنشان کرد:  فاجعه پلاسکو حاصل ندانم‌کاری، عدم دانش امداد و نجات و ایمنی مردم بود و مسؤولیت نظام آموزش به مردم در حوادث و بحران‌ها است.

وی خواستار جدیت بیشتر مجموعه شهرداری و آتش‌نشانی به منظور ملزم کردن واحدهای تجاری در ساخت و سازهای جدید و بافت‌های قدیمی به رعایت ایمن‌سازی شد و افزود: اگر یک مجموعه پایداری و توان مقاومت در بحران، زلزله و آتش سوزی‌ها را ندارد باید توسط ارگان‌های مرتبط پلمب شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان با تأکید بر اینکه تمام مجموعه‌ها باید مجهز به وسایل اطفاء حریق شوند، بیان کرد: ساختمان‌های بلندمرتبه و جدیدالاحداث قاعدتاً باید رعایت ایمنی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در بازار همدان نیز در صورت عدم رعایت نکات ایمنی باید برخورد لازم صورت گیرد، ادامه داد: در درجه نخست مردم خود باید به فکر رعایت ایمنی باشند.

کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: در صورتی که اتفاقی مشابه پلاسکو در بازار همدان رخ دهد با توجه به گستردگی می‌تواند این بحران پیش بیاید که البته با توجه به بلندمرتبه نبودن شاید خسارت جانی کم باشد اما خسارت مالی فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

وی به عدم امکان عبور خودرو‌های آتش‌نشانی و امدادی در بازار همدان به دلیل وضعیت معابر اشاره کرد و یادآور شد: باید قبل از وقوع حادثه با ایجاد ایمنی در بازار پیشگیری صورت گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان تصریح کرد: احداث ساختمان‌ها بر اساس مدار قانونی باید مطالبه از شهرداری، آتش‌نشانی و سازمان نظام مهندسی باشد و در بافت‌های قدیمی و جدیدالاحداث نیز نکات ایمنی رعایت شود.

با توجه به اظهارنظر‌های مختلف از سوی مسؤولان شهری پس از وقوع حادثه پلاسکو در خصوص ایمنی بازار و مراکز تجاری همدان، آیا باید منتظر بمانیم تا خدای نکرده حادثه‌ای همچون پلاسکو در همدان رخ دهد تا به فکر پیشگیر‌ی‌های بعدی باشیم؟! پس باید دست به کار شد تا دیر نشده!

پیش از وقوع هر حادثه‌ای مسؤولان و بخش‌های مختلف، دیگری را مسؤول رسیدگی به امنیت بازار و مراکز تجاری و ارائه اخطار در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می‌دانند؛ و البته بعد از وقوع حادثه نیز بازهم تقصیر گردن دیگری می‌افتد! با وضع موجود آیا انتظار پیشرفت کار در ایمن‌سازی بازار و مراکز تجاری برآورده خواهد شد یا اینکه امروز به دلیل حادثه پلاسکو چند روزی این بحث داغ است، موضوع نیز مطرح شده و و چندی دیگر به فراموشی سپرده خواهد شد؟

به راستی آتش‌فشان خفته پلاسکوی همدان کجاست؟ کم‌ نیستند مراکز ناایمن در استان؛ که از همین الان هشدار می‌دهیم اگر خدای نکرده روزی این آتش‌فشان خفته فعال شود فاجعه‌ای دیگر از جنس پلاسکو را در همدان رقم خواهد زد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان