آخرین اخبار

20. بهمن 1395 - 21:59   |   کد مطلب: 26682
ویتالی چورکین با انتقاد از اظهارات ضدایرانی ترامپ، اظهار داشت آزمایش موشک‌های بالستیک ایران خلاف قوانین بین‌المللی نیست.

به گزارش رودآور؛ باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی نوشت، «ویتالی چورکین»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در مصاحبه ای اظهار کرد مسکو امیدوار است تنش ها میان دولت جدید آمریکا و ایران به یک بحران شدید بین المللی منجر نشود.

 

چورکین با انتقاد از اظهارات اخیر ترامپ درخصوص ایران به نقش فعال جمهوری اسلامی در مبارزه با گروه تروریستی داعش اشاره کرد.

 

چورکین در ادامه خاطرنشان کرد مسکو و واشنگتن در برخی زمینه ها از جمله ایران با یکدیگر اختلافاتی دارند. روسیه با ایران روابط نزدیکی دارد. این در حالی است که روابط آمریکا و ایران به طور فزاینده ای رو به وخامت است.

 

چورکین معتقد است بسیاری از اظهار نظرات دولت جدید آمریکا علیه ایران از روی احساسات است؛ نه سیاست گذاری های منطقی و واقعیت ها. وی اظهار کرد: «در صحنه بین الملل، شما باید میان احساسات خود و آنچه شما می خواهید ببینید و آنچه از کشورهای دیگر انتظار دارید، تمایز قائل شوید.»

 

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اظهار کرد: «اعتراض ترامپ به آزمایش موشک های بالستیک ایران است. من تعجب می کنم که حتی کارشناسان آمریکایی نیز در مصاحبه های خود این اقدام را نقض ممنوعیت های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل می دانند! این ممنوعیت ها برای گذشته بوده است و اکنون دیگر چنین ممنوعیت هایی وجود ندارد.»

 

به گفته چورکین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تنها از ایران می خواهد تا موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را آزمایش نکند؛ اما هیچ ممنوعیتی در این خصوص اعمال نمی کند. علاوه بر این، اگر هم ادعایی درخصوص قابلیت حمل کلاهک هسته ای در موشک های آزمایش شده وجود دارد، پیش از اتهام زنی باید آن ادعا اثبات شود.

 

چورکین در ادامه گفت: «بنابراین، این قطعنامه هیچ ممنوعیتی علیه (برنامه موشکی) ایران اعمال نمی کند و تنها از این کشور "درخواست" کرده است. از لحاظ قانونی نمی توان ادعا کرد آزمایش های موشکی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت بوده است.»

 

پس از انجام آزمایش یک موشک بالستیک با برد متوسط از سوی ایران در تاریخ 29 ژانویه، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل این اقدام را "کاملا غیرقابل قبول" خواند و از اقدامات تلافی‌جویانه واشنگتن در واکنش به این آزمایش خبر داد.

 

ایران نیز با ذکر این نکته که این آزمایش موشکی نقض قوانین بین المللی نبوده است، تاکید کرد به هیچ کشور خارجی اجازه نخواهد داد در امور دفاعی اش مداخله کند.

 

چورکین در خاتمه اظهار کرد تنش ها میان ایران و آمریکا به درگیری نظامی منجر نخواهد شد؛ اما روابط مسکو و واشنگتن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

 

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان