آخرین اخبار

23. بهمن 1395 - 22:59   |   کد مطلب: 26743
یک کارگردان همدانی با بيان اينكه در همدان مدیر فرهنگی نداریم، گفت: تا وقتی نگاه مدیران ما تغییر نکند، اتفاق مثبتی هم در این زمینه رخ نخواهد داد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، اخیراً شاهد ورود و فروش مناسب فیلم «من اکبر اعتماد، اتم می‌شکنم» در بازار فرهنگی کشور و همدان بودیم؛ فیلمی مستند و در مورد زندگی دکتر اکبر اعتماد، پدر فناوری هسته‌ای ایران که توسط احمدرضا گنجه‌ای، فیلمساز جوان همدانی و همکاران او ساخته و روانه بازار شده است.

گنجه‌ای که متولد 1354 است، اواخر سال 1372 با شرکت در دوره‌های فیلمسازی انجمن سینمای جوانان دفتر همدان فعالیت‌های سینمایی خود را آغاز و اولین کار فیلمسازی خود را با مشارکت در فیلمی 35 میلیمتری با عنوان «پرستو» و به کارگردانی «محمد سرکانیان» در زمانی که هنوز دوره کارآموزی او در انجمن سینمای جوانان به اتمام نرسیده بود، تجربه کرد.

گنجه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد ادامه فعالیت هنری خود اظهار کرد: انجمن سینمای جوانان همدان در آن زمان، دوره خیلی خوبی را سپری می‌کرد و ما اساتید برجسته‌ای از جمله آقایان زنده‌نام، ایرج عاشوری و مرحوم خانم نسیم‌دوست را در کنار خود می‌دیدیم.

وی گفت: بعد از این دوران و در دهه 80 کمتر به کار فیلمسازی پرداخته و بیشتر در بخش تبلیغات فعالیت داشتم اما از سال 90 و با مراجعه به تهران به طور حرفه‌ای وارد حوزه مستندسازی شده و تاکنون پنج فیلم مستند نیز ساخته‌ام.

این فیلمساز موفق همدانی که آخرین کار او مستندی در مورد واقعه سی‌ام مهر همدان و با عنوان «روزی که مدرسه نرفتیم» بوده و تولید آن دو سال به طول انجامید، بیان کرد: به مستندسازی در حوزه‌های مختلف از جمله سوژه‌های تاریخی و اجتماعی علاقه‌مندم، فیلمی هم در مورد یکی از مناطق گردشگری استان کردستان داشتم.

وی با تأکید بر اینکه برای ساخت آثار مستند هیچگاه دنبال سوژه‌های از پیش تعیین شده نبودم، گفت: معمولاً سوژه‌ها به صورت اتفاقی بروز کرده اگر چه حوزه تاریخ معاصر و به خصوص تاریخ شفاهی را بیشتر دوست دارم.

گنجه‌ای دلیل اصلی کوچ هنرمندان به پایتخت را عدم حمایت لازم از آنان دانست و اظهار کرد: مدیران استان ما متأسفانه همیشه «ناودان دور ریز» هستند و با هنرمندان دیگر استان‌ها بهتر ارتباط گرفته و سفارشات کاری خود را به آنها محول می‌کنند تا بچه‌های همدان.

وی با تأکید بر اینکه مدیران همدان دید فرهنگی ندارند، افزود: متأسفانه در همدان مدیر فرهنگی نداریم و بنابراین تا وقتی نگاه مدیران ما تغییر نکند، اتفاق مثبتی هم در این زمینه رخ نخواهد داد.

این هنرمند خوش‌ذوق همدانی با اشاره به مراحل ساخت فیلم «من اکبر اعتماد، اتم می‌شکنم» گفت: به صورت کاملاً اتفاقی با دکتر اعتماد آشنا شده و با توجه به خاطرات و تفکرات ایشان، همچنین اهمیت موضوع هسته‌ای در آن زمان تصمیم به ساخت مستندی در مورد او به عنوان پدر علم هسته‌ای ایران گرفتیم.

وی با بیان اینکه فیلمبرداری این پروژه حدود سه ماه و تدوین آن در سه نوبت و طی هفت ماه انجام گرفت، افزود: با وجود استقبال بی‌نظیری که از سوی مردم از این کار شد متأسفانه باز هم آن طور که باید توجه مسؤولان قرار نگرفت و همه وعده و وعیدهای خرید آن با تغییر دولت به فراموشی سپرده شد.   

گنجه‌ای تأکید کرد: البته این تأسف نه به خاطر اینکه این فیلم ساخته من بوده، بلکه به خاطر حقی است که دکتر اعتماد بر گردن همه مردم ایران دارد و انتظار می‌رفت حداقل برای قدردانی از زحمات او حمایت و توجه بیشتری از این کار صورت می‌گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر شرایط فعالیت در حوزه فیلمسازی نسبت به سال‌های گذشته گفت: در گذشته هر فردی که می‌خواست فیلمی بسازد حتماً باید وارد انجمن سینمای جوانان می‌شد تا بتواند علاوه بر آموزش تئوری از امکانات آن زمان شامل دوربین و فیلم و نگاتیو استفاده کند اما الان و با تکنولوژی‌های جدید هر شخصی می‌تواند به تنهایی و حتی با گوشی همراه خود فیلم بسازد.

گنجه‌ای افزود: با این حال فعالیت و آثار تولید شده در سال‌های دورتر از نظر کیفی و فنی بسیار مطلوب‌تر نسبت به کارهای حال حاضر هستند.  

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان