آخرین اخبار

2. اسفند 1395 - 9:21   |   کد مطلب: 26913
اغلب افرادی که امروز با وانت‌بار مشغول فروش میوه هستند، پیش از رکود اقتصادی، در بخش‌هاي ديگر فعال بودند و به ناچار به اين كار روي آوردند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، یکی از مباحث مهم شهری در همدان که توسط شهرداری، شورای شهر، اتحادیه میوه و تره‌بار، اتاق اصناف و پلیس راهور مطرح می‌شود، موضوع فعالیت وانت‌بارهایی در خیابان‌ها و محله‌هاست که به عرضه محصولات مختلف به ویژه میوه و تره‌بار مشغولند.

فروشگاه‌داران و اتحادیه صنف میوه و تره‌بار اعتقاد دارند که وجود این وانت‌بارها در محله‌های مختلف و یا خیابان‌های اصلی چون بلوار آیت‌الله نجفی یا مقابل شهرک بهشتی و شهرک مدنی باعث تشدید رکود بازار برای واحدهای صنفی قانونی که مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند، شده است.

اما سئوال اینجاست افرادی که به فروش میوه در وانت‌بارها می‌پردازند، از چه قشری از جامعه هستند و چگونه به این شغل روی آوردند؟

وقتی رکود بر تمام بخش‌های اقتصادی جامعه چیره می‌شود، به طور خودکار افراد برای تأمین نیازهای خود به سمت شغل‌هایی می‌روند که مردم در شرایط بد اقتصادی نمی‌توانند آن نیاز را حذف کنند و همین مسئله باعث رکود در شغل‌هایی که هنوز مشتری دارند می‌شود.

بارفروشی با وانت نیز از جمله شغل‌هایی که پس از رکود اقتصادی در بخش تولید و ساخت و ساز با هجوم افراد بسیاری مواجه شد، به همین دلیل با چند تن از این افراد که در محله‌های مختلف خودروی وانت خود را متوقف کرده و به فروش لیموشیرین، پرتقال، سیب و کاهو اشتغال دارد به گفت‌و‌گو نشستیم، چراکه تا به امروز نظرات افرادی در این حوزه عنوان می‌شد که مسؤولیت داشتند و یا در اتحادیه میوه و تره‌بار در حال فعالیت هستند.

یکی از فروشندگان سیار میوه و تره بار که موی سرش سپید شده بود، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: حدود 20 سال است که با وانت در محله‌ها و بازارهای هفتگی که برپا می‌شود به فروش میوه اشتغال دارم.

جعفر محبی با اشاره به اینکه تا سال‌های قبل از رکود، درآمد این کار می‌توانست یک زندگی معمولی را پشتیبانی کند، افزود: در دو سال اخیر شاهد هجوم افراد زیادی به این شغل هستیم به طوری که در برخی از مناطق هر دو طرف بلوار مانند آیت‌الله نجفی وانت‌بارهای بسیاری میوه می‌فروشند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر همدانی‌ها علاقه دارند تا از سر گذر خرید کنند، تصریح کرد: پیش از این در محله‌ها گشت می‌زدیم و با بلندگوی دستی مردم را باخبر می‌کردیم که بار تازه آوردیم.

این فروشنده سیار با بیان اینکه نسل جدید به ویژه در مناطق بالای شهر ترجیح می‌دهد از فروشگاه‌های خوش رنگ و لعاب خرید کند، تصریح کرد: تا 10 سال پیش در برخی از محله‌ها ما مشتری‌های ثابتی داشتیم که منتظر بودند تا کالاهای مورد نظرشان را در عرضه کنیم اما امروز این مشتری‌ها کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد در فصل مختلف از شهرهای شمالی و جنوبی میوه مخصوص آن منطقه را به شهرهای دیگر از جمله همدان می‌آورند، ادامه داد: این اقدام باعث می‌شود که توان رقابتی افراد بومی از بین برود و مردم نیز از این وانت‌ها استقبال می‌کنند.

محبی با تأکید بر اینکه اگر ساماندهی در حوزه وانت‌بارها انجام شود، افراد بدون صلاحیت فرصتی برای سوء استفاده نخواهند داشت، خاطرنشان کرد: ساز و کار این سازماندهی از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید دید که چه ملاک‌هایی را در نظر می‌گیرند.

وی تأکید کرد: از شهرها و استان‌های اطراف نیز برای بارفروشی به همدان روی می‌آورند و در ساماندهی وانت‌بارها این مسأله باید در نظر گرفته شود.

جریمه‌های سنگین راهنمایی و رانندگی به جای عوارض و مالیات

محمد جواهری، یکی دیگر از بارفروشان سیار در گفت‎و‌گو با فارس با بیان اینکه ساماندهی وانت‌بارها باعث شناسایی آنها خواهد شد و ممکن است در بیمه شدن آنان نیز مفید به فایده باشد، گفت: در حال حاضر اگر پلیس راهنمایی و رانندگی من را در این شرایط ببنید جریمه خواهد کرد که با انجام ساماندهی این اتفاق رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی در درآمد وانت‌بارها تأثیر نخواهد داشت، اظهار کرد: ما از ساعت 5 صبح بیرون می‌آییم، تا پاسی از شب در حال فعالیت هستیم و هر روز به این کار مشغولیم.

این میوه‌فروش سیار افزود: دست، در این کار هم زیاد شده، به همین خاطر درآمدها هم بسیار کاهش یافته است، اما از سر ناچاری همچنان به این کار ادامه می‌دهیم.

وی درباره اعتراض فروشگاه‌های قانونی به وجود وانت‌بارها، تصریح کرد: ما هم عوارض و مالیات خودروی خود را پرداخت می‌کنیم و وقتی که در بازار روزها حاضر می‌شویم نیز مبلغی به شهرداری پرداخت می‌کنیم.

جواهری با اشاره به اینکه فقط برای حضور در هفته‌بازارها مبلغی به شهرداری پرداخت می‌کنیم، ادامه داد: در 6 ماهه دوم سال گذشته 750 هزار تومان جریمه پرداخت کردم.

90 درصد میوه‌فروشان سیار بومی همدان نیستند

وی با تأکید بر اینکه اهل همدان است، خاطرنشان کرد: هستند افرادی که از شهرهای دیگر در همدان با وانت به فروش میوه و سایر اقلام می‌پردازند اما بیشتر به شهرها و روستاهای اطراف تعلق دارند.

این میوه‌فروش سیار با بیان اینکه 90 درصد فروشندگان سیار میوه با وانت‌بارها غیر بومی همدان هستند، گفت: همدان تولیدات چندانی ندارد و بنابراین مجبور هستند که نیازهای خود را از خارج استان تهیه کند.

وی با اشاره به اینکه گلخانه و یا باغاتی که نیاز مردم را تأمین کند در داخل استان پررنگ نیستند، اظهار کرد: وقتی تولید در داخل رونق داشته باشد طبیعی است که ما نیز به کار کردن در این واحدها روی خواهیم آورد و نه اینکه به دنبال تهیه جنس و فروش آن باشیم.

جواهری با تأکید بر اینکه اجناس خود را صبح زود از میدان بار تهیه می‌کنیم، افزود: قیمت ما با فروشگاه‌ها فرقی نمی‌کند هر چند برخی معتقدند بعضی از اجناس ما گران‌تر است در حالی که به کیفیت اجناس توجه نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه باید ایجاد گلخانه در همدان حمایت شود، تصریح کرد: کمتر کسی را می‌توان یافت که به عنوان مسؤول به فکر همدان باشد نمونه‌های بسیاری هستند که خواهان سرمایه‌گذاری بودند اما حمایت نشدند.

40 درصد وانت‌بارها فعالان صنعت ساخت و ساز هستند

این میوه‌فروش سیار با بیان اینکه حدود 40 درصد از وانت‌بارهایی که به فروش میوه مشغول هستند، کارگر و نیروی خدماتی ساختمانی هستند، ادامه داد: پس از رکود ساخت و ساز بسیاری از فعالان عرصه ساخت و ساز به فروش میوه با وانت بار روی آوردند.

وی با اشاره به اینکه در کار ساختمانی فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: در حوزه کارهای فانتزی ساختمان شامل آبنما، شومینه و سنگ‌های تزیینی مهارت دارم، اما کمتر به این توانایی‌ها توجه شده است.

جواهری با بیان اینکه در همدان چون فرصت شغلی کم هست، در هر کاری دست، هم زیاد می‌شود، گفت: هر فردی مجبور است که وارد کارهایی موفق شود تا بتواند درآمدی برای خانواده خود داشته باشد و شرمنده آن‌ها نشود.

وی با اشاره به اینکه مستأجر است، اظهار کرد: به ناچار مجبور شدم به همدان بیایم وگرنه در شهر‌های دیگری چون تهران و شیراز بیشتر به این توانایی توجه کرده و هزینه آن را نیز می‌پردازند.

بی‌توجهی به توانایی افراد

این میوه‌فروش سیار با بیان اینکه متأسفانه به استعدادها و توانایی افراد توجه لازم نمی‌شود، افزود: حتی برای المان میدان امام(ره) طرحی داشتم که موفق نشدم توجه مسؤولان وقت را جلب کنم که به طرح ما حداقل نگاه کنند.

وی با اشاره به اینکه در میوه فروشی سود اصلی را میدان باری و دلال می‌برد، تصریح کرد: زحمت این کار تنها برای ما مانده است.

جواهری تأکید کرد: تا دو سال پیش به گفته سابقه‌دارها در حوزه فروش میوه، بارفروشی با وانت خوب بوده است اما طی دو سال اخیر این کار نیز به مانند گذشته سود ندارد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان