آخرین اخبار

3. اسفند 1395 - 17:56   |   کد مطلب: 26931
بارش برف بخشی از قانون طبیعت است اما گاهی ناتوانی در مدیریت بحران، خسارات بسیاری به بار می‌آورد کمااینکه در بهمن ماه امسال ملایر از این رخداد در امان نماند و متحمل ضرر و زیان شد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر؛ بارش باران و برف و نزول رحمت الهی در جای جای مناطق کشور در فصل پاییز و زمستان به همان اندازه که موجب خوشحالی مردم شد خساراتی را نیز به بار آورد و حتی در برخی مناطق تهدیدی آسیب زا محسوب شد.

شهرستان ملایر طی ماه اخیر با بحران برف سنگین مواجه شد و این رخداد مشکلات و خسارات زیادی به همراه داشت در حالی که می شد با مدیریت این وضعیت از بروز خسارات سنگین جلوگیری کرد.

قطعی چند روزه برق و به طبع آن از کار افتادن سیستم آبرسانی و خسارات سنگین به بخش کشاورزی بیانگر تنها بخشی از ناتوانی مدیریت بحران در این ایام بود.

آنچه مسلم است؛ این تهدیدها را می توان با بهره گیری از تجربه های گذشته به فرصت تبدیل کرد و با برنامه ریزی مناسب و اجرای درست آن خسارات بلایای طبیعی را به حداقل رساند به طوری که با بازخوانی و برطرف کردن نقاط ضعف در مدیریت بحران و کنترل حوادث ناشی از آن و آموزش مهارت های اجتماعی می توان این بحران ها را مدیریت کرد.

شناخت بحران و بکارگیری مدل های مدیریتی آن، شیوه های پیشگیری و کاهش اثرات بلایای طبیعی، بازگشت به حالت عادی با بهره گیری از تمامی منابع و امکانات و آمادگی برای مقابله با بحران بعدی از جمله مواردی است که مدیریت بحران باید مد نظر قرار دهد.

قطعی کامل برق شهرستان، خروج چاه‌های تأمین آب ملایر از مدار شبکه توزیع، مسدود شدن راه‌های ارتباطی، اختلال در شبکه‌های مخابراتی، تعطیلی کارگاه‌های صنعتی، از کار افتادن مراکز سوخت‌رسانی و خدمات‌رسانی و ده‌ها مشکل دیگر از شکسته شدن یک دکل برق شروع شدنماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه با بیان اینکه بارش کم‌سابقه برف در شب ۲۵ بهمن آثار و تبعات در سطح شهرستان ملایر داشت که به آسانی نمی‌توان از آن گذشت، گفت: قطعی کامل برق شهرستان، خروج چاه‌های تأمین آب ملایر از مدار شبکه توزیع، مسدود شدن راه‌های ارتباطی، اختلال در شبکه‌های مخابراتی، تعطیلی کارگاه‌های صنعتی، از کار افتادن مراکز سوخت‌رسانی و خدمات‌رسانی و ده‌ها مشکل دیگر که از شکسته شدن یک دکل برق شروع شد و دامنه آن تا تعطیلی نانوایی‌ها گسترش یافت و روال عادی زندگی مردم ملایر را دچار مشکل کرد، همگی بیانگر آن است که مدیریت بحران استان آمادگی لازم را برای برخورد با حوادث غیر مترقبه ندارد.

 

حجت الاسلام احد آزادیخواه با تاکید بر اینکه سال‌هاست فرسوده بودن زیرساخت‌های برق شهرستان به مدیران ارشد کشور یادآوری می‌شود، گفت: نمایندگان ملایر در این دوره از مجلس طی جلسات متعدد با مسئولان وزارت نیرو لزوم بازسازی شبکه فرسوده برق در ملایر را یادآور و خواستار بهسازی زیرساخت‌ها شده‌اند.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به این خواسته به‌حق، نعمت الهی بارش برف را به بلیه طبیعی تبدیل می‌کند و شهرستان را در بحران فرو می‌برد، گفت: وقت آن رسیده که مسئولان تجربه امروز را چراغی فراروی آینده قرار دهند و برای جلوگیری از اتفاقات مشابه و خطرات احتمالی بعدی چاره‌ای بیندیشند و دست به اقدام عملی بزنند.

از سال‌های گذشته موضوع راه‌اندازی یک واحد نیروگاهی در سطح شهرستان به موازات احداث تصفیه‌خانه سد کلان مورد توجه قرار گرفته اما حمایت‌های لازم از احداث این دو واحد تولیدی و خدماتی صورت نگرفت نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی یاداور شد: از سال‌های گذشته موضوع راه‌اندازی یک واحد نیروگاهی در سطح شهرستان به موازات احداث تصفیه‌خانه سد کلان مورد توجه قرار گرفته اما حمایت‌های لازم از احداث این دو واحد تولیدی و خدماتی صورت نگرفت تا به هنگام حادثه امکان پشتیبانی فنی از دستگاه‌ اجرایی شهرستان و خدمات‌رسانی به موقع مقدور نشود.

وی با بیان اینکه از مدیریت بحران استان انتظار می رفت که علاج واقعه قبل از وقوع کند و با آمادگی کامل به استقبال بحران برود تا نتیجه یک بارش سنگین، غافلگیری مسئولین و مردم شهرستان ملایر نباشد، گفت: انتظار می‌رود وزارتخانه‌های متبوع، مدیران کل و همچنین ستاد مدیریت بحران استان از آمادگی و ورزیدگی بیشتری برای مقابله با شرایط مشابه برخوردار باشند تا در مواقع اضطرار بتوانند ضمن پایش بحران، راهکارهای پیش‌گیری و از قبل تعیین شده را به کار ببندند.

آزادیخواه گفت: با توجه به بحران خشک‌سالی در کشور و کاهش منابع آب زیرزمینی که با امنیت غذایی نسل‌های آینده ارتباط مستقیم دارد، این فرصت را باید قدر دانست و از آن برای تقویت ذخائر آبی استفاده کرد.

ستاد مدیریت بحران باید استراتژی خود را در مقابله با بحران تغییر دهد

وی تاکید کرد: ستاد مدیریت بحران در سطح کشور و استان باید استراتژی خود را در مقابله با بحران تغییر دهد و از طریق ظرفیت‌سازی به فکر تبدیل تهدید به فرصت باشد.

مدیر شرکت توزیع برق شهرستان ملایر نیز در گفتگو با مهر با اشاره به خسارت ۳۹ میلیارد ریالی بارش برف هفته گذشته به  شبکه توزیع برق ملایر اظهار داشت: پس از بارش برف سنگین هفته گذشته به‌واسطه شکستگی‌های دکل‌ها و پایه‌های انتقال برق، شهرستان از مدار خارج شد.

 

امیرحسین بادامی از آسیب جدی بارش برف به ۴۵۰ کیلومتر از شبکه توزیع برق ملایر خبر داد و گفت: ۲۵۰ کیلومتر از شبکه فشار متوسط و ۲۰۰ کیلومتر از شبکه فشار ضعیف در این حادثه آسیب دید.

بادامی بابیان اینکه ۱۵۰ پایه فشار متوسط و ۱۲۵ پایه فشار ضعیف تاکنون در شهرستان شناسایی‌شده که با مشکل و شکستگی مواجه شده‌اند، گفت: پس از آسیب دیدن شبکه‌های انتقال شهرستان با فراخوان  ۴۰ اکیپ اجرایی از کارکنان اداره برق ملایر، پیمانکاران و استان‌های کرمانشاه و لرستان مشتمل بر ۲۰۰ نفر نیرو به کار گرفته‌شده و در چهار شبانه‌روز قطعی برق در شهرستان برطرف شد.

اصلاحات اساسی شبکه نیازمند زمان است

وی عنوان کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی و عدم دسترسی به برخی مناطق اصلاحات اساسی شبکه نیازمند زمان است چراکه شبکه‌ها از حالت استاندارد خارج‌شده و برای مقاوم‌سازی و استانداردسازی شبکه‌ها خاموشی‌هایی اعمال می‌شود.

مدیر شرکت توزیع برق شهرستان ملایر بابیان اینکه هم‌زمانی باد، برف، باران و رعدوبرق و یخ زدن سیم‌های برق و ایجاد شوک‌های مکانیکی مهم‌ترین دلیل شکستن دکل‌ها و پایه‌های بتنی انتقال برق بوده است، گفت: حجم قابل‌توجهی از شبکه برق‌رسانی شهرستان نیاز به تقویت دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ملایر نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه بارش سنگین برف و قطعی برق در هفته گذشته ۱۲۷ میلیون تومان به آب شهری ملایر خسارت وارد کرد، گفت: این بحران باعث خاموشی همه چاه‌های آب شرب و ۲۳۳ حلقه چاه آب شرب ملایر به مدت ۱۷ ساعت شد.

قطعی آب حدود ۱۰ درصد مشترکان ملایری در زمان قطعی برق

یاسین جوکار به قطعی آب حدود ۱۰ درصد مشترکان ملایری در زمان قطعی برق اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از بروز مشکل در تامین آب شرب شهروندان ملایری، فشار آب را با استفاده از شیرهای فشارشکن تعدیل کردیم.

وی بابیان اینکه برای جلوگیری از بحران در شهرستان از دو ژنراتور برای رفع مشکل فشار آب استفاده شد، گفت: براثر قطعی برق و بحران پیش آمده ۱۲۷ میلیون تومان به زیرساخت‌های آب شهری ملایر خسارت وارد شد که شامل تعدادی از تابلوهای برق، شکستگی لوله‌های آب و خسارت به پمپ‌های چاه‌های آب بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه بارش برف و قطعی برق در روزهای اخیر در این شهرستان، بیش از ۳۰۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاروزی ملایر خسارت وارد کرد، گفت: این میزان خسارت در بخش هایی که دسترسی به آنها امکان پذیر بوده، برآورد شده و هنوز برخی قسمت ها در حوزه کشاورزی قابل دسترسی نیست.

 

غلامحسین تقوی عنوان کرد: عمده خسارت ها به بخش باغبانی شامل گلخانه ها، شکستن درختان میوه، راه های بین مزارع، مرغداری ها، واحدهای پرورش شترمرغ، استبل های دام، استخرهای پرورش ماهی، خسارت به بند انحرافی کانال آبرسانی قنات و واحدهای تولید شیر وارد شده است.

وی بابیان اینکه حدود ۷۰ درصد گلخانه های ملایر به علت ریزش سنگین برف و قطعی برق آسیب دیدند که بیشتر در زمینه تولید سبزیجات و صیفی جات بودند، علت اصلی آسیب دیدگی گلخانه ها را خوب گرم نشدن گلخانه ها و تخریب سازه ها عنوان کرد و گفت: بسیاری از سازه های این گلخانه ها قدیمی و دارای طراحی ۱۵ ساله است که ریزش برف و قطعی برق بیشترین میزان آسیب را به آنها وارد کرد.

افت تولید و توزیع شیر در شهرستان ملایر

وی همچنین با بیان اینکه به دلیل قطعی برق بار میکروبی شیرهای تولیدی در این شهرستان بالا رفت و شاهد افت تولید و توزیع شیر در این شهرستان بودیم، گفت: خسارت هایی همچون تلفات دام ناشی از قطعی برق نیز گزارش شد.

بااین تفاسیر آنچه مسلم است اینکه مسئولان مدیریت بحران باید برای حداقل رساندن تاثیر چنین حوادثی در جامعه شهری و روستایی گام های اصولی و هماهنگی برای امداد رسانی و کمک به موقع به مردم بردارند.

بارش برف هفته گذشته ملایر باردیگر برنامه های مغفول مانده مدیریت بحران و کاستی ها را به مسئولان و برنامه ریزان گوشزد کرد تا شاید درس هایی از طبیعت بگیریم و بتوانیم در روبرو شدن با سایر بلایای طبیعی نظیر زلزله، سیل و غیره ساز و کار آن را به درستی بکار ببندیم.

طبق اعلام ستاد مدیریت بحران، از ۴۰ حادثه طبیعی در جهان، ۳۰ نوع آن در کشور به وقوع می پیوندد اما سوال این است آیا اتاق بحران باید فقط در روزهای بحران تشکیل و فعال شود؟ آیا بهتر نیست با درس گرفتن از بحران هایی این چنینی به طور اساسی به بازنگری و ساماندهی آن بپردازیم.

اگرچه در زمان حاضر فناوری های پیشرفته فرصت های پیشگیری و مقابله با این گونه حوادث و بحران ها را افزایش داده، اما به دلیل نبود انسجام کاری و ضعف در برنامه های راهبردی اغلب برای کاهش خسارات و تلفات اندک در چنین بحران هایی فقط به موضوع امداد و نجات و جبران خسارات وارده پرداخته می شود که در جایگاه خود لازم و قابل اهمیت است اما کافی نیست و باید امور تقویت شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان