آخرین اخبار

4. اسفند 1395 - 11:51   |   کد مطلب: 26947
تکیه بر افزایش تولیدات بومی و صادرات به جای واردات در کنار نقش هدایت‌گر دولت و همراهی مردم و برون‌گرایی درونزا از اصول اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود که تحقق آن به حتم جهادی بی‌پایان است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر؛ تدوین برنامه جامع اقتصاد مقاومتی و ابلاغ آن از سوی رهبر معظم انقلاب، نقطه عطف مهمی  در پوست اندازی نظام اقتصادی کشور به حساب می‌آید چراکه به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی و به کارگیری ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در آن مطرح است.

پرداحتن به این موضوع به دلایل مختلف امری مهم و ضروری است چراکه از یک طرف دشمنان تلاش می‌کنند تا نسبت به در هم ریختگی اقتصاد ایران اقدام کنند و از ناحیه اقتصاد، ضرباتی را به ایران وارد کنند و از سوی دیگر مقاومت در اقتصاد نسخه ای کارساز برای عبور از این مرحله است.

موضوع اقتصاد مقاومتی موضوعی بدیع و بکر است و تجربه منتشر شده مکتوبی در مورد آن وجود ندارد اما به طور حتم برای کشوری که مصمم است اقتصاد تک محصولی و مبتنی بر درآمد نفت را متحول کرده و به سمت عدم وابستگی به نفت حرکت کند، موضوع اقتصاد مقاومتی یک راهکار و نقشه راه سازنده است.

هرگاه و در هر برنامه‌ای معیارهای گفتمان امام (ره) و انقلاب مورد توجه مدیران قرار گرفته، موفقیت قطعی و سرشار از برکت الهی نصیب ملت ایران شده استدر همین زمینه کارشناس امور اقتصادی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با  بیان اینکه تجربه چندین ساله انقلاب نشان داده که هرگاه و در هر برنامه‌ای معیارهای گفتمان امام (ره) و انقلاب مورد توجه مدیران قرار گرفته، موفقیت قطعی و سرشار از برکت الهی نصیب ملت ایران شده است، گفت: ساده‌زیستی علاوه بر آنکه بر روحیه همکاری و مقاومت در برابر مشکلات و ناملایمات مردم می افزاید، باعث نهادینه شدن روحیه صرفه جویی و قناعت و در نتیجه بهره وری ها بالا می شود.

عباس موسوی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی همه مسئولند و باید از هزینه های بی‌مورد و غیرضرور و بدون اولویت پرهیز کرد، گفت: در اقتصاد مقاومتی باید روحیه انقلابی و اسلامی بر مدیران حاکم شود به طوری که در هر نوع حرکت و اقدام خود، خدا را ناظر و حاضر ببینند و خود را مسئول و پاسخگو در مقابل اقدامات و تصمیمات خود ملاحظه کنند.

موسوی با تاکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی با مشارکت مردمی امکان پذیر است، عنوان کرد: برای بالا بردن مشارکت مردمی باید از هر نوع فعالیت اقتصادی مردمی استقبال کرد و به گونه ای رفتار کرد که مردم خودشان را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور حس کنند.

وی با بیان اینکه باید فضایی به وجود آید که مردم عادی در هر فعالیت تولیدی که خود را در آن توانمند می بینند، وارد شوند، گفت: باید تولید مردمی شده و کارگاه های تولید خانگی بر پا شود.

موسوی با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی و داخلی یک ضرورت است، تاکید کرد: افزایش قابلیت ها و ظرفیت ها و توانمندی های داخل کشور و اتکا به آنها می تواند پایه های اقتصاد مقاومتی را مستحکم کند.

ستاد اقتصاد مقاومتی در شهرداری همدان فعال شده است

در همین خصوص سخنگوی شورای شهر همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی در شهرداری  همدان فعال شده است، اظهار داشت: هدف از تشکیل این ستاد پایش و سنجش میزان همسویی وانطباق اقدامات و فعالیت های فعلی شهرداری در زمینه های خدمات رسانی، عمرانی، شهرسازی وغیره با سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی با در نظر گرفتن ظرفیت های موجود شهرداری در ابعاد درآمدی و هزینه ای و اتخاذ تصمیمات و راهکارهای اجرایی مناسب به منظور نیل به اهداف مذکور است.

کامران گردان عنوان کرد: ترکیب اعضای این ستاد شامل تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر همدان، معاونین، مدیران مناطق چهارگانه، مدیران عامل سازمان های وابسته به شهرداری و تعدادی از کارشناسان حوزه های مختلف شهرداری است و از مدیران و کارشناسان سایر ارگانهای دولتی نیز برای حضور در ستاد دعوت به عمل می آید.

وی با بیان اینکه دبیرخانه ستاد برعهده معاونت شهرسازی ومعماری شهرداری گذاشته شده است، اضافه کرد: مهمترین رویکردهای این ستاد شامل شناسایی ظرفیتهای درآمدی وهزینه ای شهرداری به عنوان نهاد اصلی مدیریت شهری، اتخاذ تصمیمات و راهکارهای اجرایی مناسب برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، استفاده بهینه از ظرفیتهای نیروی انسانی شهرداری و ایجاد زمینه مناسب و شفاف جهت جلب مشارکتهای مردمی و سرمایه گذاران است.

گردان افزود: تهیه بسته های سرمایه گذاری در راستای تحقق طرحهای توسعه شهری، هماهنگی و ارتباط موثر با اصناف و مشاغل برای ایجاد درآمدهای پایدار، ایجاد رویکرد کاربردی برای شهرداری در امور مربوط به مشارکت و سرمایه گذاری و منطقی کردن سهم عوارض شهرداری در هزینه تولید پروژه های خاص و کلان مقیاس از دیگر رویکردهای مهم ستاد اقتصاد مقاومتی شهرداری همدان است.

طی سال های اخیر مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در برابر شوک‌های احتمالی ناشی از کاهش فروش نفت مورد توجه قرار گرفته استمدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه  اقتصاد ایران از دیرباز متکی بر درآمدهای حاصل از فروش نفت خام بوده و با وجود تلاش‌های دست‌اندرکاران برای خروج اقتصاد ایران از زیر سایه درآمدهای نفتی، همچنان منابع اقتصادی کشور از این درآمدها تامین می‌شود، گفت: طی سال های اخیر مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در برابر شوک‌های احتمالی ناشی از کاهش فروش نفت مورد توجه قرار گرفته است.

احمد توصیفیان با بیان اینکه واژه اقتصاد مقاومتی اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ مطرح شد، گفت: اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی مجزا و کلاسیک نیست بلکه جریانی مهندسی شده از تولید و درآمد ملی و مصرف ملی است که باعث تعادل در بازارهای اقتصاد کلان می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با تاکید بر اینکه این اقتصاد درصدد استفاده از ظرفیت‌های تشویقی و برانگیختگی‌های ملی و دینی است تاضریب نفوذ خود را تا پائین‌ترین لایه‌های اقتصاد خرد و بنگاه‌های کوچک اقتصادی و خانوارها گسترش دهد، گفت: دور شدن از اقتصاد نفتی و حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی، رویکرد جدیدی است که قادر است زمینه‌های توسعه همه جانبه کشور را فراهم آورد.

وی ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی را شامل مفهومی سازمان‌دهنده برای جمیع عناصر و ساختارهای اقتصادی، فرآیندی متداوم، حرکتی مستمر، مدبرانه، هوشمند و همه جانبه دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی الگویی از اقتصاد پیشرفته، پیشرو، مستقل و مستحکم، باور به تعالیم حیات‌بخش و اقتدارآفرین اسلام، اتکا به روحیه جهادی، خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری، امید و تلاش خالصانه و هم بستگی مردمی است.

توصیفیان راهبردی‌ترین ابزار در این مسیر را بهره‌گیری از اقتصاد دانش پایه دانست و با بیان اینکه توسعه اقتصاد دانش پایه، وابسته به سرمایه اجتماعی است، ادامه داد: اقتصاد دانش پایه فرآیندی خودسازمانده و خودپاسخگوست.

اقتصاد مقاومتی مختص زمان تحریم و جنگ نیست

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد و مختص زمان تحریم و جنگ نیست بلکه یک چشم‌انداز بلندمدت پیش روی اقتصاد وابسته به نفت ایران است که تنها از مسیر اقتصاد نوآور و تولید دانش پایه میسر است.                          

وی با بیان اینکه در حال حاضر کوشش‌هایی به منظور دستیابی به این هدف در کشور انجام شده ولی مقایسه شرایط کشور با متوسط جهانی حاکی از ضعف شدید در این زمینه است، ‌ یادآور شد: ایجاد شرکت‌های دانش‌پایه، توسعه پارک‌های فناوری، توسعه دانشگاه کارآفرین، ایجاد کانون‌های پژوهش و پیشرفت، بهبود و ایجاد زمینه‌های حقوقی و حمایتی لازم از جمله مهم‌ترین راهکارهای کاهش این ضعف هستند.

وی آموزش کارآفرینی را کلید اصلی ارتقا، درک و توسعه دیدگاه افراد در جامعه نسبت به کارآفرینی برشمرد و تآکید کرد: نوآوری، کارآفرینی، خوداشتغالی و تولید ثروت در نهایت زمینه پیشرفت کشور را فراهم می‌سازد که باعث افزایش سطح اشتغال در جامعه و نیز بی‌نیازی از بیگانه می‌شود.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان نیز اقتصاد مقاومتی را محور تحول در اقتصاد و فرمولی بنیانی برای برون‌رفت از مشکلات فعلی جامعه برشمرد و گفت: یکی از موضوعات مهم در راستای پیشرفت اقتصاد کشور اجرای اقتصاد مقاومتی است.

راهی جز عمل به اقتصاد مقاومتی برای خروج از اقتصاد تک محصولی در پیش نداریم

سردار غلامعلی ابوحمزه با بیان اینکه ایران در عرصه اقتصاد، تک محصولی بوده و به نفت وابستگی دارد، اظهار داشت: راهی جز عمل به اقتصاد مقاومتی برای خروج از اقتصاد تک محصولی در پیش نداریم.

وی اقتصاد مقاومتی را فرمولی بنیانی و التیام‌بخش برای برون‌رفت از مشکلات فعلی برشمرد و افزود: آنچه می‌تواند وابستگی و تک محصولی ایران را قطع کند اقتصاد مقاومتی است.

ابوحمزه بابیان اینکه اقتصاد مقاومتی نظام را به نقطه خودکفایی می رساند و محور تحول در اقتصاد است، گفت: ایران پیشرفت‌های بسیاری در زمینه سلول‌های بنیادی، هسته‌ای و صنایع دفاعی داشته که این پیشرفت‌ها نشانه این است که به توانایی‌های خود تکیه کرده و با ابتکار و عمل از فناوری ‌ای روز استفاده کرده‌ایم.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان یادآور شد: تا زمانی که کشور به خودکفایی اقتصادی نرسد پیشرفت نخواهد کرد.

اما در همین زمینه دانشگاه صنعتی استان همدان فردا همایشی را باعنوان «دانشگاه کارآفرین و اقتصاد مقاومتی» برگزار خواهد کرد که در این همایش به بیان راههای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخته خواهد شد.

برگزاری همایش «دانشگاه کارآفرین و اقتصاد مقاومتی» در همدان

رئیس دانشگاه صنعتی همدان در این خصوص و ضرورت برگزاری چنین همایشی با بیان اینکه جامعه مهندسی و دانشگاهی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی و به ویژه در دوران دفاع مقدس نقش بسیار مهمی در عرصه توسعه، پیشرفت و آبادانی داشته است، افزود: مهندسان بسیجی ایران اسلامی در تاریخ دفاع مقدس، مهندسی دفاعی را به نمایش گذاشتند و کارهای ناممکن را ممکن شمردند.

محمود نیلی عنوان کرد: هم اکنون نیز به رغم تحریمهای فراوان، کشور ما به بسیاری از کشورهای جهان خدمات نظام مهندسی صادر می کند که در نوع خود بی نظیر است.

وی بابیان اینکه قدردانی و ارج نهادن به شغل مهندسان از مهم ترین اهداف برگزاری همایش «دانشگاه کارآفرین و اقتصاد مقاومتی» در دانشگاه صنعتی همدان است، از برگزاری کارگاه های آموزشی همزمان با این برنامه خبر داد و اضافه کرد: شرکت کنندگان آموزش های فراگرفته تئوری را در لابه لای برنامه های پیش بینی شده، به صورت عملی انجام خواهند داد.

وی یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی را تبدیل کشور از حالت واردکننده حداکثری به حالت واردکننده حداقلی و تبدیل آن به یک کشور صادرکننده محصولات غیرنفتی و غیروابسته و غیرمتکی به نفت دانست و گفت: در اقتصاد مقاومتی رویکرد کشور و جامعه به سمت ایجاد نهضت استعدادیابی و ظرفیت یابی درونی و استفاده از فرصت های موجود ملی است.

بااین تفاسیر آنچه مسلم است اینکه در اقتصاد مقاومتی برای برداشتن گام‌های بلند در راستای پیشرفت کشور در حین مقاومت، توجه به کیفیت و قیمت و تنوع تولیدات داخل، اصلاح مدیریت های اجرایی و عملیاتی با نگرش رسیدن به خودکفایی و اتخاذ تدابیر لازم برای خوداتکایی در برخی زمینه‌ها لازم است.

در این اقتصاد هیچ مسئول و مدیری منتظر ابلاغ و فرمان از بالا برای رسیدن به خودکفایی و خوداتکایی نیست بلکه هر کسی در هر جایی تلاش و مجاهدت دارد تا به سمت خوداتکایی و خودکفایی با نگرش تولید ملی و محلی حرکت کند.

بااین وصف امیدواریم با پرداختن به این موضوع مهم و کلان زوایای مختلف آن مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد و از فرصت به دست آمده نهایت بهره برداری در راستای تعالی و پیشرفت کشور به عمل آید.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان