آخرین اخبار

4. اسفند 1395 - 13:41   |   کد مطلب: 26954
با وجود اینکه هنوز سرمای زمستانی از کهن شهر همدان رخت بر نبسته است، الوندنشینان در آخرین ماه سال در تدارک استقبال شایسته از مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین همه ساله با بهره مندی از شرایط آب و هوایی مناسب، نزدیکی به پایتخت و دارا بودن بیش از یک هزارو 700 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری شمار زیادی از مسافران و گردشگران را در اولین روزهای سال جدید به سوی خود فرا می خواند.

استان همدان با بیش از سه هزار سال قدمت، آثار تاریخی و گردشگری بیشماری را در خود جای داده و به واسطه غنی بودن از آثار تاریخی و وجود جاذبه های گردشگری و تفریحی، این استان را همه ساله به مقصد گردشگری شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.
آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران نوروزی قرار می گیرد.
سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران نوروزی استان همدان است. 
مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی استان و شهرستان همدان نیز برای آمادگی و هماهنگی بیشتر میان دستگاه های متولی نشست های مختلفی با عنوان ستاد تسهیلات نوروزی ، خدمات سفر و گردشگری برگزار می کنند تا شرایط و زمینه مناسب را برای حضور بیشتر مسافران در استان همدان در ایام عید مهیا کنند.
فرماندار همدان در نشست ستاد تسهیلات نوروزی با تاکید به مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی در خصوص آمادگی لازم برای پذیرایی و استقبال از مسافران نوروزی گفت: این شهرستان یک مقصد گردشگری است و هر ساله تعداد زیادی از مسافران و گردشگران در ایام نوروز به این شهر سفر می کنند به طوریکه در نوروز 95 شاهد ورود 750 هزار مسافر به همدان بودیم.
علی تعالی مکان‌های اقامتی را یکی از زیرساخت های گردشگری عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از پنج هتل در سال 96 و اضافه شدن 520 تخت به ظرفیت اقامتی شهرستان همدان، فضای اقامتی بسیار خوبی برای جذب گردشگر فراهم شده است.
وی خدمات عمومی در سطح شهر و فضای پارک‌ها از جمله راه اندازی نانوایی سیار در کنار مراکز اقامتی عمومی، ساماندهی سرویس‌های بهداشتی و رنگ‌آمیزی مبلمان شهری را از جمله خدمات شهرداری عنوان کرد و یادآور شد: شهرداری باید نظارت لازم بر ارائه خدمات عمومی با هدف رسیدگی هر چه بهتر به مسافران در دستور کار خود قرار دهد.
تعالی نظارت بیشتر و مستمر بر وضعیت بهداشتی مجمتع‌های بین راهی، سرویس‌های خدماتی درون شهری در رستوران‌ها و جایگاه‌های سوخت و ساماندهی دستفروشان و ایجاد بازارچه های صنایع دستی در ایام تعطیلات نوروز در همدان را خواستار شد.
وی ادامه داد: سامانه تبلیغات با قابلیت نصب در تلفن همراه که سال گذشته در ایام نوروز در مجتمع عین‌القضات همدان انجام شد، امسال نیز فعال شود.
مدیرکل آموزش و پرورش همدان نیز با تشریح فعالیت های این اداره کل در ایام نوروز گفت: 160 فضای آموزشی شامل خانه معلم، مدارس و آموزشگاه ها با یک هزار و 200 اتاق با ظرفیت هر اتاق پنج نفر، برای اسکان نوروزی فرهنگیان آماده شده است.
مصطفی خزاعی افزود: ستاد اسکان فرهنگیان استان در راستای تجهیز فضاهای اسکان در نوروز 96 ، کلاس های نوع ج را که تنها به اختصاص فضا محدود می شد از ظرفیت اسکان فرهنگیان همدان حذف کرد و تعداد کلاس های ویژه را که علاوه بر امکاناتی همچون یخچال، تلویزیون و فرش دارای تخت هستند افزایش داد.
وی اضافه کرد: از پنجم اسفندماه سال جاری رزرو اینترنتی و از 25 اسفند ماه اسکان فرهنگیان آغاز می شود و اسکان فرهنگیان تا 12 فروردین سال آتی ادامه دارد.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان همدان نیز گفت: 55 بقعه متبرکه در همدان برای ارائه خدمت به مسافران در ایام نوروز آماده شده است و 60 روحانی نیز در این بقاع متبرکه آماده ارائه خدمت به مسافران نوروزی هستند.
حجت‌الاسلام سید حسن رضوی با بیان اینکه تاکنون پنج هزار و 200 جلد قرآن کریم برای ایام نوروز در بقاع متبرکه توزیع شده است افزود: در سال گذشته 56 روحانی مستقر در بقاع متبرکه استان فعالیت داشتند و اکنون به 60 روحانی افزایش پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: بقاع متبرکه استان همدان از 28 اسفند تا 15 فروردین برای ارائه خدمت به مسافران نوروزی مهیا شده‌اند.
وی با اشاره به برپایی خیمه‌های معرفت در نوروز 96 خاطرنشان کرد: این طرح در سال گذشته توسط روحانیان مستقر در بقاع متبرکه اجرایی شد.
حجت الاسلام رضوی گفت: همچنین برنامه‌های مناسبی برای کودکان و نوجوانان در نوروز 96 در نظر گرفته شده است تا ایام شادی را در کنار خانواده ها سپری کنند. 
به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی همدان در نوروز سال 95، 610 هزار نفر از جاذبه های طبیعی و تاریخی همدان بازدید کردند.
علی خاکسار با بیان اینکه میزان اقامت از 27 اسفند سال گذشته تا پایان تعطیلات نوروزی 95 در استان همدان از مرز 192 هزار نفر گذشت گفت: در نوروز 95 حدود 436 گردشگر خارجی از اماکن گردشگری همدان بازدید داشتند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 درصد افزایش داشته است.
بر اساس گزارش حمل و نقل و پایانه های استان همدان شش میلیون و 954 هزار و 148 تردد در ایام نوروز 95 در جاده های استان همدان ثبت شده است. 
استان همدان حدود یک هزار و 700 اثر تاریخی ، تفریحی، گردشگری و طبیعی دارد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان