آخرین اخبار

7. اسفند 1395 - 23:23   |   کد مطلب: 27011
امسال تصادفات در راه‌های روستایی خاکی و باریک استان همدان ۲۲ قربانی گرفته و آمار تلفات نسبت به پارسال ۸۳درصد افزایش داشته که این امرلزوم فرهنگ‌سازی در رانندگی راگوشزد می‌کند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر؛ تصادفات از مهمترین عوامل مرگ و میر راه های برون شهری و درون شهری کشور است که مولفه هایی چون عوامل انسانی و راه ها در به وجود آمدن آن دخیل هستند.

بر اساس آنچه آمار نشان می دهد، وقوع تصادفات بیش از آنچه که به استاندارد بودن جاده ها و مسائل دیگر مرتبط باشد، به عوامل انسانی ارتباط دارد کمااینکه سرعت غیرمجاز، لایی کشیدن از لابه لای خودروها توسط ماشین یا موتورسیکلت، رعایت نکردن مقررات راهنمایی و ایمنی از سوی رانندگان و عابران پیاده در جاده ها و خیابان ها از جمله دلایل مهم تصادفات به شمار می آیند.

اهمیت موضوع و توجه به آمار جان باختگان تصادفات در جهان، مجمع سازمان ملل را نیز برانگیخت تا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه ارتقای ایمنی در جهان تعیین کنند تا بر ضرورت فرهنگ سازی رانندگی ایمن تاکید شود.

همدان سهم قابل توجهی از تصادفات کشور را به خود اختصاص داده است

آمار ارائه شده از سوی مسئولان در استان همدان بیانگر این واقعیت است که همدان نیز سهم قابل توجهی از تصادفات جاده ای کشور را به خود اختصاص داده و به گفته مسولان آمارها نشان دهنده اینست که عابران پیاده و موتورسیکلت سواران مهمترین قربانیان حوادث جاده ای و درون شهری هستند.

به اعتقاد کارشناسان فرهنگ سازی و عمل کردن همه اقشار جامعه اعم از رانندگان خودرو، راکبین موتورسیکلت، عابران پیاده و مسئولان به تعهدات و مسئولیت های خود می تواند نقش مهمی را در کاهش تصادفات ایفا کند.

کارشناس راه استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شمار قابل توجهی از مردم ایران در روستاهای کشور زندگی  می‌کنند، گفت: هم‌اکنون بخش زیادی از حمل‌ونقل روستایی با استفاده از وسایل نقلیه فرسوده، وانت‌بار و حتی تراکتور انجام می‌شود و در همین شرایط، تلفات راه‌های روستایی دور از ذهن نیست.

اکبر اعتمادی با بیان اینکه اگر ناوگان مطمئن با رانندگان آموزش‌دیده در راه‌های روستایی فعالیت کنند، شاهد کاهش تلفات خواهیم بود، گفت: اصلاح، ترمیم، رفع نقاط حادثه‌خیز و ایمن‌سازی تقاطع‌ها در جاده‌های روستایی در کاهش تعداد کشته‌های تصادفات در راه‌های روستایی موثر است.

وی با بیان اینکه راه‌های روستایی نمی‌توانند استانداردهایی مشابه راه‌های شهری داشته باشند، گفت: علت این مسئله آن است که راه‌های روستایی معمولا ابتدا راه‌اندازی و بعد از مدتی آسفالته می‌شوند، حال در نظر بگیرید وسایل نقلیه‌ای که همواره با سرعت پایین حرکت می‌کرده‌اند، باید در راه آسفالته حرکت کنند، بنابراین باید قبل از آنکه راه روستایی آسفالته در اختیار خودروها قرار گیرد، مسائل ایمنی زیرساختی، فنی و مهندسی آن لحاظ شود تا حرکت خودروها دچار مشکل نشود.

۴ خطه شدن همه راه‌های کشور ازجمله راه‌های روستایی به سادگی ممکن نیست

وی با بیان اینکه محدودیت سرعت، ازجمله نکاتی است که باید در استفاده از راه‌های روستایی مورد توجه قرار گیرد، گفت: با توجه به کمبود امکانات در کشور، ۴ خطه شدن همه راه‌های کشور ازجمله راه‌های روستایی به سادگی ممکن نیست کمااینکه راه‌های روستایی محل تردد وسایلی همچون نیسان، وانت و حتی تراکتور است بنابراین تعریف کردن استاندارد برای آن دشواری خاصی دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای افزایش ایمنی تردد و کاهش سوانح در راه‌های روستایی، ابتدا باید برخی استانداردها را در راه‌های روستایی مانند رعایت عرض حداقلی اعمال و همچنین سقف سرعت را در این مسیرها تعریف کرد که نباید سرعت بالایی باشد، گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های راه‌های روستایی این است که نمی‌توان انتظار داشت، پلیس راه و نیروی انتظامی در همه راه‌های روستایی حاضر باشد بنابراین در این مناطق بیشتر باید روی آموزش و فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری شود.

در همین زمینه رئیس پلیس راهور استان همدان در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه امسال ۶۵ هزار و ۶۲۳ نقل و انتقال در درون شهر صورت گرفته است، افزود: ۱۷۷ هزار و ۳۷۷ مورد خدمات طی ۱۱ ماهه به مردم ارائه شده است.

علی فکری با اشاره به اینکه بیش از ۸۰۰ مورد اعمال قانون و آموزش به رانندگان متخلف درون‌شهری مورد توجه قرار گرفته است، گفت: یک‌هزار و ۱۵۳ دستگاه خودرو بالای یک میلیون تومان جریمه شده‌اند.

رئیس پلیس راهور استان همدان از اخذ ۵۱ جلد گواهینامه راننده متخلف دارای نمره بالای منفی خبر داد و افزود: ۶ دستگاه خودرو به علت حق سهم ادارات مقصر در تصادفات شناخته شده‌اند.

وقوع ۷۶ مورد تصادف فوتی درون شهری طی ۱۱ ماهه امسال در همدان

وی از وقوع ۷۶ مورد تصادف فوتی درون شهری طی ۱۱ ماهه امسال خبر داد و گفت: ۴۳ فقره فوتی مربوط به عابر پیاده، ۲۴ مورد مربوط به راننده موتورسیکلت و راکبان آن و ۸ مورد مربوط به راننده و سرنشین بوده است.

فکری بیشترین علت تصادفات را تخطی از سرعت مطمئنه دانست و افزود: امسال یک‌هزار و ۱۰۷ مجروح به مراکز درمانی منتقل شده اند.

وی از مجروحیت یک‌هزار و ۳۴۶ نفر راننده موتورسکیلت‌ و راکبان آنها طی امسال خبر داد و گفت: ۶۰۲ نفر نیز از مجروحین امسال مربوط به خودروها هستند که بیشتر به علت نبستن کمربند دچار مجروحیت شده‌اند.

سال گذشته ۲۸۹ فقره تصادف فوتی ثبت شد که ۳۶۱ نفر فوت شدند اما امسال ۲۷۶ فقره تصادف رخ داده که ۳۳۹ فوتی داشته استرئیس پلیس راه استان همدان نیز با اشاره به آمار تصادفات ۱۱ ماهه امسال اظهار داشت: سال گذشته ۲۸۹ فقره تصادف فوتی ثبت شد که ۳۶۱ نفر فوت شدند اما امسال ۲۷۶ فقره تصادف رخ داده که ۳۳۹ فوتی داشته است.

رضا عزیزی از کاهش ۲۲ مورد فوتی طی امسال نسبت به مشابه سال قبل خبر داد و گفت: برخی تصادفات فوتی در جاده‌ها جزو حوادث غیر ترافیکی به شمار می‌آیند.

رئیس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه سال گذشته ۲۹ نفر به علت حوادث غیر ترافیکی در جاده‌ها فوت کردند که امسال این تعداد به ۲۷ نفر رسیده است، افزود: امسال تصادفات فوتی ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به افزایش تصادفات جرحی طی امسال و بیان اینکه ۵۹ درصد فوتی‌ها در تصادفات ناشی از واژگونی خودروها بوده است، گفت: ایجاد استراحتگاه‌ها در زمینه کاهش تصادفات بسیار موثر است.

وی از وقوع یک‌هزار و ۳۰۶ فقره تصادفات جرحی طی سال گذشته خبر داد و افزود: امسال این میزان به یک‌هزار و ۳۹۴ فقره رسیده که ۷  درصد از لحاظ فقره و ۳  درصد از لحاظ نفرات افزایش داشته است.

رئیس پلیس راه استان همدان با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی برخوردها در رابطه با اعمال قانون، گفت: امسال ۱۳۲ هزار و ۴۵۲ نفر نسبت به سال گذشته کمتر اعمال قانون شده‌اند.

سال گذشته ۳۳ نفر فوتی موتورسیکلت در جاده‌های استان به ثبت رسیده بود که امسال به ۴۶ مورد رسیده و ۱۳ نفر افزایش داشته استوی با بیان اینکه سال گذشته ۳۳ نفر فوتی موتورسیکلت در جاده‌های استان به ثبت رسیده بود که امسال به ۴۶ مورد رسیده و ۱۳ نفر افزایش داشته است، افزود: امسال در خصوص فوتی‌ در ناوگان عمومی ۱۲ نفر کاهش داشته‌ایم.

عزیزی با بیان اینکه امسال ۲۱۱ نفر در تصادف خودروهای سواری فوت کرده‌اند، گفت: امسال ۱۷ نفر به خاطر تصادف با کامیون‌ها، ۵۷ نفر به دلیل تصادف با وانت‌بارها و ۴۵ نفر نیز به خاطر موتورسیکلت‌ها فوت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته آمار تصادفات فوتی توسط اتوبوس‌ها و کامیون ها ۱۸ نفر بودند که امسال به پنج نفر رسیده است، افزود: شهرستان نهاوند بحرانی‌ترین نقطه استان است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان نیز با اشاره به مقایسه فوتی‌های تصادفات استان طی چند سال اخیر اظهار داشت: سال ۹۲ تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات ۵۲۱ نفر بوده که ۳۷۱ نفر مرد و ۱۵۰ نفر زن بودند اما در سال ۹۳، تعداد فوتی‌ها ۶.۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

علی احسان صالح با اشاره به اینکه سال ۹۳، ۵۵۶ نفر فوت کرده‌اند که ۴۱۳ نفر مرد و ۱۴۳ نفر زن بودند، عنوان  کرد: سال گذشته نسبت به سال ۹۳ کاهش هفت درصد فوتی داشتیم که ۵۱۴ نفر را شامل می‌شد.

امسال ۴۶۵ نفر در تصادفات همدان فوت کرده‌اند که ۳۳۶ نفر زن و ۱۲۹ نفر زن بودند

مدیرکل پزشکی قانونی همدان اشاره به مقایسه تعداد فوتی ۱۰ ماهه امسال نسبت به سال گذشته افزود: سال گذشته ۴۵۲ نفر فوت کردند که ۳۳۱ نفر مرد و ۱۱۹ نفر زن بودند اما امسال ۴۶۵ نفر فوت کرده‌اند که ۳۳۶ نفر زن و ۱۲۹ نفر زن بودند.

وی با اشاره به آمار فوتی‌ها بر اساس محل تصادفات گفت: سال گذشته آمار فوتی درون‌شهری طی ۱۰ ماهه، ۷۲ نفر بوده که امسال به ۷۳ نفر رسیده و یک درصد افزایش داشته است.

صالح با اشاره به آمار تصادفات برون شهری، افزود: سال گذشته ۳۲۴ نفر بوده که امسال ۳۰۵ نفر رسیده و پنج درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه میزان فوتی ناشی از تصادفات در راه‌های خاکی و روستایی ۱۲ نفر بوده که امسال به ۲۲ نفر رسیده و ۸۳ درصد افزایش داشته است، گفت: سال گذشته ۴۴ نفر آمار فوتی غیر حوادث ترافیکی بوده که امسال ۶۵ نفر رسیده است.

در همین زمینه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان بابیان اینکه بیش از ۳۰ درصد تصادفات، ناشی از واژگونی خودروها و یکی از دلایل آن خستگی و خواب‌آلودگی است، عنوان کرد: برای کنترل این معضل به خصوص در ایام نوروز پیش رو باید در برخی محورها استراحتگاه‌هایی ایجاد کرد.

توقف کوتاه در برخی مسیرها منجر به کاهش تصادفات خواهد شد

محمد رودباری نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه توقف کوتاه در برخی مسیرها منجر به کاهش تصادفات خواهد شد، گفت: باید در محور ساوه ـ همدان یک ایستگاه سلامت و دو کمپ استراحتگاه ایجاد کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان گفت: کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی طی ایام نوروز در راستای به صفر رسیدن نواقص فنی خودروها ضروری است.

رودباری از طراحی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ۱۴۱ خبر داد و گفت: این سامانه قابل نصب بر روی تلفن همراه است و با آن به راحتی گره‌های ترافیکی به صورت تصویر نقطه در جاده‌ها نمایان می‌شود.

رودباری با بیان اینکه ۲۰ مجتمع خدمات رفاهی در راه‌های استان وجود دارد، گفت: باید برای خدمات دهی مناسب به مسافران برنامه ریزی داشت.

روش‌های به کار گرفته در کنترل حوادث ترافیکی دیگر کارایی ندارد

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه روش‌های به کار گرفته در کنترل حوادث ترافیکی اکنون دیگر کارایی ندارد، اظهار داشت: پیشگیری و فرهنگسازی در خصوص افراد و خودروها بسیار حائز اهمیت است.

 

حبیب معصومی ادامه داد: مصدومان حوادث ترافیکی در ۱۱ ماهه سال گذشته ۱۱ هزار ۸۶۱ نفر بوده‌اند که امسال ۱۱ هزار ۱۲۹ نفر بوده است.

وی با اشاره به ماموریت‌های انجام شده در ۱۱ ماهه سال گذشته نسبت به ۱۱ ماهه امسال، افزود: سال گذشته ۸ هزار و ۸۴۱ ماموریت انجام شده که امسال ۸ هزار و ۶ مورد رسیده است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال ۱۳ مورد فوتی افزایش داشته است، گفت: مدت زمان رسیدن بر صحنه حوادثی در شهرها زیر ۶ دقیقه و در جاده‌ها هفت دقیقه و ۱۸ ثانیه ثبت شده است.

با تمام این تفاسیر ذکر یک نکته لازم است و آن اینکه وقتی از دری قصد ورود یا خروج به مکانی داشته باشیم، مدتی را فقط صرف تعارف کردن به یکدیگر می کنیم، حتی اگر آشنایی چندانی باهم نداشته باشیم، اما زمانی که پشت خودرو قرار می گیریم، این فرهنگ ادب ایرانی کاملا نادیده گرفته می شود و همه می خواهند از هم جلو بزنند و گاهی باهم برای این موضوع نزاع هم می کنند.

واقعیت این است تا زمانی که اراده همگانی و فرهنگ رانندگی و تن دادن به رعایت مقررات در جامعه ایجاد نشود، کاهش تصادفات را نخواهیم داشت..

کمی فکر کنیم، چه گناهی مرتکب شده کسی که در جاده راه خودش را می رود و مقررات و راهنمایی و رانندگی را رعایت می کند اما به واسطه بی احتیاطی های دیگری و سبقت غیرمجاز راننده ای و به اصطلاح انحراف به چپ و شاخ به شاخ شدن با خودرو مقابل جان خود و عزیزانش را از دست می دهد و سرنوشت بازماندگان آنها تغییر می کند...

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان