آخرین اخبار

5. فروردين 1396 - 15:59   |   کد مطلب: 27531
معاون نخست وزیر ترکیه در رابطه با مانع افکنی ملی گرایان افراطی بلغارستان از شرکت شهروندان ترک در همه‌پرسى اظهار داشت که چنین چیزی به هیچ وجه قابل قبول نیست و مغایر با دموکراسی، روابط همسایگی و در تضاد با روابط خوب میان دو کشور است.

به گزارش رودآور به نقل از آناج، با توجه به این که حکومت اردوغان قصد دارد در 16اُم آوریل 2017 همه‌پرسی تغییر قانون اساسی برگزار کرده و سیستم ریاستی را به جای سیستم پارلمانی جایگزین کند موجبات خشم کشورهای اروپایی را فراهم کرده است.

سیستمی که در ماه پیش رو (آوریل) در ترکیه به همه‌پرسی گذاشته می‌شود، اختیارات رئیس جمهور را به شدت افزایش داده و تمامی قوّه‌های این کشور را به نوعی وابسته اردوغان (رئیس جمهور) می‌کند.

ادعای کشورهای اروپایی بر این اساس است که این سیستم یک نظام دیکتاتوری بر ترکیه حاکم خواهد کرد و مقامات حکومتی ترکیه در مقابل این ادعای اروپایی‌ها، آن‌ها را با عنوان نژادپرست (فاشیست)خطاب می‌کنند.

جمهوری خواهان ترک نیز بر این عقیده‌اند که اردوغان قصد تغییر رژیم ترکیه را داشته و این اقدام وی تغییر سیستم نمی‌باشد.

همچنین، دموکرات‌های ترکیه با اشاره به اتحاد حزب اردوغان با حزب ملی گرا و راستگرای ترکیه، مطرح می‌کنند که سیستم جدید موجبات نژادپرسی در ترکیه و به دنبال آن استبداد حکومتی علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی را فراهم خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان که همواره از جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان سخن به میان می‌آورد از جمله متفقان صهیونیسم در منطقه می‌باشد. روابط اقتصادی و نظامی ترکیه با اسرائیل نشانگر آشکار این مهم بوده و کشورهای اسلامی دیگر فریب اظهارات عوام فریبانه اردوغان را نمی‌خورند.

البته در این میان، عربستان، قطر و کویت مهم‌ترین متفقان عربی اردوغان می‌باشند که دوستی و صداقتشان را در شب کودتای 15 ژوئیه با عدم حمایت از اردوغان به وی نشان دادند.

رئیس جمهور ترکیه علی‌رغم اینکه در پشت پرده روابط نزدیکی با دشمنان اسلام و مسلمین دارد، با ادعاهای عوام فریبانه اسلامی، خود را حامی اسلام نشان داده و اقدامات کشورهای اروپایی در جلوگیری از برگزاری کمپین‌های انتخاباتی جبهه "آری به تغییر قانون اساسی" را در دشمنی با اسلام نشان می‌دهد.

به گزارش آناتولی، نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه که در شهر غازی آنتپ ترکیه سخنرانی می‌کرد در رابطه با مانع افکنی ملی گرایان افراطی بلغارستان از شرکت شهروندان ترک در همه پرسى اظهار داشت: "در ظاهر این یک مانع رسمی از سوی دولت بلغارستان نیست. شاید توسط دولت سایه این کشور باشد که مانع رفتن شهروندان ما به پای صندوق رای در بلغارستان می شوند."

کوتولموش با اشاره به این که چنین چیزی به هیچ وجه قابل قبول نبوده و مغایر با دموکراسی، روابط همسایگی و در تضاد با روابط خوب میان بلغارستان و ترکیه می‌باشد، خاطر نشان کرد: "در ترکیه تعداد زیادی شهروند بلغارستانی زندگی می‌کنند و این وضعیت شهروندانمان را به طور جدی می‌رنجاند."

معاون نخست وزیر ترکیه افزود: "بلغارستان باید در اسرع‌ وقت از این اقدام دست بکشد، تدابیر و امکانات لازم برای رای‌گیری شهروندان ترک‌تبار این کشور را فراهم کند. این‌ها از وظایف همسایگی و دوستی است."

وی با اشاره به این که مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با همتای بلغاری خود تماس تلفنی گرفته است، تصریح کرد: "در آن جا عناصر ملی گرای افراطی و نژادپرست بلغاری وجود دارند و مانع شهروندان ما می شوند."

کورتولموش در ادامه اظهارات خود گفت: "وقتی که ما می گوییم افراط گرایی در اروپا وجود دارد، دوستان اروپایی ما رنجیده می شوند. در واقع اروپا وارد یک مرحله دشوار شده است. از بلغارستان تا نروژ، هلند و آلمان و حتی تقریبا در سراسر اروپا تمایلات شدید نژادپرستانه وجود دارد. زمانی که ما به این می گوییم نئوفاشیسم قهر می کنند. باید اروپا حواس خود را جمع کند وگرنه یک خطر بسیار بزرگ در آینده نزدیک در انتظار اروپا است."

معاون نخست وزیر ترکیه تأکید کرد: "نژادپرستی بلغاری در برابر دیگر کشورهای بالکان هم هست. مگر نیست؟ در اوایل دهه 90 میلادی صدها هزار نفر به خاطر تفکر نژادپرستانه کشته نشدند؟ مگر 300 هزار بوسنیایی کشته نشدند؟"

وی در پایان اظهارات خود اظهار داشت: "متاسفانه این وضعیت ضد اسلامی، در حال حاضر سیاست اروپا را به چالش کشیده است."

 

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان