آخرین اخبار

5. فروردين 1396 - 15:11   |   کد مطلب: 27533
اهالی روستاهای اسدآباد با اقدام خداپسندانه‌ای، ضمن حذف مخارج سنگین مجالس ختم اموات آن را در راه تأمین نیازهای افراد محروم و نیازمند صرف می‌کنند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس برپایی مجالس ختم و دادن خیرات برای آنها یکی از رسوم ایرانی‌هاست، رسمی که بسیار پسندیده است البته اگر در حد تعادل باشد و به مباحثی چون چشم و همچشمی و اسراف آلوده نشود.

در شهرستان اسدآباد برای عزیز از دست رفته، مراسم چهارهفته، چهلم و یا سالگرد با دادن خیرات برگزار می‌شود که البته تکرار این مراسم هزینه‌های زیادی را بر دوش بازماندگان متوفی می‌گذارد، حال اینکه اگر آن بازمانده متوفی از وضعیت مالی خوبی برخوردار نباشد، متحمل هزینه‌های سرسام‌آور و هنگفتی خواهد شد که برای حفظ آبروی خود شاید مجبور شود زیر بار قرض برود.

البته چند وقتی است در اقدامی شایسته و خداپسندانه در برخی از روستاهای شهرستان با صدور اعلامیه‌ای، برگزاری مراسم ختم با مخارج سنگین حذف شده است، شروع این اقدام از سوی اهالی روستای خاکریز از توابع بخش مرکزی اسدآباد بوده و در روستاهای دیگری مانند چنارعلیا، اشترجین، سیراوند، مزرعه‌بید و برخی از نقاط شهر مانند محله سیدان، بادخوره، جنت‌آباد، آجین، گذرکجین، موسی‌آباد و دوبراله نیز فرهنگ‌سازی شده است.

اهالی این روستاها، ریش‌سفیدان، معتمدین، بزرگان، هیأت امنای مساجد، هیأت مذهبی، بسیجیان و شوراهای اسلامی با گرد هم آمدن در مساجد و مشورت با یکدیگر تصمیمی گرفتند که با برداشتن مخارج مجالس اموات سنگینی هزینه‌های این مجالس را از دوش بسیاری بازماندگان اموات بردارند.

آنان در این اعلامیه آورده‌اند که مخارج تمام مجالس اعم از ختم، چهار هفته، چهلم، سالگرد و نوعید برداشته می‌شود و هیچ‌گونه دعوتی برای صرف غذا به عمل نیاید البته به‌جز برای آنهایی که از راه‌های دور در مراسم شرکت کنند.

همچنین در این اعلامیه آمده که اگر خانواده‌ای از این تصمیم تبعیت نکرده و اقدام به دعوت دیگری کند، هیچ‌کس برای صرف غذا شرکت نخواهد کرد؛ در کنار فرهنگ‌سازی در زمینه برداشت مخارج سنگین از مجالس ترحیم عنوان شده که افراد از دادن خیرات غافل نشده و هزینه برگزاری مراسم را به افراد نیازمند بدهند.

در این زمینه گفت‌وگویی باچند تن از شهروندان این شهرستان داشتیم.

یوسف ترکمانی یکی از فرهنگیان اسدآباد و اصالتاً اهل روستای چنارعلیا است، او در زمینه برداشتن مخارج از مجالس ختم اموات می‌گوید: این کار بزرگی بود که در طی این مدت انجام شد و می‌توان گفت کمک بزرگی به آن خانواده بازمانده می‌شد.

وی ادامه داد: متأسفانه رسم بدی در شهرستان معمول شده بود که برخی برای حفظ آبروی خود برای برگزاری مراسم مربوط به عزیز از دست رفته خود، حتی مجبور به گرفتن ربا می‌شدند و در آخر سر هم مشکلات بسیاری دست و پاگیرشان می‌شد.

محمدتقی ایمانی‌اکمل اهل روستای خاکریز است، او نیز اظهار می‌کند: از 26 ماه گذشته برنامه برداشتن خیرات برای اموات در قالب برگزاری مراسم شام با پیشنهاد و نظرسنجی بین  بزرگان و ریش‌سفیدان محلی روستا آغاز شده بود که 99 درصد از مردم این روستا موافق برداشتن این امر بودند.

وی با بیان اینکه ما و تعدادی از دوستان برای به ثمر نشستن این امر جلسات متعددی را با مردم در مسجد امام رضا(ع) محله خاکریزی‌ها گذاشتیم و خوشبختانه نتایج خوبی حاصل شد.

ایمانی‌اکمل با بیان اینکه بعد از فوت فردی حتی هزینه‌های معمولی در خرید سنگ قبر، مسجد، مداح، پذیرایی در حد چای و خرما بین 4 الی 5 میلیون تومان برای افراد هزینه بر جای می‌گذارد، افزود: برخی برای این امر به دنبال این بودند که برای حفظ آبروی‌شان قرض کنند این در حالی است که نه تنها کار ثواب انجام می‌شد بلکه در کار شریک می‌شد.

وی گفت: افرادی که اموات‌شان وصیتی کردند که بازماندگان بعداز مرگش مبالغی را خیرات کنند، می‌توانند با انجام کارهای خیری چون کمک به نیازمندان، ساخت مسجد، مدرسه و... اثرگذار باشند.

 انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان