آخرین اخبار

6. فروردين 1396 - 14:53   |   کد مطلب: 27550
حکومت ترکیه برگزاری کمپین از جانب معترضان به تغییر قانون اساسی را حتی در کشورهای اروپایی هم نمی‌تواند تحمل کند و به آن‌ها عنوان تروریست می‌دهد.

به گزارش  رودآور به نقل از آناج، بعد از تنش بین ترکیه و آلمان که بعدها این تنش به هلند، دانمارک، سوئد، بلغارستان و اتریش نیز گسترش یافت، موجبات موضع گیری تمامی کشورهای اروپایی علیه ترکیه را فراهم کرد.

اردوغان که این روزها کمپین انتخاباتی برای تغییر قانون اساسی را پیش می‌برد، با دشمن‌تراشی قصد جمع کردن مردم کشورش در پشت خود و پیروزی در همه‌پرسی را دارد.

در این ارتباط، کشورهای اروپایی که از آینده دموکراسی و آزادی در ترکیه هراس دارند، مخالفت خود با سیستم جدید این کشور را با میدان دادن به مخالفان اردوغان آشکار می‌سازند.

به گزارش آناتولی، گروهی 250 نفره که ترکیه از آن‌ها به عنوان حامیان تروریسم یاد می‌کند، با تجمع در مقابل ساختمان پارلمان فدرال سوئیس در شهر برن این کشور، با در دست داشتن تصاویر رجب طیب اردوغان وى را تهدید به قتل کرده و تجمع «نه» به همه پرسی در ترکیه برپا کردند.

همانگونه که در تصویر بالا مشخص است، معترضان به سیاست‌های استبدادی اردوغان تصویر رئیس جمهور ترکیه را با پس زمینه مشکى و درحالى که تفنگ به سمت تصویر وی گذاشته شده بود، حمل می کردند.

سخنرانان نیز مردم را به دادن رأی «نه» به همه پرسی 16 آوریل فراخوندند. این تجمع با حمایت احزاب سبزها و سوسیالیست سوئیس برگزار شد و در آن پلاکاردهایی به چند زبان و با عنوان «نه» حمل مى‌شد.

شایان ذکر است، از جمله سخنرانان این تظاهرات ضد اردوغانی، فلق ناس اوجا نماینده دیاربکر از حزب دموکراتیک خلق‌ها در مجلس ترکیه بود.

همچنین، لورانس فلمن ریل نماینده مجلس حزب سوسیالیست، سیبل آرسلان نماینده فدرال حزب سبز ها و پائول ریشتینر رئیس کنفدراسیون اتحادیه های سوئیس نیز در این تجمع شرکت کردند.

در این تظاهرات که با مجوز رسمی مقامات سوئیس برگزار می‌شد، تدابیر امنیتی گسترده اتخاذ شده و واحدهای امدادی نیز حاضر شدند.

این افراد همچنین با حمل پلاکاردهای گروه ترویستی پ.ک.ک و پوستر سرکرده این گروه، علیه ترکیه و اردوغان شعارهایی مانند "تروریست اردوغان" و "دیکتاتور اردوغان" سر دادند.

برگزار کنندگان این تظاهرات تحت عنوان «همایش مشترک حزب سوسیالیست و مرکز حقوق بشر کُرد با نام صلح، آزادی و حقوق بشر در ترکیه» از مقامات رسمی درخواست صدور مجوز کرده‌اند.

گفتنی است، پ.ک.ک در فهرست سازمان‌های تروریستی کشور سوئیس قرار ندارد.

گروه تروریستی پ.ک.ک علی‌رغم این که در فهرست سازمان‌های تروریستی سوئیس قرار ندارد، اما در گزارش سال 2015، فدرال دفاع و وزارتخانه‌های دفاع مدنی و ورزش این کشور با عنوان "یک گروه تروریستی افراطی که می‌تواند به خشونت روی آورد و پتانسیل خشونت آن بالا است" توصیف شده است.

مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه کشور 3 نوامبر سال 2016 در جریان سفر رسمی خود به سوئیس از مقامات این کشور خواسته بود تا در چارچوب قوانین بین المللی تدابیر لازم برای منع فعالیت گروه های تروریستی پ.ک.ک و د.ح.ک.پ- ج (DHKP-C) اتخاذ یا عناصر این گروه‌ها را به ترکیه استرداد کنند.

همچنین چاووش اوغلو طی سخنانی در نشست مشترک خبری با دیدیر بورخالتر همتای سوئیسی خود گفته بود: "درخواست ما از کشور سوئیس این است که در قبال فعالیت‌های این گروه ‌های تروریستی براساس قوانین این کشور که یک قانون جهانی است، تدابیر لازم را اتخاذ کند. ما نمی‌خواهیم آن‌ها را به رودخانه یا دریاچه بیندازید، بلکه می‌خواهیم عناصر این گروه‌ها را به ما استرداد کنید یا آن‌ها بر اساس قوانین این کشور مجازات شوند."

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: "در خلال تظاهرات هواداران و اعضای گروه های تروریستی در شهر برن پایتخت سوئیس، این افراد با در دست داشتن پلاکاردهایی با نوشته‌های تهدید آمیز برای انجام سوءقصد به شخص رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه فراخوان دادند."

در این بیانیه با اشاره به تماس تلفنی مولود چاووش اوغلو با دیدیر بورک هالتر همتای سوئیسی خود آمده است:‌ "چاووش اوغلو مراتب اعتراض آنکارا به تظاهرات هواداران گروه‌های تروریستی تهدید به قتل رجب طیب اردوغان توسط آنها را به همتای سوئیسی خود ابلاغ کرد."

ادامه متن این بیانیه به شرح زیر است: "اعتراض ترکیه درباره صدور مجوز برای چنین تظاهراتی که مشوق خشونت و اقدامات تروریستی بوده و همچنین درخواست آنکارا برای اتخاذ تدابیر لازم در اینباره با احضار ناتالی جرمین کترین مارتی کاردار موقت سفارت سوئیس در آنکارا به وزارخانه و رایزنی های سفارت ترکیه در برن به سوئیس ابلاغ شد. تمامی گام‌های دادگاه‌های فدرالی و محلی سوئیس در راستای این موضوع از سوی وزارت امور خارجه دنبال و اقدامات لازم انجام خواهد شد. در این حادثه غیرقابل قبول که ماهیت آن حمایت از گروه های تروریستی است، امکان پیدا کردن این افراد مجری پروپاگاندا در مورد همه پرسی کشورمان شایان توجه است."

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان