آخرین اخبار

7. فروردين 1396 - 4:03   |   کد مطلب: 27583
گزارشی از مشکلات ورزشی دانشگاه پیام نور همدان
گلایه دانشجویان از کمبود امکانات ورزشی/ ساعت‌هایی که آب می‌روند!
کاهش ساعت کلاس‌های عملی و کمبود امکانات ورزشی در دانشگاه پیام نور همدان از عمده مشکلاتی است که باعث نارضایتی دانشجویان شده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، یکی از مشکلات جامعه امروزی، کم‌تحرکی، افزایش چاقی و بیماری‌ها در اثر کاهش تحرک و ورزش است، مشغله کاری، کافی نبودن زمان برای پراختن به ورزش،  وضعیت مالی نامناسب و... از جمله بهانه‌هایی است که افراد برای عدم تحرک و ورزش نکردن به زبان می‌آوردند.

اما مهمترین دلیل این افراد کافی نبودن و کمبود سالن ها و امکانات ورزشی است، حال این کمبود امکانات ورزشی و سالن‌های تخصصی گریبانگیر دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه پیام نور شده است.

دانشجویانی که با شروع هر ترم خود را به هر دری می‌زنند که شهریه سنگین رشته مورد علاقه اما بدون امکانات خود را پرداخت کنند با امید اینکه بتوانند از بهترین امکانات و سالن‌های ورزشی برای تخلیه هیجانات خود استفاده کنند.

نبود امکانات و وسایل ورزشی، مجهز نبودن سالن ورزش دانشگاه، کافی نبودن ساعت‌های آموزشی، کاهش ساعت کلاس‌های عملی به دلیل تداخل با کلاس‌های عملی و تئوری  در مقابل افزایش ترم به ترم شهریه‌ها و بی‌توجهی مسولان روز به روز امید دانشجویان تربیت بدنی را ناامید می‌کند.

مشکل فاصله امکانات ورزشی و انتظارات دانشجویی در دانشگاه پیام نور نیز حرف این روزهای دانشجویان این رشته پرهیجان و پر از نشاط است؛ افزایش شهریه و سنگینی این موضوع بر دوش دانشجویانی که از نبود سالن تخصصی در دانشگاه پیام نور گلایه دارند، باعث شد مصاحبه‌ای را با دانشجویان این رشته داشته باشم.

ز.ح با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی دروس خوب نیست و این موضوع دانشجویان را با مشکل مواجه کرده است، گفت: ما طبق برنامه‌ای که روی سایت اعلام می‌شود، برنامه‌ریزی می‌کنیم اما زمان شروع کلاس‌ها استاد و دانشجوها کل برنامه کلاسی را تغییر می‌دهند و این موضوع برای ما مشکل‌ساز شده است.

وی با بیان اینکه کلاس‌ها و دورس عملی برنامه‌ریزی درستی ندارد، اظهار کرد: مشکلات ما فقط به برنامه‌ریزی کلاسی ختم نمی‌شود.

این دانشجوی تربیت بدنی با بیان اینکه امکانات ورزشی مناسب با رشته‌ها در سالن دانشگاه کافی نیست و این نیز به نوبه‌ خود مشکلاتی را برای دانشجویان به وجود آورده است، افزود: متاسفانه به دلیل نبود سالن تخصصی هر رشته ورزشی در دانشگاه برخی از کلاس‌های عملی را در سالن‌های خارج از دانشگاه برگزار می‌کنیم.

وی یکی دیگر از مشکلات رشته تربیت‌ بدنی دانشگاه پیام‌ نور همدان را نداشتن چمن زمین دانشگاه برای برگزاری برخی از کلاس‌های عملی عنوان کرد و تصریح کرد: متاسفانه دانشگاه در چمن زمین دانشگاه لنگ می‌زند چه برسد به داشتن سالن تخصصی.

این دانشجوی تربیت‌بدنی با بیان اینکه برخی از سالن‌های اجاره‌ای توسط دانشگاه نیز دارای مشکلات  استانداردی هستند، اظهار کرد:  ما برای برگزاری کلاس‌های عملی از پایین شهر به بالای شهر می‌رویم و این نیز برای دانشجویان و به خصوص دانشجویان شهرستانی مشکل ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه شهریه‌ها هر ترم افزایش پیدا می‌کند اما امکانات ترم به ترم بدتر می‌شود، ادامه داد: امکانات ورزشی سالن ورزشی دانشگاه از جمله‌ کمد، توپ، تور و...کهنه شده و قابل استفاده نیست.

ف.ش نیز با بیان اینکه زمان انتخاب واحد و حذف و اضافه همیشه با دو هفته تاخیر شروع میشه و باعث ایجاد مشکل در برگزاری کلاس‌ها و به خصوص کلاس‌های عملی برای استاد و دانشجو می‌شود، افزود: متاسفانه برخی از مربیان رشته‌های عملی از ساعت آموزش کم کرده و ما از این موضوع راضی نیستیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت دانشگاه مشکل دارد و این موضوع باعث افزایش یا کاهش دانشجویان در کلاس‌های عملی می‌شود، ادامه داد: حذف و اضافه آنقدر تمدید می‌شود که تعداد دانشجویان برخی از کلاس‌های عملی به 68 نفر می‌رسد و همین دلیل مربی قادر به آموزش‌های کافی نیست.

این دانشجوی تربیت بدنی با بیان اینکه چند جلسه اول کلاس‌های عملی صرف گروه بندی، دانشجویان به دلیل تعداد زیاد دانشجویان می‌شود، گفت: با گذشت چهار ترم هنوز این مشکلات ادامه دارد و ترم به ترم بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چندین‌بار این موضوعات را با مسوولان در میان گذاشتیم و هر بار قول حل مشکلات را می‌دهند، خاطرنشان کرد: امکانات متناسب با شهریه‌های دریافتی از دانشجویان نیست .

ف.ح. نیز یکی از مشکلات این رشته را کاهش ساعت‌ها و تعداد جلسات آموزشی دانست و گفت: چون دانشگاه پیام‌نور نیمه دولتی است 16 جلسه کلاس عملی برای دانشجویان در نظر گرفته و متاسفانه در برخی از ترم‌ها تعداد جلسات آموزشی به بهانه تعداد زیاد دانشجویان کاهش پیدا کرده است و کاری از دست ما ساخته نیست.

وی با اشاره به هر ترم به مقدار شهریه  ثابت و متغیر افزوده می‌شود اما امکانات در همان حد باقی مانده و حتی ضعیف‌تر هم می‌شود، یادآور شد: اگر امکانات و آموزش‌ها متناسب با افزایش شهریه بود ما ناراضی نبودیم اما متاسفانه این گونه نیست.

این دانشجوی تربیت بدنی با اشاره به نبود سالن تخصصی در دانشگاه، ادامه داد: نبود امکاناتی اعم از توپ، تور، کمد، وسایل گرمایشی و... از مهم‌ترین مشکلات سالن ورزشی دانشگاه است.

وی با اشاره به مواردی همچون دزدی پول دانشجویان به دلیل نبود کمد برای دانشجویان افزود: در این میان دانشجو ضرر کرده و کسی هم پاسخگو نیست.

این دانشجو با بیان اینکه با وجود پرداخت این همه شهریه سنگین، نحوه آموزش از سالنی که باید مجهز به همه امکانات ورزشی باشد مناسب نیست و راضی نیستیم، اظهار کرد: امیدواریم مشکلات این رشته حل شود چراکه بسیاری از دانشجویان شهریه را به سختی پرداخت کرده‌اند تا در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند.

وی با بیان اینکه به علت اینکه هرکدام از سالن‌های ورزشی در قسمتی از شهر است ما با این وجود به  کلاس‌های دیگر نمی‌رسیم و یا نیمی از آموزش‌ها را از دست می‌دهیم، گفت: تا به وضع موجود اعتراض می‌کنیم نبود بودجه را بهانه می‌کنند.

این دانشجو با بیان اینکه چهار تا توپ و وسیله سالم و تخصصی در سالن ورزشی دانشگاه وجود ندارد، گفت: در آغاز ترم خیلی از وسایل مشکل دارد و پس از چند هفته تعمیر می‌شوند.

در ادامه برای پاسخگویی به سوالات دانشجویان  و مشکلات دانشگاه به مسوولان دانشگاه به صحبت پرداختیم:

رئیس دانشگاه پیام‌ نور مرکز همدان با بیان اینکه علاوه بر دانشجویان رشته تربیت‌بدنی 6 هزار دانشجوی دیگر نیز از سالن داخل دانشگاه  استفاده می‌کنند، گفت: امکانات این سالن برای رشته تربیت بدنی کافی و کامل نیست.

اکبر شاملو با بیان اینکه  فراهم کردن این امکانات در یک مدت کوتاه برای مرکز شدنی نیست، اظهار کرد: در مرکز و سطح استان اجازه تعریف پروژه جدید برای ساخت سالن‌های تخصصی برای دانشگاه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نه اعتبار و نه اختیاری برای پروژه جدید نداریم، ادامه داد: 20 هزار متر زمین برای ساخت یک مجموعه ورزشی کاملا تخصصی وجود دارد و حتی نقشه بخشی از کار نیز آماده شده بود اما این کار نیازمند اعتبار واخذ مجوز است.

رئیس دانشگاه پیام‌ نور مرکز همدان با بیان اینکه بخشی از کلاس‌های عملی رشته تربیت‌ بدنی در سالن دانشگاه و بخشی نیز در سالن‌های اجاره‌ای برگزار می‌شود، تصریح کرد: دانشگاه آزاد نیز با وجود همه امکانات برای برگزاری بخشی از کلاس‌های عملی با سالن‌های خارج از دانشگاه قرارداد می‌بندد.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات قراردادها بسته شده اما روز برگزاری سالن‌ها یا تعداد دانشجویان کاهش یافته و یا افزایش داشته‌اند، گفت: در دانشگاه آزاد برنامه ظرفیت‌ها و کلاس‌ها به گونه‌ای مشخص است که مشکل این چنینی پیش نخواهد آمد.

شاملو در ادامه به مشکلات انتخاب واحد دانشجویان اشاره کرد و یادآور شد: در دانشگاه‌های دیگر مدیرگروه به دانشجو دسترسی داشته ودانشجو محدود است اما ما به دانشجو دسترسی نداریم و دانشجو در انتخاب واحد آزاد است.

وی با بیان اینکه سالن ورزشی دانشگاه نیازمند رسیدگی است و ما نیز این موضوع را قبول داریم، خاطرنشان کرد: می‌توان کیفیت برخی از امکانات را بالا برد اما ساخت یک سالن ورزشی تخصص همه رشته‌ها وجود ندارد و اگراین اتفاق رخ دهد به نفع دانشگاه و دانشجویان خواهد بود.

رئیس دانشگاه پیام‌ نور مرکز همدان با بیان اینکه ساخت این سالن ورزشی نیازمند کمک و حمایت سازمان مرکزی است و بارها این موضوع را در سازمان مطرح کرده‌ایم، تاکید کرد: ساخت این سالن با وجود اینکه حق دانشجویان است نیازمند اعتبار و مجوز است.

وی با بیان اینکه نوید‌های از سوی سازمان مرکزی داده شده و شاید اجازه آغاز پروژه 8 هزار متری  شود، ادامه داد: برنامه‌های ویژه‌ای از جمله ساخت کتابخانه در این طرح 8 هزار متری خواهد بود.

شاملو با بیان اینکه دانشگاه پیام‌نور به بی‌پولی مواجه شده است، افزود: 50 درصد هزینه‌های دانشگاه پیام‌نور برعهده وزارت علوم و 50 درصد دیگر نیز از شهریه دانشجویان تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از حقوق‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود و بخش دیگر را دانشگاه تامین می‌کند، تصریح کرد: شهریه دانشجویان به اندازه‌ای نیست که مشکلات را حل کند.

رئیس دانشگاه پیام‌ نور مرکز همدان در پاسخ به این سوال که امکانات موجود با وجود کمبود از کیفیت خوبی هم برخوردار نیستند و برخی از مربیان درخواست خرید وسایل استاندارد از سوی دانشجویان را دارند، اظهار کرد: برای خرید لوازم ورزشی از استادها و اعضای هیأت علمی نظرخواهی می‌شود.

نوسازی کمدهای سالن ورزشی دانشگاه

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز همدان نیز از تعمیر و نوسازی کمدهای سالن ورزشی دانشگاه در ابتدای سال 96 خبر داد و گفت: با تعمیر و نوسازی کمدها هر دانشجو تا پایان فارغ التحصیلی یک کمد خواهد داشت.

علیرضا میدانچی با اشاره به مشکلات، افزایش و کاهش دانشجویان و ایجاد مشکلات آموزشی، اظهار کرد: اگر برای گروه‌بندی و کلاس‌بندی دروس عملی تا پایان حذف و اضافه صبر کنیم یک ماه از ترم رفته و تعداد جلسات آموزشی نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از دانشجویان نیز به دلایل مختلف دیر انتخاب واحد می‌کنند، تصریح کرد: این موضوع نیز در ایجاد مشکل برای گروه بندی و تشکیل کلاس‌ها بی‌اثر نخواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز همدان با اشاره به نحوه جذب مربیان عملی اظهار کرد: دانشگاه برای  جذب مربیان و اساتید دروس عملی طرح جذب و مصاحبه را اضافه کرده و طبق این طرح اساتیدی که از لحاظ علمی و توانایی جزو بهترین اساتید هستند به کار گرفته می‌شوند.

وی با بیان اینکه ما به دنبال حل مشکلات و ایجاد بهترین شرایط برای دانشجویان هستیم، افزود: دانشجویان نیز  باید پیگیر حل مشکل بوده و مشکلات رشته‌های خود را با مسوولان دانشگاه و مدیران گروه در میان بگذارند.

میدانچی با بیان اینکه دانشجویان باید انتقادها و مشکلات خود را بیان کنند، یادآور شد: تنها راه حل مشکلات انتقاد و انتقال مشکلات به مسوولان دانشگاه است.

وی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم تخصصی‌ترین مربیان و اساتید را به کار بگیریم، خاطرنشان کرد: اگر اساتید آموزش‌های لازم را ارائه نمی‌کنند دانشجویان باید  این موضوع را به صورت کتبی با مدیر گروه در میان بگذارند تا مشکلات حل شود.

دانشجویان مشکلات خود را به صورت کتبی ارائه کنند

مدیر گروه تربیت بدنی دانشگاه پیام نور مرکز  همدان نیز با بیان اینکه دانشجویان باید مشکلات خود را به صورت کتبی ارائه کنند، گفت: بیان مشکلات به صورت شفاهی نه تنها مشکلی را حل  نخواهد کرد بلکه باعث ایجاد برخی مشکلات نیز خواهد شد.

کیوان احمدی با اشاره به گروه بندی و اینکه بیش از 25  نفر در کلاس های عملی حضور ندارند، ادامه داد: در ترم جاری سه بار مجبور به تغییر برنامه کلاس‌های عملی شده‌ایم چراکه هر بار  تعداد دانشجویان کاهش و افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه این ترم چهار بار حذف و اضافه دانشجویان تمدید شد و این باعث ایجاد مشکلاتی برای برنامه‌ریزی و کلاس‌بندی‌ها شد، افزود: حذف و اضافه از تهران تمدید می‌شود و ما نیز به مشکل برمی‌خوریم.

مدیر گروه تربیت بدنی دانشگاه پیام نور مرکز همدان با اشاره به اینکه برخی از دروس تخصصی هستند و هر استادی قادر به تدریس آنها نیست، ادامه داد: تمدید حذف و اضافه مشکلاتی را در برنامه‌ریزی‌های ما ایجاد می‌کند چراکه قرارداد سالن‌های بیرون از دانشگاه با توجه به ساعت‌هایی که مربیان می‌توانند تدریس کنند بسته می‌شود و چون برخی از اساتید حق‌التدریسی بوده و خارج از دانشگاه نیز تدریس می‌کنند و تمدید حذف و اضافه باعث افزایش و کاهش دانشجویان و در نتیجه تغییر برنامه‌ریزی و ایجاد مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشجویان طبق چارت برنامه‌ریزی نکرده و این موضوع نیز باعث ایجاد مشکلاتی در برنامه‌ریزی‌های دروس عملی می‌شود، تصریح کرد: دانشجویان باید کم و کاستی‌ها را با مسوولان در میان بگذراند.

احمدی با تاکید بر اینکه اساتید باید انتقال‌دهنده اصلی کاستی‌های این رشته باشند، اظهار کرد: تا زمانی که مربیان و دانشجویان مشکلات خود را بیان نکنند کاری از پیش نخواهد رفت.

وی درباره تحویل کلید سالن‌های اجاره‌ای بیرون از دانشگاه نیز گفت: کلید سالن‌ها باید در اختیار مربی باشد واگر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد باید مربی با ما در میان بگذارد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان