آخرین اخبار

20. فروردين 1396 - 7:44   |   کد مطلب: 27796
رئیس بنیاد معماری انقلاب‌اسلامی با بیان اینکه هنرهای مختلف در مواجه با انقلاب و جنگ رفتارهای مختلفی از خود نشان دادند؛ برخی همراه و برخی نظاره گر، گفت: در این نقدی که در فضای هنری بعد از انقلاب و جنگ وجود دارد یکی از مهمترین دستگاه هایی که برای معرفی آثار مثبت انقلاب و جنگ کوتاهی کرده، رسانه های جمعی کشورمان است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ امروز 20 فروردین، روز هنر انقلاب اسلامی است، در حقیقت پس از شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، شهید سید مرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال 1372، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام گذاری شد و امروز 20 فروردین ماه است، هنر انقلاب اسلامی را تنها نباید به شعر و ادبیات مختصر کرد، هنر انقلابی می تواند در سینما، معماری ها، نقاشی و مواردی از این دست نیز قرار داد.

از این رو به گفت و گو با رئیس بنیاد معماری انقلاب‌اسلامی پرداختیم:

«امیر محمدخانی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، درباره اینکه چرا نتوانستیم از زبان هنر برای نشان دادن زوایای مختلف انقلاب و جنگ آن بهره لازم را ببریم؟، گفت: مسئله هنر و تحولات اجتماعی در جهان در طول تاریخ با حوزه های فرهنگی و سیاسی ارتباط بسیار مستقیمی داشته است.

وی اظهار کرد: گاهی هنر مقدمه ای برای تحول اجتماعی بوده، گاهی تحولات اجتماعی با همکاری و همراهی عناصر هنری شکل گرفته، گاهی بعد از آن که تحولات اجتماعی روی می دهد، هنر با تطبیق دادن خود با آن تحولات به عنوان بیان کننده حرف مردم، تحولات را با زبان زیبای هنر منتقل کرده است و گاهی هم هنر به دور از تمامی تحوالات اجتماعی در گوشه ای تنها نظاره گر بوده و بس.

هنرهای مختلف در مواجه با انقلاب و جنگ رفتارهای مختلفی از خود نشان دادند؛ برخی همراه و برخی نظاره گر

رئیس بنیاد معماری انقلاب‌اسلامی افزود: زمانی که انقلاب اسلامی ایران روی می دهد در عمل هنرهای مختلف روابط مختلفی با این تحول بزرگ و مردمی برقرار می کنند و همه هنرها به یک و شبیه به هم رفتار نمی کنند، بعضی از هنرها حتی جلوتر از تحولات سعی می کنند به نفع تحولات کمک کنند همانند ادبیات و شعر، موسیقی و سرودهای انقلابی  به نحوی آن شور انقلابی را افزایش می دهند و بعضی هم از هنرها بعد از آن اتفاق مهم در سال 57 خودشان را مطابقت دادند و اما هنوز هنرهایی هم به طور کامل تحت تأثیر شرایط اجتماعی بعد از انقلاب قرار نگرفتند و باید گفت که انواع هنرهای در مواجه با انقلاب رفتارهای مختلفی از خود نشان دادند.

کل پیکره سینما برای نشان دادن انقلاب و دفاع مقدس شورآفرین نبود

محمدخانی عنوان کرد: در مواجه ربخی هنرها با پدیده بزرگ انقلاب و همچنین هشت سال دفاع مقدس استثناءهایی هم وجود دارد، زمانی که ما می گوییم هنر سینما بعد از انقلاب شروع می شود و کمک می کند تا اهداف انقلاب تبیین شود و یا در حوزه جنگ دخالت می کند و نقش شورآفرینی خوبی را بر عهده می گیرد منظورمان کل پیکره سینما نیست، بلکه منظور بخشی از هنر سینما است که این کار را انجام می دهد.

برخی هنرها هنوز با اهداف انقلاب با وجود برخورداری از استثناءها هنوز فاصله دارند

وی تصریح کرد: معماری هم یکی از آن هنرهایی است که تا حدودی عقب تر از سایر هنرها با این دو پدیده رفتار کرده است و در حوزه هنر معماری، هنوز آن گونه که انتظار داریم با تحولات اجتماعی خودش را تبطیق دهد این کار انجام نشده و هنوز با اهداف انقلاب فاصله دارد، هرچند همان گونه که عنوان شد، استثناءهای خوبی هم در این زمینه در  سراسر کشور وجود دارد که برای معرفی خود رسانه ای نداشته است.

تعدادی از هنرها برای نشان دادن هویت انقلاب و جنگ از زبان رسانه محروم بودند

رئیس بنیاد معماری انقلاب‌اسلامی افزود: برخی از هنرها در درون خود برای بیان و تبیین خودشان رسانه دارند از جمله هنر سینما و زمانی که فیلمی اکران می شود به صورت خود به خود تبدیل می شود به یک رسانه و درعمل مردم با آن مواجه می شوند و آن دیده می شود، ادبیات، مطبوعات، کتاب های مختلف و شعر و موسیقی هم به نوعی این گونه است و از درون ظرفیتی دارند که خودش را نشان می دهند.

محمدخانی تصریح کرد: برخی از هنرها برای معرفی خود نیاز به رسانه دارند، همچون معماری، هنرهای تجسمی و نقاشی، به طور مثال کارهای خوبی در زمان جنگ در شهر خرمشهر خلق شده که اگر رسانه آن ها را معرفی نمی کردند ما آن ها را نمی شناختم و شناخته نمی شد.

رسانه های جمعی برای معرفی هنرهایی که از درون زبان بیان ندارند، اقدام مناسبی نداشته اند

وی ادامه داد: بنابراین مهم است آثار مختلفی در زمینه های مختلف که خلق شده است به نوعی رسانه ای شوند و خیلی از آن ها رسانه ای نشده و برای مردم توضیح داده نشده است و در واقع رسانه برای معرفی آن ها اقدامی که باید انجام نداده است.

شبکه های اجتماعی مجازی از آنجا که هدایت شده نیست، گاهی به وادی هنر ضربه می زنند و گاهی سبب معرفی آن هنر می شوند

رئیس بنیاد معماری انقلاب‌اسلامی عنوان کرد: این روزها با وجود شبکه های اجتماعی مردم خود به بخود به سمت رسانه های مجازی رفته اند و دست به دست و گاهی خواسته و گاهی ناخواسته هنری را منتقل می کنند و از آنجا که هدایت شده نیست گاهی به وادی هنر ضربه می زنند و گاهی سبب معرفی آن هنر می شوند.

ارگان های مختلف با وجود داشتن بودجه لازم برای معرفی اقدامات انجام شده در زمینه هنر کوتاهی می کنند

محمدخانی در ادامه گفت: ارگان های مختلف برای بهره مندی از رسانه های جمعی و معرفی هنرهای مختلف بودجه دارند، اما متأسفانه از استفاده نمی کنند و باید گفت که کوتاهی و بی توجهی اولیه از سوی رسانه های جمعی بوده است.

رسانه های جمعی کشور برای معرفی آثار مثبت انقلاب و جنگ کوتاهی کرده اند

وی تأکید کرد: در این نقدی که در فضای هنری بعد از انقلاب و جنگ وجود دارد یکی از مهمترین دستگاه هایی که برای معرفی آثار مثبت انقلاب و جنگ کوتاهی کرده، رسانه های جمعی کشورمان است.

زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان