آخرین اخبار

23. فروردين 1396 - 23:34   |   کد مطلب: 27868
سفال تولیدی در شهر لالجین همدان با قرار گرفتن در ویترین 10 کشور جهان زیبایی دستافرینه های شهر جهانی سفال را به رخ می کشد.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا؛ نام همدان از گذشته های دور با هنر عجین بوده است چرا که ساکنان این خطه از خاک ایران در هنرهای مختلفی از جمله تولید صنایع دستی شهره هستند.

زنان و مردان این دیار بدون حضور در دانشگاه و مدرسه این هنر را در مکتب والدین فرا گرفته و سینه به سینه به فرزندان خود منتقل کردند.
این هنر موروثی، همدان را به کانون‌های اصلی صنایع دستی در ایران و جهان تبدیل کرده به گونه ای که شهر لالجین در آیینی به عنوان شهر جهانی سفال انتخاب شد.
طبق آخرین آمار هم اینک در استان همدان 36 هزار نفر در حدود 22 هزار کارگاه صنایع دستی استان همدان مشغول به کار هستند.
با توجه به نقش پر اهمیت صنایع دستی در اشتغال، داده آماری گویای این است که حدود 6 درصد کل اشتغال استان مربوط به حوزه صنایع دستی است. 
گشایش های برجامی بارقه امید را در دل تولید کنندگان ایجاد کرد چراکه میزان صادرات کالا را از نظر تعداد و میزان کشورهای هدف افزایش داد.
هم اینک دستافرینه های پدران و فرزندان این دیار، زیبایی خاصی به ویترین های شیشه ای کشورهای مختلف جهان داده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان روز چهارشنبه در این باره به ایرنا گفت: 11 قلم از تولیدات سفال این استان سال گذشته به کشورهای آمریکا، انگلستان، هلند، آلمان، آفریقای جنوبی، چین، کویت، افغانستان، عمان وعراق صادر شده است.
حمیدرضا متین افزود: صادرات سفال در سال گذشته از مرز 11 میلیون و 359 هزار دلار گذشت و با اختصاص 6.8 درصد از مجموع صادرات، چهارمین کالای صادراتی استان محسوب می شود. 
وی یادآوری کرد: سال 95 بیش از 731 هزار تن کالا به ارزش 132 میلیون و 121 هزار دلار از گمرک همدان صادر شده است.
به گزارش ایرنا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: 102 قلم کالا سال گذشته از استان همدان به 38 کشور صادر شده است.
متین گفت: کالاها به کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان، اتریش، هلند، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، لهستان، رومانی، اکراین، صربستان، اسلواکی، چک، روسیه، بلاروس، گرجستان، قزاقستان، ارمنستان، ترکمنستان، آذربایجان، پاکستان، افغانستان، چین، تایلند، ترکیه، کنیا، اتیوپی، تونس، آفریقای جنوبی، سوریه، امارات، سومالی، لبنان، عمان، قطر، کویت و عراق صادرشده است.
لالجین از مراکز عمده ساخت سفال و سرامیک ایران و جهان به شمار می رود که شهریور ماه سال گذشته در آئینی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان شهر جهانی سفال ثبت و معرفی شد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان