آخرین اخبار

2. ارديبهشت 1396 - 9:00   |   کد مطلب: 28033
دولت در حالی که از بودجه لازم برای پروژه های عمرانی را پرداخت نکرده در واپسین روزهای دولت یازدهم دست به دامن پروژه های نیمه تمام شده و سعی در بازی رسانه‌ای با افکار مردم دارد.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی هفته‌های گذشته روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم همراه برخی از اعضای کابینه خود در استان‌های مختلف کشور به افتتاح پروژه های متعدد ملی پرداخته است، طوری که در برخی موارد دیده شد رئیس جمهور در یک روز کاری همزمان به سه استان سفر کرده و پروژه هایی را در این استان ها افتتاح کرده است.

این در شرایطی است که یکی از مواردی که بعد از هر افتتاح صدای مردم و حتی گاهاً مسئولین را در آورده است افتتاح پروژه های نیمه تمامی است که دولت کمر همت به افتتاح آنها پیش از انتخابات دارد. در این گزارش به برخی از این موارد اشاره شده است.
 

افتتاح پروژه ناتمام قطار حومه‌ای تهران-گرمسار

افتتاح پروژه ناتمام قطار حومه‌ای تهران-گرمسار در روزهای اخیر یکی از مواردی بود که مورد اعتراض مردم قرار گرفت؛ پروژه قطار حومه‌ای تهران- گرمسار در دولت قبل کلید خورد که تا پایان دولت دهم 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و بقیه کار در دولت یازدهم ادامه یافت؛ اما تکمیل این پروژه نیاز به زیرساخت­‌های بسیاری در مسیر داشت که از جمله آن‌ها احداث چندین زیرگذر و پل در محدوده شهرستان‌­های ورامین، پیشوا و قرچک بود که هنوز در نیمه راه یا حتی ابتدای ساخت هستند.

نکته قابل توجه این بود که روحانی در حالی این پروژه را افتتاح کرده است که ادامه روند ساخت و ساز آن حدود 180 روز پیش توسط آخوندی کلید خورده بود اما همچنان بسیاری از زیرساخت­های مسیر این قطار آماده بهره‌برداری نبوده است.

 

ربان‌های فرودگاه نیمه کاره سمنان هم قیچی شد

در سفری که روحانی اواسط فروردین ماه به سمنان داشت، فرودگاه سمنان به عنوان یکی از دستاوردهای دولت یازدهم افتتاح شد؛ این فرودگاه اگرچه قبل از افتتاح از آن استفاده می شد اما نگته قابل توجه این است که بر خلاف جمعیت 700 هزار نفری استان سمنان این فرودگاه دومین فرودگاه این استان است که افتتاح می شود و پیش از این فرودگاه دیگری در این استان وجود داشت.

از طرف دیگر این فرودگاه همچنان نیمه تمام بوده و حتی برخی از رسانه‌ها اعلام کرده اند که برج مراقبت آن هنوز ساخته نشده است. در سمنان پروژه‌های نیمه تمام دیگری هم افتتاح شد که یکی از آنها پروژه نیمه تمام پل شهدا درجزین بود.

 

فاز های ٢٠، ٢١ پارس جنوبی که هنوز برای افتتاح آماده نشده بودند

طی روزهای گذشته در سفری که روحانی به عسلویه داشت، دولت یازدهم چندین پروژه مهم ملی را افتتاح کرد؛ پروژه هایی که هزینه آنها کاملاً ملی بوده و در طی سال های گذشته پرداخت شده است تا جایی که دولت دخالتی در پیش بردآنها نداشت.            

            

            فازهای متعدد پارس جنوبی در حالی افتتاح می شد که فازهای 20 و 21 بعد از انتخابات امکان بهره برداری از آنها میسر می شود و از طرف دیگر فاز 12 که افتتاح شد همچنان نیمه تمام بود و امکان افتتاح آن اساساً وجود نداشت.            

            این افتتاح نمایشی صدای روزنامه حامی دولت را نیز درآورد تا جایی که روزنامه ابتکار در این خصوص نوشت: کاش رییس‌جمهور روحانی افتتاحیه شش فاز پارس جنوبی را یک‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری افتتاح نمی‌کرد. فازهای ١٧، ١٨ و ١٩ می‌توانست بهمن ماه افتتاح شود. فازهای ٢٠، ٢١ هم که برخی واحدهایش فروردین ماه رسید، می‌توانست بعد از انتخابات افتتاح شود تا برداشت انتخاباتی از مراسم افتتاح فازها نشود. هر چند زنگنه شب قبل از افتتاح، دلیل به تعویق انداختن افتتاحیه را اعلام کرد. وزارت نفت مایل بود مراسم طور دیگری برگزار شود که میسر نشده است.            

 

افتتاح بندری که امکان پهلوگیری کشتی در آن وجود ندارد

در ماه گذشته دو پست از اسکله های مجتمع بندری کاسپین انزلی به عنوان بزرگترین بندر ایران در دریای خزر هم توسط روحانی افتتاح شد؛ حقیقت این افتتاح هم بعد از قیچی شدن ربان ها بر ملا و مشخص شد تنها سنگچینی از یک اسکله به مرحله افتتاح رسیده است و امکان تخلیه و بارگیری در این پروژه به دلیل تکمیل نشدن زیرساخت های لازم وجود ندارد.

این اسکله که بعد از افتتاح بندر نامیده شد حتی نمی تواند جایی برای کانتینر و یا جرثقیل داشته باشد؛ از طرف دیگر در حالی که از سال 88 تا سال 92 تنها 38 درصد این پروژه تکمیل شده بود، دولت یازدهم ادعا می کند که در 18 ماه این پروژه را تکمیل کرده است.

 

افتتاحیه هایی که با جیب خالی دولت متناسب نیست

بررسی افتتاحیه هایی که در ماه گذشته صورت گرفته است و برآورد هزینه هایی که برای تکمیل این پروژه ها صرف شده نشان می دهد که هزینه‌های این پروژه ها بالاتر از میزان بودجه دولت برای بخش عمران در کشور بوده است.

دولت در سال های گذشته با کسری بودجه ناشی از کاهش درآمدهای نفتی مواجه شده و همواره ساده ترین راه برای جبران این کسری بودجه کم کردن بودجه های عمرانی و نپرداختن هزینه های مرتبط با آنهاست.

دولت در حالی که از بودجه لازم برای پروژه های عمرانی را پرداخت نکرده در واپسین روزهای دولت یازدهم دست به دامن پروژه های نیمه تمام شده و سعی در بازی رسانه‌ای با افکار مردم دارد. هرچند مردم نسبت به این مساله واقف بوده و حتی در مواردی اعتراض خود را نسبت به افتتاح پروژه های نیمه تمام اعلام کرده اند.

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان