آخرین اخبار

9. ارديبهشت 1396 - 20:47   |   کد مطلب: 28167
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان:
جنبش نرم‌افزاری در کشور با کندی پیش می‌رود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: جنبش نرم‌افزاری مورد تاکید مقام معظم رهبری آغاز شده است، اما با کندی پیش می‌رود.

به گزارش رودآور، سعید جامه‌بزرگی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی به تاثیرات برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات کتابخوانی در ارتقای سرانه مطالعه پرداخت و اظهار کرد: در این راستا مطالعه و اینکه چه نوع مطالعه‌ای مد نظر باشد، بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در طول سال مسابقات کتابخوانی متعددی برگزار می‌شود و با معرفی کتاب‌های خوب ارزشی زمینه بالا رفتن سرانه مطالعه نیز ایجاد می‌شود گفت: ویژگی برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی این است که نخست فراگیر بوده و در چند بخش مختلف از رده کودک تا بزرگسال برگزار می‌شود و نیز در ارتباط با هشتمین امام شیعیان بوده که روی اعتقادات نسل‌های مختلف کشور کار می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌ رضوی، سرانه مطالعه مفید جامعه را بالا می‌برد، افزود: در حال حاضر نوجوانان و جوانان در استفاده از اینترنت و موبایل نه تنها از مطالعه فاصله گرفته‌اند بلکه ارتباط آنها با مفاهیم عمیق دینی ضعیف شده اما کتاب خواندن آنها نه تنها باعث بالا رفتن سطح مطالعه می‌شود بلکه با اصول دینی و مبانی اعتقادی ارتباط قوی پیدا می‌کنند و به همین خاطر از جشنواره رضوی استقبال قوی می‌شود.

وی به تاثیرات مسابقات کتابخوانی از آثار اهل بیت(ع) بر غنی کردن فرهنگ اسلامی اشاره کرد و گفت:‌ جشنواره رضوی در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود و نه تنها در حوزه کتابخوانی بلکه حوزه‌های مختلف هنری را در برمی‌گیرد که این امر باعث ارتقای سطح باورهای دینی می‌شود.

جامه‌بزرگی نقش فرهنگ و سبک زندگی اسلامی در زندگی‌های امروزی را مهم دانست و گفت: پاشنه آشیل زندگی‌های امروزی متاسفانه همین است که از طریق کانال‌های ماهواره‌ای، گوشی‌های تلفن همراه و... فرهنگی غربی القا می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری غرب روی این زمینه بیشتر از سرمایه‌گذاری‌های ماست، افزود:‌ متاسفانه شاهد تغییراتی در جامعه هستیم که باعث شده فاصله جوانان از مفاهیم دینی بیشتر شود و مهم این است که بتوانیم چرخش در افراد را چه از طریق مطالعه، چه از طریق نرم‌افزاهای مختلف موبایل و اینترت و یا از طریق ایجاد شبکه‌های مختلف ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه قبلاً سبک زندگی ایرانی اسلامی حاکم بود و وضعیت خوبی در جریان بود، افزود:‌ از طریق کتاب و کتابخوانی می‌توان سبک زندگی قبلی را برگرداند.

وی با بیان اینکه نسل جدید ما قبل از دانشگاه به این جریان نیاز دارند در ادامه به اهمیت به آشنایی نوجوانان و جوانان نسبت به باورهای دینی پرداخت و گفت: امروز نوجوانان و جوانان ما وقت خود را صرف موبایل می‌کنند که اگر از طریق همین ابزار آشنایی با باورهای دینی مورد توجه قرار گیرد، بسیار مهم  خواهد بود.

جامه‌بزرگی با بیان اینکه نکته‌ای که در این میان غافل مانده آن است که اکنون ایران یکی از باسوادترین جوامع خاورمیانه به شمار می‌آید، افزود:‌ ایران اسلامی دارای جوانان متعهدی است که گاهی به برخی از آنها انگ زده می‌شود که از مبانی اعتقادی فاصله گرفته‌اند، در صورتی که در مواقع لزوم چنان اقدام می‌کنند که بزرگترین قدرت‌های جهان در مقابل آنها تسلیم می‌شوند.

وی ادامه داد: ایران جامعه اسلامی است و جوانان پاکی داریم و به همین دلیل انتظارات بیشتر است تا بتوانیم تاثیرگذاری بیشتر به غیر از منطقه در کشورهای غربی و اروپایی داشته باشیم.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان افزود:‌ ما همانطور که در کشورهای جهان اسلام لیدر هستیم باید برای تمام کشورهای جهان لیدر باشیم.

وی با اشاره به نقش مطالعه و کتابخوانی در پیشرفت و توسعه کشور، گفت: در توسعه صنعتی و اقتصادی نیز مطالعه نقش کلیدی دارد.

جامه‌بزرگی با بیان اینکه مشکل کشور ما این است که مطالعات کشور در حوزه علوم انسانی برگرفته از علوم انسانی خارجی است همانطور که مقام معظم رهبری به آن اذعان دارند، خاطرنشان کرد: این جریان مشکلات بسیاری را برای جامعه اسلامی ایجاد کرده که البته کار در زمینه جنبش نرم‌افزاری مورد تاکید مقام معظم رهبری آغاز شده است، اما با کندی پیش می‌رود و باید دانشمندان ما قوی‌تر در این حوزه وارد شوند و مبانی را از اقتصاد اسلام استخراج کنند.

وی با بیان اینکه در توسعه اقتصادی و صنعتی مطالعات کشور باید در همان راستا باشد، افزود: متاسفانه اکنون منابع مطالعات و پژوهش‌های ما غربی است و اقداماتی هم که در این زمینه انجام می‌دهیم مورد استفاده غربی‌ها بوده که باید اصلاح شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه شاید نیاز نداشته باشیم که مقالات بسیار ISI چاپ کنیم در صورتی که نیازهای اولیه را از خارج کشور وارد می‌کنیم، گفت: در واقع مطالعات مفید ما می‌تواند در راستای نیازهای ما باشد که البته راهکارهای متعددی پیشنهاد شده و کار در حال انجام است اما سرعت کم است. 

وی بیان کرد: در این زمینه نیز دانشمندان ما می‌توانند در بالاترین رنکینگ جهانی قرار گیرند که به عنوان مثال امسال چهار نفر از استادان همدان به عنوان معتبرترین پژوهشگران جهان معرفی شدند.

جامه‌بزرگی با بیان اینکه متاسفانه هدفگذاری رفع مشکل ما نیست و هدفگذاری حرکت در لبه علم است که منافعش بیشتر به خارج کشور می‌رسد، ادامه داد: با یک چرخش قانونی مخصوصاً قانونی که برای ارتقای علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها وجود دارد می‌توان این چرخش را ایجاد و تحقیقات و مطالعات را مفید و در راستای رفع مشکلات جامعه کرد.

وی با اهمیت به مطالعه مفید در راستای کمک به محورهای مختلف توسعه، افزود: این به شرطی محقق می‌شود که جوانان آماده مطالعه مفید باشند و کمتر از مطالعات سطحی فضای مجازی استفاده کنند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان