آخرین اخبار

10. ارديبهشت 1396 - 14:55   |   کد مطلب: 28183
پدیده جدید در آستانه انتخابات ریاست جمهوری؛
افتتاح چندباره پروژه‌های قدیمی در دولت یازدهم
قره تیکان، چهچه و ارداک سه سدی هستند که هم در دولت دهم و هم در دولت یازدهم افتتاح شدند!.

به گزارش رودآور به نقل از مشهد پیام؛ رییس جمهوری در اجتماع بزرگ مردم استان خراسان رضوی که  ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ برگزار شد، عنوان کرد« تا پایان امسال سه سد در استان افتتاح خواهد شد و طرح‎های دیگری هم در دست اجرا است» به همین مناسبت برای پیگیری این موضوع به سراغ مدیر امور سدهای شرکت آب منطقه‌ای استان رفتیم تا محقق شدن این وعده رئیس جمهور را پیگیری کنیم.

 

رضا نوروززاده در این رابطه عنوان کرد: سه سد قراتیکان، چهچهه و ارداک در استان قرار بود به بهره برورداری برسد که سدارداک به بهره برداری رسیده است و سد چهچهه و قره تیکان در مرحله آبگیری قرار دارند.

 

وی با بیان این‌که در استان ۱۷ سد داریم که دو تا از آن‌ها یعنی چهچهه و قره تیکان در حال آب‌گیری است و به ما که بهره بردار هستیم هنوز تحویل داده نشده است، ادامه داد: سه سد ارداک، چهچه و قره تیکان که آغاز ساخت آن‌ها به ترتیب در سال۸۱ ،۸۳ و ۸۵ بوده است، در زمان حضور رئیس جمهور ۹۹٫۳ ، ۹۴٫۳۸ و ۹۴٫۷۹ درصد پیشرفته داشته‌اند، و در حال حاضر دو سد چهچه و قره تیکان در مرحله آبگیری قرار دارند.

 

نوروززاده با بیان این‌که گنجایش کل مخزن سدهای استان یک میلیارد ۵۴۸ میلیون متر معکب است و ذخیره آب پشت سدها، تا دوم اردیبهشت ماه سال جاری به۶۵۰ میلیون مترمعکب رسیده است، ادامه داد: سد ارداک  امسال با گنجایش ۳۰ میلیون متر معکب لبریز شد و سدهای قره تیکان با ۱۶ میلیون متر معکب و چهچهه با ۱۵ میلیون مترمعکب آبگیری شده است.

 

برای این موضوع سایت‌ها و خبرگزاری‌ها را مورد بررسی قرار دادیم تا از روند ساخت و بهره‌برداری سه سد وعده‌ داده شده توسط دولت جویا شویم؛

 

خبرگزاری ایرنا در رابطه با لبریز شدن سد ارداک عنوان می‌کند، «ارداک، یک سد خاکی با هستهٔ رسی است که در ۷۰ کیلومتری شمال غرب مشهد قرار دارد و در چهاردهم فروردین سال ۱۳۹۲۲ به بهره‌برداری رسیده بود.» و ایسنا  خبر افتتاح این سد را در ۱۴ فروردین ماه 92، توسط رئیس جمهور قبل منتشر کرده است این درحالی است که  تباناک رضوی و روابط عمومی آبفای خراسان رضوی، افتتاح دوباره سد ارداک را در  ۱۳ آذر ماه  ۹۵ با حضور روحانی و وزیر نیرو دولت یازدهم عنوان کردند. یعنی این سد در پایان دو دولت دهم و یازدهم دوبار افتتاح شده است.

 

به نظر می‌رسد این سد خاطرات زیادی از پایان دوره دولت‌ها دارد و دولت‌ها علاقه زیادی برای افتتاح آن دارند. نکته دیگر این است که  سد ارادک ۹۹ درصد پیشرفت داشته؛ اما بهره برداری از آن بیش از دو سال طول کشیده است. ساخت یک سد به طور نرمال چنانچه بودجه و اعتباراتش قطع نشود دو سال به پایان می‌رسد؛ اما بهره برداری از این سد ۱۴ سال طول کشیده است!!.

 

سد قره تیکان یکی دیگر از سدهایی است که رئیس دولت یازدهم قولش را به مردم خراسان رضوی داده بود؛ این سد که قرار بود پایان سال ۹۳ افتتاح شود؛ اما در دی ماه ۹۴ به نقل از روابط عمومی آبفای خراسان رضوی افتتاح شد. و سد چهچهه هم اسفند ۹۵ به نقل از ایرنا افتتاح شد.

 

حال قضاوت این‌که رئیس جمهور چقدر توانسته به قول‌های که داده عمل کند را بر عهده خوانندگان محترم میگذاریم.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان