آخرین اخبار

10. ارديبهشت 1396 - 8:38   |   کد مطلب: 28184
به فاصله کوتاهی از دیدار اخیر رجب طیب اردوغان از روسیه دیداری دیگر در سوچی روسیه انجام خواهد پذیرفت.

به گزارش رودآور نقل از آناج،بنابر اخبار ارائه شده از سایت رسمی کرملین رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین در سوم ماه می میزبان همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان در شهر سوچی خواهد بود. به احتمال زیاد یکی از موضوعات مهم مورد مذاکره بین دو رئیس جمهور موضوع قره‌باغ خواهد بود. طرفین در کنار موضوع قره‌باغ دیگر موضوعات بین المللی و منطقه ای از جمله وضعیت سوریه را نیز بررسی خواهند نمود.

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه، دیمیتری پسکوف با تایید دیدار دو رئیس جمهور در شهر سوچی از جزئیات دیدار سخنی به میان نیاورده است. هرچند گمانه زنی در رابطه با موضوعات مورد مذاکره سخت است اما  می‌توان گفت موضوعات مهم منطقه‌ای موضوع بحث این دیدار خواهد بود. از جمله این موضوعات؛ روند حل مسالمت آمیز بحران سوریه، روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور، رفع موانع ایجاد شده در تجارت، برداشته شدن ویزا برای شهروندان دو کشور، پروژه گاز"جریان ترکیه"، همکاری ها و معاملات نظامی و دیگر موضوعات می تواند باشد.

بی تردید بررسی موضوعات منطقه‌ای از جمله قفقاز جنوبی و مناقشه قره‌باغ نیز در این دیدار مستثنی نیست. قابل ذکر است که اردوغان در دیدارهای اخیر خود با پوتین بر حل مناقشه قره‌باغ اصرار داشته است. حدود دو ماه قبل نیز وی در جریان سفر خود به مسکو به مهمترین مسئله جمهوری آذربایجان اشاره کرده و حتی از اتحاد سه جانبه بین روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان سخن به میان آورده بود.

اما این دیدارها و مذاکرات و برقراری روابط گسترده اقتصادی و تجاری نگرانی ارمنستان را در پی خواهد داشت. ترس ارمنستان از همکاری مسکو - آنکارا و احتمالا در بلند مدت از همکاری مسکو - آنکارا - باکو است که می تواند این کشور و موقعیتش را در قبال مناقشه قره‌باغ تضعیف نماید. این وضعیت می‌تواند موقعیت استراتژیک ارمنستان را برای روسیه کم رنگ تر کرده و به ارمنستان در دادن امتیازات یک جانبه فشار وارد شود.

در صورت همپوشانی بین منافع روسیه و ترکیه در قفقاز جنوبی، حداقل فشارها بر ارمنستان برای تخلیه 7 شهرستان اطراف قره‌باغ افزایش خواهد یافت. حتی این همپوشانی منافع می تواند با تمایل جمهوری آذربایجان برای عضویت در  اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیز همکاری در حوزه انرژی گسترده تر نیز باشد.

به عقید برخی کارشناسان ارمنی با اتمام پروژه "جریان ترکیه" که گاز روسیه را از طریق دریای سیاه به ترکیه و از آنجا به اروپا منتقل خواهد نمود. در واقع بستر دیگری برای افزایش منافع مشترک بین روسیه و ترکیه ایجاد خواهد کرد.در مقابل ارمنستان هیچ امتیاز قابل توجهی برای روسیه نخواهد داشت.اما روسیه احتمالا از جمهوری آذربایجان به عنوان کشور ثروتمند قفقاز با ذخایر غنی انرژی برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا دعوت خواهد کرد.

دیدار با ترامپ دو هفته بعد از دیدار با پوتین

نکته قابل توجه دیگر برنامه رجب طیب اردوغان برای دیدار رسمی با دونالد ترامپ در ماه می باشد.این دیدار که نخستین دیدار بین دو رئیس جمهور نیز خواهد بود. تقریبا دو هفته پس از دیدار سوچی دو رئیس جمهور در 17-16 می با همدیگر ملاقات خواهند کرد. البته در ارتباط با اینکه این دیدار در کجا صورت خواهد پذیرفت اطلاعی در دست نیست.

در این دیدار موضوع مبارزه با تروریسم در صدر موضوعات مورد مذاکره خواهد بود. طبیعتا این مذاکرات از دید مسکو نیز پنهان نخواهد ماند. زیرا این نشست بلافاصله پس از دیدار با پوتین انجام خواهد شد و این حادثه می تواند رقابت بین روسیه و آمریکا در نزدیکی به ترکیه را افزایش دهد.

این دو دیدار از منظر جمهوری آذربایجان نیز قابل اهمیت خواهد بود.زیرا مذاکرات بین این سه کشور و احتمالا همکاری مشترک بین آن ها وضعیت قفقاز جنوبی را مشخص تر خواهد کرد.زیرا دو کشور روسیه و آمریکا از روسای گروه مینسک بوده و ترکیه نیز به عنوان بازیگر منطقه ای تاثیر قابل توجهی در تحولات قفقاز جنوبی خواهد داشت. می توان گفت جمهوری آذربایجان از این دو تماس دیپلماتیک اردوغان،حداقل دو انتظار خواهد داشت. اولا: مطرح کردن موضوع قره باغ در نشست سوچی و دیدار با ترامپ ثانیا: هموار کردن راه برای عضویت جمهوری آذربایجان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قبال  تلاش واقعی و عملی مسکو برای حل مناقشه قره باغ. 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان