آخرین اخبار

10. ارديبهشت 1396 - 22:38   |   کد مطلب: 28185
حسن روحانی امروز فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس را افتتاح و افتخار مهندسان ایرانی و قرارگاه سازندگی خاتم را به نام دولت خود و برجام ثبت کرد. این در حالی است که فقط ۲۲ درصد پالایشگاه در این دولت و کمتر از ۱۰ درصد آن پس از برجام ساخته شد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری تسنیم،  فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در استان هرمزگان با ظرفیت تولید روزانه 1200هزار بشکه میعانات گازی امروز افتتاح شد. در نخستین فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو٤ ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک میلیون و 300 هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ٤ تولید می شود.

کاهش خام‌فروشی، قطع وابستگی کشور به واردات بنزین و همچنین کاهش ضربه‌پذیری در برابر تحریم خرید نفت، سه دستاورد بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به‌عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه است.

حسن روحانی رئیس جمهور فعلی و نامزد انتخابان ریاست جمهوری دوازدهم در حالی امروز فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را افتتاح کرد که افتخار این کار بزرگ را که از آنِ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در چند دولت گذشته است، به نام دولت خود و برجام ثبت کرد.

در خالی که فقط 22 درصد ساخت این پالایشگاه در دولت یازدهم صورت گرفته و کمتر از 10 درصد آن بعد از برجام بوده که حسن روحانی امروز مدعی شد، "اگر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نبود این پالایشگاه هیچگاه راه‌اندازی نمی‌شد."

وی افزود:" آنهایی که می‌گویند آثار برجام را ندیده‌ایم امروز به این پالایشگاه بیایند و ببینند که همه تجهیزات خریداری شده نه تنها به ایران آمده بلکه نصب هم شده است."

حسن روحانی بار دیگر به منتقدان خود حمله کرد و با ادبیاتی غیرمودبانه گفت:"بعضی می‌گویند چرا در این هفته‌ها افتتاح‌ها افزایش یافته است، فکر می‌کنند افتتاح چراغ لامپ است که ما بزنیم افتتاح شود، بلکه چهار سال زمان برده است، در این مدت هر طرحی که تکمیل شود به خاطر دلواپس‌ها یک روز صبر نمی‌کنیم و آن‌را افتتاح می‌کنیم، اکنون دیدیم دلواپس‌ها علاوه بر برجام برای افتتاح هم نگران می‌شوند."

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فعالیتهای عملیاتی طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی و طراحی پایه از بهمن ماه سال 1385 با ثبت و تأسیس شرکت نفت ستاره خلیج فارس و با ترکیب سهامداران به‌صورت زیر آغاز شد.

ــ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی --------> 40 درصد

ــ شرکت پتروگاس (اندونزی) --------> 50.01 درصد

 صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت --------> 9.09 درصد.

در ابتدا شرکت‌های تهران جنوب و بینا به‌همراه دو شریک خارجی "اسنم پروجتی" و "گلدن گروپ" عملیات طراحی را آغاز کرده ادامه دادند ولی به‌علل متعدد از جمله درخواست اعتبار تأییدشده (Confrimed LC) و عدم امکان اجرای آن در شرایط وقت، پس از تکمیل مطالعات FEED، دو شرکت خارجی از کنسرسیوم خارج شدند، ازاین‌رو عملاً کار از خردادماه سال 87 توسط دو شرکت ایرانی تهران جنوب و بینا ادامه یافت و به‌موازات آن، کار تسطیح و آماده‌سازی زمین آغاز شد.

در اواخر سال 87 به‌دنبال عدم فعال بودن شرکت پتروگاس و همچنین ورود شرکت نفت و گاز تأمین، ترکیب سهامداران به‌صورت زیر تغییر کرد.

ــ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی --------> 40 درصد

ــ شرکت پتروگاس (اندونزی) --------> 15 درصد

 صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت --------> 10 درصد

ــ شرکت نفت و گاز تأمین --------> 35 درصد.

همزمان با عملیات اجرایی، فعالیتهای مهندسی ادامه پیدا کرده و قراردادهای خرید تجهیزاتی چون آب‌شیرین‌‌سازها، توربوژنراتورها و بسیاری از تجهیزات پالایشگاهی منعقد شد. فعالیت اجرایی این پروژه از اواسط سال 88 تا اواسط سال 89 با رکود شدید منابع مالی مواجه شده و بسیاری از فعالیتهایی که قرار بود در مسیر توسعه آن آغاز شود، آغاز نشد، برخی فعالیتها متوقف شد و برخی با کندی بسیار ادامه پیدا کرد تا اینکه در اواخر بهمن ماه سال 1389 شرکت فرادست انرژی فلات (از شرکتهای زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)) به‌عنوان عضو جدید با نقش راهبری به کنسرسیوم تهران جنوب ــ بینا اضافه شد و شرکت فلات که عملاً به‌عنوان یک شرکت اصلی گروه بود، پس از سازماندهی و تقسیم‌بندی کل پالایشگاه به چند ناحیه و واگذاری آنها به شرکتهای زیرمجموعه و با تأمین نسبی منابع مالی، عملیات اجرایی را ادامه داد.

در تیرماه سال 90 مجدداً ترکیب سهام تغییر کرد.

ــ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی --------> 48 درصد

ــ شرکت پتروگاس (اندونزی) --------> 2.16 درصد

 ــ صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت --------> 11.08 درصد

ــ شرکت نفت و گاز تأمین --------> 38.77 درصد.

با اتمام عملیات نصب پایپ‌رکها و لوله گذاریهای زیرزمینی و شروع نصب سازه‌های فلزی، در طول سالهای 90 و 91 عملیات نصب لوله‌های روزمینی و تجهیزات پالایشگاهی ادامه پیدا کرد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم بار دیگر ترکیب سهامداران شرکت جهت اخذ تسهیلات بانکی تغییر کرد.

ــ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی --------> از 48 درصد به 17.9 درصد

 صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت --------> از 11.08 درصد به 33.1 درصد

ــ شرکت نفت و گاز تأمین --------> از 38.77 درصد به 49 درصد

و شرکت پتروگاس (اندونزی) به‌طور کلی از ترکیب سهامداران خارج شد.

روند اجرای این پروژه با احداث بخش‌های مختلف پالایشگاه، مخازن و خطوط لوله ادامه یافت. از حدود 520 میلیون یورو مورد تقاضای مدیران پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تا پایان سال 94 حدود 218 میلیون یورو از بانک عامل دریافت شد اما فاز نخست پالایشگاه که مقرر بود در ابتدای سال 95 به بهره برداری کامل برسد، تکمیل نشد و نبود سرمایههای لازم برای اتمام این پروژه از مهمترین دلایل تأخیر در بهره برداری آن عنوان شد، ازاین‌رو در ماههای ابتدایی سال 95  تخصیص 650 میلیون یورو تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای پروژه "ستاره خلیج فارس" مصوب شد.

در حال حاضر نخستین فاز این پروژه ملی با ظرفیت پالایش روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی و تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو4 در آستانه بهره برداری است.

در نمودار زیر، روند پیشرفت سالانه اجرای این پروژه آورده شده است.

در حال حاضر با توجه به ظرفیت کلی این پروژه که در صورت بهره برداری کامل در سه فاز، قابلیت پالایش روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی را دارد، این پروژه ملی حدود 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که از این مقدار سهم دولتهای نهم، دهم و یازدهم بدین شرح است:

میزان پیشرفت پروژه در دولت نهم --------> 35 درصد

میزان پیشرفت پروژه در دولت دهم --------> 35 درصد

میزان پیشرفت پروژه در دولت یازدهم --------> 22 درصد (تا امروز).

تکمیل 8 درصد باقی‌مانده که تکمیل و بهره برداری از فازهای دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خواهد بود به دولت دوازدهم موکول می‌شود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان