آخرین اخبار

31. ارديبهشت 1396 - 6:41   |   کد مطلب: 28559
گزارشی از ضرورت توجه به گردشگري همدان
صنعتي كه بي‌نياز مي‌كند!
تقويت صنعت گردشگری در همدان می‌تواند درآمد مردم را افزایش داده و اين استان را در حوزه‌های مختلف درآمدي بی‌نیاز کند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، این روزها نسخه‌های مختلفی را می‌توان برای رونق گردشگری در استان همدان بست به همین دلیل راهکارهای مختلفی نیز ارائه می‌شود اما صنعت گردشگری و رونق آن جایگاه خاصی دارد. در این حوزه اقداماتی انجام شده اما هنوز نتوانسته توقعات را برآورده کند به شکلی که سخن گفتن از صنعت گردشگری در همدان به یک کلیشه بدل شده اما هنوز اهمیت خود را حداقل در کلام حفظ کرده است. برای تبدیل شعارها به عمل در حوزه گردشگری اقدامات باید در حوزه افزایش میزان ماندگاری مسافران صورت گیرد.

گردشکری روستایی مورد توجه گردشگران

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در دنیای امروز رویکرد گردشگری تغییر کرده است، اظهار کرد: گردشگری به سمت مناطق بکر، طبیعی و روستایی سوق یافته است.

علی خاکسار با اشاره به اینکه گردشگران علاقمندند که به روستاها بروند و با آداب و رسوم و غذاهای بومی آشنا شوند و زندگی روستایی را تجربه کنند، افزود: این علاقمندی تأثیر بسزایی در اقتصاد روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته دارد.

وی با بیان اینکه ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، پذیرایی از مسافران و گردشگران، تهیه سوغات از محصولات بومی و صنایع دستی منطقه باعث رونق اقتصادی خواهد شد، تصریح کرد: این رویکرد به روستاها باعث ایجاد اشتغال و بهره‌مندی از مزایای صنعت گردشگری می‌شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: رونق گردشگری در یک منطقه باعث می‌شود دولت نیز به آن توجه بیشتری مبذول داشته و زیرساخت‌های مختلف از جمله ارتباطی را برای روستاها و یا مناطق کمتر برخوردار ایجاد کند.

وی با بیان اینکه افزایش ماندگاری گردشگران به توزیع آنان در سراسر استان بستگی دارد، ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم تمرکز خود را بر روی مرکز استان جلب کنیم نمی‌توانیم میزان ماندگاری گردشگران را ارتقا بخشیم.

خاکسار با اشاره به اینکه همدان با وجود سبقه تاریخی و آثار طبیعی اما محدودیت‌هایی دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت مناطق دیگر استان امکان افزایش میزان ماندگاری در استان وجود دارد که طبیعتا به بخش اقامت، پذیرایی، حمل و نقل و رونق سوغات و صنایع دستی رشد خواهد داشت.

وی با بیان اینکه رویکرد تبلیغی استان باید بر روی مزیت‌های طبیعی استان باشد، اظهار کرد: احیا و بازبینی موسیقی محلی می‌تواند به جذابیت همدان علاوه بر آثار تاریخی و طبیعی بیفزاید.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه با رونق صنعت گردشگری مشاغل بسیاری شکل و رونق می‌یابند، افزود: با ورود گردشگران، شغل‌های بسیاری ایجاد و احیا می‌شود.

وی با بیان اینکه شلوغی معابر برای بازدید از جاذبه‌های مختلف نشانه رشد میزان گردشگران از استان همدان دارد، تصریح کرد: در مجموع نمی‌توان آمار صحیحی را تخمین زد،  چون مراکز اقامتی غیر قانونی را نمی‌توان به طول کامل استحصال کرد

خاکسار با بیان اینکه آمار خانه مسافرها به راحتی قابل استحصال نیست، افزود: با این وجود تمام تلاش خود را معطوف می‌کنیم که بتوانیم آمار واقعی را مشخص کرده و در برنامه ریزی مناسب برای گردشگری به کار ببریم.

وی با اشاره به اینکه تهیه آمار واقعی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری ضروری است، تأکید کرد: آمارهای دقیق می‌تواند نشان دهد که در کدام یک از بخش‌های گردشگری باید سرمایه گذاری بیشتری انجام و تقویت لازم صورت گیرد.

افزایش میزان ماندگاری افزایش درآمد را به دنبال دارد

مدیر اقامتگاه بومگردی روستای ورکانه همدان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه در برنامه‌ریزی توسعه گردشگری هر مقدار بتوان گردشگر را بیشتر در مقصد نگاه داریم درآمد بیشتری نیز کسب خواهد شد، اظهار کرد: هر یک شب افزایش ماندگاری گردشگری آورده بیشتری برای مقصد دارد.

نعیمه لشگری با اشاره به اینکه برای تحقق این افزایش درآمد هر بخش گردشگری جایگاه مخصوص به خود را دارد، افزود: جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بخش مشخصی را به خود اختصاص می‌دهد اما در کشورهای توسعه‌یافته حول یک جاذبه قوی، جاذبه‌های دست ساز و مصنوعی ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال غار علیصدر  یک جاذبه بسیار قوی است که می‌توان با ایجاد جاذبه‌های دست ساز در کنار آن میزان ماندگاری مسافران را به شکل قابل توجهی افزایش داد.

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توسعه گردشگری همدان با بیان اینکه یعنی هر جاذبه دست‌ساز باید بتواند مدت اقامت را افزایش دهد، ادامه داد: این مهم را می‌توان در آمار سالانه‌ای که سازمان گردشگری ارائه می‌دهد به راحتی ملاحظه کرد.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی که بیشترین ورود گردشگران را دارند، الزاما آن‌هایی نیستند که بیشترین درآمد را دارند، خاطرنشان کرد: طی آمار ایالات متحده آمریکا هرچند که میزان ورود گردشگران کمتر است اما درآمد آن بیشتر است چون میزان ماندگاری بیشتری دارد.

لشگری با بیان اینکه مجموعه‌ای عوامل دست به دست هم داده که میزان ماندگاری مسافران به اندازه کافی رشد نداشته باشد، گفت: امروز هتل‌ها برای اقامت خانواده‌ها گران خواهد بود بنابراین مسافرخانه‌هایی هستند که برخی از افراد حاضر به اقامت در آن‌ها نیستند.

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توسعه گردشگری همدان اظهار کرد: چالش در همین زمان مشخص می‌شود که اقامتگاهی برای قشر متوسط که توان پرداخت هزینه هتل را ندارند در همدان موجود نیست و از عوامل اصلی کاهش میزان ماندگاری مسافران در آن است.

وی افزود: در حال حاضر هتل‌ها به دلیل گران قیمت بودن با تخت‌های خالی مواجه هستند، در کنار این مسئله مردم نیز علاقه‌ای به استفاده از مسافرخانه‌ها نداشته و اغلب به چادر زدن در کنار خیابان علاقه بیشتری دارند.

لشگری با اشاره به اینکه اقامتگاه‌های حد وسط برای خانواده‌ها در طی این سال‌ها در همدان نداشتیم، تصریح کرد: اقامتگاهی که از نظر بهداشت مناسب باشد و قیمت متوسطی نیز داشته باشد.

وی با بیان اینکه اقامتگاه‌های بومگردی در این میان می‌توان راهکار خوبی برای جبران این خلأ باشد، ادامه داد: البته این راهکار به معنای رشد و توسعه بی رویه اقامتگاه‌های بومگردی در مناطق مختلف نیست، بلکه می‌توانیم هتل‌های دو ستاره‌ای داشته باشیم که خانواده‌های قشر متوسط بتوانند در آن اسکان یابند.

کارشناس ارشد برنامه ریزی توسعه گردشگری همدان با بیان اینکه در صورت تحقق این اقامتگاه‌ها میزان ماندگاری مسافران افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: برای جذب گردشگر باید زیر ساخت ایجاد شود و زمانی که سرمایه گذاری برای ساخت هتل اقدام می‌کند باید او را تشویق هم کرد.

لشگری با اشاره به اینکه مجتمع‌های تفریحی توریستی نیز از جاذبه‌های دست‌ساز برای رونق گردشگری است، ادامه داد: تبلیغ داشته‌ها و شناسندن مقصدهای گردشگری باید به خوبی صورت گیرد زیرا بسیاری از مقاصد گردشگری کشور به خوبی شناخته نشده است.

وی تأکید کرد: به عنوان نمونه پس از پخش سریال علی‌البدل استقبال خوبی از روستای ورکانه همدان به عمل آمد که امیدواریم تابستان پیش رو به نقطه عطفی برای صنعت گردشگری استان همدان بدل شود.

انتهای پیام/ 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان