آخرین اخبار

3. خرداد 1396 - 13:59   |   کد مطلب: 28631
رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه میزان مبتلایان به هپاتیت نوع C در ايران كمتر از نیم درصد است، گفت:‌ برنامه کشوری برای کنترل این بیماری وجود دارد اما جوانان بیشتر در معرض خطر هستند و باید فکری کرد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، سیدموید علویان ظهر امروز در سمینار یک روزه هپاتیت و چشم‌انداز آن در ایران با با بیان اینکه امیدواریم در افق 1410 هپاتیت نوع C را در کشور کنترل کنیم، اظهار کرد:‌ هدف از تشکیل این سمینار استفاده از تجربیات یکدیگر بوده که امیدواریم نهایت بهره را ببریم.

وی با اشاره به اینکه هپاتیت نوع B و C یکی از بیماری‌های جوامع بشری است که شیوع بالایی داشته است،گفت:‌ در کشور ایران طی 40 سال اخیر بیماری هپاتیت نوع B شیوع بالایی داشته اما با توجه به اقداماتی کنترل شده است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه در دنیا به خصوص در کشور پیشرفت‌های خوبی در راستای پیشگیری از این بیماری شده است، خاطرنشان کرد:‌ با اجرای طرح واکسیناسیون این اقدام رو به جلو بوده است.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با بیماری هپاتیت کشورها به شیوع کم، متوسط و بالا تقسیم می‌شود، گفت: متاسفانه شیوع بالای بیماری در زمان نوزادی و کودکی و از مادر به نوزاد بیشتر بوده و باید بدانیم که ذخیره بیماری در کسانی وجود دارد و امکان دارد به دیگران منتقل شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران یکی از مشکلات موجود را عدم ریشه‌کن کردن هپاتیت نوع B عنوان کرد و افزود: این بیماری قابل ریشه کن شدن نیست اما قابل کنترل است.

وی با توجه به بار مالی که این بیماری می‌تواند داشته باشد، گفت:‌ اکنون یک‌میلیون و 400 هزار نفر در کشور مبتلا به بیماری هپاتیت نوع B هستند که باید برای آنها اقدامات تشخیصی و درمانی مناسبی صورت گیرد.

علویان با بیان اینکه از این تعداد 40 درصد زنان را شامل می‌شود و در افراد 25 تا 50 سال موضوعات ازدواج، زندگی و ... مطرح است، گفت:‌ سیستم درمانی وظیفه کنترل بیماری را برعهده دارد که خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است.

وی اضافه کرد:‌ متاسفانه بیشترین انتقال این بیماری در ایران از مادر به نوزاد و حین تولد بوده است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به اینکه اکثر بیماران هپاتیتی سابقه بیماری ندارند بلکه امکان دارد در سنین پایین مبتلا شوند که کمتر علامت‌دار اما مزمن‌دار است، خاطرنشان کرد:‌ روابط جنسی، اعتیاد، سابقه تزریق خون در گذشته، آرایشگری غیر بهداشتی، حجامت غیربهداشتی و دندانپزشکی غیربهداشتی و ... این بیماری را منتقل خواهد داد.

وی  با بیان اینکه مهمترین راه کنترل بیماری از مادر به نوزاد غربالگری مادران و واکسیناسیون نوزادان است، افزود:‌ مطالعه و شناسایی ریزفاکتورها و عوامل انتقال از مهمترین موضوعات مورد توجه است.

علویان با تاکید به افزایش دانش عمومی و کاهش خطرات انتقال از راه‌های مختلف، گفت:‌ وزارت بهداشت در این زمینه اقداماتقابل توجهی انجام داده در تمام استان‌ها رو به کاهش بوده اما اکنون در ایران میزان بیماری هپاتیت نوع BB در دو استان گلستان و سیستان و بلوچستان شیوع بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه در استان کردستان شیوع بیماری کمتر است که این نشاندهنده ورود خوب سیستم بهداشتی بوده است، افزود:‌ در مرز کردستان با عراق میزان این بیماری زیر یک درصد است اما آنجا سابقه تتو در آرایشگاه ریسک است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به اینکه در کشور افراد زیر 22 سال کمتر دچار این بیماری شده‌اند و دلیل آن ورود وزارت بهداشت در موضوع واکسیناسیون بوده است، تصریح کرد: هپاتیت نوع B در ایران کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سال 93 زمان مهمی بوده به خاطر اینکه واکسیناسیون نوزادان آغاز شده در حالی که قبل از سال 93 با خانواده‌های مبتلا به بیماری هپاتیت مواجه می‌شدیم، افزود:‌ طی دو مطالعه تحقیقاتی نتیجه این است که واکسیناسیون هپاتیت نوع B نوزادان را در مقابل این بیماری محافظت کرده اما واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست و غربالگری مادر ضروری بوده است.

علویان با تاکید به اینکه اگر وزارت بهداشت نبود و واکسیناسیون انجام نمی‌شد امکان اینکه 40 درصد کودکان از مادر این بیماری را دریافت کنند، وجود داشت، گفت:‌ وزارت بهداشت توانسته با واکسیناسیون کودکان، 86 درصد جلوی این بیماری را بگیرد و همچنین غربالگری مادران که مهمترین عامل بوده آن را به بیش از 90 درصد رسانده است.

وی با اشاره به کاهش هپاتیت نوع B در اهداکنندگان خون به دلیل روش‌های به کار گرفته شده از سوی انتقال خون، افزود:‌ اهداکنندگان خون، افراد سالم جامعه هستند و به همین دلیل شیوع کمتری بیماری هپاتیت بین آنها دارد اما آموزش، مشاوره و شناسایی افراد سالم از جمله راه‌های کنترل است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه بهترین استراتژیک آن است که جوانان خود را در مقابل بیماری هپاتیت نوع B ایمن کنیم، گفت: هنوز از راه‌های مختلف این بیماری منتقل می شود و باید این راه‌ها را شناخت و بیماری را کنترل کرد.

وی به اشاره به وضعیت بیماری هپاتیت نوع C در کشور، بیان کرد:‌ هپاتیت نوع C قابل درمان است و هدف‌گذاری شده تا سال 2010 این بیماری را حذف کنیم، در حال حاضر ایران جزو کشورهای با شیوع پایین این بیماری است در حالی که بیشترین شیوع در کشور مصر است.

علویان  با اشاره به اینکه بیماری هپاتیت نوع C در معتادان تزریقی، بیماران دیالیزی، هموفیلی و تالاسمی کسانی که قبل از سال 75 خونگیری کرده اند، بیشتر وجود دارد، افزود:‌ ماما، پزشک و کسانی که به جامعه نزدیک‌تر هستند می‌توانند کار غربالگری را بکار گیرند چرا کار تخصصی نیست بلکه عمومی است.

وی با اشاره به اینکه در ایران میزان مبتلایان به هپاتیت نوع C زیر نیم درصد، گفت:‌برنامه کشوری برای کنترل این بیماری وجود دارد اما جوانان بیشتر در معرض خطر هستند و باید فکری کرد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه طبق مطالعات صورت گرفته بیماری تالاسمی در ایران همراه با درمان و تشخیص به موقع کنترل شده است اما در کشورهای منطقه میزان بالایی دارد، افزود: آموزش پرستار و ماما بسیار حائز اهمیت است و در مجموع نقش وزارت بهداشت و سازمان‌های مردم‌نهاد در کنترل بیماری هپاتیت قابل توجهی بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیماران دیالیزی در معرض خطر بوده‌اند اما در ایران کمتر در معرض خطر هستند، گفت:  هپاتیت B باعث سرطان کبد می‌شود و باید مراقب بود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان