آخرین اخبار

22. خرداد 1396 - 9:27   |   کد مطلب: 28951
گرچه امتیاز نشان جغرافیایی منبت به تویسرکانی ها رسید و قول مساعد برای اختصاص ساخت نمایشگاه مبل و منبت هم از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به آنان داده شد، با این وجود مردم این شهرستان همچنان معتقد هستند که می بایست عنوان شهر ملی به آنان تعلق می گرفت چرا که مبل و منبت تویسرکان از نظر قدمت، تعداد کارگاه ها وافراد شاغل در این حوزه بالاتر از شهر همسایه است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ سیزدهم شهریور ماه سال گذشته بود که از سوی معاونت صنايع دستي كشور خبری با محتوای مشخص شدن نامزدهای شهر ملی صنایع دستی منتشر شد.

آن روزها « بهمن نامور مطلق»، معاون صنايع دستي كشور گفته بود که هر استان هم مي‌تواند شهری را كه داراي ظرفيت‌هاي شاخص در حوزه ملي شدن هستند، به عنوان كانديدا اعلام كند تا پس از بررسي توانمندي‌ها و شاخصه‌هايش مهر تأييد را صاحب شود.

وی معتقد بود که برندسازي و هويت‌بخشي سبب ایجاد زمینه برای تجاری سازی شهرها می شود همان گونه که جهان تبریز را به نام شهر ملی فرش و لالچین را به نام شهر ملی سفال می شناسند.

معاونت صنايع دستي كشور خبری شعارش را بر پایه اینکه "هر استان يك برند جهاني و در هر شهرستان يك برند ملي" داشته باشد بنا نهاده بود، از این رو در آن روزها شهرهاي شیراز با گبه، یزد با نساجی، میبد با زیلو، مریوان با گیوه، سیرجان با گلیم، شهرکرد با نمد، زنجان با ملیله، ملایر با منبت، بیرجند با حوله بافی، ایرانشهر با سوزن دوزی، خراسان شمالی(روستای نائین) با نساجی و بوشهر با عبابافی نامزد دریافت عنوان  شهر ملی و معرفی به شورای جهانی صنایع دستی در سال ۲۰۱۷ شدند.

پس از آن بود که ملایر دست به کار شد تا آن که در شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری با گذراندن مراحل بررسي كارشناسان عنوان شهر ملی منبت را تصاحب کرد.

در این راستا «علی مالمیر» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در برخی رسانه ها عنوان کرده بود که: "مسئولان مرتبط و تصمیم گیران در عرصه ملی  پرونده شهرهای مختلف کشور را بررسی و با توجه به امتیازات شاخصه ای  شهر ملایر آن شهر را به عنوان یکی از شهرهای ملی انتخاب کردند."

عنوان شهر ملی منبت از آن ملایری ها شد

وی گفته بود که تراکم کارگاه های تولید منبت در سطح شهر بعنوان شهر ملی و (نه شهرستان) و مراکز فروش و فروشگاه ها،گردش مالی، وجود زیرساخت هایی همچون شهرک تولیدی و نمایشگاه های منبت و گارگاه های منبت از شاخصه هایی بوده است که مورد ارزیای قرار گرفت.

گفته می شود که در حوزه منبت  شهرهای  ملایر، آباده، تویسرکان و قم فعالیت دارند و پیش از این، شهر آباده در استان فارس به‌عنوان شهر دارای نشان جغرافیایی معرفی شده بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در جایی دیگر عنوان کرده بود که: "شهرستان تویسرکان از ظرفیت بسیار بالایی در تولید منبت برخوردار است و سبک خاص خود را دارد، اما ازآن جا که بیشتر کارگاه های تولیدی این شهرستان در روستاها متمرکز است و نه در شهر و از سویی تعداد فروشگاه ها در سطح شهر بسیار محدود است و از زیرساخته ایی همچون نمایشگاه برخوردار نیست بنابراین امکان  کسب عنوان شهر ملی را نداشت.

نشان جغرافیایی منبت به تویسرکانی ها رسید/مساعدت رییس سازمان اختصاص اعتبار برای ساخت نمایشگاه مبل در تویسرکان

وی تصریح کرده بود که با این حال تویسرکان از امکان خوبی برای کسب عنوان پراهمیت نشان جغرافیایی برخوردار است، از این رو این شهرستان به عنوان نامزد کسب نشان جغرافیایی استان معرفی شده و با مساعدت رییس سازمان اختصاص اعتبار برای ساخت نمایشگاه مبل در این شهرستان در دستور کار قرار گرفته شده است.

گرچه امتیاز نشان جغرافیایی منبت به تویسرکانی ها رسید و قول مساعد برای اختصاص ساخت نمایشگاه مبل و منبت هم از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به آنان داده شد، با این وجود مردم این شهرستان همچنان معتقد هستند که می بایست عنوان شهر ملی به آنان تعلق می گرفت چرا که مبل و منبت تویسرکان از نظر قدمت، تعداد کارگاه ها وافراد شاغل بالاتر از شهر همسایه است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان