آخرین اخبار

22. خرداد 1396 - 14:50   |   کد مطلب: 28953
فرماندار تویسرکان گفت: روستای گشانی تویسرکان یکی از76 روستای منتخب کشوراست که استعداد و ظرفیت تولید واشتغال را داراست.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ «حبیب مومیوند» بابیان اینکه در حدود 76 روستا کشور از ظرفیت تولید و اشتغال در صنعت گردشگری مطرح شده اند، گفت: هدف از اجرای این گون طرح ها رونق بخشیدن به کسب و کار محلی با توجه به اهداف توسعه پایدار است.

وی اظهار کرد: روستای گشانی جزء روستاهایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی، بافت پلکانی مساکن روستایی و قرار گرفتن در دامنه کوه الوند ظرفیت بالایی در گردشگری و توریسم پذیری دارد.

فرماندار تویسرکان افزود: این روستا که به عنوان روستای هدف گردشگری هم شناخته شده، نیازمند ایجاد زیرساخت های ورود گردشگر و جذب آنان است و متولیان امر وظیفه دارند در این زمینه راهکارهای خود را ارائه دهند تا شاهد رشد و توسعه بخشی از صنعت گردشگری در تویسرکان باشیم.

روستای گشانی با بافتی پلکانی، 500 ساله است/رونق صنعت گردشگری، نیازمند حمایت مسئولان

 
پیش از این نیز خبری گزارشی در سای خبری رودآور در راستای معرفی روستای گشانی منتشر شده بود که در آن آمده بود: طبیعت منحصر به فرد روستای گشانی با بافت پلکانی، تاریخی و سنتی اش با کمی رسیدگی می تواند، گردشگران بسیاری را به خود جذب کند.

روستاي گشاني از طريق شهرهاي همدان، اسدآباد و تويسرکان با جاده‏ ای مناسب و آسفالت قابل دسترسي است.

طرح هادی اولیه روستای گشانی به دلیل بافت با ارزش در بهار سال 83 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تویسرکان تهیه شد و پس از کسب مجوزهای های لازم در سال های بعد این نهاد توانست در اجرای طرح هادی روستا موفقیت چشمگیری داشته باشد به گونه ای که روستای گشانی هم اکنون پس از اجرای طرح به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان همدان شناخته می شود.

روستای گشانی از توابع بخش مرکزی شهرستان تویسرکان است و فاصله آن با مرکز شهر تویسرکان،  ۱۷ کیلومتر است که در شمال غربی این شهر واقع شده و دارای آب و هوای آن سرد و کوهستانی است. شرایط اقلیمی آن معتدل، بارندگی‏ های مناسب سالیانه و چشمه‏ های متعدد و زیبا در این روستا و همچنین و به دلیل قرار گرفتن روستا در شیب، خانه های روستاییان به صورت پله ای ساخته شده که مناظر زیبایی را خلق کرده است.

این روستا در محدوده‏ای کوهستانی قرار دارد و دارای بافت مسکونی متمرکزی است. معماری خانه‏ های روستاییان تحت تأثیر نوع معیشت و فعالیت‏های آنان شکل گرفته و به طور عمده دارای ایوان است.

به دلیل جلوگیری از سرمای شدید زمستان، دیوار خانه‏ ها ضخیم و پنجره‏ های آن‏ها کوچک و چوبی است. برای بهره‏ گیری بهتر از نور و گرمای خورشید اکثر خانه‏ ها رو به جنوب ساخته شده ‏اند و فضاهایی همچون اتاق استراحت، تنورخانه، آغل، انبار، مطبخ، حمام و سرویس بهداشتی در آن‏ها ایجاد شده و سقف اکثر خانه‏ ها مسطح است.

وجود باغ‏ های وسیع گردو، بادام، گیلاس، آلو و زردآلو و در اطراف روستا می تواند برای گردشگران جاذبه‏ای زیبا محسوب شود.

وجود آثار تاریخی و مذهبی همچون مقبره امامزاده ابراهیم و گورستان بزرگ و قدیمی قدمت دیرینه این روستا را نمایان می سازد.در طرح هادی روستای گشانی گفته شده این روستا بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد. مردم روستا به دو زبان فارسی ـ ترکی سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

اقتصاد روستای گشانی بر فعالیت‏ های زراعی، دامپروری و باغداری می چرخد. برخی از اهالی روستا نیز  در زمینه‏ های صنایع دستی و خدماتی اشتغال دارند.

۶ طایفه در این روستا زندگی می کنند و از آنجا که در این روستا قومیت‏ های لر و آذری سکونت دارند، پوشاک مردم روستا نیز متنوع و بسیار جالب توجه است.

طبخ انواع غذاهای مختلف گوشتی و همچنین انواع آش‏ها از قبیل آش رشته، آش اوماج، آش خیار و گوجه و آش جو در این روستا رایج است. و هنوز بازی‏ های سنتی متنوع در بین روستاییان به ویژه جوانان رواج دارد که از جمله می‏توان به بازی الک و دولک، گردوبازی، کوشک، کمربندبازی و قایم باشک اشاره کرد.

به گزارش رودآور،گرچه روستای گشانی، دارای ویژگی های منحصر به فرد از نظر، بافت پلکانی و سنتی و تاریخی است، اما به دلیل عدم امکانات رفاهی و خدماتی آن چنان که باید در جذب گردشگران مرثر نبوده است و در این راستا حمایت مسئولان ذی صلاح را می طلب ا به میدان بیانند و صنعت گردشکری را در شهرستان رونق دهند. 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان