آخرین اخبار

29. خرداد 1396 - 14:56   |   کد مطلب: 29084
سخنان روزهای اخیر روحانی مبنی بر اینکه "امیر‏المؤمنین (ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم می‌داند، هر کسی شما او را برگزید به عنوان ولیّ خودتان و رهبر جامعه، من هم اطاعت می‌کنم، من هم می‌شنوم و اجرا می‌کنم"، با واکنش علما و سیاسیون کشور روبرو شد به طوری که آنان معتقد هستند رییس جمهور ولایت و غدیر خم را زیر سوال برده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ حسن روحانی رئیس‌جمهوری درجریان مراسم دیدار و ضیافت افطار جمعی از پزشکان و اساتید دانشگاه، در سخنانی درباره شخصیت امیرالمؤمنین علی (ع)  با اشاره به روایتی از ایشان گفت: «امیر‏المؤمنین (ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم می‌داند، هر کسی شما او را برگزید به عنوان ولیّ خودتان و رهبر جامعه، من هم اطاعت می‌کنم، من هم می‌شنوم و اجرا می‌کنم».

این مطلب با واکنش مراجع عظام، بزرگان نظام و حتی نمایندگان ربرو شد که در ذیل به برخی از آنان اشاره می شود.

مراجع عظام به خوبی جواب روحانی را دادند

در این باره «حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی» نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور و در واکنش به سخنان اخیر روحانی، گفت: جواب روحانی به خوبی از سوی مراجع عظام داده شد، ولی سوال اینجاست که چرا باید رییس جمهور ما که ادعای اجتهاد می کند بیادی و چنین سخنانی بگوید.

وی اظهار کرد: مشرویعت ولایت امام علی(ع) را قرآن بیان کرده، زمانی که قرآن در حادثه غدیر خم خطاب به پیامبر(ص) می گوید اعلام کن ای پیامبر(ص) آنچه را که بر تو نازل شده است و اگر انجام ندهی زحمات 23 ساله ات نابود می شود و یا زمانی که رسول خدا دستان امام علی(ع) را بالا می گیرد و پس از آن آیه نازل می شود که امروز دین اسلام کامل شد، یعنی آن که دین با ولایت امام علی(ع) و ولایتی که از طرف خدا منصوب شده است، کامل می شود.

روحانی موضوع ولایت و غدیر خم را زیر سوال برد

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این آیات خدا از این واضح تر وروشن تر که باز روحانی با یک بند یک موضوع مختصر بقیه موارد را نادیده بگیرد و بیاید این گونه موضوع ولایت را زیر سوال می برد.

حجت‌الاسلام موسوی لارگانی افزود: گاهی یک فرد ناآگاه به مسائل دین، قرآن و نهج البلاغه می آید و چنین اظهار نظری می کند، آدم تعجبی نمی کند ولی واقعاً تعجب کردیم از چنین اظهار نظری که روحانی داشت، زمانی که شخصیت بزرگواری آیت الله مکارم شیراز جواب ان صحبت را داده است، دیگر اظهار نظر من زیره به کرکمان بردن است.

آیت‌الله مکارم شیرازی:امام با رأی مردم انتخاب نمی‌شود

 

 

همچنین «آیت‌الله مکارم شیرازی» استاد برجسته حوزه علمیه قم در این باره در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم گفته است: نباید بگوییم که حاکم را رأی مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمود که "تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد" و کتاب‌های زیادی درباره غدیر نوشته شده است.

روحانی یک صفحه از نهج البلاغه را دیده و بقیه را ندید

وی با اشاره به سخنان مطرح‌شده درباره ولایت امام علی(ع) اظهار کرد: یکی از دولتمردان گفته است که مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است.

وی ادامه داد: ولی را باید خداوند تعیین کند و آیات درباره ولایت در قرآن زیاد است، شما تنها یک جمله از نهج‌البلاغه را دیدید و بحث کردید، یکی از مسلمات مذهب شیعه است که امام را خدا و نه آرای مردم تعیین می‌کند، ما با اهل سنت برادروار زندگی می‌کنیم، اما مذهب رسمی کشور شیعه است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: نباید بگوییم که حاکم را رأی مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمود که "تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد" و کتاب‌های زیادی در خصوص غدیر نوشته شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به دموکراسی اظهار کرد: دموکراسی برای غرب است و حتی این نوع حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست، گاهی یک نامزد با 25 درصد رأی از مردم به ریاست می‌رسد، در آمریکا افراد با ثروت و تبلیغات، مغز مردم را شست‌وشو می‌دهند و رأی می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: امام با رأی مردم انتخاب نمی‌شود و نباید با یک صفحه نهج البلاغه، نظام حکومتی اسلام را دگرگون نشان بدهیم.

آیت الله حسن‌زاده: استفاده از جملات دو پهلو زیبنده رئیس جمهور نیست/ صحبت‌های آقای روحانی در باب ولایت به هیچ وجه مورد پذیرش نیست

«آیت الله سید ابوالحسن حسن‌زاده» امام جمعه موقت اهواز هم در گفتگو با خبرنگار رهیاب درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور اظهار داشت: ظاهر صحبت‌های آقای روحانی به هیچ وجه مورد پذیرش نیست، همان‌طور که خود رئیس جمهور می‌دانند ما در بحث ولایت ائمه قائل به «نصب» و «نص» هستیم.

وی اظهار کرد: ظاهر صحبت‌های آقای روحانی به هیچ وجه مورد پذیرش نیست، همان‌طور که خود آقای رئیس جمهور می‌دانند ما در بحث ولایت ائمه قائل به «نصب» و «نص» هستیم.

 امام جمعه موقت اهواز افزود: یعنی در هجدهم ذی‌الحجه حجه الوداع از طرف خداوند متعال به طور رسمی موضوع ولایت مطرح شد و اینکه مردم بپذیرند و یا نپذیرند مانند نماز و امر به معروف و نهی از منکر است، یعنی ما در مورد این موضوعات اجتماعی از مردم نمی‌پرسیم که آیا شما می‌خواهید در جامعه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم یا نداشته باشیم.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه در زمان هجوم دشمن به کشور دفاع واجب می‌شود و نگاهی به نظر مردم در دفاع از کشور نمی‌شود، گفت: در تحقق سرپرستی، زعامت و ولایت ائمه اطهار(ع) مردم نقش دارند اما اگر نپذیرند مرتکب معصیت و گناه می‌شوند در صورتی که در دموکراسی اینگونه نیست.

وی بیان کرد: در دموکراسی که مبنا لیبرالیسم و اراده انسانی است، اکثریت ملاک تصمیم گیری می‌شوند در حالی که در اسلام تحقق امامت بستگی به نظر مردم است و در صورتی که این موضوع را نپذیرند، مرتکب گناه می‌شوند.

آیت الله حسن‌زاده با بیان اینکه معنای اظهارات رئیس جمهور این نیست که او قائل به «نصب» نیست، عنوان کرد: اعتراض نخبگان و علما به اظهارات رئیس جمهور درباره نتیجه گرفته شده از صحبت‌هایش است و اینکه گفته شود، رأی مردم در اصل ولایت ائمه اطهار دخالت داشته، مورد قبول احدی نیست.

وی اظهار داشت: فرمایشات امام علی(ع) در نهج البلاغه و منابع دیگر نشان می‌دهد آنچه که خدا واجب کرده است، تا مردم اراده نکنند، محقق نمی‌شود. اصل ولایت ائمه اطهار براساس آیات قران و بسیاری منابع دیگر براساس «نصب» است و اگر کسی قائه نصب را نپذیرد، مبنای تشیع را نپذیرفته است.

وی اظهار داشت:اصل ولایت علی بن ابیطالب بر اساس آیات قرآن و مکتب تشیع موضوعی زمینی نیست و اگر کسی بگوید ولایت بر مبنای نظر مردم است مبنای شیعه را نپذیرفته است انتقادی که داریم این است که استفاده از جملات دو پهلو زیبنده رئیس جمهور نیست و امیدواریم در آینده اظهارات خود را اصلاح کنند.

آیت‌الله قرهی: اگر نصب رئیس جمهور با ولایت فقیه نباشد حتی رئیس جمهور هم طاغوت است

آیت الله روح الله قرهی مدیر مرکز علمیه امام مهدی(عج) در گفت و گو با طرقبه نیوز، در رابطه با واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهور و تفسیر به رأی نسبت به سیره و عملکرد و فرمایشات ائمه اطهار (ع) برای توجیه اقدامات و طرز تفکر خود اظهار کرد: اولین مرجع در موضوع ولایت، قرآن کریم و آیات الهی است و نشان می دهد که موضوع ولایت تعبیری الهی بوده و آیات فراوانی صراحتا تبیین می کند که این موضوع از جانب خداوند است.

وی اظهار کرد: مدیر مرکز علمیه امام مهدی(عج) گفت: دشمن قصد تخریب جایگاه ولایت فقیه را دارد که بایستی از تحقق این امر در قالب لباس روحانیت جلوگیری شود و متاسفانه برخی امروز منش «بنی صدر» را برای ازبین بردن ولایت فقیه و اسلام در پیش گرفته‌اند.

مدیر مرکز علمیه امام مهدی(عج) ضمن تأکید بر این که باید مستندات افاضات رئیس جمهور ازلحاظ زمانی باید بررسی شود تصریح کرد: علی(ع) به عنوان اتمام حجت با مردم می فرماید، اگر از من درخواست حکومت‌رانی دارید آنچه که حکم می‌کنم آن چیزی است که خودم صلاح می دانم و به سخن هیچ گوینده توجه نمی‌کنم و اگر اصرار بر حکومت نداشته باشید و مرا ترک کردید، من هم مانند بقیه مردم هستم چراکه کاری می‌کنید من امر خدا را زمین بگذارم؛ آیا این بر اساس صحبت‌های اخیر گفته شده خلاف دموکراسی مورد نظر است.

وی گفت: سخنان اخیر قصد مصادره به مطلوب کردن آیات و روایات را دارد چراکه هیچ جا از قرآن این مطلب گفته نشده است؛ با این منطق بی اساس، باید برای پیامبران نیز انتخابات برگزار شود که صحیح نیست، حتی سقیفه هم انتخابات نبود و عده ای محدود تصمیم گیر بودند.

آیت الله قرهی خاطرنشان کرد: هدف مطرح شدن این موضوعات و شبهه وارد کردن به امامت و ولایت معصوم(ع)، ضربه زدن به ریشه‌های ولایت فقیه و همچنین ریشه‌کن کردن دین است.

وی افزود: بر اساس فرمایشات امام خمینی(ره) اگر نصب رئیس جمهور با ولایت فقیه نباشد حتی رئیس جمهور هم طاغوت است و اطاعت از او اطاعت طاغوت محسوب می شود، افرادی که خودشان را روشنفکر می‌دانند بدانند چنانچه ولایت فقیه در کار نباشد، طاغوت است و تکرار می کند؛ یا خداست یا طاغوت.

این استاد درس خارج فقه هدف اصلی این افراد را منزوی کردن دین دانست و اظهار کرد: برخی امروز منش بنی صدر را در ازبین بردن ولایت فقیه و اسلام در پیش گرفته‌اند لذا شبهه افکنی از تریبون‌های مختلف در ولایت پذیرفته نیست.

حجت‌الاسلام ذوعلم:آقای روحانی خوب می‌داند با طرح چه مسائلی در جامعه ایجاد شبهه و چالش کند!/ رئیس جمهور به وظایفی که برای آنها سوگند یاد کرده بپردازد

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: آقای روحانی بیش از هر شخص دیگری می داند با طرح چه مسائلی در جامعه ایجاد ابهام، شبهه و چالش کند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم در خصوص مواضع اخیر رئیس جمهور درباره مبنای ولایت و حکومت حضرت علی (ع) با رأی مردم در گفتگو با خبرنگار زنان قم، اظهار داشت: طرح این مباحث توسط رئیس جمهور در محافل عمومی و غیر تخصصی نوعی حاشیه سازی برای گریز از پاسخ به مسائلی است که مسئولین این روزها باید پاسخگو باشند.

وی با بیان این مطلب که رئیس دولت در پایان دولت یازدهم باید در مقابل نقدها، پرسش ها و مطالباتی که در تبلیغات انتخاباتی آغاز دوره مطرح می کردند به طور روشن پاسخ بدهد، اضافه کرد: در میزگردهای تخصصی باید رئیس جمهور و یا معاونین ایشان به پرسش های جدی که در بین نخبگان و جامعه وجود دارد پاسخ قابل قبول بدهد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: رئیس جمهور باید در مورد دستاوردهای توافق نامه 1+5 و وعده هایی که تا کنون داده اند و همچنین خوش بینی های افراطی که در این زمینه ها وجود داشته و امروز مشخص شده که سرابی بیش نبوده است در مجامع صحبت کنند.

وی تأکید کرد: ورود مسئولان اجرایی در مباحث دقیق و عمیق علمی که نیاز به گفتگو دارد، کار درستی نیست زیرا آن ها را از پاسخ به مسائل اصلی باز می دارد.

ذوعلم معتقد است: آقای روحانی بیش از هر شخص دیگری می داند طرح مباحث این چنینی که در روزهای اخیر در رابطه با ولایت ائمه معصومین (ع) مطرح کرده است، ایجاد ابهام، سؤال و چالش خواهد کرد، چه بسا طرح این مباحث برای حاشیه سازی در کنار مباحث اصلی باشد وگرنه بیان این مسائل از دیدگاه ائمه اهل بیت در مکتب تشیع ولایت و امامت ائمه معصومین هیچ گونه ارتباطی با رأی و انتخاب مردم ندارد.

وی تصریح کرد: ولایت ائمه معصومین (ع) حقیقتی است که بر اساس صلاحیت و شایستگی های واقعی که در بزرگواران وجود داشته است از طرف خدای متعال منصوب شده اند و زمانی که در اصول اعتقادی ما، بحث از اصل امامت به میان می آوریم نیز به همین معنا می باشد.

استاد حوزه تأکید کرد: ائمه معصومین هرگز در مقامی نبودند که با تهدید ، فشار، تحقیر و استبداد ولایت اجتماعی خود را از دست بدهند و همچنین به این معنا نبوده که از صلاحیت و حقانیتی که برخوردار بودند با رأی مردم ساقط شوند.

وی گفت: به تعبیر حضرت علی (ع) ممکن است آن چه که گفته می شود به ظاهر قابل استدلال باشد ولی اراده و تعبیری که از آن به عمل می آید برداشت غلطی در جامعه ایجاد می کند.

ذوعلم با اشاره به این که رئیس جمهور باید به آن دسته از وظایفی که برای آن ها سوگند یاد کرده و در قانون اساسی تصریح شده بپردازد، بیان داشت:  آقای روحانی در جمع اساتید، نخبگان و پزشکان باید درباره پیشرفت های پزشکی کشور و احیانأ قصور، کوتاهی و موانع موجود که به طور مستقیم با مسئولیت ایشان مرتبط بود، بحث می کردند.

امام‌ جمعه سرخس:معنای اینکه باید امام با دموکراسی انتخاب شود، انکار "غدیر" است/ آقایان خطبه سه نهج‌البلاغه را بخوانند

 

امام‌جمعه سرخس با تأکید بر اینکه معنای انتخاب امام با دموکراسی، انکار حادثه غدیر است، گفت: اگر موضوع امامت به دست مردم بود، پس خطبه «شقشقیه» فلسفه او چیست؟ آقایان خطبه سه نهج‌البلاغه را بخوانند.

«حجت‌الاسلام علیرضا ارژنگ» در گفت و گو با نسیم سرخس، در خصوص اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره شخصیت امام‌ علی(ع) که در جریان مراسم دیدار و ضیافت افطار جمعی از پزشکان و اساتید دانشگاه، طی سخنانی با اشاره به روایتی از ایشان گفت: «امیر‏المؤمنین(ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم می‌داند، هرکسی شما او را برگزید به‌عنوان ولی خودتان و رهبر جامعه، من هم اطاعت می‌کنم، من هم می‌شنوم و اجرا می‌کنم»، اظهار کرد: آیات و روایات متعددی داریم که امام را باید خداوند انتخاب کند.

امام‌جمعه سرخس افزود: ضرورت انتخاب امام توسط خداوند را کم‌سوادترین مردم می‌فهمند، به این دلیل که اگر امام را مردم بخواهند انتخاب کنند، مردم علمشان محدود بوده و به آینده واقف نیستند.

وی تصریح کرد: در این خصوص مسائلی پیش می‌آید، مانند انتخاباتی که ما در کشور داشتیم و مردم ما اشتباهاتی کرده و مثلاً بنی‌صدر را به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند.

افرادی که بشر انتخاب می‌کنند، قطعاً نمی‌توانند ضامن سعادت بشر باشند

ارژنگ اظهار داشت: بشر خطا می‌کند به این دلیل که از آینده افراد خبر ندارد و اگر مردم بخواهند امام را انتخاب کنند، در انتخاب امام هم کسانی می‌آیند و ادعا می‌کنند که ما امام هستیم و با فریب و نیرنگ رأی مردم را می‌گیرند و بعد ادعای هم امامت می‌کنند.

امام‌جمعه سرخس بیان کرد: اگر امام از طرف مردم انتخاب شود، به خاطر محدود بودن علم مردم، مردم به خطا می‌روند، درصورتی‌که طبق اعتقادات شیعه باید کسی امام باشد که ضامن سعادت بشر در دنیا و آخرت باشد و افرادی که خطا می‌کنند و بشر آن‌ها را انتخاب می‌کند و بعداً خطاهایی از آن‌ها سر بزند، قطعاً نمی‌توانند ضامن سعادت بشر باشند چون در سعادت دنیای بشر هم می‌مانند.

بشر ۲۵ سال از وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) محروم شد

وی عنوان کرد: آنچه امیرالمؤمنین(ع) در این خطبه مطرح کردند بهتر است کسانی که اظهارنظر می‌کنند خطبه‌های دیگر را نیز ببینند که بحث اصلی طرح مقبولیت بوده و نه مشروعیت؛ مقبولیت امام این است که مردم اگر به ایشان رو آوردند می‌توانند از این منبع فیض استفاده کنند و اگر رو نیاورند از این منبع فیض محروم می‌شوند، همان‌طور که ۲۵ سال از وجود مبارک امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بشر محروم شد.

ارژنگ اظهار کرد: مشروعیت طبق آیات متعدد، «اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی‌الامر منکم»، صاحبان امر؛ که خدا دستور داده است که به‌طور مطلق از صاحبان امر که اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند اطاعت کنید و قطعاً این صاحبان امر را باید خداوند انتخاب کند.

طالوت را خداوند فرستاد وقتی مردم تقاضای امام کردند

امام‌جمعه سرخس تصریح کرد: طبق آیات آخر سوره بقره که به قصه طالوت اشاره دارد و می‌فرماید، «وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا قَالُوا أَنَّى یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَلَمْ یُؤْتَ سَعَهً مِنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَهً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ یُؤْتِی مُلْکَهُ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»؛ مفهوم آیه این است که خداوند طالوت را فرستاد وقتی مردم تقاضای امام کردند.

وی بیان داشت: بحث ضرورت انتخاب امام که همه از آن اطلاع دارند، جای تعجب دارد که کسی که دروس حوزوی را خوانده در این موضوع اعتقادی شیعه بی‌اطلاع باشد.

مراجع، بزرگان و علما در مقابل تحریف این اندیشه شیعه ساکت نباشند

ارژنگ اضافه کرد: امروز نباید مراجع و بزرگان ما و علما و حوزه‌های علمیه ما در مقابل تحریف این اندیشه شیعه ساکت باشند و نباید این قضایا تکرار شده و هرروز مسئله درباره امامی مطرح شود که خلاف اعتقادات راسخ و نافذ شیعه باشد، به‌خصوص از ناحیه شخصی که در روز شروع مسئولیت قسم یاد می‌کند که حافظ مذهب رسمی کشور که همان تشیع است، باشد.

امام‌جمعه سرخس با تأکید بر اینکه انتخاب امام مثل روز روشن است که باید به دست خداوند باشد، اظهار داشت: معلوم نیست که طرح این مسائل به خاطر دل‌خوشی چه کسانی مطرح می‌شود و باید تأسف خورد که به اعتقادات مهم شیعه مانند امامت هم رحم نمی‌کنند.

اگر موضوع امامت به دست مردم بود، پس فلسفه خطبه «شقشقیه» چیست؟

وی با اشاره به اینکه در خطبه‌های متعدد دیگر هم به مسئله امامت پرداخته شده است، تصریح کرد: اگر موضوع امامت به دست مردم بود، پس خطبه «شقشقیه» فلسفه او چیست؟ آقایان خطبه سه نهج‌البلاغه را بخوانند.

ارژنگ ادامه داد: اگر بحث امامت و امام با دموکراسی و انتخاب مردم بود، امیرالمؤمنین(ع) چرا در این خطبه گلایه می‌کنند!

مسئله امامت اگر به دست مردم باشد با بحث «عصمت» منافات دارد

امام‌جمعه سرخس بیان کرد: مسئله امامت اگر به دست مردم باشد با بحث «عصمت» منافات دارد؛ چرا؟ چون مردم کسی را که انتخاب می‌کنند، قطعاً نمی‌تواند معصوم باشد؛ باید کسی که خبر دارد و عالم به غیب است، یعنی حضرت حق امام را انتخاب کند.

وی با تأکید بر اینکه از سوی علما باید این مسئله هشدار داده شود که دیگر شاهد تکرار آن نباشیم، تصریح کرد: معنای این حرف زیر سؤال بردن حادثه عظیم غدیر است.

معنای اینکه باید امام با دموکراسی انتخاب شود، انکار حادثه غدیر است

ارژنگ اظهار کرد: اگر قرار بود که امام را مردم انتخاب کنند، حادثه غدیر اتفاق نمی‌افتاد که پیامبر بیاید و مردم را زیر آفتاب سوزان نگه دارد و به‌عنوان امام و حجت خداوند امام علی علیه‌السلام را معرفی کنند.

امام‌جمعه سرخس عنوان کرد: مسئله نصب امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در حادثه عظیم غدیر، حادثه‌ای که شیعه و سنی در منابع خودشان قید کرده‌اند و اخبار متواتر که قطعی است؛ حادثه غدیر اتفاق افتاده و معنای اینکه امام باید با دموکراسی انتخاب شود، یعنی غدیر را قبول نداشته باشیم و این انکار این حادثه عظیم و تاریخی است.

رجبی دوانی: برداشت روحانی از کلام امام علی(ع) خلاف عقاید شیعه و تفسیر به رأی است/مراجع تقلید اجازۀ بیان نسبت‌های دروغ را ندهند

رجبی دوانی دارای دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) است. کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی، تاریخ تحلیلی دوران امامت امیر المومنین علی(ع)، پشتیبانی نظامی در سپاه‌های صدر اسلام، ترجمه و تلخیص و بازنویسی لهوف سید ابن‌طاوس مجموعه‌ای از آثار رجبی دوانی است که به زیور طبع آراسته شده است.

وی در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم گفته است: متأسفانه رئیس‌جمهور مجدداً با تفسیر به رأی نسبت به سیره و عملکرد و فرمایشات ائمه اطهار (ع) درصدد توجیه اقدامات و طرز تفکر خود برآمده است. جناب روحانی در سخنان اخیر خود در ضیافت افطار با برخی اساتید و پزشکان به بیان نکاتی دربارۀ امیر‏المؤمنین (ع) پرداخت و گفت: «امیر‏المؤمنین (ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم می‌داند و معتقد است هر کسی را مردم انتخاب کنند، حضرت علی (ع) او را به عنوان رهبر جامعه به رسمیت می‌شناسد و از او اطاعت می‌کند». این برداشت رئیس‌جمهور کاملاً خلاف اعتقادات شیعه و تحریف کلام امیر‏المؤمنین (ع) است. طبق اعتقادات شیعه، ولایت و تعیین مصداق صاحب ولایت نه تنها دست مردم نیست، بلکه دست پیغمبر اکرم (ص) نیز نیست، چراکه تعیین ولیّ، صاحب ولایت و حاکمیت بر مردم به دست خداوند است و ولایت امیر‏المؤمنین (ع) را خودِ خداوند تدبیر کرده و پیامبر اکرم (ص) ابلاغ آن را برعهده داشتند. بنابراین طرح چنین موضوعی توسط رئیس‌جمهور کشور آن هم با تقطیع کلامی از امیر‏المؤمنین (ع) که در شرایط خاصی بیان شده، به عنوان اینکه امیر‏المؤمنین (ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم می‌دانند و از هر کسی که آنان تعیین کنند، اطاعت می‌کند،خلاف حقیقت و یک مغلطۀ بزرگ است.

عدم پذیرش رهبری جامعه از سوی امیر‏المؤمنین (ع) بدین جهت بود که آن حضرت قبلاً مردم را نسبت عواقب عملشان مبنی بر کنار گذاشتن ولایت خود و پذیرش رهبری عثمان آگاه کرده بود و چنین روزی را برای آنان پیش‌بینی می‌کردند، اما انتخاب و بیعت غلط مردم و عدم همراهی آنان با امام (ع) موجب شد تا چنین بلایی به سر آنان بیاید که عوامل خلیفه خون آنان را بریزند و حق و حقوقشان از بیت المال را چپاول کنند و شماری از وابستگان خلیفه به حقوق های نجومی (مثل حالا) برسند. در نتیجه خودشان انقلابی بپا کردند و خلیفۀ سوم را به هلاکت رساندند.

در ادامه امیر‏المؤمنین (ع) می‌فرماید: « اِعْلَمُوا أَنِّی إِنْ أَجَبْتُکُمْ رَکِبْتُ بِکُمْ مَا أَعْلَمُ وَ لَمْ أُصْغِ إِلَى قَوْلِ اَلْقَائِلِ وَ عَتْبِ اَلْعَاتِبِ»،  «بدانید که اگر من درخواست شما را اجابت کنم و رهبری شما را بپذیرم، بر اساس آنچه که خود می‌دانم با شما رفتار می‌کنم و هرگز به گفتار و درخواست‌های این و آن و سرزنش کنندگان توجه نخواهم کرد، اگر مرا رها کنید و نخواهید که من رهبری جامعه را بر عهده بگیرم، من هم یکی مانند شما خواهم بود». حضرت در ادامه می‌فرماید: «و لعلی اسمعکم و اطوعکم لمن ولَیتُموه اَمرکَم»، در صورتی که یکی مانند شما باشم، (شاید) نسبت به کسی که شما به عنوان رهبر خود انتخاب کردید و حاکمیت خود را به او سپردید، شنواتر و مطیع‌تر باشم، این (شایدی) که حضرت در اینجا مطرح کردند، بدین معناست که اگر او درست عمل کند، چنین خواهم بود، همچنان که دیدیم امیر‏المؤمنین (ع) گرچه با سه خلیفۀ پیش از خود به ناچار بیعت کرد، اما اینگونه نیست مطیع آنان باشد و بر تمام عملکردهای آنان صِحه بگذارد، این در حالی است که بارها در برابر عملکردهای خلاف آنان اعتراض و موضع‌گیری کردند و حاضر به پذیرش بدعت‌های آنان نشدند. حضرت در ادامه باز هم می‌فرماید: «و أنا لکم وزیر خیرلکم منی امیرا»، اگر من برای شما به عنوان یک مشاور باشم، بهتر از این است که رهبری شما را به دست بگیرم». این مطلب نشان دهندۀ این است که امیر‏المؤمنین (ع) حاضر نیست درخواست مردمی که او را بعد از پیغمبر اکرم (ص) از جایگاه الهی‌اش کنار زدند و در نتیجه دچار انحرافات گسترده‌ای شدند، بپذیرد.

 

امیر‏المؤمنین (ع) به سبب شرایطی که در زمان خلیفۀ سوم پیش آمد و بسیاری از مردم در شرایط نابسامانی بودند و در فقر به سر می‌بردند و از طرف دیگر، معدود افرادی که در آن دوران از بیت المال دریافتی‌های نامشروع داشتند ـ مثل برخی اشخاص در همین دولت که از حقوق‌های نجومی برخوردار هستند ـ معتقد بودند که این دریافتی‌های نامشروع باید از این رانت‌خواران پس گرفته شود و به صاحبان اصلی و بیت المال بازگردانده شود، حتی اگر این اختلاس‌ها را مهر زنان خود کرده باشند. 

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان