آخرین اخبار

31. خرداد 1396 - 5:38   |   کد مطلب: 29109
بررسی روند بیکاری بر مهاجرت مردم به کلان شهرها؛
بیکاری در تویسرکان همچنان حرف اول را می زند
این روزها مسئولان ارشد تویسرکان با مشاهده کاهش جمعیت شهرستان به دنبال ارائه راهکارهایی برای جذب سرمایه گذار و در نهایت تولید و اشتغال به ویژه برای جوانان هستند تا شاید با ایجاد فرصت های شغلی نرخ بیکاری که یکی از عوامل تأثیر گذار بر رشد منفی جمعیت است را کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ «حبیب مومیوند» فرماندار تویسرکان در کارگروه اشتغال این شهرستان طبق اعلام روابط عمومی این اداره گفته است که 700 میلیارد ریال در سال 95 در شهرستان تویسرکان تسهیلات  اشتغال پرداخت شده است که بیشترین پرداختی در بخش صنعت، کشاورزی وخدمات بوده است.

وی همچنین از اعطا 150 میلیارد ریال وام ازدواج در سال 95 در شهر ستان خبر داد و اظهار کرد: این میزان نسبت به سال94  پنج برابر شده است.

بیکاری در تویسرکان همچنان حرف اول را می زند

گرچه آمارها و ارقام ها به ظاهر حرف از اشتغالزایی می زند و امیدوار کننده است اما به نظر می رسد بیکاری در تویسرکان همچنان حرف اول را می زند و گاهی هم زمینه ساز رشد منفی جمعیت در این شهرستان شده است.

مسئله ای که «محمد علیپور» مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان روز گذشته، سی ام خرداد ماه، در جلسه شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان همدان بر آن تأکید داشت که جمعیت در شهرستان‌های استان همدان رشد منفی دارد.

وی در این باره اظهار کرده بود: براساس آمارهای سال گذشته به جز شهرستان همدان، رشد جمعیت در شهرستان‌های دیگر استان رشد منفی داشته است.

بیکاری عامل اصلی مهاجرت مردم به کلان شهرها

بسیاری از مردم تویسرکان معتقد هستند که بیکاری و نبود فرصت های شغلی سبب مهاجرت بخش مهمی از همشهریانشان به کلان شهرها شده است و افراد تحصیل کرده و یا سرمایه گذار برای جویا شدن کار در این شهر کمتر به تکاپو می افتند و البته بخشی از آن را هم ناشی از سیاسی بازی برخی مسئولان در سال های گذشته می دانند.

افزایش نرخ بیکاری در استان همدان طبق اطلاعات مرکز آمار ایران 

سابق بر این در گزارشی از همین سایت منتشر شد که سال گذشته مرکز آمار ایران در حالی نرخ بیکاری در کل کشور را نسبت سال 93، با رشد چهار دهم درصدی اعلام کرده بود که این نرخ در استان همدان با افزایش هشت دهم درصدی مواجه شد.

نرخ بیکاری در سال 93 در استان همدان 7.7 درصد بوده اما این آمار در سال 94 به 8.5 درصد افزایش یافت که این موضوع می تواند نشان دهنده تعدیل نیروهای کار و بیکاری بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاه ها باشد.

و حال این روزها شاهد هستیم که مطابق با آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری اعلام شده در استان همدان از 8.5 درصد در سال 94 به 9.5 درصد در سال 95 افزایش یافته است.

آمار اشتغال ایجاد شده ارائه شده از سوی استاندار با آمار بیکاری ها در تضاد است

این که استاندار همدان در سال 95 مدعی بود که ماهانه در حدود 800 تا یک هزار شغل ایجاد کرده است با این ارقام عنوان ساز و کار هماهنگی نمی تواند داشته باشد و موضوعی است که باید به صورت مستند و با مدرک به آن پرداخت.

و اما تعطیلی کارخانه ها و یا نیمه تعطیل شدن آن ها و همچنین افزایش فارغ التحصیلان را می توان از دلایل افزایش نرخ دو درصدی بیکاری سال 95 نسبت به سال 93 دانست.

«محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرده بود که احیاء واحدهای تولیدی تعطیل شده و همراهی بانک ها برای در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش به سرمایه گذاران شاید بتواند این معضل را تا حدودی حل کند.

ارائه آمارهای ایجاد اشتغال با واقعیت های زندگی مردم یکی نیست

به هر عنوان مفتح و تعدادی دیگر از نمایندگان استان با توجه به این مراجعات مکرر مردم برای کاریابی اذعان دارند که نرخ بیکاری چیزی بیشتر در استان همدان چیزی بیشتر از آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران است.

این مطلب را می توان در مصاحبه سال گذشته رودآور با مفتح مشاهده کرد که گفت: در جلسات متعدد زمانی که آمارهای اشتغال ایجاد شده در سطح تویسرکان ارائه می شود، به نظر من با واقعیت یکسان نیست، چرا که مراجعات مکرر بیکاران این شهرستان به ویژه جوانان جویای کار نشان از واقعیت تلخ درصد بالای نرخ بیکاری در تویسرکان دارد.

وی با تأکید بر اینکه آمارها باید مطابق با واقعیت باشد، اظهار کرد: همان گونه که یک راننده و خلبان برای حرکت دادن خودرو و هواپیما باید اطلاعات صحیحی از اوضاع و شرایط داشته باشند، برنامه ریزان نیز برای ایجاد فرصت های شغلی و طرح ریزی سیاست های کلان نیاز به داشتن آمارهای واقعی و صحیح دارند.

دوری از سیاست زدگی شرط اول جذب سرمایه گذار

این روزها مسئولان ارشد تویسرکان با مشاهده کاهش جمعیت شهرستان به دنبال ارائه راهکارهایی برای جذب سرمایه گذار و در نهایت تولید و اشتغال به ویژه برای جوانان هستند تا شاید با ایجاد فرصت های شغلی نرخ بیکاری که یکی از عوامل تأثیر گذار بر رشد منفی جمعیت است را کاهش دهند.

امام علي(ع) مي فرمايند: از دري كه فقر وارد شود از در ديگر دين و ايمان خارج مي شود.

امید آن که مسئولان به دور از هر گونه سیاسی بازی و سیاست زدگی، پویایی تویسرکان را که سال ها گرفتار رشد منفی جمعیت آن هم بیشتر به دلیل افزایش نرخ بیکاری و مهاجرت بوده است، با ارائه راهکارهای اساسی و زمینه سازی برای ورود سرمایه داران نجات دهند تا شاهد رونق اقتصادی در این شهرستان باشیم.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان