آخرین اخبار

31. خرداد 1396 - 11:51   |   کد مطلب: 29129
طی چند روز گذشته به دلیل اذحام مردم جهت دریافت سپرده‌های خود از موسسه اعتباری ثامن، این موسسه بامشکلاتی مواجه شده است که مسئولان امر طی پیام‌هایی اعلام کردند که مردم نگران سپرده‌های خود نباشند.

به گزارش رودآور به نقل از پرستوها، موسسات مالی و  اعتباری از سال 92 فراز و نشیب های فراوانی داشته اند، موسسات غیر مجاز در نظام اقتصادی کشور معضلات فراوانی را از جمله کاهش امنیت سرمایه گذاری به بار آورده اند.

 

طبق آمار غیر رسمی هفت هزار موسسه با عناوین مختلف فعالیت دارند و طبق بیان صاحب نظران حدود 20 درصد از نقدینگی کل کشور را به خود اختصاص داده اند آن هم بدون مجوزهای لازم!.

 

در این سالها حجم عظیمی از سپرده مردمی در موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز هدر رفته است و دستگاه های قضایی و خیابان های محل شعب این موسسات هر روز  محلی برای اعتراضات مردمی است.

 

چراغ اول این مسیر را شرکت پدیده شاندیز شروع کرد که پس از جذب میلیاردها تومان سرمایه مردم و انجام پروژه های عظیم عمرانی، غیرمجاز شناخته شد و جمع کثیری از مردم سرگردان شدند تا اینکه پس از چند سال رفت و آمد میان بانک مرکزی و قوه قضاییه اتاق بورسی ایجاد شد که همان هم هنوز وضعیت قابل رضایتی ندارد.

 

موسسه میزان نیز به یکباره اعلام ورشکستگی کرد و تجمعات فروانی را به وجود آورد؛ اما با پیگیری نمایندگان و با تدبیر مدیریت عالی بانک صادرات ایران مشکل سپرده‌گذاران این مؤسسه به طور کامل مرتفع و با همت این بانک عملیات اجرایی پروژه پدیده شاندیز شروع شد تا بالغ بر ١٦٠ هزار سهامدار شرکت مذکور با امیدواری، امور مربوط به سرمایه‌گذاری خود در پروژه یاد شده را پیگیری کنند.

 

تعاونی ثامن الحجج از موسسات غیرمجاز فعال در نظام پولی کشور بود که شهریور ماه 94 و به دنبال وقوع بحران و ناتوانی در بازپرداخت وجوه سپرده گذاران منحل و در بهمن ماه همان سال رسیدگی به امور تسویه مشتریان و تعیین تکلیف حساب های آن به بانک پارسیان واگذار شد.این موسسه توانسته بود با یک دهه فعالیت در نظام پولی کشور، 550 شعبه در استان های مختلف تاسیس و مبالغ کلانی را به عنوان سپرده جذب کند.

 

موسسه مالی ثامن نیز اخیرا بحرانی را تجربه کرد، این موسسه از موسسات متقاضی دریافت مجوز از بانک مرکزی بوده و سپرده قانونی نزد بانک مرکزی قرار داده و در حال پیوستن به مجموعه مجازهای بازار پول است. بنابراین فرآیند قانونی و رسیدگی به تقاضای ثامن در حال انجام است و ممکن است منجر به صدور مجوز و یا ادغام با یکی از بانک‌ها و موسسات اعتباری شود.

 

در اولین واکنش ولی الله سیف در پیامی  عنوان کرد:«اگر سپرده گذاران این تعاونی صرفا به دنبال چند درصد سود بیشتر نبودند و برای سپردن دار و ندارشان به آن بیشتر دقت می کردند، قطعاً شاهد مشکلات و نابسامانی‌های اخیر نبودیم.امیدوارم به لطف خدا و با انجام مراحل اجرایی فروش املاک تعاونی که در حال انجام است، با تامین منابع حاصل از محل فروش دارایی‌ها، بتوانیم نسبت به پرداخت مانده مطالبات سپرده گذاران، زودتر از زمان اعلام شده اقدام کنیم».

 

پس از این پیام رئیس بانک مرکزی اعلامیه ای صادر شد که مردم نگران نباشند موسسه ثامن در حال طی کردن مراحل دریافت مجوز است.

 

طی مذاکراتی که میان موسسه اعتباری کوثر و صاحبان سهام ثامن و مهر اقتصاد انجام گرفته، مواردی مطرح شده است که ممکن است با نظر سهامداران آن یکسان نباشد. با این حال توافقات اولیه انجام شده و چنانچه در نهایت تشخیص بانک مرکزی باشد بانکی قوی‌تر و با ثبات مالی بالاتری شکل می‌گیرد.

 

حجم اعتراضات و فیلم های شبکه های اجتماعی به جایی رسید که سخنگوی دولت گفت: «سپرده‌گذاران موسسه ثامن نگران نباشند؛ همه سپرده‌ها محفوظ است.در هرجای دنیا اگر همه باهم به بانک مراجعه کنند بانک مزبور توانایی پرداخت نخواهد داشت؛ اما این عزیزان نگران نباشند و پول آن‌ها محفوظ است».

 

وضعیت موسسات مالی به جایی رسیده است که ۸۷ نماینده مجلس با امضای نامه ای خواستار سؤال از رئیس‌جمهور درصحن علنی در خصوص مؤسسات مالی و اعتبار غیرمجاز مانند کاسپین، آرمان و فرشتگان شدند و این امضاها در حال افزایش است.

 

یکی از عارضه‌های معطل شدن مجوز موسسه ثامن افزایش شایعات است

 

محمد حسین نظری توکلی در خصوص وضعیت موسسه ثامن در گفتگو با صبح توس اظهار کرد: مشکلی نیست و فقط چند روز اخیر ازدحام در شعب را شاهد هستیم که مردم برای دریافت وجه نقد مراجعه می کنند.

 

عضو هئیت مدیره موسسه اعتباری ثامن ادامه داد: تامین مالی هم اکنون با رایزنی های بانک مرکزی در حال انجام است و مشکلی را برای تامین نقدینگی نداریم.

 

وی ادامه داد: جلساتی را با مسئولین بانک مرکزی برای تسریع دریافت مجوز داشته ایم و مشکلات ایجاد شده یکی از عارضه های معطل شدن مجوز موسسه ثامن است.

 

توکلی افزود: مقامات بانک مرکزی وعده تسریع رسیدگی به پرونده موسسه ثامن را داده اند و امیدواریم تا انتهای خرداد به سرانجام برسد تا با ایجاد بانکی بزرگ و فعال در عرصه نظام پولی، خدمات رسانی کنیم.

 

بانک مرکزی باید مستقل شود و برای سوال از رئیس جمهور به نمایندگان فشار نیاورند

 

ناصرموسوی لارگانی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با  این پایگاه خبری، اظهار کرد: انتظار نمی رفت بعد از مدت زیادی از فعالیت موسسه ثامن مشغول فعالیت و حال که شعب زیادی در سطح کشور ایاد کرده است، معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کند سپرده گذاران نگران نباشند، موسسه ثامن در حال گرفتن مجوز است یا با یکی دیگر از موسسات ادغام می شود.

 

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجس شورای اسلامی ادامه داد: اگر قانون می گوید در ابتدای فعالیت موسسات و بانک ها باید از بانک مرکزی مجوز بگیرند؛ چرا حالا اعلامیه بدهند؟.

 

وی ادامه داد: موسسه کاسپین مجوز قانونی داشت و مردم به اعتماد مجوز بانک مرکزی سپرده گذاری کردند؛ اما یکسال است که با مشکل رو به رو شده است.

 

موسوی لارگانی افزود: اینکه بانک مرکزی بعد از مطرح شدن موضوع موسسات مالی و اعتباری وعده های زیادی بدهد و تعدادی از جوانان را که با هزاران امید مشغول به کار کرد؛ بیکار بکند درست نیست.

 

وی به مشکلات ایجاد شده برای مردم اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم با این اعلام موسسات بدون مجوز آواره شده اند و باید قبل از وقوع واقعه راه علاج پیدا کرد.

 

وی در خصوص سئوال از رئیس جمهور گفت: وقتی وزیر اقتصاد در پاسخ به نمایندگان می گوید بانک مرکزی زیر نظرش نیست و جوابگوی سوال شما نیستم حتی از رئیس بانک مرکزی هم نمی توان سوال کرد، بنابراین ناچاریم از رئیس جمهور که ریاست بانک مرکزی را برعهده دارد سوال کنیم.

 

موسوی لارگانی تاکید کرد: ضروری است برای استقلال بانک مرکزی، برنامه ریزی شود زیرا در ایران سوال از رئیس جمهور شناخته شده نیست و اگر نمایندگانی به وظفه خود بخواهند سوال کنند تحت فشار قرار می گیرند که چرا از رئیس جمهور سوال می کنید و به صلاح نیست.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجس شورای اسلامی گفت: حداقل بانک مرکزی باید زیر نظر وزیر اقتصاد قرار گیرد تا بتوان برخورد کرد و در برابر تخلفات پاسخگو باشد.

 

تصمیم گیری‌ها و سیاست‌های احساسی بانک مرکزی، بحران ایجاد می‌کند

 

حسن تحصیلی نیز در گفتگو با صبح توس بیان کرد: تصمیم گیری ها و سیاست های احساسی در بسیاری از موارد در کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است.

 

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد افزود: تصمیم گیری مسئولین باید در همه زمینه ها با در نظر گرفتن اثرات میان مدت و بلند مدت اتخاذ شود.

 

وی ادامه داد: مدتی اجازه داده می شود تا موسسات پولی تاسیس شود و رشد پیدا  کنند در حالیکه هیچ نظارت و قانونی برای آن ها نیست .

 

تحصیلی با بیان اینکه روش نادرستی برای ایجاد موسسات مالی داریم، افزود: چنانچه قرار باشد موسسات مالی در نظام مالی باشند باید نقش و جایگاه آنها در اقتصاد تعریف شود و ضوابط را مشخص کنیم سپس براساس همان ضوابط تاسیس شوند و شروع به کار کنند تا برای همه مفید باشند.

 

وی تاکید کرد: قبول ندارم موسسات مالی مخل اقتصاد است اما وقتی هم مسئولین بانک مرکزی اقدام می کنند مقطعی و احساسی است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که در مرحله نخست موسسات غیرمجاز شکل نگیرند و در مرحله بعد در چهارچوب کار کنند و سهم بازار پولی معین شده را در اختیار بگیرند بعد از این مشتری ها تعدیل شوند تا چنین بحران هایی را نداشته باشیم.

 

تحصیلی در انتها گفت: سیاست های دفعی و ناگهانی نتیجه اش همین بحران های موسسات مالی و اعتباری است که شاهد آن هستیم.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان