آخرین اخبار

2. تير 1396 - 15:50   |   کد مطلب: 29177
ترک تحصیل دانش آموزان و حضور نیافتن در مراکز آموزشی و فراگیری علم و دانش از جمله پدیده های شومی است که جامع را تهدید می کند و در بسیاری از موارد به خانه نشین شدن کودکان و یا به انجام کارهایی که بسته به سن و سال آنان نیست، منجر می شود.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا بدن شک ترک تحصیل دانش آموزان یکی از معضلاتی است که می توان آن را آفتی بزرگ برای ساختار جوامع دانست چرا که توسعه و پیشرفت هر جامعه ای در گرو وجود نیروی انسانی توانمند، آگاه و اندیشمند است و این مهم جز با طی کردن پله های علم و دانش توسط آینده سازان جامعه میسر نخواهد شد.

بی تردید ترک تحصیل دانش آموزان و خروج آنان از عرصه تعلیم و تربیت تبعات زیانباری برای جامعه به وجود خواهد آورد چرا که ممکن است به انواع بزهکاری ها روی آورده و آسیب های اجتماعی فراوانی را به دنبال خواهد داشت.
لذا این امر مهم به عنوان دغدغه ای اساسی در راس کاری مدیران حوزه فرهنگی کشور قرار دارد و در این راستا بررسی علل ترک تحصیل داشن آموزان سکونتگاه های غیر رسمی و مناطق حاشیه ای در دستور کار اصلی شورای آموزش و پرورش استان همدان قرار گرفت. 
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان همدان روز پنجشنبه در این نشست گفت: طبق برآوردهای انجام شده ترک تحصیل و بیسوادی در حاشیه شهرها و مناطق سکونتگاهی غیر رسمی از مناطق روستایی نیز بیشتر است.
حسین بهرامی نوید در این نشست افزود: در شهر همدان مناطقی همچون خضر، حصار ، دیزج،انتهای چرم سازی و مزدقینه مشخص شده که سکونت گاه های غیر رسمی هستند و طبق بررسی ها مشکلاتی همچون مشکلات خانوادگی، اعتیاد، طلاق، فقر مالی و فرهنگی، شاغل بودن بچه ها و کوچ کردن خانواده های عشایر و ساکن شدن آنها در این سکونت گاه ها از مهمترین عوامل ترک تحصیل دانش آموزان این مناطق است.
وی ادامه داد: فضاهای آموزشی ما در این مناطق شامل 25 مدرسه ابتدایی، هشت مدرسه متوسطه اول و هفت متوسطه دوم است و این نشان می دهد از لحاظ فضا مشکلی نداریم و بیشترین آسیب از سوی خانواده های این دانش آموزان است.
بهرامی نوید تاکید کرد: باید بحث های مددکاری و مشاوره ای به داخل خانوده های این داشن آموزان وارد شد و سمن ها تا کنون در شناسایی کودکان ترک تحصیل کرده کمک بسیاری می کنند و بهزیستی و دیگر ارگان ها هم می توانند مشارکت بیشتری داشته باشند.
وی اظهار کرد: هر ساله آموزش و پرورش تعداد دانش آموزانی را که از سال گذشته بوده اند و دانش آموزانی که به عنوان ورودی کلاس اول لازم به تعلیم بوده اند اما امسال ثبت نام نکرده اند اعلام می کند و به طور مثال سال گذشته از 150 هزار دانش آموز ابتدایی، سه هزار و 600 نفر بودند که ترک تحصیل کردند یا به مدرسه مراجعه نکرده اند. 
وی ادامه داد: اگر چه برآوردها نشان می دهد که ترک تحصیل دانش آموزان بیش از یک درصد نیست اما برای ما حتی ترک تحصیل یک داشن آموز نیز اهمیت دارد.
رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان نیز گفت:باید در مناطق حاشیه ای و سکونت گاه های غیر مجاز از ظرفیت مساجد برای آموزش ساکنان این مناطق در راستای کاهش آسیب های اجتماعی استفاده کرد.
حجت الاسلام سید احمد حسنی حلم افزود: باید دلایل اصلی ترک تحصیل دانش آموزان مناطق حاشیه ای و سکونت گاه های غیر رسمی شامل فقر مالی، طلاق، اعتیاد و پدیده های شوم اجتماعی احصا شوند و در این راستا کار فرهنگی قوی شکل بگیرد و انگیزشی برای خروج از این وضعیت ایجاد شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان نیز گفت: عدم پیوند بین حرفه و آموزش در مناطق حاشیه ای و سکونت گاه های غیر مجاز همدان احساس می شود و بیشتر داشن آموزان ترک تحصیل کرده احساس می کنند آموزش های مدارس برای بازار کار به دردشان نمی خورد.
حسن ظفری آموزش های فنی و حرفه ای را حلقه مفقوده مناطق حاشیه نشین دانست و افزود: این دانش آموزان احساس می کنند وقتی وارد بازار می شود هیچ هنری ندارند لذا ضرورتی برای ادامه تحصیل نمی بینند لذا باید با گسترش آموزش های فنی و حرفه ای در این مناطق به جذب دانش آموزان کمک کرد .
معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان نیز اظهار کرد: سکونت گاه های غیر رسمی شهرهای همدان و ملایر مشخص شده و شناسایی سکونت گاه های غیر رسمی شهرهای تویسرکان، نهاوند و اسدآباد نیز در دست بررسی است.
محمد ابراهیم الهی تبار افزود: استان همدان در انسداد بیسوادی توانست از رتبه 31 به رتبه 11 کشور برسد و در سال گذشته نیز از نظر فعالیت در راستای انسداد بیسوادی جزو رتبه های نخست کشور بود و باید در راستای پیشگیری از ترک تحصیل و ریزش تحصیلی داشن آموزان مناطق حاشیه ای و سکونت گاه هیا غیر رسمی نیز بررسی های کارشناسی انجام دهد.
وی تصریح کرد: دولت یازدهم در حوزه مسایل اجتماعی عملکرد مطلوبی داشت و اگر امروز در کل کشور راجب به مسایل اجتماعی دغدغه وجود دارد و اگر رنگ و بوی حوزه اجتماعی در برنامه توسعه بیشتر است همه نتایج عملکرد دولتمردان است.
الهی تبار بیان کرد: سال گذشته جرایم در سطح استان همدان 30 درصد و نرخ طلاق حدود 6 درصد کاهش داشت.
وی تصریح کرد: باید آموزش و پرورش در پیشگیری از ترک تحصیل دانش آموزان در سکونت گاه های غیر رسمی بر اساس اسناد بالادستی پیشنهادات خود را مطرح کند و با کارشناسان استانداری نیز رایزنی و برنامه کارشناسی ارائه شود.
گفتنی است؛ 18 محله در همدان و 13 محله در ملایر جزو سکونت گاه های غیر رسمی مشخص شده اند.
حدود 280 هزار دانش آموز در 2 هزار و 800 آموزشگاه استان همدان با بیش از 12 هزار کلاس درس تحصیل می کنند. 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان