آخرین اخبار

13. تير 1396 - 14:31   |   کد مطلب: 29346
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه قراردادهای نفتی جدید ملی بودن صنعت نفت ایران را زیر سوال برده است، گفت: معلوم نیست که برخی ها به چه قیمت اجازه داده اند که نفت، این نعمت خدادادی کشورمان را خارجی ها به تاراج ببرند و سودی بسیار کمی به ملت ایران برسد و کشورمان از این سرمایه عظیم بی بهره بماند.

به گزارش خبرنگار رودآور، گفته می شود قرارداد منعقد شده نفتی ایران با شرکت توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی بسته شده و دارای ایرادات بسیار است، به طوری که به منافع ملی ما ضربه جدی می زند.

قراردادهای نفتی جدید ملی بودن صنعت نفت کشورمان را زیر سوال می برد

از رو «حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی» نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: پس از ملی شدن صنعت نفت درایران، این صنعت در کشورمان پیشرفت های بسیاری داشته است و مهندسین بزرگی در این راه از خود ایرانی ها تربیت یافته اند.

وی اظهار کرد: به طور مثال در جنگ تحمیلی یکی از افتخارات ما این بود که مهندسین ایرانی زمانی که رژیم بعث عراق پالایشگاه های نفت ما را بمباران می کرد، به فاصله زمانی اندکی آن آتش را در دریا مهار و لوله ها و تأسیسات آسیب دیده را هم ترمیم می کردند.

نادیده گرفتن جوانان کشور درباره صنعت نفت/شرکت های نفتی خارجی متعهد نیستند و بلایی همچون کرسنت سر ایرانیان می آورند

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: امروز چه در عسلویه و چه در میادین نفتی دیگر، صنعت نفتی ما  به دست جوانان این مرز و بوم پیشرفت های قابل توجهی داشته و تمام سختی ها و مشکلات پیشرفت به دوش همین جوانان بوده است و جای تعجب دارد با وجود ملی شدن صنعت نفت مسولان متولی می آیند و با شرکت های مثل توتال یا شرکت های نفتی دیگر قراردادهای می بندند تا آن ها در صنعت نفت ما نقش آفرینی کنند.

حجت الاسلام موسوی لارگانی تصریح کرد: این شرکت ها بارها و بارها بدعهدی ها و پیمان شکنی های خود را در قراردادهای دیگر به ملت ما ثابت کرده اند و چه در زمینه های مرتبط با برجام و چه در زمینه های قراردادهایی همچون کرسنت هم شاهد نقض عهدهای این شرکت ها بوده ایم.

سهم 51 درصدی توتال از میدان نفتی ایران، تاراج سرمایه ملت است

وی عنوان کرد: نکته قابل توجه اینکه نفت موجود در کشور این ذخیره الهی متعلق به نسل کنونی و نسل های آیده است و نباید ما اجازه بدهیم که یک شرکت خارجی بیاید 51 درصدش را برای خود ببرد و بخشی را هم به گروهی دیگر بدهیم و تنها درصد کمی از آن نصیبت ملتمان شود، این گونه قراردادهای به ملت و کشور ما ضربه های سنگینی می زند، چرا که باید حتی در رابطه با موضوع میادن مشترک با دیگر کشورها هم باید قرادادهایی وجود داشته باشد که ضربه ای به حوزه نفتی و منافع ملت ما وارد نکنند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: معلوم نیست که برخی ها به چه قیمت اجازه داده اند که نفت، این نعمت خدادادی کشورمان را خارجی ها به تاراج ببرند و سودی بسیار کمی به ملت ایران برسد و کشورمان از این سرمایه عظیم بی بهره بماند.

شرکت های نفتی داخلی چه چیزی کمتر از خارجی ها دارند؟!

حجت الاسلام موسوی لارگانی به شرکت نفتی داخلی هم اشاره کرد و گفت: در حالی که در کشور شرکت های نفتی موفقی داریم، اما شاهد هستیم که مسئولان امر تنها به فکر بستن قراردادهای نفتی با شرکت های خارجی هستند، مسئله ای که متأسفانه همین مسئولان به طور علنی هم مطرح و  از بستن قراداد با شرکت های داخلی امتناع می کنند.

شرک توتال حتی نقشی در تحقیق و کشف میدان نفتی پارس جنوبی را نداشته است

وی تأکید کرد: تأسف بارتر اینکه ما در این گونه قرادادها میادین نفتی کشف شده یا میادینی که از آن بهره برداری شده است را در اختیار شرکتی همچون توتال قرار می دهیم، پس به هیچ عنوان حق نداریم که 51 درصد سودش را به او ببخشیم، حالا اگر این شرکت در با تحقیقات خود یک میدانی نفتی را کشف می کرد، شاید آن آن زمان و آن هم با شرایطی خاص می توانستیم اجازه بدهیم که مثلا سهمی 50 درصدی به شرکت برسد و تا حدودی هم قابل قبول بود، اما این موضوع برای میدان پارس جنوبی مصداق ندارد.

وی تصریح کرد: اینکه امروز این میادین کشف شده را با این درصد به دست شرکت بدعهدی همچون توتال داده ایم جای تعجب دارد و ظلم بزرگی در حق ملت ایران شده است.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان