آخرین اخبار

20. تير 1396 - 16:32   |   کد مطلب: 29463
کارشناسان معتقد هستند، که دو فیلم "اکسیدان" و "مادر قلب اتمی"، پیامدهای اجتماعی و سیاسی بسیاری به دنبال دارد، چرا که حتی به وحدت ملی ضربه می زنند و در این میان نماینده حوزه ارامنه مجلس محتوای "اکسیدان" را هنجارشکنی می داند و "مادر قلب اتمی" را توهین آمیز و باید متولیان امر و در رأس آن ها وزیر ارشاد خود را پاسخگوی مطالبات و دغدغه مندی های اقشار مختلف مردم بدانند و از این موضوع به راحتی عبور نکنند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ گفته می شود که دو فیلم سینمایی "اکسیدان" و "مادر قلب اتمی"، با سختی های بسیار مجوز اکران را برای خود دریافت می کنند یکی با درون مایه ای کمدی و دیگری  با ماهیتی متفاوت ، از این رو شاهد هستیم که"مادر قلب اتمی" به گفته کارشناسان فروش چندانی نداشت و  بر خلاف آن "اکسیدان" با درون مایه کمدی گونه توانست علاوه بر هزینه تولید چیزی بیشتری هم عایدش شود.

حامد محمدی کارگردانی فیلم "اکسیدان" را بر عهده داشت و کارگردان فیلم "مادر قلب اتمی" هم علی احمدزاده انجام داده است.

اکران این دو فیلم واکنش های متعددی ازسوی اقشار مختلف مردم و حتی برخی نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

"اکسید" شدن هنر سینمای ایران با "اکسیدان"

اما این اعتراضات به کدام بخش از این دو فیلم سینمایی مربوط است، هم طرح مسئله ای است که می توان عنوان کرد و ماجرا ازاین قرار است که که در فیلم سینمایی "اکسیدان" بازیگر نقش اصلی برای اخذ ویزای کشورهای دیگر از هر اقدامی از جمله مسیحی شدن کوتاهی نمی کند تا جایی خود را به عنوان یک کشیش هم معرفی می کند ودر آخر توسط یک کشیش واقعی آموزش های لازم را می بیند تا راهی برای پناهندگی و گرفتن ویزا پیدا کند.

در فیلم "مادر قلب اتمی" نیز ترانه علیدوستی در نقش آرینه یک دختر ارمنی ظاهر می‌شود به گونه ای که مخاطب او را از اعضای یک کلیسا و عضو گروه کر آن می داند، در حالی که همین آرینه دست به رفتار و اعمال خلاف اخلاق از جمله مستی و شراب خواری می زند.

نامه انتقادی 17 نماینده مجلس به اکران و فیلم به دست وزیر ارشاد رسید

باتوجه به اعتراض 17 نفر از نمایندگان مجلس و نامه نگاری آنان با وزیر ارشاد به گفت و گو با « کارن خانلری» نماینده ارامنه حوزه شمال در مجلس شورای اسلامی می پردازیم.

وی در این باره به خبرنگار رودآور، گفت: 17 تن از نمایندگان مچلس که دغدغه مسائل ملی و وحدت ملت ایران را دارند نامه نوشته و  آن را در اعتراض به گران دو فیلم "اکسیدان" و "مادر قلب اتمی"،  را به وزیر ارشاد تقدیم و نگرانی ها خودرا منتقل کردند.

هنجارشکنی مشکل اصلی فیلم اکسیدان

وی اظهار کرد: در فیلم اکسیدان هنجارشکنی روی داده و  بر اساس همین هنجارشکنی یک اطلاع رسانی نادرستی به تماشگر منتقل می شود به گونه ای که برای تماشاگر این موضوع تداعی شده که  برای مهاجرت از کشور می توان تغییر دین داد!

قبول مسئله پناهندگی با طرح موضوع همجنسگرایی واقعی تر از تغییر دین به نظرمی رسد

نماینده ارامنه حوزه شمال در مجلس افزود: این موضوع، مسئله ساده  و فراگیری نیست که بخواهند به صورت طنز آن را بسازند، چرا که به باورها و اعتقادات مردم باز می گردد و در عمل واقعتیتی ندارد، شاید اینکه یک نفر برود و بگوید که جز همجنسگرایان است و از این طریق بتواند برای مهاجرت خود اقدام کند واقعی تر به نظر برسد تا چنین موضوعی.

سازندگان اکسیدان برای پاسخگویی آمدند اما سازندگان مادر قلب اتمی نه

خانلری عنوان کرد: بر همین اساس روز گذشته در دفتر وزارت ارشاد و با حضور حسینی معاون وزیر و محمدی تهیه کننده فیلم اکسیدان و شاهسواری مدیر عامل خانه سینما نشستی برگزار و دغدغه نمایندگان و مردم به مسئولان انتقال داده شد.

وی با بیان اینکه در اکسیدان در تداعی معانی مشکلات و هنجارشکنی های بسیاری مشاهده می کنیم، گفت: نباید این اطلاعات نادرست نشر پیدا کند که تغییر دین پدیده ای راحتی است و برای مهاجرت این دست اتفاقات رخ می دهد.

محتوای فیلم "مادر قلب اتمی" توهین آمیز است

نماینده ارامنه حوزه شمال در مجلس افزود: درباره فیلم "مادر قلب اتمی"  هم توهین هایی به ارامنه شده که تماشگر نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد، در فیلم مشاهده می کنیم که یک بانوی ارمنی در حالی که لااوبالی و شراب خوار است عضو گروه کر کلیسا بوده و به عنوان خادم آنجا شناخته می شود.

بانوانی که در کلیسا خدمت می کنند پایبند مسائل اخلاقی و عرفی هستند

خانلری تصریح کرد: اینکه شاید یک ارمنی شراب خوار و مست باشد در واقعیت امکان پذیراست، اما اگر این بانوی ارمنی به عنوان خادم کلیسا معرفی شود نه، چنین مسئله ای در واقعیت نداریم و به اعضای کلیسا توهین شده است، چرا که بانوانی که در کلیسا خدمت می کند و خادم کلیسا هستند یک ارج و منزلتی معادل کشیش های ما دارند، اما متأسفانه چنین مسئله توهین آمیزی در فیلم " مادر قلب اتمی " به نمایش گذاشته شده است.

وی با تأکید بر اینکه بانوان خادم ارامنه در کلیسا شرابخوار نیستند و مسائل اخلاقی را به خوبی رعایت می کنند، گفت: این موضوع بی انصافی است و تأسف بارتر آن که مسئولان سازنده این فیلم حتی در نشست روز گذشته در دفتر وزیر ارشاد برای شنیدن حرف های ما هم نیامدند.

واکنش ما تنها یک نقد معمولی نیست

نماینده ارامنه حوزه شمال در مجلس در ادامه با اشاره به اینکه موضوعات رخ داده در فیلم و محتوای آن ما را آزرده خاطر کرده است، عنوان کرد: بحث ما تنها نقد یک فیلم سینمایی نیست چرا که سینما منتقدان خاص خود را دارد، دغدغه آن 17 نماینده هم که نامه اعتراضی به وزیر ارشاد نوشتند در واقع واکنش به پیامدهای منفی دو فیلم در جامعه است، فیلم هایی که بخش هایی از آن مغایر با ارزش های دینی و اسلامی است.

مسئله اساسی پیامدهای منفی اجتماعی و سیاسی دو فیلم اکسیدان و مادر قلب اتمی است

خانلری تأکید کرد: امیدواریم که متولیان امر بر این موضوع درک صحیح و کاملی داشته باشند و طرح مسئله از سوی ما را به چشم یک نقد معمولی در نظر نگیرند، چرا که این قبیل موضوعات پیامدهای اجتماعی و سیاسی بسیاری دارد که به وحدت و منافع ملی ما ضربه می زند و باید با درک موضوع از ساخت این چنین فیلم هایی در آینده جلوگیری کرد.

به گزارش رودآور، اینکه چه می شود به چنین فیلم هایی پروانه ساخت و اجازه اکران داده می شود، جای بسی سوال دارد، چرا که ساخت این دست فیلم ها همان گونه که کارشناسان معتقد هستند، پیامدهای اجتماعی و سیاسی بسیاری به دنبال دارند، چرا که حتی به وحدت ملی ضربه می زنند و باید متولیان امر و در رأس آن ها وزیر ارشاد خود را پاسخگوی مطالبات و دغدغه مندی های اقشار مختلف مردم بدانند و از این موضوع به راحتی عبور نکنند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان