آخرین اخبار

20. تير 1396 - 10:52   |   کد مطلب: 29471
سرپرست پایگاه نوشیجان در ملاير:
پرونده ثبت جهانی نوشیجان در حال انجام است
سرپرست پایگاه نوشیجان در ملاير گفت: پرونده ثبت جهانی اثر تاریخی نوشیجان با همکاری دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا و گروه باستان‌شناسی این دانشکده در حال انجام است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، محمد شعبانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران از تهیه پرونده ثبتی نوشیجان در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داد و اظهار کرد: تهیه این پرونده با همکاری دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا و گروه باستان‌شناسی این دانشکده در حال انجام است. 

وی تصریح کرد: یک گروه متشکل از چند عضو هیأت علمی و چندین دانشجوی مقطع دکتری و کارشناسی ارشد از رشته‌های مختلف بر روی این پرونده در حال مطالعه هستند.

سرپرست پایگاه نوشیجان در ملایر با بیان اینکه این محوطه بر اساس 6 معیار فرهنگی اعلامی از طرف یونسکو دارای ارزش II و III و IV است، گفت: بزرگترین مشکل سر راه نوشیجان در فهرست میراث جهانی، وجود ساخت و سازهای شهرک صنعتی واقع در حریم این محوطه است.

وی یادآور شد: امیدواریم در آینده با هماهنگی‌های بین دستگاهی این معضل برطرف شود، زیرا یکی از نخستین گام‌های ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی نبود عارضه تأثیرگذار در عرصه و حریم آن اثر است.

شعبانی با بیان اینکه پس از مکاتبات متعدد با نمایندگی آکادمی مطالعات ایرانی بریتانیا در ایران نسخه دیجیتالی فیلم 16 میلیمتری کاوش‌های باستان‌شناسی نوشیجان دریافت شد، تصریح کرد: نسخه اصلی این مستند 19 دقیقه‌ای را روت استروناخ در طول کاوش‌های باستان‌شناختی موسسه مطالعات ایرانی بریتانیا به سرپرستی دیوید استروناخ در سال‌های 1967 تا 1977 تهیه کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: این مستند یکی از ارزشمندترین اسناد مربوط به نوشیجان است که روند کاوش‌های باستان‌شناسی نوشیجان را در طول پنج فصل به نمایش می‌گذارد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان