آخرین اخبار

22. تير 1396 - 1:50   |   کد مطلب: 29511
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:
تحقیقات «پرویز اذکایی» در دنیای منحصر به فرد است
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بابیان اینکه تحقیقات دکتر پرویز اذکایی در دنیای منحصر به فرد است، گفت: پرویز اذکایی همیشه در تاریخ همدان جاودان خواهد ماند.

به گزارش رودآور به نقل از  مهر، علیرضا مختارپور ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح کتابخانه تحقیقاتی و تخصصی «پرویز اذکایی» در همدان با بیان اینکه در مورد مقام دکتر اذکایی نمی‌دانم چه واژه‌ای استفاده کنم و جز کلمه دکتر، استاد، پرفسور باید گشت و دنبال کلماتی نظیر حکیم، فرزانه و اندیشمند بود، عنوان کرد: ناتوان از وصف ایشان هستم  بهتر است نویسندگان و محققان در مورد این فرد سخن بگویند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه افتخار همدان، جامعه فرهنگی همدان و کتابخانه‌های همدان برخورداری از چنین خردمندی است، افزود: تحقیقات دکتر اذکایی منحصر به فرد است.

وی عنوان کرد: مجموعه دانش فرهنگی اذکائی در مجموعه‌ای قرار گرفته تا دانشجویان و افراد اهل علم و تحقیق از آن بهره‌مند شوند که حقیقتاً با این اقدام نام نیک از وی خواهد ماند.

وی تأکید کرد: دکتر اذکائی همیشه در تاریخ همدان جاوندان خواهد ماند.

پرویز اذکائی دانشمند، پژوهشگر و سرمایه استانی و ملی است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشکر از دکتر اذکائی به خاطر کار نیک و پسندیده‌اش در اهدای کتاب‌های خود به کتابخانه مرکزی همدان، اظهار داشت: دکتر پرویز اذکائی دانشمند، پژوهشگر و سرمایه استانی و ملی است که در استان مجهول مانده اما در کشور شناخته شده است.

امیر خجسته با بیان اینکه امیدوارم مردم همدان به ویژه جوانان قدر او را بدانند و این بزرگمرد را بیشتر بشناسند، گفت: دکتر اذکائی سرمایه بزرگی آن هم قریب به ۱۴ هزار جلد کتاب در اختیار کتابخانه مرکزی همدان قرار داده که قابل قیاس با بقیه سرمایه‌ها نیست چرا که سرمایه‌های دیگر زود از بین می روند اما سرمایه او همچنان باقی خواهد ماند و مردم استفاده خواهند کرد.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه دکتر اذکائی آثار خود را به یکباره جمع نکرده‌اند و سال‌ها گذشته و این کتاب‌ها را گرد آمده‌اند، افزود: کتاب‌هایی که به کتابخانه مرکزی اهدا شده  به مرور و طی سال‌ها گرد آمده است.

دکتر اذکائی باید بیشتر شناخته شود

محمدناصر نیکبخت با اشاره به دکتر اذکائی باید بیشتر شناخته شود و ما در برنامه‌های مختلف سعی کرده ایم  ایشان را معرفی کنیم  اما کافی نبوده است، گفت: دکتر اذکائی شخصیت استانی، ملی و بین‌المللی است.

وی بابیان اینکه دکتر اذکائی در جغرافیای کشور محدود نیست، با اشاره به گلایه قائم مقام رئیس هیئت نظارت کتابخانه دکتر اذکائی نسبت به  اینکه چرا این کتاب‌ها در دانشگاه بوعلی قرار نگرفت، افزود: اگر این کتاب ها به دانشگاه بوعلی می‌رفت واقعا بی‌لطفی بود چرا که آنجا همه مردم امکان استفاده از کتاب‌ها را ندارند.

قائم مقام رئیس هیئت نظارت کتابخانه دکتر اذکائی نیز با اشاره به ارزش کتابخانه دکتر اذکائی اظهار داشت: چهار چیز در این کتابخانه ارزش دارد که نخست کمیت است و خوشبختانه ۱۱هزار جلد کتاب در این کتابخانه گردآوری شده است.

علی محمدی با بیان اینکه ارزش کتابخانه دکتر اذکائی به کتاب‌های نفیسی است که در لابه لای دیگر کتاب‌ها اهدا شده است، گفت:  دکتر اذکائی چندین مقاله و کتاب چاپ کرده‌اند که این آثار میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر حتی یک عینک را نیز میراث می‌دانند، افزود: کتاب های دکتر اذکائی میراث فرهنگی استان بوده و این ارزش همدان است.

کتابخانه دکتر اذکائی حاصل سالها مجاهدت در راه علم و مطالعه و پژوهش است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز با بیان اینکه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مبتنی بر مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش است، گفت: افتتاح کتابخانه تحقیقاتی - تخصصی دکتر پرویز اذکایی در مجموعه کتابخانه مرکزی به عنوان کتابخانه مجزا بیانگر اهمیت موضوع است زیرا مجموعه‌ای منحصر به فرد بوده که حاصل سالها مجاهدت در راه علم و مطالعه و پژوهش است.

عاطفه زارعی با اشاره به اینکه تالیف‌های دکتر اذکایی نشان دهنده دامنه موضوعی مورد مطالعه و گستره علمی وی است، افزود: ۱۷۰ متر فضای اختصاصی برای ایجاد کتابخانه دکتر اذکایی در کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به ایجاد یک پایگاه مجزا به نام بخش تخصصی دکتر اذکایی در سامانه سامان و ثبت کتاب‌ها، عنوان کرد: دست‌نوشته‌های دکتر اذکایی و بایگانی علمی  پژوهشی بیش از ۷۰ هزار برگ بر اساس موضوع و عنوان مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه ساماندهی دست‌نوشته‌های دکتر اذکایی در قالب ۵۰ عدد زونکن با ۲۸۰ پرونده موضوعی در دستور قرار گرفت، گفت: تاکنون ۲ هزار و ۲۶۱ عنوان و ۳ هزار و ۲۰۰ نسخه کتاب ثبت شده در سامان موجود است.

وجود ۴ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب به زبان‌های مختلف در کتابخانه دکتر اذکایی

وی از وجود ۴ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب به زبان‌های مختلف در کتابخانه دکتر اذکایی خبر داد و افزود: بالغ بر ۶ هزار نشریه «مجلات ادواری» در این کتابخانه جانمایی شده است.

زارعی با اشاره به اختصاص قفسه‌های سه طبقه‌ای مجزا  به کتب تالیفی استاد اذکایی، عنوان کرد: سه نسخه کتاب خطی و ۱۳ نسخه کتاب و نشریه چاپ سنگی  و سربی قدیمی از دکتر اذکایی در کتابخانه موجود است.

پرویز اذکایی نیز با بیان اینکه با موافقت دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌هایم به کتابخانه مرکزی همدان منتقل شد، گفت: در این مجموعه تلاش‌های بسیار شده است.

وی گفت: از همان زمان انتقال کتاب‌ها، کار فهرست نویسی و قفسه‌بندی انجام شد و از تمام کسانی که در ایجاد این مجموعه تلاش کرده‌اند، قدردانی می‌کنم.

در پایان این مراسم  از دکتر اذکائی و همسر وی با اهدای لوح سپاس توسط دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمویم کشور تقدیر شد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان