آخرین اخبار

22. تير 1396 - 14:31   |   کد مطلب: 29516
در حالی که شهرستان تویسرکان از مناطق محروم بسیاری برخوردار است، اما از مزایای مناطق محروم بی بهره مانده، به طوری که جمعیت این شهرستان از 130 هزار نفر در دهه 50 به کمتر از 105 هزار نفر در حال حاضر رسیده و مردم این دیار به دلیل محرومیت ها از جمله نبود فرصت های شغلی و امکانات ضروری به دیگر شهرها مهاجرت می کنند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ سید ابوالفضل رضوی معاون مناطق محروم رئیس جمهور به همراه با نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت؛ فرماندار و دستگاه های مربوطه از روستاهای شهرستانه، تیمیجان، وردآورد سفلی، قلقل، وردآورد وسطی؛ نجفیه، سوری، حاجی آباد، اشتران و کرزان به منظور بررسی مشکلات بازدید کرد.

بیکاری علت اصلی مهاجرت مردم از روستاها به کلان شهرها

و در این بازدید مردم از مشکلات خود درباره عدم بهسازی برخی روستاها و نبود شغل گفتند، یکی از اهالی روستای تیمیجیان گفت: پسر من سال هاست که برای کسب وکار به تهران مهاجرت کرده است و اگر کاری بود که مرا در این روستا تنها نمی گذاشت و نمی رفت.

وی اظهار کرد: ما زمین کشاورزی داریم اما از آنجا که توان نگهداری آن را نداشته و با کمبود آب هم روبرو هستیم بالاجبار به فکر فروش آن افتاده ایم.

در زمستان منبعی برای درآمدزایی نداریم

یکی دیگر از اهالی روستا هم با اشاره به اینکه پاییز و به ویژه زمستان ها در روستاها زندگی بسیار سخت می گذرد، عنوان کرد: ما در این جا با کوچکترین بارشی پایمان در گل فرو می رود، امکانات رفاهی روستا بسیار محدود است و به ویژه اینکه در زمستان کاری برای درآمدزایی نداریم و انتظار داریم تا مسئولان چاره ای برایمان بیاندیشند.

مفتح: بهره مند شدن تویسرکان از مزایای مناطق محروم یک ضرورت است

به گفته «محمدمهدی مفتح» شهرستان تویسرکان از مزایای مناطق محروم بی بهره مانده است و از منابعی همچون مانند سه درصد از درآمدهای نفتی و گازی و منابع مناطق محروم، سهم بسیار اندکی نصیبش می شود، در حالی که با توجه به محرومیت های مالی نیازمند توجه بیشتری است.

وی اظهار کرد: کاهش جمعیت تویسرکان از 150 هزار نفر در اواخر دهه 50 به کمتر از 105 هزار نفر در حال حاضر را نشان از نیازمندی این شهرستان به اعتبارات بیشتر و معاوفیت های مالیاتی مناطق محروم دارد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه افزود: 45 درصد از مردم تویسرکان در روستاها ساکن هستند و می طلب مسئولان بالادستی نگاه ویژه تری به مردم این منطقه داشته باشند.

پرداخت وام هایی با کارمزد تک رقمی در دستور کار مسئولان بالادستی

«سید ابوالفضل رضوی» معاون توسعه روستایی ومناطق محروم رئیس جمهور هم گفت:  توجه به بهره مندی بیشتر روستاییان از مزایای مناطق محروم و اعطای وام  برای اشتغال و توسعه این مناطق یک ضرورت است.

وی اظهار کرد: پرداخت وام هایی با کارمزد تک رقمی به روستائیان برای اشتغال روستایی و عشایری مورد توجه جدی قرار دارد و از این رو محدودیت منابع مالی برای تخصیص اعتبارات اشتغال روستایی ندارم.

معاون توسعه روستایی ومناطق محروم رئیس جمهور افزود: وام ها به سه گونه است، وام های مشارکتی با کارمزد سه دردصد، وام غیر مشارکتی با کارمزدهشت درصد و وام 100 میلیونی به پایین هم می تواند  با کارمزدهشت یا چهار درصد باشد.

11هزار واحد روستایی در تویسرکان نیازمند مقاوم سازی است

«حبیب مومیوند» فرماندار تویسرکان هم با اشاره به اینکه تنها دو دهستان کمالرود و قلقلرود در این شهرستان از مزایای مناطق محروم بهره مند هستند، گفت: از 15 هزار واحد روستایی این شهرستان نزدیک به 11 هزار واحد آسیب پذیر و نیازمند مقاوم سازی است.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان