آخرین اخبار

2. مرداد 1396 - 12:02   |   کد مطلب: 29672
دختران ایرانی که بخش عظیمی از این جامعه را در برمی گیرند با مشکلات و بحران هایی مواجه هستند که رفع آن با برنامه هایی غیر از همایش های روتین، ممکن است.

به گزارشرودآور به نقل از آناج، اکثر ما تاکنون صدای اعتراض دختران ایرانی را در رابطه با مسائل و موضوعات متعدد فرهنگی و اجتماعی شنیده‌‌‌ایم اما کمتر پیش آمده که در این خصوص به کند و کاو و بالاتر از آن وارد فاز عملیاتی رتق و فتق امور مربوطه بپردازیم. روز دختر (سالروز میلاد با سعادت حضرت معصومه(س)) نیز همه ساله با برگزاری همایش‌‌‌‌‌های روتین که اغلب در حرف و شعار خلاصه می‌‌‌شود، فرصت و بهانه‌‌‌ای است که بدون بهره برداری‌‌های لازم هدر می‌‌رود.

حال به بهانه فرارسیدن این مناسبت گرامی، برآنیم که به بررسی عمده مشکلات دختران ایران بخصوص دختران آذری باشیم؛ قشری که بخش قابل توجهی از جمعیت را تشکیل می‌‌دهند اما با مسائل بسیار مهمی نیز دست به گریبان هستند که معمولا در لایه‌‌‌‌‌های پنهان و مغفول مباحث اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته است.

دختران با بحران هویت روبرو هستند

اعظم وایانی کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی آناج مساله عمده‌‌‌‌ی دختران ایرانی را پدیده بحران یا دگرگونی هویت دانست و ابراز کرد: دگرگونی هویت، یک مشکل اساسی است که بیشتر ریشه در سیاست گذاری‌‌‌‌های فرهنگی جامعه دارد و خود عامل اصلی بروز بسیاری از مشکلات است و برای رفع این مشکلات باید هویت یابی دختران محقق شود.

آنچه می‌‌بینیم با فرهنگ ایرانی و آذری‌‌مان مغایر است

وی افزود: وقتی سخن از دگرگونی هویت و یا ضرورت هویت یابی به میان می‌‌آید، منظور نه هویت سنتی بلکه هویت ایرانی -  اسلامی است و به جرات می‌‌‌توان گفت آنچه امروزه در شخصیت دختران ما نمود یافته است فارغ از مباحث دینی، حتی با فرهنگ ایرانی و آذری مان نیز مغایر است.

کارشناس زنان و خانواده خاطرنشان کرد: اصلی‌‌‌‌ترین راهکار این مشکل درونی بازیابی هویت است که بخش عمده آن نیز بستگی به حوزه تربیتی و پرورشی دارد که باید با تکیه بر چهارچوب ایرانی اسلامی انجام بگیرد نه نظریه‌‌‌های غربی.

وی تاکید کرد: بخش دیگر از مسائل و مشکلات موجود، مرتبط با شرایط حاکم بر جامعه است که آن نیز باید توام با مساله هویتی حل شود؛ یعنی وقتی ما حرف از مشکلات دختران یا کمبودهای ایشان در جامعه حرف می‌‌‌زنیم باید قدری از شعار دادن و حرف زدن فراتر رفته و عملا در این زمینه اقدام کنیم.

مسئولان و مدیران مقصرند ...

وایانی یادآور شد: ما معمولا خوب شعار می‌‌دهیم اما هنگام عمل و اجرا هیچ یک از اقداماتمان با مباحث تئوریک و الگوهای ایرانی اسلامی که از آنها دم می‌‌‌‌‌‌زنیم، مطابقت ندارد؛ ما بابت شرایط پیش آمده، هم خودمان و هم مسئولین امر را در رده های مختلف مدیریتی  مقصر می‌‌‌دانیم.

وی ارائه و آموزش مهارت‌‌‌های زندگی مطابق با مبانی ایرانی اسلامی را دیگر راهکار قابل توجه در این خصوص دانست و اظهار کرد: دختران امروز مادران آینده‌‌‌‌اند و چنانچه امروز در تربیت و آماده سازی آنان خدشه‌‌‌‌ای وارد آید، مادری آنان در آینده با نواقص و خلاء های فراوانی روبرو می‌‌‌شود و تربیت نسل آینده نیز مسیر غلطی را طی خواهد کرد.

حال چنانچه بخواهیم به بررسی این موضوع از بعد اجتماعی و در سطح اجرایی‌‌‌‌تر بپردازیم باید دقیق‌‌‌تر و ریزبینانه‌‌‌تر روی آن تمرکز کرده و ابتدا ظرفیت‌‌‌ها و برنامه‌‌‌‌های موجود را مورد کند و کاو قرار بدهیم. زیرا وقتی صحبت از طراحی الگو یا برنامه‌‌ای خاص به میان می‌‌‌آید عمدتا مباحثی مبهم و غیر عملیاتی در ذهن متصور می‌‌‌شود در حالی که با پرداخت مجدانه به آن، می‌‌‌بینیم بسیاری از برنامه‌‌‌ها در راستای مرتفع ساختن وضعیت نامطلوب فعلی، با اندک پشتکار و جدیت، قابل عملیاتی شدن هستند.

سلامت جسم و روان دختران در خطر است

نسرین پیرسمساری در این خصوص خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به زبان ساده مشکلات دخترانمان را بیان کنیم، باید بگوییم عدم سلامت جسم و روان، نداشتن نشاط کافی، فقر حرکتی و تزلزل باورهای دینی مهمترین آن‌‌‌ها به حساب می‌‌آیند.

وی افزود: رفع این مشکلات در وهله اول می‌‌‌تواند در زمره برنامه‌‌های آموزش و پرورش قرار بگیرد اما متاسفانه نظام اموزشی ما بیشتر در پی انتقال محفوظات و معلومات به دانش آموزان است، غافل از اینکه مهمترین موضوع سبک زندگی است و اگر روی این مبحث متمرکز شویم قطعا خیلی از مشکلات دختران قابل حل خواهد بود.

غفلت از اردوهای دانش آموزی یک نشانه منفی است

مسئول اسبق امور بانوان استدانداری آذربایجان شرقی گفت: علاوه بر این یکی از نمونه‌‌‌های غفلت آموزش و پرورش از نیاز اساسی دختران در حوزه تحرک است که در این راستا باید به برنامه‌‌‌‌هایی چون برگزاری اردوهای دانش آموزی توجه می‌‌‌شد اما به تدریج این اردوها در میان برنامه های مدارس کم رنگ تر می‌‌‌شود.

وی یادآور شد: تغذیه نیز امر مهم دیگری است که باید در بستر تربیتی به آن توجه می‌‌‌شد اما متاسفانه امروزه شاید کم اهمیت ترین موضوع برای دست اندرکاران، همین مساله است که به شدت سلامت جسم و حتی روان دختران را مورد آسیب قرار می‌‌‌دهد.

چرا مباحث اعتقادی را به حاشیه می‌‌‌رانیم؟!

این استاد دانشگاه تضعیف باورهای دینی را یکی دیگر از نقاط مغفول در این راستا دانست و تاکید کرد: به حاشیه راندن مباحث اعتقادی دختران ما را در حوزه‌‌های متعدد با مشکلات عدیده مواجه ساخته است در حالی که همین امر زمینه ساز دست یابی به حیات طیبه است و در مقام اجرایی بسیاری از مهمات زندگی را در برمی‌‌‌گیرد.

ضرورت آموزش مهارت‌‌های زندگی به دختران

وی ادامه داد: آموزش مهارت‌‌‌های اساسی زندگی برای دختران و همچنین بالا بردن قدرت حل مساله و استدلال در ایشان یکی دیگر از باید های این دوره از ندگی دختران است که انتظار می‌‌‌رود در وهله اول مورد توجه نظام تعلیم و تربیت باشد.

امکانات داریم، مدیریت درست نداریم

پیرسمساری با اشاره به ظرفیت‌‌‌های موجود در استان آذربایجان شرقی و تبریز گفت: ما برای رفع مشکلات یاد شده، امکانات و ظرفیت های خوبی در اختیار داریم اما متاسفانه برای بهره برداری درست از این ظرفیت‌‌ها، مدیریت مناسب و برنامه ریزی های کارساز وجود ندارد.

وی افزود: برای مثال، برای حل مشکل فقر تحرک دختران می توان با برنامه ریزی های درست، نسبت به بهره گیری از پارک های متعدد بانوان، سالن های ورزشی و امثال آن اقدام کرد.

عدم فرهنگسازی بسیاری از تلاش‌‌های اجرایی را به هدر می‌‌‌دهد

مسئول امور بانوان اداره حفظ آثار و ارزش‌‌های دفاع مقدس اظهار کرد: از دیگر کمبودهایی که بر مشکلات دختران جامعه ما دامن می‌‌‌زند، عدم تخصیص بودجه فرهنگی به میزان کافی و همچنین عدم استفاده به جا از آن است؛ لکن باید غفلت از فرهنگسازی را نیز در زمره این بی توجهی ها قرار داد که موجب شده است دختران ما نسبت به اهمیت ورزش، تغذیه، اخلاق و غیره بی توجه باشند.

نگاه غیربومی به مسائل دختران، آفت است

با توجه به مشکلات ذکر شده و راهکارهایی که بدین منظور ارائه شد، می‌‌توان گفت بازهم رویکردهای نادرست مدیریتی، نگاه‌‌‌های غیربومی نسبت به مسائل دختران، ول انگاری‌‌‌ها و حلقه‌‌‌ی همواره مفقود فرهنگسازی! اساسی‌‌‌ترین عواملی است که قشر عظیم دختران جامعه را با بحران‌‌‌های عدیده مواجه ساخته است؛ بحران‌‌‌‌هایی که قطعا در قالب همایش‌‌‌ها و برنامه‌‌‌های روتین قابل رفع نیست بلکه باید با فراهم ساختن بسترهای قانونی، دید مکلفانه (نه کارمندانه) از سوی مدیران و مجریان و با دید مسئولانه خانواده‌‌‌ها نسبت به آن اهتمام بورزیم.

وقتی دختران امروز را مادران آینده تصور کنیم، بی‌‌‌شک می‌‌‌توانیم به اهمیت بسیاری از مسائل پی ببریم که هر عقل سلیمی را که عاری از نیات مغرضانه باشد، قانع می‌‌‌کند تا در راستای اصلاح وضع موجود قدم بردارد. اما این مهم نیز نباید مورد غفلت باشد که دختران، حتی اگر مادران آینده نیز نباشند، افرادی از جامعه بزرگ ایرانی هستند که می‌‌‌توانند نقش‌‌های تعیین کننده بسیاری را در حوزه های گوناگون ایفا کنند و به نوعی حفظ سلامت جسمی، روانی و اخلاقی ایشان تضمین کننده سلامت جامعه است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان