آخرین اخبار

2. مرداد 1396 - 19:16   |   کد مطلب: 29681
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:
همدان در مصرف دخانیات رتبه سوم کشور را دارد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همدان با وجودی که در حوزه کنترل دخانبات جزو استان‌های پاک کشور است اما در بحث مصرف دخانیات جزو سه استان نخست کشور محسوب می‌شود.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، جلال‌الدین امیری ظهر امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان با  اشاره به اجرای موفق پروژه‌های مرتبط با طرح تحول سلامت در همدان اظهار داشت: در حوزه بهداشت در ظرف 9 ماه گذشته 150 پروژه عمرانی در استان همدان اجرا شده است که این پروژه‌ها آماده بهره‌برداری توسط وزیر بهداشت در مرداد ماه جاری است.

وی با بیان اینکه عملیات تدوین سند بیماری‌های غیرواگیر مراحل پایانی خود را می‌گذراند، افزود: همدان در حوزه کنترل دخانیات در سطح کشور جزو استان‌های پاک محسوب می‌شود و براساس برنامه سعی داریم مصرف دخانیات در فضای عمومی همدان به صفر برسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اعلام اینکه همدان در مصرف دخانیات جزو سه استان نخست کشور محسوب می‌شود، افزود: استان همدان در زمینه مصرف سیگار در وضعیت مناسبی قرار ندارد و باید این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه میزان امید به زندگی در این استان 75 سال است و اگر کسی زیر این سن بمیرد، مرگ زودرس داشته است، گفت: دلیل مرگ 70 درصد افراد بین 30 تا 70 سال در استان همدان به 6 عامل بیماری‌های قلبی، عروقی، دیابت، تنفسی، سوءمصرف مواد مخدر و سرطان مرتبط است.

امیری از افزایش آمار مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر خبر داد و عنوان کرد: 76 درصد مرگ‌ومیرها در کشور به دلیل بیماری غیرواگیر است و همچنین آمار صدمات در کشور با وجود اینکه مصرف مشروبات الکلی پایین است، بالاست.

وی تصریح کرد: 19.1 درصد جمعیت استان همدان به بیماری فشار خون مبتلا هستند که تعداد زیادی از این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و همچنین 88 درصد مردم استان دارای رژیم غذایی ناسالم و 48.2 درصد مردم دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه 13.8 درصد جمعیت استان به قند خون بالا مبتلا هستند، بیان کرد: 35 درصد دانش‌آموزان استان همدان به دلیل عدم تحرک کافی گرفتار بیماری چاقی هستند.

وی از فعال شدن پایگاه‌های سلامت روستایی و شهری در استان خبر داد و گفت: برای تمام جمعیت استان همدان پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌شود و در این راستا افراد به صورت رایگان از طریق این پرونده‌ از نظر وضعیت سه بیماری سرطان غربالگری می‌شوند.

امیری با بیان اینکه وزارت بهداشت ارائه خدمات جامع سلامت را در اولویت قرار داده است، افزود: در سه ماهه نخست امسال 8 هزار نفر در استان زیرپوشش مراقبت‌ سلامت قرار گرفتند و براساس طرح خطرسنجی نسبت به بیماری‌ها که انجام شده است، 6 هزار و 200 نفر کمتر از 10 درصد و 802 نفر بین 10 تا 20 درصد خطر ابتلا به بیماری داشته‌اند.

وی عنوان کرد: امسال 371 بیمار دیابتی و 905 نفر بیمار دچار فشار خون که اطلاعی از بیماری خود نداشتند، شناسایی شدند و همچنین طبق مراقبت‌های بهداشتی 374 نفر مبتلا به چربی بالا بودند که از بیماری خود مطلع شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان شیوه زندگی نامطلوب افراد و الگوبرداری از زندگی شهرنشینی غربی را از عوامل گسترش بیماری‌های مزمن غیرواگیر در ایران دانست و گفت: کاهش مرگ‌ومیر، کاهش عوارض ناشی از بیماری، ارتقای خودمراقبتی و بالابردن سطح سواد مردم از جمله اهداف مهم دانشگاه علوم پزشکی همدان است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان