آخرین اخبار

7. مرداد 1396 - 17:00   |   کد مطلب: 29759
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان از برگزاری سه جشنواره در تابستان امسال خبر داد و گفت: نخستین جشنواره ملی گردشگری پایدار، دومین جشنواره منطقه‌ای سفره ایرانی ـ فرهنگ گردشگری و جشنواره تابستانی در همدان برگزار خواهد شد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، علی مالمیر ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال میزبان دومین جشنواره منطقه‌ای سفره ایرانی ـ فرهنگ گردشگری هستیم، اظهار کرد: این جشنواره سال قبل در کرمانشاه برگزار شد که چهار استان کردستان، همدان، کرمانشاه و کرمانشاه به عنوان استان‌های منطقه 3 در این جشنواره حضور دارند.

وی با تأکید بر اینکه همدان از 18 تا 20 مردادماه میزبان جشنواره است، افزود: این جشنواره در حوزه گردشگری غذا نقش ممتازی دارد زیرا برای جذب و نگهداری گردشگران در همدان نیز اثرگذار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با تأکید بر اینکه توجه به غذای سنتی به عنوان میراث ناملموس برای گردشگران خارجی اهمیت زیادی دارد، گفت: در این جشنواره علاوه بر بخش رقابتی، نمایشگاهی از غذاهای بومی و محلی نیز برپا خواهد شد و غذاهای سنتی نیز عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این جشنواره در باغ نظری برگزار می شود، افزود: این جشنواره می‌تواند ضمن معرفی همدان به مهمانان حاضر در جشنواره، در جذب و مدت زمان حضور گردشگر در همدان نیز اثرگذار باشد.

*برگزاری نخستین جشنواره ملی گردشگری پایدار با همکاری بخش خصوصی در همدان

مالمیر در ادامه به برگزاری نخستین جشنواره ملی گردشگری پایدار اشاره کرد و گفت: این جشنواره در قالب جشنواره تابستانی و با همکاری بخش خصوصی است که افزایش بهره‌وری و ارتقای آن را بر عهده خواهد داشت.

وی جشن ملی شهر مبل و منبت را در هفته همدان خواهیم داشت، گفت: در برنامه ششم توسعه به صورت هم‌افزا، 500 روستا برای توسعه اشتغال روستایی در نظر گرفته شده که هم مهاجرت از روستا به شهر را کاهش دهد و هم اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه در حال حاضر 76 روستا در کشور برای اشتغالزایی انتخاب شده است، تصریح کرد: چهار روستای ورکانه همدان، قلعه جوق فامنین، ملحمدره اسدآباد و گشانی تویسرکان در طرح اشتغالزایی خواهند بود.

وی با تأکید بر اینکه طبق توافق‌نامه امضا شده برای هر روستا 100 میلیون تومان برای ایجاد زیرساخت تخصیص می‌یابد، بیان کرد: در همین راستا سازمان میراث فرهنگی نیز در راستای تأمین زیرساخت روستا اگر اثری نیاز به مرمت و یا کاوش داشته باشد، وارد می شود.

مالمیر یادآور شد: با وجود محدودیت‌هایی که برای ساختار جدید غار وجود داشت، توانستیم پایگاه پژوهشی برای غار علیصدر فراهم کنیم که این پایگاه پیگیری روند ثبت جهانی را نیز می‌تواند داشته باشد.

*موزه منطقه‌ای همدان جان می‌گیرد

وی به تأسیس موزه منطقه‌ای در همدان اشاره کرد و گفت: برای این موزه  2.5 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که اگر تخصیص یابد می‌توانیم در راستای توسعه این موزه گام برداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با تأکید بر اینکه امسال به دنبال ایجاد مخزن امن موزه منطقه‌ای هستیم، افزود: با تکمیل شدن مخزن امن، می‌توان مبنای کار را بر توسعه موزه گذاشت که به لحاظ امنیت و پدافند غیر عامل دارای اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه امسال در حوزه میراث 60 قرارداد مرمتی آثار باستانی منعقد شده است، گفت: تلاش ما بر این است تا یک ماه آینده مرمت‌هایی که از محل اعتبارات سال 95 در حال انجام بود، به اتمام برسد.

مالمیر در خصوص از سرگیری برگزاری جشنواره تابستانی خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی هیچگاه ممانعت از برگزاری جشنواره تابستانی نکرده است اما دولت نیز برگزارکننده جشنواره تابستانی نیست و اعتقاد ما بر این است جشنواره باید از سوی بخش خصوصی برگزار شود و این نوع جشنواره اثرگذار است.

وی با تأکید بر اینکه استان همدان ظرفیت برگزاری جشنواره در هر چهارفصل را دارد، گفت: همدان در هر فصل از زیبایی‌های خاصی برخوردار است که می‌توان در هر فصل شاهد برگزاری جشنواره بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان یادآور شد: از روز نخست اعتقاد ما بر برگزاری جشنواره بود اما اگر این جشنواره‌ها خصوصی باشد، اثربخش است زیرا دولتی بودن جشنواره‌ها موجب بدهکار شدن دولت خواهد شد.

*میراث فرهنگی متولی برگزاری جشنواره نیست

وی با تأکید بر اینکه میراث فرهنگی متولی برگزاری جشنواره نیست، بیان کرد: میراث فرهنگی از برگزاری جشنواره از سوی بخش خصوصی حمایت می‌کند و همکاری لازم را در این خصوص خواهد داشت.

مالمیر در پاسخ به سوالاتی در خصوص وضعیت مالکیت غار علیصدر نیز گفت: علیصدر قطب گردشگری و مهمترین جاذبه استان است و باید مباحث حقوقی و فنی غار به گونه‌ای روال خود را طی کند که خدشه‌ای به این مهم وارد نکند.

وی با اشاره به اینکه روند ارائه خدمات در غار علیصدر روز به روز با کیفیت‌تر و مطلوب است، بیان کرد: طبق قانونی که در سال 89 مصوب شده و شرکتی که تأسیس شد، شرکت علیصدر 25 سال در حال فعالیت است اما پیچیدگی خاصی هم پرونده دارد که باید سریع انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با تأکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی معتقد است 40 درصد از سهامعلیصدر متعلق به این سازمان است، گفت: سهم میراث فرهنگی به تأمین اجتماعی داده شده بود که این سازمان نیز معتقد است این 40 درصد در سال‌های قبل تهاتر شده است.

*رسیدگی به پرونده غار علیصدر هنوز به پایان نرسیده است

وی ادامه داد: اگر متولی غار علیصدر هم میراث فرهنگی باشد، باید انجام امور غار را به یک شرکت خصوصی واگذار کند و در این میان شرکت سیاحتی علیصدر با داشتن تجربه لازم، به صورت عمومی و بومی صلاحیت مدیریت غار را دارد.

مالمیر خاطرنشان کرد: رسیدگی به پرونده غار هنوز به پایان نرسیده و پرونده در دیوان محاسبات است که خروجی آن الزاماتی خواهد داشت و در حال پیگیری است، هرچند شأن اولیه غار حفاظت از آن است و باید تلاش کنیم که غار حفظ شود و بحث دوم گردشگری غار است که به عنوان اثر ملی ثبت شده باید به آن توجه صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه روز همدان و هفته بوعلی‌سینا هر ساله از رویدادهایی است که خواهیم داشت، بیان کرد: میراث فرهنگی برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم تلاش می‌کند ضمن اینکه در کنار میراث فرهنگی و علوم پزشکی، سایر دستگاه‌ها نیز باید در معرفی همدان نقش اساسی داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در خصوص بدهی‌های اداره‌کل میراث فرهنگی همدان نیز گفت: سالگذشته یک میلیارد و 300 میلیون تومان از بدهی پرداخت کشد اما هنوز 3 میلیارد تومان از بدهی گذشته باقی مانده است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان