آخرین اخبار

11. مرداد 1396 - 10:05   |   کد مطلب: 29817
مسوول نهضت ملی و بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی با بيان اينكه كار فرهنگي شدني است به شرط تلاش و اعتقاد، گفت: در حال حاضر بدون یک متر ساختمان و یک ریال بودجه نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی به 27 کشور جهان رسیده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، با توجه به افزایش فعالیت‌های فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و اسلامی تا کنون اقداماتی انجام شده، اما کمتر شاهد اقدامات مردمی و خودجوش در این زمینه بوده‌ایم؛ مبنا قراردادن برخی کتاب‌های دینی همچون نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و... در این راستا نیز از دیگر اقداماتی بوده که تا کنون انجام شده اما بازخوردهای قابل توجهی را از اقدامات صورت گرفته شاهد نبوده‌ایم.

طی سه سال اخیر نهضت ملی و بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی به منظور ترویج مطالعه این کتاب سراسر حکمت و بلاغت، با هدف فراگرفتن آموزه‌های این کتاب ارزشمند شکل گرفته و فعالیت‌های قابل توجهی نیز داشته است.

 به منظور آگاهی از اقدامات و نتایج این حرکت خودجوش مردمی با دعوت از حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع مسوول نهضت ملی و بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی به دفتر خبرگزاری فارس در همدان، گفت‌وگویی با ایشان ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: انگیزه راه‌اندازی «نهضت ملی و بین‌المللی نهج‌البلاغه خوانی» چه بود؟

مهدوی ارفع: دغدغه بازگشت به نهج‌البلاغه از حدود چهار سال پیش با جمعی از نخبگان با طرح این موضوعات که چرا در بین اقشار مختلف جامعه به دلیل موارد نازل و بی‌ارزش، فاصله ایجاد می‎شود، مطرح شد؛

اینکه ما در جامعه و حتی در خانواده شاهد نظرات مختلفی هستیم، امری بدیهی است اما گاهی افراد احساس می‌کنند در ایناختلاف نظرات، جبهه مقابل یکدیگر بوده و با هم دشمن هستند در حالی که مکتب اسلامی ما، فرهنگ ایرانی ما و منطق بشری می‌گوید افراد با همه اختلاف نظرات می‌توانند زندگی مسالمت‌آمیز داشته و با همگرایی به اهداف مشترک برسند.

به طور مثال در زمان امام صادق(ع) که کوران تفکرات کلامی متضاد هم بود، شاگرد ایشان هشام ابن حکم با بزرگترین شاگرد فرقه مخالف با هم یک بزازی زده بودند و این یعنی مشارکت اقتصادی با وجود اختلاف نظری و فکری؛ جالب اینجاست که مریدان هریکدر طول روز در همان بزازی مراجعه می‌کردند و سوالات خود را می‌پرسیدند و جواب می‌گرفتند، هریک از این دو نفر نیز در اثبات فرقه خود تلاش می‌کردند اما کنار هم زندگی مسالمت‌آمیز هم داشتند.

فارس: این آزادی تفکر در  اوایل انقلاب نیز مشاهده می‌شد، در این باره هم بفرمایید.

مهدوی ارفع: بله همین طور است، به یاد دارم اوایل انقلاب اسلامی تمام جریانات و تفکرات حتی تفکرات التقاطی و الحادی آزادانه تفکر خود را تبلیغ می‌کردند و جنگ و دعوایی هم نبود تا زمانی که دیدند حریف تفکر انقلاب نمی‌شوند و دست به اسلحه شدند و برخی از بزرگان انقلاب را ترور کردند مثل آیت‌الله مطهری، با دور شدن از اوایل انقلاب بهانه‌های تقابل و تعارض آرام آرام در جامعه خیلی زیاد شد و اکنون صف‌بندی‌هایی داریم که مبنای عقلانی و شرعی ندارد.

این برای من سئوال است که چه اشکالی دارد در انتخابات یک کشور که تمام جریانش ذیل یک قانون اساسی تعریف می‌شود دو نفر از یک خانواده به دو فرد متفاوت رأی دهند؛؟  البته یک گام جلوتر این است که من مبنای خود را اگر درست می‌دانم، آنقدر زیبا آن را تبیین کنم که شخص با فهم خود بپذیرد سلیقه خود را عوض کند.

فارس: به نظر شما تفاوت نظرها در مسائل مختلف موجب ایجاد انشقاق در بین افراد جامعه شده است؟

مهدوی ارفع: متأسفانه این طور شده است در صورتی که نباید چنین باشد، تقابل‌ها و تعارض‌ها بسیار در کشور موجب انشقاق، اختلاف و فاصله می‌شود و این امر خطرناک است، این در حالی است که در کشوری زندگی می‌کنیم که در پیشینه فرهنگی و تمدن داعیه‌های بزرگ دارد و انقلاب اسلامی حرف‌های بزرگ برای بشر دارد.

اگر مکتب اسلام در پایگاه و خاستگاه اصلی خود دچار فروپاشی گفتمانی شود دیگر در خارج از کشور حنای شما رنگی ندارد، فروپاشی گفتمانی هم در درون باعث بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات می‌شود و هم بدتر اینکه بحث صدور انقلاب را به شدت تضعیف می‌کند یعنی انگشت اشاره را به سمت ما می‌آورند که آنها که می‌خواستند جهان را آباد کنند نتوانستند در کشور خود کاری کنند؛ عالی‌ترین راهبرد برای اینکه بگوییم از این مکتب نورانی و فرهنگ عمیق بهترین تمدن را بتوانیم ارائه کنیم این است که به بشر نشان دهیم در مملکت خود این مسائل را اجرا کردیم و جواب هم گرفتیم.

فارس: به نظر شما بخش مهم یک گفتمان چیست؟

مهدوی ارفع: معتقدم بخش مهم یک گفتمان آزاداندیشی است، با مطالعه و تعاملات بسیار و مباحثات مفصل چندین ساعته در هر روز به این نتیجه رسیدیم جامعه باید به یک گفتمان واحد بدون اجبار برسد؛ مسئله اصلی رساندن جامعه به صورت طبیعی و تعینی به یک گفتمان مشترک بود که بر اساس علم، مبانی علمی و تجربه، «گفتمان انقلاب اسلامی» را گفتمانی دانستیم که می‌تواند همگرایی واقعی ایجاد کند.

فارس: وضعیت پذیرش گفتمان انقلاب اسلامی را در حال حاضر چطور ارزیابی می‌کنید:

مهدوی ارفع: این پذیرش کمی ضعیف شده است، چراکه بسیاری از منادیان گفتمان انقلاب اسلامی خودشان هم نفهمیده‌اند این گفتمان چه می‌گوید و یا اینکه در تبیین، تبلیغ و ترویج آن به شدت خطا کرده‌اند و به جای جذب، طرد می‌کنند.

حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید همان اسلامی که در صدر اسلام با وجود پیامبر(ص) همه را از هر دین و مذهبی و با هر گرایشی دور هم کرده و یک امت واحده شدند بعد از پیامبر(ص) همچون پوست وارونه شدند؛ امروز هم اسلام از سوی برخی از افراد مثل پوستین وارونه پوشیده شده است.

برخی می‌گویند اگر اسلام می‌تواند حکومت کند چرا هنوز وضعیت اقتصاد جامعه خراب است، چرا آنقدر اختلاس و دزدی می‌شود و این را به اشتباه به اسم اسلام می‌گذارند! در صورتی که دین برای این موارد پاسخ دارد اما متولیان امر اجرا نمی‌کنند؛

فارس: لازمه اتصال انسان‌ها به یکدیگر چیست؟

مهدوی ارفع: اولین چیز که می‌تواند انسان‌ها را کامل به هم وصل کند گفتمان غالبی است که بتواند منطق خود را برساند و ما این گفتمان را بدون شعارزدگی «گفتمان انقلاب اسلامی» می‌دانیم که شیخ زکزاکی، شیخ نمر، شیخ عیسی قاسم و... را در تمام دنیا به یک جریان وصل می‌کند، اینها نمونه‌هایی از افرادی هستند که با این گفتمان میلیون‌ها شیعه را تحویل اسلام داده‌اند؛ هرکس از مسیحی، شیعه، سنی، یهود، بودایی و...حرف انقلاب درست به او رسیده و درست در معرض گفتمان انقلاب قرار گرفته، پذیرفته که حرف انقلاب اسلامی حرف فطرت است.

دوباره بعد از 1400 سال تشتت، «گفتمان انقلاب اسلامی» که قرائت درست از اسلام ناب است دارد همه را جمع می‌کند، این فضا همان گفتمان غالبی است که می‌تواند همه را جذب یک مبنا کند بدون اینکه فرد تغییر دین داشته و یا مسلمان شود؛ گفتمان انقلاب چیزی غیر از این نیست که همه بنده خدا باشیم.

در گذشته «بت» عامل کفر و فساد بود و امروز آمریکا و نظام سلطه؛ گفتمان انقلاب با این شعار که زیر بار سلطه کفر نروید عرض اندام کرده است، در داخل برخی آنقدر گفتمان انقلاب را بد تبیین کرده‌اند که این مایه اتحاد، دارد به مایه افتراق تبدیل می‌شود، می‌گویند اینها انقلابی‌ها و این گروه نیز مردم‌دوست هستند، مگر انقلابی غیر مردم دوست و غیر خدوم هم داریم؟!

فارس: وضعیت جامعه را چگونه می‌بینید؟

مهدوی ارفع: معتقدم جامعه در حال تبدیل شدن به یک مجموعه است که انگار پنج نفر زیر یک سقف با زبان‌های متفاوتی که حرف یکدیگر را نمی‌فهمیم، در حال زندگی هستیم، جامعه در حال رفتن به این فضاست، دشمن این را می‌خواهد و دوست نادان ـ یعنی آنهایی که گفتمان انقلاب را وارونه توضیح می‌دهند ـ نیز کمک می‌کند.

فارس: تعریف شما از یک زبان مشترک چیست؟

مهدوی ارفع: زبان مشترک زبان منطق و فطرت است و زبان فطرت ما زبان انقلاب اسلامی است؛ بعد از انجام کارهای فرهنگی در عرصه‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که باید از تمام فعالیت‌های قبلی قطع امید کرده و اندیشه‌ورزی برای رسیدن به یک نقطه مشترک داشته باشیم، به دنبال بررسی علمی این مهم که کدام منبع گفتمانی می‌تواند همه و یا اکثریت را در این آشوب‌خانه گفتمان‌زده کشور جذب کند، بودیم.

بیانات مقام معظم رهبری برای ما حجت، دلنشین و عزیز است در حالی که درصدی از جامعه به هر دلیلی در پذیرش گفتمان انقلاب دچار شبهه شده و آن را قبول نمی‌کنند، ما درصدد هستیم که این افراد را پای این منطق بیاوریم، برای این کار نیازمند یک گفتمان واحد هستیم، بعد از پیگیری‌ها و تحقیقات بسیار، متوجه شدیم نهج‌البلاغه این ظرفیت را دارد، نهج‌البلاغه ویژگی‌های غالب عمیق و گسترده جهانی شدن را دارد.

این اتفاق هم از رجوع به قرآن حاصل شد، قرآن کریم می‌فرماید باید گفتمان‌سازی صورت گیرد و برای اینکه هر تفکری به گفتمان تبدیل شود و آن گفتمان جهانی شود، اولا باید کتاب‌محور بود و بعد هم شخصیت‌محور؛

امام علی(ع) با فضائل بالا و بهترین شیوه حکومتداری، این ویژگی «شخصیت‌محوری» را داشت و با کتاب سراسر برنامه‌اش «نهج‌البلاغه» هم از ویژگی «کتاب‌محوری» برخوردار بود.

امروز دنبال اسلامی هستیم که ادعا دارد نه تنها برای یک کشور بلکه برای جهان، اقتصاد، فرهنگ، خانواده و نظام تعلیم و تربیت دارد؛ حرف‌هایش را می‌زند و بعد می‌گوید خودتان ببینید و اگر پسندیدید از آن استفاده کنید، یعنی دنبال زور و اجبار نیست، همچون نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا که بهترین جمله متن این بود که «از من نشنوید، بروید خودتان کتاب ما را بخوانید.

باید دنبال کتاب و شخصیتی بودیم که شبیه زمان ما حکومت‌داری کرده باشد، هیچ یک از کتاب‌های مقدس ما جز نهج‌البلاغه اینگونه نبود بنابراین این کتاب را محور قرار دادیم.

مهمترین چیزی که باید به آن بپردازیم اسلام از منظر اداره کردن جامعه است نه اسلام گوشه مسجد؛ بهترین منشور حقوق انسانها، زنان، گیاهان، حیوانات، نحوه جنگ، صلح، اقتصاد و... در نهج‌البلاغه است در این کتاب آقایی حرف زده که با تمام وجود با مشکلات معیشتی مردم آشنا بود و درصدد رفع آنها؛ او کسی نبوده که گوشه‌ای بنشیند و فقط عبادت کند و کاری به مردم نداشته باشد.

فارس: بیشتر در مورد ویژگی‌های نهج‌البلاغه توضیح دهید.

مهدوی ارفع: نهج‌البلاغه تنها کتابی است که می‌تواند گفتمان اشتراک بین انسان‌ها بر مبنای عقل و منطق را پیش ببرد، آن هم بی‌نقص و با سرعت؛ محبت امیرالمومنین (ع) سرمایه همه است، بر اساس این پیش فرض‌ها و ضرورت‌ها به نهج‌البلاغه رسیدیم؛ ما نگران جامعه بودیم و نمی‌پذیرم به واسطه بیرون بودن چند تار موی یک خانم در جامعه در دل احساس کنیم دشمن امام زمان (عج) است و او نیز تصور کند من روحانی به واسطه لباسم متهجر و عقب‌افتاده هستم، هم او مقصر است هم من.

تحقیقات ما نشان داده که خارجی‌ها هم حرف نهج‌البلاغه را می‌فهمند چون بر مبنای فطرت انسان‌ها سخن گفته است، بنابراین نهج‌البلاغه را نمی‌توان در محدوده تنها یک جامعه گنجاند چراکه این کتاب، جهانی است.

فارس: نهج‌البلاغه‌خوانی چه تأثیری در تقویت حکومت‌داری خواهد داشت؟

مهدوی ارفع: بسیار زیاد...؛ چرا برخی می‌ترسند که اگر مردم این موارد را بشنوند و مطالبه کنند، جامعه دچار مشکل می‌شود؟ در صورتی که این کتاب برای ما گذاشته شده که مطالعه و دستورات آن اجرا شود؛ نهج‌البلاغه کتاب حکومتداری است، البته اینکه قرآن، منحصر به فرد است شکی نیست، اما قرآن کریم کتاب بالای سر حکومت است.

نهج البلاغه تنها کتاب حکومتی است که می‌توانیم به جهان عرضه کنیم؛ برای اصلاح جامعه باید مردم را آگاه ساخت و مطالبه‌گر؛ نه اینکه در جهل نگه داشت، چون با این وضعیت هیچ گاه جامعه مسیر اصلاح و خودسازی را در پیش نخواهد گرفت.

در رأس حکومت اسلامی ما فردی مدیر و فرزانه به نام امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) وجود دارد که دنبال اجرای درست دین در جامعه است و همواره بر این موضوع تأکید دارد، او کسی است که دین و دستورات انسان‌ساز آن را نه تنها برای مردم کشورش که برای تمام دنیا می‌خواهد؛ او کسی است که دشمن هم نتوانسته در زندگی او حتی یک نقطه خاکستری پیدا کند، طوری که مهاجرانی در BBC می‌گوید «حتی یک لکه خاکستری هم در زندگی اطرافیان ایشان نیست».

نمی‌توانیم دم از امیرالمومنین (ع) و حکومت اسلامی بزنیم و مسوولان ما حقوق‌های نجومی، ماشین‌های چند صد میلیونی و خانه و زندگی آنچنانی داشته باشند؛ همه بدبختی مردم ما این است که بر اثر ناآگاهی زیر بار این مسائل رفته‌اند، اگر آگاهی را زیاد کنیم مردم کم‌کم بین خوب و بد جامعه تشخیص داده و تفکیک می‌کنند.

وقتی از پایین مطالبه را بر اساس یک منطقی افزایش دهیم مسوولان نسبت به رفتار سیاسی و اجتماعی خود حساس می‌شوند؛ وقتی جامعه نهج‌البلاغه‌خوان شود دیگر کسی نمی‌تواند سرشان کلاه بگذارد.

اساساً راهبرد اسلام در همه تغییر و تحولات درست، آگاهی‌بخشی است، با آگاهی‌بخشی در جامعه تعارض ایجاد نمی‌شود بلکه جامعه متعادل می‌شود به گونه‌ای که مردم حتی در انتخاب خود با علی (ع) می‌بندند نه با احزاب؛ امکان ندارد کسی با نهج‌البلاغه به ایجاد آشوب برسد، به انتقاد مصلحانه می‌رسد که خیلی هم خوب است.

فارس: با مواردی که فرمودید به یاد دستور رهبری در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی افتادم.

مهدوی ارفع: بله درست است، البته متأسفانه به این دستور بها داده نشد، اگر در جامعه گفت‌و‌گوی منطقی مبنا نداشته باشد جدال می‌شود اما اگر نهج‌البلاغه مبنا باشد همه به سمت بهتر شدن می‌روند؛ رهبر معظم انقلاب بر ارتقای آگاهی مردم تأکید داشته و دارند به همین دلیل دستور برگزاری این برنامه را دادند.

فارس: مواردی از موضوعات اقتصادی در نهج‌البلاغه را می‌فرمایید؟

مهدوی ارفع: در نامه 24 این کتاب بی‌نظیر، به آموزش اقتصادی توجه شده آن هم برمبنای اقتصاد مقاومتی، امام علی(ع) خطاب به امام حسن(ع) می‌فرماید که می‌توانید از زمین‌ها استفاده اقتصادی داشته باشید اما حق فروش اصل آن را ندارید در صورتی که در کشور ما نفت را به صورت خام می‌فروشند و به آن افتخار هم می‌کنند!!

در بخش دیگری ایشان می‌فرمایند که مسوولان حق ندارند تا زمانی که مسوول هستند رفاه شخصی خود را حتی از از راه حلال توسعه دهند؛ در جایی دیگر می‌فرمایند امت پیغمبر خوار می‌شود زمانی که غذای بیگانگان را بخورد و لباس بیگانگان را بپوشد، که البته الآن این طور شده است.

فارس: و در خصوص حکم‌های حکومتی؟

مهدوی ارفع: خوداظهاری مالیات ریشه در نهج‌البلاغه دارد، در این کتاب به شیوه گرفتن زکات آن هم زکات با رضایت اشاره شده است، در زکات با رضایت نه تنها شاهد افزایش برکت خواهیم بود که باعث تقویت پیوند بین حکومت با مردم خواهیم بود،.

متأسفانه نهج‌البلاغه حتی حوزه‌های علمیه ناشناخته مانده است چه برسد در خانه‌ها و خانواده! خیلی‌ها می‌گویند نهج‌البلاغه کتاب زیبایی است اما بسیار سخت است، در صورتی که بنده به هیچ عنوان سختی آن را باور ندارم؛

تکرار این موضوع باعث شده مردم بدون اینکه به این کتاب مراجعه کنند، باورشان شود که نهج‌البلاغه بسیار سخت است! به نظر من این یک توهم تاریخی است که باید برای شکستن آن فکری شود، البته ما در این زمینه ورود کرده‌ایم.

فارس: دقیق‌تر در مورد برنامه‌های خود توضیح دهید.

مهدوی ارفع: ما یک جمع بودیم که تصمیم گرفتیم این توهم تاریخی را بشکنیم بنابراین در کشور به ساده‌ترین زبان در بین اقشار مختلف از اساتید تا عوام ثابت کردیم در این تراز ساده‌تر از این کتاب کتابی نیست؛ نهج‌البلاغه شامل 241 خطبه، 79 نامه و 480 حکمت است که تمام خطبه‌ها در جمع مردم کوفه گفته شده است، دقت کنید، مردم کوفه! یعنی همان‌هایی که امیرالمومنین (ع) از دست آنها سیلی به صورت خود زد، آیا مردم ما بدتر از مردم کوفه هستند یا آنها خیلی فرهیخته بودند و ما خبر نداریم؟!

به منظور ترغیب مردم برای مطالعه این کتاب، به مردم روش دادیم، یعنی بر اساس الگویی از قرآن نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی جهانی را پیش بردیم، نهج‌البلاغه ترجمه «محمد دشتی» بین 74 ترجمه آسان‌تر بود، به همین خاطر این کتاب را توصیه کردیم، پیشنهاد مطالعه روزی 10 دقیقه آن هم از آخر به اول، از دیگر برنامه‌ها بود.

شاید بپرسید که چرا از آخر به اول؟ دلیل آن این است که مطالب آخر کوتاه است و باعث نمی‌شود حوصله مخاطب سر رود، بعد هم تأکید کردیم اصلاً لازم به حفظ مطلب و یا یادداشت نیست، نکته آخر هم این بود که در مرحله اول اگر کسی بعد از مطالعه، متوجه مفهوم جملاتی نشد از کنار آن بگذرد.

فارس: در این مسیر بودند کسانی که برای پیشبرد کار به شما کمک کنند؟

مهدوی ارفع: در بخش راهبری و پیشبری، یک خیر پای کار آمد و نهج‌البلاغه 25 هزار تومانی را به مبلغ 8 هزار تومان عرضه کرد.

قرار بر این شد جلسات رایگان را با حضور تعدادی از افراد با هر سلیقه راه بیاندازیم؛ تاکنون 3 هزار و 800 جلسه را به شخصه راه انداخته‌ام، حالا آنهایی که آمار می‌دهند علیه ملت که کتابخوان نیستند ببینند ما چقدر کتابخوان داریم آن هم نهج‌البلاغه‌خوان.

به کشورهای خارجی مختلفی سفر کردم تا این نهضت را راه بیاندازم، اکنون با سابقه سه سال فعالیت، آماری داریم که اگر تمام وزارتخانه‌های فرهنگی جمع شوند نمی‌توانند با وجود بودجه‌های آنچنانی چنین کاری کنند؛ در حال حاضر بدون یک متر ساختمان و یک ریال بودجه این نهضت به 27 کشور جهان رسیده است.

فارس: در همدان نیز این نهضت فعالیت خود را شروع کرده است؟

مهدوی ارفع: در همدان همچون سایر نقاط کشور جلساتی موردی داشتیم اما به صورت جریانی منتظر فراهم شدن زمینه بودیم که اخیراً نسبت به راه‌اندازی این جلسات اقدام شد، از بچه‌های همدان در جذب و آموزش جلسات استفاده می‌کنیم، جلسات، استاد نمی‌خواهد فقط یک نفر محور می‌خواهد که جلسه را اداره کند؛

فارس: راهبردها در توسعه نهج‌البلاغه‌خوانی چیست؟

مهدوی ارفع: دو راهبرد یکی در حوزه «محتوا ـ آسان‌سازی» و دیگری در حوزه «اجرا، پیشبری، ارزان‌سازی» است؛ مردم هم حرف حساب، روش آسان و راه‌اندازی رایگان را قبول کردند.

فارس: یکی از مشکلات ما در کشور عدم استمرار کارهای فرهنگی است، در این زمینه چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

مهدوی ارفع: برای استمرار یک کار دو مانع بیشتر نیست اول اینکه به ساختارهایی که با جابجایی سیاسی، تغییر کند، محدود شویم که حتما تعطیلی کار را در پی دارد؛ دوم اینکه کار مردمی و خودجوش نباشد!

ما ساز و کار را طوری در پیش گرفته‌ایم که در نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی کار وابسته نباشد، با این اقدام،کار را درست پیش می‌بریم تا بعد از ما هم کار انجام شود.

بزرگترین، قدیمی‌ترین، پرخرج‌ترین، عمومی‌ترین و گسترده‌ترین حرکتی که در کره زمین انجام می‌شود، روضه امام حسین(ع) است، سئوال من اینجاست که ستاد مرکزی آن کجاست و چه کسی بودجه‌اش را می‌دهد؟ خب معلوم است، ستاد مرکزی آن در دل‌های عاشقان است، هر سال میلیاردها دلار خرج امام حسین (ع) می‌شود که اربعین گوشه‌ای از آن است، این موضوع نشان می‌دهد که  کار خودجوش و مردمی، شدنی است.

من حرفم این است؛ نهج‌البلاغه را از دست متخصصین نجات دهید و بگذارید مردم بخوانند، کمک کنید کاری که به دردبخور و ماندگار است، بماند.

فارس: در مورد طرح‌هایی که از درون نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی جهانی بیرون آمده است نیز می‌فرمایید؟

مهدوی ارفع: طرح پلاک 313 از اول ماه مبارک رمضان با گزینش 156 زوج نهج‌البلاغه‌خوان حرفه‌ای طی 6 ماه انجام شد و 312 نفر گزینش شدند که با حضور من 313 نفر شدیم؛ میثاق‌نامه‌ای را امضا کردیم که رقم چند میلیونی را نهج‌البلاغه‌خوان کنیم.

معتقدم باید از اماکن و موقعیت‌های مختلف برای معرفی دین به اقشار مختلف استفاده کرد، بچه‌های فعال در این تشکیلات، فعالان نهج‌البلاغه‌خوان هستند؛ چرا دست و پا را درگیر ساختار و بگیر و ببند کنیم؟، بعد از اینکه تعداد کثیری را جذب کردیم یک تشکیلات شکل می‌دهیم.

فارس: در مورد ارتباط نهج‌البلاغه‌خوانی و مهدویت هم توضیحاتی می‌دهید؟

مهدوی ارفع: اگر نهج‌البلاغه را خوب بخوانیم به ما می‌فهماند تمام مشکل غیبت این است، کسانی که ادعا می‌کنند امام زمان (عج) را دوست دارند، فرهنگ زیست در حکومت امام زمان (عج) را ندارند؛ امام علی (ع) امام زمان خود بود اما خون به دلش کردند، درست است مردم حضرت علی (ع) را دوست داشتند اما فرهنگ زیست در حکومت او را نداشتند، با شعار نمی‌شود فرهنگ زندگی در حکومت امام را ایجاد کرد، در نهج‌البلاغه انسان تراز و ناتراز و خانواده تراز و... در حکومت تعریف شده است، گام اول این است مردم بدانند، در گام دوم بفهمند، در گام سوم بپذیرند و در گام چهارم عمل کنند.

متأسفانه دیدگاه انسان‌ها این است که عدالت تا به نفع ماست خوب است و چون علیه ما باشد خوب نیست، نهج‌البلاغه فرهنگ زندگی کردن در حکومت امام زمانی است که قرار است عدالت را پیاده کند نه آنچه ما دلمان می‌خواهد.

فارس: دلیل عدم توصیه شما به نهج‌البلاغه‌خوانی با شرح و تفسیر چیست؟

مهدوی ارفع: یکی از دلایلی که گفتیم شرح و تفسیر نمی‌خواهد به دلیل است که تفسیر نهج‌البلاغه غیر از این تفسیر و الفاظ است، عمل لازم است نه اینکه تفسیر نهج‌البلاغه کنید؛ اگر بچه‌های ما نهج‌البلاغه می‌خوانند باید اثر آن این باشد که پشت سپاه بایستند برای رفتن به سوریه؛ حضرت علی (ع) می‌گوید خوار و خفیف شد ملتی که داخل مرزها با دشمن جنگید، ما نگذاشتیم بچه‌ها آلوده به بحث‌های نظری الکی شوند شرایط را طوری مهیا کردیم حتی آنجا که توحید است با نهج‌البلاغه جواب بگیرند.

فارس: تفکر مسوولان در خصوص نهج‌البلاغه چیست؟

مهدوی ارفع: این تفکر در بسیاری از چپی‌ها و راستی‌های ما هست که نهج‌البلاغه کتاب خوبی است اما خب بعضی از آنها آن را به درد زندگی نمی‌دانند که اگر می‌دانستند باید آن را اجرا می‌کردند.

 جرج جرداق مسیحی 200 بار نهج‌البلاغه را می‌خواند آن وقت من مسلمان و شیعه باید کتاب او را بخوانیم؛ سازمان ملل متحد نامه 3 نهج‌البلاغه را به عنوان مترقی‌ترین منشور حکومتی جهان سند می‌کند، آن وقت اغلب مسوولان ما تا کنون این کتاب را نخوانده‌اند و به عنوان مرجع حکومتداری قبول ندارند.

بچه‌های خود را با نظر فروید که یک خروجی نداشته تربیت می‌کنیم در حالی که نامه 31 در 6 صفحه برای تربیت مطلب داده شده است.

فارس: اشکال اصلی در کارها چیست؟

مهدوی ارفع: معتقدم در فضای راهبردی اگر خواستید کار به نخبگان و توده برسد باید یک جمع همگرا که کار صحنه و الگو را بفهمند پای کار باشند که در این صورت تحولی کارستان رخ می‌دهد، در حوزه پیشبری فضاهای فرهنگی اشکال اصلی این است که دنبالساختارسازی رفتیم در صورتی که باید دنبال کار مردمی بود.

پیغمبر گرامی اسلام هسته سخت خود را با وجود دو نفر یعنی حضرت علی (ع) و حضرت خدیجه (س) بست و چون در بین این افراد اعتقاد قلبی وجود داشت با کمک آنها و گسترش دایره، به موفقیت دست یافت.

فارس: ممنون از توضیحات شما، اگر سخن پایانی دارید بفرمایید.

مهدوی ارفع: در حال حاضر چند وزارتخانه بزرگ کشور از وزیر تا پایین درخواست نهج‌البلاغه‌خوانی دارند که اگر می‌خواستیم مهندسی طرح دهیم اینگونه نمی‌شد؛ امام (ره) برای راه‌اندازی انقلاب اسلامی یک متر ساختمان نخرید و با مسوولی هم رایزنی نکرد اما پیروز شد و انقلاب را تا عرصه جهانی پیش برد، ما هم باید با همین رویکرد جلو رویم.

مسوولان هشت نهاد کشور خواستار نهج‌البلاغه‌خوانی در نظام آموزشی هستند؛ برای تمام سوالات افراد، الگوی متفاوت با آنچه عادت کرده‌ایم داریم.

---------------

آذین رضایی

----------------

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان