آخرین اخبار

12. مرداد 1396 - 7:33   |   کد مطلب: 29821
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان همدان از ثبت ملی و ثبت جغرافیایی گردوی تویسرکان و همچنین سیر همدان خبر داد.

«حمیدرضا متین» در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار رودآور، گفت: در چندین ماه گذشته پیگیری های مستمری از سوی متولیان امر در راستای ثبت ملی سه محصول ارزشمند استان، یعنی گردوی تویسرکان، سیر همدان و کشمش ملایر انجام شد.

وی اظهار کرد: در این باره خوشبختانه گردوی تویسرکان و سیر همدان ثبت ملی شدند و همچنین امروز گردوی شهر طلای سبز توانست مصوبه ثبت جغرافیایی را هم بگیرد.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان همدان  افزود: با ثبت چعرافیایی این محصول ارزشمند باغی از این پس گردو صاحب برند شده و با این عنوان صادر می شود.

متین با تأکید بر اینکه گردوی تویسرکان مرغوبت و کیفیت بالایی دارد و کارشنسان امر هم این موضوع را تأیید می کنند، عنوان کرد: برندار شدن یک محصول می تواند فرصت مناسبی برای شناسندن کیفیت بی نظیر آن، جذب سرمایه گذار و رونق در صادارتش شود.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به پیگیری های انجام شده انتظار می رود اواسط شهریور ماه نیز کشمش ملایر ثبت ملی شود.

به گزارش رودآور؛ براساس بررسی ها استان همدان به لحاظ شرایط آب و هوایی خاص یکی از مناطق عمده گردوکاری کشور محسوب می شود به گونه ای که پراکنش این محصول در سطح استان همدان مشهود و قابل ملاحظه است اما تویسرکان واقع در دامنه های الوند مناسب ترین منطقه برای کشت گردو است.

شهرستان تویسرکان در جنوب ارتفاعات الوند با حدود پنج هزار و 500 هزار هکتار سطح زیرکشت، قطب گردو کاری استان و کشور محسوب می شود و عمده ترین ارقام تجاری گردو در ایران شامل فرانکت، لارا، پدرو، سر و چندلر را پرورش می دهد.

تویسرکان پایتخت طلای سبز کشور

گردوهای تولیدی این منطقه از نظر میزان چربی، درصد بالای مغز نسبت به کل میوه و سفیدی و درشتی مغز از بهترین گردوهای جهان است و تویسرکان با تولید این محصول با کیفیتی در مقیاس جهانی و همچنین تولید سالانه ۱۶ هزار تن گردو در شرایط اقلیمی عادی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.

امید آن که مسئولان امر ار فرصت ایجاد شده در راستای رونق اقتصادی تویسرکان بهره لازم را ببرند.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان