آخرین اخبار

22. مرداد 1396 - 19:46   |   کد مطلب: 29964
مدیرکل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت خبر داد
استخدام 11 هزار پرستار در کشور/ پرستاران نگران نباشند کمک‌پرستاران جایگزین آنها نمي‌شوند
مدیرکل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: سال گذشته 11 هزار پرستار در كشور استخدام شد.

به گزارش رودآور؛ علی دادگری امروز در حاشیه همایش آموزشی شاخص‌های ملی پرستاری در کلان منطقه 3 آمایشی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: سال گذشته طرحی در وزارت بهداشت به عنوان  ارزیابی کیفیت خدمات پرستاری مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه در سطوح بالینی و در راستای ارائه خدمات مراقبتی 10 شاخص نهایی به عنوان شاخص های ارزیابی کیفیت مراقبت پرستاری استخراج  شد، گفت: در روش علمی به کار گرفته شده ابتدا 150 شاخص جمع‌آوری شد که به 15 شاخص تقلیل یافت و نیز با تحلیل‌های انجام شده توسط صاحبنظران به 10 شاخص رسید.

مدیرکل دفتر توانمند سازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شاخص‌ها از لحاظ ساختاری و عملکردی مد نظر قرار گرفته است، افزود: موضوع امروز به شاخص عملکردی معطوف است که دو موضوع شاخص عملکردی یعنی زخم‌های فشاری (آسیب های فشاری) و سقوط  یا به اصطلاح عامیانه زمین خوردن مورد توجه  است.

وی با  اشاره به اهمیت گسترش دانش، نگرش و بهبود عملکرد پرستاران در مورد زخم فشاری و سقوط گفت: تا پایان شهریورماه در تمام 10 کلان منطقه کشور یک دوره آموزشی مخصوص سوپروایزر آموزشی در این رابطه برگزار خواهد شد.

دادگری با تاکید به اینکه این دوره آموزشی مخصوص سوپروایزرین آموزشی است چرا که این افراد مسوول اشاعه آموزش به مخاطبان اصلی هستند، افزود: مقرر شده سوپروایزرین آموزشی  آموزش‌های لازم را در این همایش یک روزه فرا گیرند و یافته‌های خود را به صورت مستقیم به پرستاران  منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه شاخص «سقوط» معمولاً در تمام گروه‌های سنی اتفاق می‌افتد و معضل مهم سلامت در جامعه و محیط‌‌های بالینی و بیمارستان است،  خاطرنشان کرد: این شاخص مخصوص  هیچ گروه سنی نیست اما تاکید به گروه سنی سالمندان است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت موضوع ایمنی در بیمارستان به ویژه برای سالمندان و کسانی که اختلالات روانی دارند، افزود:  متاسفانه در کشوری قرار داریم که ابزاری فارسی مطابق با شرایط بیمارستان‌ی و افراد ایرانی وجود ندارد و ما مجبور هستیم از ابزارهای پیش بینی سقوطی استفاده کنیم که جنبه بین‌المللی دارند و منشأ کشورهای غربی هستند.

وی با اشاره به اینکه چند ابزار پیش‌بینی سقوط وجود دارد، خاطرنشان کرد: آمار زمین خوردن بالاست اما متاسفانه ابزار پیش‌بینی سقوط (پرسشنامه) به ویژه برای سالمندان در کشور وجود ندارد.

*طراحی و تدوین ابزار یا پرسشنامه پیش‌بینی سقوط در کشور

دادگری تصریح کرد: با ماموریتی که از معاونت پرستاری به اداره کل محول شده، در قالب طرح پژوهشی کشوری در حال طراحی و تدوین ابزار یا پرسشنامه پیش‌بینی سقوط برای جامعه هستیم.

وی با بیان اینکه استفاده از ابزار غربی با ارگونومی ساختار بدنی ایرانیان سازگار نیست و هم عوامل محیطی که در ایران وجود دارد، متفاوت با جوامع غربی است، گفت: علاوه بر این دو عامل از طرفی استفاده  از ابزار غربی در 900 بیمارستان مستلزم پرداخت حق ملکیت معنوی ابزار به دانشگاه، فرد یا موسسه مبدع ابزار است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باید هزینه‌های چند صد میلیون دلاری بابت 900  بیمارستان در  استفاده از ابزار غربی به موسسات پرداخت کرد، افزود: تا پایان سال جاری پیش بینی شده که نسخه اولیه ابزار پیش‌بینی سقوط برای جامعه ایرانی نهایی شود و برای اجرای اولیه در اختیار پرستاران و جامعه سلامت ایرانی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه  آمارهای مختلفی در مورد سقوط  وجود دارد که می توان گفت دو نوع آمار موجود است، خاطرنشان کرد: 50 درصد سالمندان در جامعه حداقل یک بار سقوط می‌کنند.

دادگری با اشاره به اینکه در بیمارستان از 25 تا 42 درصد سالمندان حداقل یکبار در سال سقوط می‌کنند، افزود: اگر سالمندان در بیمارستان یک بار زمین بخورند، احتمال بسیار اینکه دوباره زمین بخورند وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه  6 میلیون  تومان اعتبار مصوب طرح پژوهشی است و بقیه را معاونت پرستاری تقبل کرده است و آن هزینه ناچیزی است، بیان کرد: یک زمین خوردن چندصد میلیون تومان برای جامعه و بیمارستان کاهش هزینه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت با تاکید به اینکه معتقدم با اجرای این طرح در سراسر کشور از سال 97،  قادر خواهیم بود با ابزار  معتبر و قابل اطمینان  موارد متعددی از سقوط را در جامعه ایرانی پیش‌بینی کنیم.

وی افزود: این روش می‌تواند از تحمیل هزینه هنگفت، عوارض ناشی از سقوط مانند شکست‌های استخوانی و طول مدت طولانی بستری شدن بیماران بکاهد.

دادگری تصریح کرد: اگر ابزار ایرانی مورد استفاده قرار گیرد و بتوانیم پیشگیری و پیش‌بینی  زمین خوردن را داشته باشیم، قطعاً از موارد زمین خوردن صرفه جویی چند صد میلیون دلاری نظیر هزینه درمان بیماران و نیز هزینه‌های بستری آنها عاید خواهد شد.

وی با تاکید به اینکه در جامعه ایرانی مشکل سلامتی وجود دارد و آن مشکل پر مصرفی داروهاست، گفت: متاسفانه متوسط دارویی که سالمند در خانه مصرف می‌کند حداقل هشت عدد قرص در ایران است.

*شکل‌گیری الگوی مصرف دارو در ایران بر اساس مصرف متعدد داروها

مدیرکل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به این مشکل در جامعه بین‌المللی مشکل چند دارویی گفته می‌شود، افزود:  متاسفانه الگوی مصرف دارو در ایران بر اساس مصرف متعدد داروها شکل گرفته، مثلا مصرف آنتی بیوتیک در کشور بسیار بالاست.

وی  با بیان اینکه اگر سالمندی همزمان پنج دارو مصرف کند، روش پرمصرف دارو را دارد در حالی که الگوی دارویی پرمصرف در ایران وجود دارد، تاکید کرد:  مصرف چند دارو همزمان در ایران بومی شده است.

دادگری با اشاره به اینکه معاونت پرستاری در آستانه امضای تفاهم نامه همکاری متقابل با معاونت بهداشت وزارت بهداشت است، افزود: در راستای بکارگیری پرستاران سلامت جامعه و گسترش دانش عمومی این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این تفاهمنامه پرستاران بهداشت جامعه و پرستاران ارشد سالمندی در مراکز جامع سلامت بکار گرفته خواهند شد، گفت: در این روش بالاترین خدمات سلامتی و بهداشتی را به مردم جامعه در راستای افزایش کیفیت زندگی و بهبود سبک زندگی ارائه خواهند داد.

*بکارگیری 43 هزار پرستار در قالب شرکتی، استخدامی، خرید خدمت در کشور طی سال گذشته

مدیرکل دفتر توانمندسازی، ارتقا و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت از بکارگیری 43 هزار پرستار در قالب شرکتی، استخدامی، خرید خدمت و ... در کشور طی سال گذشته خبر داد و افزود: سال گذشته 11 هزار  پرستار به طور اختصاصی استخدام شدند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به موضوع هوم‌کر( مراکز مشاوره و پرستاری در منزل)، خاطرنشان کرد: سال گذشته در معاونت پرستاری وزارت بهداشت این طرح پیگیری شد و با راهنمایی، حمایت و پیگیری مستقیم وزیر بهداشت و معاون پرستاری این وزارت پیشرفت قابل توجهی داشت.

وی با اشاره به اینکه آئین نامه هوم‌کر مدتی پیش به دانشگاه ها و بیمارستان ها ابلاغ شده است، افزود: یک‌هزار هوم‌کر ثبت شده در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها فعال نیستند.

دادگری با بیان اینکه استانداردسازی مراقبت پرستاری در منزل از بیماران یکی از اهدافی که در هوم کر بوده که در حال بسط و گسترش است، گفت: برخی از مراکز هوم‌کر در حال گسترش و تعمیم نوع مراقبت‌های خود به جامعه به ویژه به  معلولین، سالمندان و سایر افراد نیازمند خدمات پرستاری را پوشش می دهند.

وی از زیرپوشش بیمه قرار گرفتن این خدمت خبر داد و افزود: این امر باعث می‌شود هزینه تحمیل شده به خانواده تا یک سوم تقلیل پیدا کرده و در فضای رقابتی ایجاد شده کیفیت مراقبتی بهبود یابد.

مدیرکل دفتر توانمند سازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به طرح کمک پرستاران گفت:  این طرح طبق سیاست وزارت بهداشت در راستای رتبه‌بندی خدمات و درجه‌بندی افراد ارائه کننده خدمات مورد توجه قرار گرفته است.

 وی با اشاره به اینکه طبق تحقیقات به دست آمده 30 درصد خدمات پرستاری ارائه شده در کشور نیاز به تحصیلات آکادمیک ندارد نظیر کمک به دادن غذا به بیمار و یا کمک به پرستار در تغییر وضعیت بیمار،  تصریح کرد:  سیاستی با این عنوان شکل گرفته که از افراد دیپلمه در طرح کمک پرستار استفاده شود.

دادگری با بیان اینکه کمک پرستار با یک سال آموزش می‌تواند جایگزین کمک‌بهیار یا هر رده شغلی شود، افزود: این افراد با یک سال آموزش در مراکز معتبر مجوز کار در وزارت بهداشت را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه کمک پرستار حائل بین خدمت، بیمار و پرستار است، گفت: برخی از پرستاران دغدغه بی‌مورد از اضافه شدن کمک‌پرستار دارند و نباید نگران باشند چراکه کمک‌پرستار جایگزین پرستار نخواهد شد.

مدیرکل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت افزود: اگر هوم‌کرها به شکل علمی و آکادمیک اجرا شود، پیش‌بینی شده 100 هزار شغل پرستاری ایجاد شود و در نتیجه تربیت پرستار برای جامعه لازم است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان