آخرین اخبار

22. مرداد 1396 - 21:36   |   کد مطلب: 29974
توجه به فوتبال پایه یعنی کشف صدها تبریزی و عاشوری
ستاره‌هایی که رصد می‌شوند
سالهاست که در همدان و در رده پایه فوتبال هیچ چیز را جدی نگرفته بودیم و مسابقات مختلف نیز در نهایت با حضور 6 تیم برگزار می‌شد که اصلاً برای آینده فوتبال همدان خوب نبود، اما کادر جدید هیأت فوتبال همدان در اقدامی قابل تحسین، هزینه ورودی تیم‌های پایه را رایگان کرد تا استقبال تیم‌ها به اوج برسد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، فوتبال پایه که شامل رده‌های سنی خردسالان، نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید می‌شود مدت‌هاست که در معرض بی‌توجهی محض قرار گرفته و ادامه همین روند، آینده‌ای جز نابودی کامل فوتبال و خاموش شدن تک ستاره‌های آن را ندارد.

شاید در این میان مهم‌ترنی مشکلی که باعث شده است باشگاه‌ها و حتی، هیأت‌ها به رده‌ پایه کمتر توجه کنند، مباحث مالی باشد، بحث مهمی که قطعاً هر دو طرف ماجرا یعنی باشگاه‌ها و هیأت‌ها از سهم خود کوتاه نخواهند آمد.

فوتبال استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست و در سال‌های گذشته در هر رده در خوش‌بینانه‌ترین حالتش، شاهد پنج یا 6 تیم برای حضور در لیگ استان بودیم، حضوری که قطعاً آینده فوتبال را با مخاطره روبرو می‌کرد و همین تک ستاره‌های فوتبال همدان را نیز رو به افول می‌برد.

فوتبال استان تنها ختم شده بود به برگزاری بی‌کیفیت لیگ برتر و برای خالی نبودن عریضه نیز چند بازی به تعداد انگشتان یک دست برای رده‌پایه برگزار می‌شد و تمام! این بود پرونده کاری فوتبال در سالی که گذشت!

اما به نگاهی درست‌تر و مطالعاتی به فوتبال پایه، می‌توان پی برد که موفقیت آینده فوتبال هر شهر و کشور مرهون توجه ویژه امروز به رده‌های پایه است، جایی که هر بازیکن حداقل باید در هر سال قریب به 30 بازی رسمی را بازی کند تا آماده مسابقات دیگر شود.

چیزی که در استان همدان در گذشته وجود نداشته است و تیم قهرمان با انجام تنها پنج یا 6 بازی راهی مسابقات کشوری می‌شد و دست آخر نیز با حذف از مسابقات مناطق کشور راهی استان شده و به تعطیلات می‎روند.

تعطیلات رده‌های پایه در استان همدان بسیار طولانی است، مدت درازی که قطعاً اثرات مخربی بر روی بازیکن دارد و بدن بازیکن در یک خواب دراز مدت قرار گرفته و تنها در یک سوم سال تمرین و مسابقه می‌دهد.

اما کادر جدید هیأت فوتبال استان همدان برای فصل فوتبالی جدید همدان، در یک اقدام جالب توجه و البته مهم، هزینه ورودی مسابقات را رایگان اعلام می‌کند تا باشگاه‌ها با فراغ بال بیشتری برای حضور در لیگ‌های استانی حاضر شوند.

قطعاً با رایگان شدن هزینه ورودی مسابقات، مسائل مالی به صفر نخواهد رسید، اما نیمی از مخارج سرسام‌آور از گردن باشگاه‌ها ساقط خواهد شد و این می‌تواند انگیزه مناسبی برای تیم‌داری در رده‌های پایه باشد.

را رایگان شدن هزینه ورودی مسابقات از جانب هیأت فوتبال، امروز شاهد آن هستیم که تیم‌های حاضر در مسابقات رده‌های مختلف پایه از انگشتان دو دست نیز تجاوز می‌کند و حتی به عدد شانزده نیز می‌رسد.

این یعنی موفقیت فوتبال استان در آینده، این حرکت یعنی، فرصت عرض اندامی بیشتر به بازیکنان مستعد، این حرکت قابل تحسین یعنی پرورش ده‌ها و شاید صدها ستاره مانند مرتضی تبریزی، نوید عاشوری و... در فوتبال همدان.

قطعاً تداوم این طرح از جانب هیأت فوتبال، سرمایه‌گذاری بلندمدت است که سود آن در آینده نصیب فوتبال همدان خواهد شد، سودی که شاید قابل تعویض با منابع مالی نباشد.

لیگ‌های پایه از بزرگسالان مهم‌تر است

رئیس هیأت فوتبال استان همدان با اشاره به اجرای این طرح، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، اظهار کرد: اهتمام ورزیدن به رده‌های پایه یک اصل غیر قابل انکار در فوتبال است و یکی از وظیفه‌های مهم هیأت‌های استانی و شهرستانی است.

عباس صوفی ادامه داد: در دو دوره گذشته گه من رئیس هیأت استان بودم، مسابقات نونهالان و نوجوانان بدون پرداخت هزینه ورودی را اجرایی کردیم که بعد از رفتن من این طرح نشد.

وی بیان کرد: بسیار خوشحال هستیم که در اولین سال حضور دوباره خود در هیأت این طرح را دوباره اجرایی کرده و ارتقا بخشیدیم.

رئیس هیأت فوتبال استان همدان تصریح کرد: به دلیل مشکلات مالی تیم‌های استان توانایی حضور در لیگ‌های پایه را نداشتند این در حالی است که در سال‎های گذشته لیگ نوجوانان و جوانان یا نداشتیم یا با کمترین تعداد تیم‌ها برگزار می‌شد

وی اضافه کرد: با رایگان کردن هزینه ورودی مسابقات، باشگاه‌ها را مجاب کردیم که در لیگ‌های پایه شرکت کنند و بالطبع بازیکنان خودشان را در بازی‌های بیشتری محک بزنند.

صوفی افزود: وقتی به برگزاری لیگ‌های پایه توجه شود، کار برای استعدادیابی راحت‌تر می‌شود و کمیته جوانان هیأت فوتبال فرصت و ابزار بیشتری برای ارزیابی بازیکنان مستعد دارد.

وی گفت: هرچه بازیکنان جوان و نوجوان بازی‌های بیشتری انجام دهند، شاهد پیشرفت و پویایی سطح فنی و کیفی شخصی می‌شود و این می‌تواند زمینه‌ساز آغاز یک راه خوب برای آنها باشد.

رئیس هیأت فوتبال استان همدان خاطرنشان کرد: فوتبال فردا در صورتی پویا می‌شود که امروز به جوانان فرصت بدهیم و بگذاریم استعدادهای نهفته خود را بروز دهند که ما مفتخر هستیم این راه را برای فوتبال همدان متصور کرده‌ایم.

با اجرای این طرح، همه مستعدین دیده می‌شوند

یکی از مربیان فعال در رده‌های پایه استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به رایگان شدن هزینه ورودی تیم‌های پایه در لیگ‌های استانی، اظهار کرد: این طرح مزیت‌های مختلفی دارد که قطعاً اثرات آن را در آینده روی فوتبال همدان مشاهده خواهیم کرد.

محمود الماسی ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی که بر جامعه حاکم است، باشگاه‌ها کمتر به تیم‌داری در رده‌های پایه توجه می‌کنند و این باعث می‌شود بیشتر بازیکنان مستعد فوتبال استان بیرون از پود بمانند.

وی بیان کرد: خوشبختانه با اجرای این طرح، مالکان و متولیان باشگاه‌های استان رغبت بیشتری برای تیم‌داری در لیگ‌ها پایه پیدا می‌کنند و همین امر باعث افزایش تیم‌ها در هر رده می‌شود.

مربی فعلی تیم تالار وحدت همدان اضافه کرد: وقتی تیم‌ها افزایش پیدا می‌کنند، باطبع نیز بازیکنان بیشتری فرصت عرض اندامی می‌شود و همه بازیکنان استان دیده می‌شوند.

وی گفت: در سال‌های گذشته ما شاهد نهایتاً پنج تیم در هر لیگ بوده‌ایم که تنها قریب به صد بازیکن دیده می‌شد، اما امروز افزایش تیم‌ها به 16 تیم، باعث شده است که چهارصد بازیکن فرصت کافی برای معرفی استعداد خود داشته باشند.

الماسی بیان کرد: برگزاری لیگ‌های پایه با این شیوه سبب می‌شود که همه استعدادهای فوتبال استان را بهتر ببینیم و استعدادیاب‌های هیأت نیز فرصت و ابزار بیشتری برای کشف استعدادهای ناب داشته باشند.

وی یادآور شد: جدا از همه این مسائل، برگزاری لیگ با تعداد بازی‌های بیشتر، برای تیم قهرمان که نماینده استان در لیگ‌ مناطق کشور هم هست بهتر می‌شود، زیرا بازیکنان آن در میادین رسمی بیشتری بازی کرده و هماهنگی بهتری خواهند داشت.

این مربی با تجربه که استعدادهایی همچون مرتضی تبریزی و وحید علی‌آبادی را به فوتبال کشور معرفی کرده است ادامه داد: تیم قهرمان برای حضوری بهتر در مسابقات کشوری می‌تواند بازیکنان بیشتر و بهتری که در تیم‌هایشان ستاره بودند را به عنوان یار کمکی به تیم خودش اضافه کند و این درصد موفقیت را بیشتر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: باید از مسئولان هیأت فوتبال استان و رأس آن عباس صوفی تشکر کنم که توجه ویژه‌ای به فوتبال پایه دارند و این قطعاً در آینده تمام نیازهای انسانی فوتبال همدان را برطرف می‌سازد.

-----------------

مجتبی دی‌آبادی

----------------

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان