آخرین اخبار

23. مرداد 1396 - 10:15   |   کد مطلب: 29987
" اقتصاد و معیشت"، " حفظ وحدت و تحمل سخن مخالف"، " تعامل با جهان" و " صلابت در مقابل زورگویان" چهار محور مهمی است که رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی بر آن تاکید داشتند و البته می‌توان این تاکید رهبری را ناشی از خلاء دولت یازدهم در این حوزه‌ها دانست.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی توسط رهبر معظم انقلاب روز پنجشنبه 12 مرداد ماه در حسینه امام خمینی(ره) برگزار شد؛ فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این مراسم حاوی چهار پیام مهم در حوزه‌‌های " اقتصاد و معیشت"، " حفظ وحدت و تحمل سخن مخالف"، " تعامل با جهان" و " صلابت در مقابل زورگویان" برای دولتمردان و حامیان دولت حسن روحانی بود.

گزارش‌های مرکز آمار درباره تعداد بیکاران حکایت از آن دارد که تا زمستان سال 95 یعنی پس از گذشت حدود 3.5 سال از عمر دولت حسن روحانی، 635 هزار نفر بر شمار بیکاران کشور افزوده شده است.

در ابتدای دولت یازدهم در تابستان سال 392 بالغ بر 2 میلیون و 563 هزار بیکار در کشور وجود داشت که این رقم در زمستان سال 95 به 3 میلیون و 198 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

مسئله اقتصاد، اشتغال و حمایت از تولیدات داخلی چند سالی است که تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب شده و افزایش بی‌سابقه رکود در بازار، رشد فزاینده بیکاری در دولت یازدهم و کاهش اشتغال‌زایی در دولت حسن روحانی و بیکاری بیش از 5 میلیون جوان ایرانی -بر اساس آمارهای غیر رسمی- و بیکاری 3 میلیون جوان – بر اساس آمارهای رسمی- موجب شده تا مسئله "اقتصاد" و "معیشت" به یکی از مطالبات اصلی مردم و رهبر معظم انقلاب از دولت دوازدهم تبدیل شود و رهبری این موضوع را به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای سخنرانی خود در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری انتخاب کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی با بیان اینکه سه جهت‌گیری عمده را برای اداره دولت دوازدهم به رئیس جمهوری توصیه می‌کنند فرمودند: "جهت‌گیریِ اوّل، پرداختن به مشکلات مردم -امروز در درجه‌ی اوّل، مشکلات اقتصادی و معیشتی- است؛ این کارِ اوّلی است که از این سه کارِ هم‌زمان باید انجام بگیرد؛ این اوّلینش است: پرداختن به مسائل داخلی، پرداختن به مشکلات مردم، مسئله‌ی معیشت و اقتصاد؛ که این را باید ان‌شاءالله به یک نقطه‌ی قابل قبولی، در طول این چهارسال برسانید."

تحمل انتقاد

اما دومین نکته‌ای که می‌توان آن را از سخنان رهبر معظم انقلاب استخراج کرد، توصیه حضرت آیت الله خامنه‌ای در زمینه سیاست داخلی و لزوم ایجاد وحدت در کشور به حسن روحانی است؛ ایجاد دو قطبی‌های کاذب در کشور در چند سال اخیر به شدت افزایش داشته است؛ از دو قطبی جنگ و صلح گرفته تا دوقطبی‌های فرهنگی و اجتماعی در مسائلی از قبیل برگزاری کنسرت؛ و از سوی دیگر برخورد تند دولتمردان با رسانه‌ها و منتقدان در قبال دوقطبی‌های ایجاد شده، موجب شد تا رهبری در چند ماه اخیر هشدارهایی را در این باره به سیاستمداران داخلی به خصوص دولتمردان بدهند؛ ایشان همچنین در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی هم بر لزوم حفظ وحدت در کشور تاکید کردند و فرمودند: "ما هرچه داریم، از وحدت ملّت، از اتّحاد ملّت در بین خودشان و از اتّحاد ملّت با مسئولین و مجریان امور کشور داریم؛ این اتّحاد را حفظ کنید. التهاب‌آفرینی نشود؛ دودستگی‌های مضر ایجاد نشود. مردم سلایق مختلف و نظرات مختلفی دارند؛ بسیار خوب، با سلایق و نظرات مختلف، بگذاریم مردم در کنار هم زندگی آرامی داشته باشند. سلیقه‌ی گوناگون و اختلافِ‌نظر لزوماً به‌معنای گریبان‌گیری و درگیری نیست؛ میتوانند در کنار هم زندگی خوبی داشته باشند، سلایق مختلفی هم داشته باشند. التهاب‌آفرینی نباید انجام بگیرد. از نظرات مخالف آشفته نشوید؛ مخالفین اگر نظری دارند، انتقادی اگر دارند، بگذارید انتقاد کنند، نظرات مخالف را بدهند؛ آشفته نباید شد؛ بالاخره کارهای سنگینی است. نقص هم در کارهای ما کم نیست، ممکن است کسانی انتقاد کنند به ما؛ انتقاد را بپذیریم -به‌معنای تحمّل کردن- تحمّل کنیم."

دو راهبرد اساسی برای سیاست خارجی

یکی‌ دیگر از مسائلی که طی چهار سال گذشته سروصدای زیادی در کشور ایجاد کرد و مخالفان و موافقان بسیاری داشت، بحث عملکرد دولت یازدهم در مسئله سیاست خارجی بود، از تاکید مخالفان برجام بر بدعهدی آمریکایی‌ها و خسارت محض دانستن برجام، تا خوش‌بینی دولتمردان به وعده‌های وزیر امور خارجه آمریکا و "آفتاب تابان" خواندن توافق هسته‌ای؛ از موج انتقادها به مذاکره حسن روحانی "زیر سم اسب فاتح ایران" در ایتالیا تا تلاش حامیان دولت برای توجیه این اقدام و از پوشش‌های نامتعارف برخی بانوان در مقابل مسئولان و ضعف دیپلماسی دولت در پیگیری حادثه منا و چندین نمونه دیگر، همه و همه از اقداماتی است که موجب شد تا رهبر معظم انقلاب توصیه‌ مهمی هم در زمینه سیاست خارجی به حسن روحانی داشته باشند و دو اصل مهم را در نحوه تعامل با سایر کشورهای جهان برای دولت دوازدهم مشخص کنند.

"تعامل با جهان" و "صلابت در مقابل زورگویان" دو راهبردی است که رهبری برای دولت دوازدهم در حوزه سیاست خارجی تعریف کردند؛ ایشان فرمودند: "جهت‌گیری دوّم، تعامل گسترده‌ی با دنیا است؛ این توصیه‌ی همیشگی ما است که این درست نقطه‌ی مقابل آن چیزی است که دشمنان ما و سلطه‌گران عالم دنبالش هستند. ما میتوانیم با دنیا ارتباطات وسیع و گسترده‌ای داشته باشیم، هم به ملّتها و دولتهای دیگر کمک کنیم، هم از کمک آنها بهره‌مند بشویم؛ حیات اجتماعی بشریّت این‌جور پیش میرود: همکاری، همدلی، همراهی، تعامل با دنیا؛ اقلیم ما، جغرافیای ما، امکانات فراوان ما، این را برای ما آسان میکند.

 و جهت‌گیری سوّم؛ در برابر هر سلطه‌طلبی، با صلابت و قدرت ظاهر بشوید؛ آن سلطه‌طلب هر که میخواهد باشد؛ امروز از همه متجاوزتر و وقیح‌تر، رژیم ایالات متّحده‌ی آمریکا است؛ در مقابل اینها با صلابت ظاهر بشوید، با قدرت ظاهر بشوید؛ با پشتوانه‌ی اقتدار ملّی و کمک این مردم میتوانید از ترفندهای آنها جلوگیری کنید و آن را دفع کنید. چهار دهه، تجربه‌ی فعّالیّت بین‌المللی به ما نشان میدهد که هزینه‌ی تسلیم در برابر قدرتهای زورگو بمراتب بیشتر از هزینه‌ی ایستادگی در مقابل آنها است؛ تسلیم شدن در مقابل زورگویی‌های قدرتهای زورگو، ملّتها و کشورها را بیچاره میکند؛ راه‌های پیشرفت آنها را به معنای واقعی کلمه مسدود میکند؛ آنها را از ارزشهای انسانی دور میکند؛ هزینه‌های سنگینی دارد. ما به توفیق الهی و به حول‌وقوّه‌ی الهی، با استکبار و با نظام سلطه از سر تسلیم وارد نشدیم، تسلیم نشدیم، با آنها بر سر خواسته‌های آنها سازش نکردیم، و امروز از دیروز تواناتر و قدرتمندتریم؛ امکاناتمان امروز از دیروز خیلی بیشتر است. ایستاده‌ایم در مقابل آنها، تسلیم آنها هم نشده‌ایم؛ این یک تجربه‌ی بسیار مهمّی است. البتّه در این راه شهدائی داشته‌ایم، فداکارانی داشته‌ایم؛ شخصیّت‌های ارزشمند و برجسته‌ای را از دست داده‌ایم لکن نظام جمهوری اسلامی پیشرفت کرده است، حرکت کرده است، شعارهای خود را برجسته‌تر کرده است."

 

بر این اساس " اقتصاد و معیشت"، " حفظ وحدت و تحمل سخن مخالف"، " تعامل با جهان" و " صلابت در مقابل زورگویان" چهار محور مهمی است که رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی بر آن تاکید داشتند و البته می‌توان این تاکید رهبری را ناشی از خلاء دولت یازدهم در این حوزه‌ها دانست، خلائی که امید است حسن روحانی و کابینه دولت دوازدهم به دنبال پرکردن آن باشند و طی چهار سال آینده شاهد جهش مثبتی در حوزه‌های یاد شده در کشور باشیم.

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان