آخرین اخبار

23. آذر 1398 - 0:05   |   کد مطلب: 30003
این روزها هستند، بانوانی که دست به کار شده و برای احیای فرش تویسرکان به آموختن و آموزش فرش بافی روی آورده اند تا در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال این حرفه و هنر دست را به صورت گسترده تری انجام دهند، گاهی هم در این راه مردان خانواده بانوان خود را همراهی می کنند و دوشادوش همسرانشان به فرش بافی مشغول می شوند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ فرش های تویسرکان سابق بر این در سطح استان و گاه گاهی هم در سطح کشور مطرح بوده است و دراین میان بانوان این شهرستان به ویژه در روستاها در روزهای زمستانی گره بر روی گره می زدند تا با فروش دسترنجشان با توجه به اینکه فعالیت های کشاورزی به اتمام می رسیده است، زندگی خود را بپرخانند.

آنان به صورت عمده در زمستان ها دار قالی به پا کرده و نخ های رنگارنگ فرش را مهیا ساخته و گره ای پشت گره می زدند تا بتوانند همگام با همسرانشان منبع درآمدی برای خانواده خود باشند.

فرش های رنگارنگ به اقتصاد روستاییان رنگ می بخشد

و اما این روزها هم هستند، بانوانی که دست به کار شده و برای احیای فرش تویسرکان به آموختن و آموزش فرش بافی روی آورده اند تا در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال این حرفه و هنر دست را به صورت گسترده تری انجام دهند، گاهی هم در این راه مردانی هم هستند که بانوان خود را همراهی می کنند و دوشادوش همسرانشان به فرشبافی مشغول می شوند.

اما همچنان مشکل عمده این فرش بافان نبود مراکز مناسبی برای عرضه و فروش تولیدات دست خودشان است و دلالان هم گاهی سود این همه زحمت شبانه روزی را به جیب می زنند.

کارگاه های متمرکز فرش بافی به نفع فرش بافان است

«رضا سلیمانی» رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان با اشاره به فعالیت چهار هزار و 688 بافنده در سطح شهرستان  گفت: در حدود چهار هزار نفر از این تعداد از این تعداد مجوز رسمی برای انجام فعالیت های خود اخذ کرده اند.

وی از بیمه بودن بیش از یک هزار بافنده در تویسرکان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر سعی بر آن است تا با همکاری فنی و حرفه ای  شهرستان آموزش فرش بافی به صورت اصولی به علاقمندان ارائه شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان افزود: روش کار فرش بافان این شهرستان به صورت پراکنده است و سعی ما بر این است تا با ترغیب و تشویق بافندگان و با راه اندازی کارگاه های متمرکز رونق و پویایی بیشتری به این حوزه ببخشیم.

4500 بافنده عضو تعاونی فرش دست باف تویسرکان هستند

به گفته « فاطمه خانمیرازیی» رییس تعاونی فرش دست باف تویسرکان در حدود چهار هزار و 500 نفر عضو دارد که از این تعداد نزدیک به دو هزار نفر عضو تعاونی فرش دست باف هستند.

وی معتقد است تلفیق طرح ها و نقشه های فرش جدید و قدیم می تواند تنوع بیشتری به فرش های بافته شده بدهد تا بازار فروش این دست فرش ها هم بهتر شود.

به گزارش رودآور؛ فرش و فرش بافی سابق بر این در شهرستان تویسرکان منبع درآمدخانواده های متعددی بوده است و می طلب مسئولان امر علت های عدم درآمدزایی حرفه و هنر فرش بافی را در این سال ها با بررسی های لازم و کارشناسایی شده، شناسایی کنند و به فکر چاره ای برای حل مشکلات باشند، مشکلاتی از قبیل نبود و یا کمبود مواد اولیه مرغوب مناسب، عدم بهره مندی فرش بافان از سرمایه لازم برای پشتیبانی با وجود ارائه تهسیلات پشتیبانی و مهمتر از همه عدم کارگاه های متمرکز فرش بافی و بازاریابی مطلوب از جمله مواردی است که با تعامل سازنده متولیان این عرصه و بهره گیری از کارشناسان می توان برنامه ریزی های مناسبی برای رفع آن طرح ریزی شود.

معروف ترین نقشه تویسرکان به نام اصادوقی (آقا صادقی) بنابه اظهار اهالی از روستای ابودردا سرچشمه گرفته است و همچنین نقشه مالیچه (که اژدر نیز نامیده شده) و نقشه دارایی (که همان اصادوقی است) و نقشه زاغه که مربوط به دو روستای ابودردا و مالیچه و روستای زاغه است، قالیبافی به نسبت خوبی دارند. فرش های تولیدی در این منطقه از دو متر تا ۱۲ مترمربع هستند.

اگر چه تلاش شرکت تعاونی در افزایش توان اعضا در تغییر بافت فرش های ضخیم به فرش های ریزباف تر در نوع خود تلاش مطلوبی است ولی باید در نظر داشت که می توان با اصلاح رنگ بندی و شناسائی و اصلاح نقوش بومی و محلی خدمت بیشتری به این تولیدات کرد.

زنگنه 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان