آخرین اخبار

24. مرداد 1396 - 17:14   |   کد مطلب: 30007
نشست علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی با ادامه بررسی کلیات کابینه و رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از ساعت ۱۴/۳۰ آغاز شد.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست علنی صبح امروز سه‌شنبه ( 24 مردادماه 96) مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

در ابتدای آغاز نشست صحن،‌ حسن روحانی رئیس جمهور برای دفاع از کابینه پیشنهادی اش حضور یافت.

در ادامه اکبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان اسامی 5 نماینده موافق و 5 نماینده مخالف خط مشی و کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم را قرائت کرد که به شرح ذیل بود:

*موافقان

1. یوناتن بت‌کلیا نماینده مسیحیان و آشوریان

2. زهرا ساعی نماینده تبریز و آذرشهر

3. بهروز نعمتی نماینده تهران

4. نبی هزارجریبی نماینده گرگان

5. احمد همتی نماینده سمنان

*مخالفان:

1. محمدرضا صباغیان‌بافقی نماینده مهریز و بافق

2. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب

3. محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز

4. سیدجواد حسینی‌کیا نماینده سنقر

5. محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان و راور

روحانی:آمریکا خلف وعده کند در مقیاس ساعت به شرایط پیش از مذاکرات باز می‌گردیم/ بخش بزرگی از دارایی‌ها در مرز هشدار است

سپس روحانی رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در سخنانی، اظهارداشت: خدا را شاکرم که بار دیگر پاداش 4 سال تلاش صادقانه به مردم را از طریق رای ملت توفیق مجددی برای خدمت به آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی و عظمت ایران قرار داد. به ساحت ولی‌الله اعظم امام زمان (عج) درود و سلام می‌فرستم که با عنایات خاصه خود این ملت مومن را در کنف حمایت خود قرار داد.

وی افزود:‌ همچنین از مردم بیدار و غیور اسلام سپاسگزارم که با حضور آگاهانه و پرشور خود در انتخابات از سویی امنیت ملی را تضمین کرده‌اند و از سوی دیگر بر اعتبار صندوق رای به عنوان شاخص وحدت و راهنمای حرکت مدیریتی کشور، پای فشردند، از رهبری فهیم و شجاع تشکر می‌کنم که همواره با رهنمودهای خود از استقلال کشور و آزادی مردم حراست کرده و از دولت در مسیر خدمت به مردم حمایت کردند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مراسم تحلیف نماد همدلی از میان همه ارکان نظام و نمودی از جایگاه بین‌المللی ایران بود، انتخابات 96 که با حضور پرشور باشکوه برگزار شد، علاوه بر تجلی اصل مردمسالاری دینی در جامعه جوان ایران 39 سال پس از پایه‌گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران فرصتی را فراهم کرد که مردم در میان دیدگاه‌ها و رویکردها آگاهانه به داوری بنشینند و به گفتمان،‌اهداف و برنامه‌های رئیس‌جمهور منتخب خود، رای دهند.

روحانی بیان کرد: اینک که ملت ایران با اکثریت قاطع بار دیگر مسیر اعتدال را برگزیده و به برنامه رئیس‌جمهور منتخب رای داده، من خود را به تحقق آن برنامه‌ها متعهد می‌دانم و حراست از حقوق مردم چه آنهایی که به من رای دادند و چه آنهایی که دیگری را برگزیدند وظیفه خود می‌دانم و برای تامین آزادی و آرامش و امنیت و پیشرفت که اهداف اساسی برنامه 4 ساله دولت است، از همه نخبگان، صاحب‌نظران، مدیران و همه اقشار مردم در این میان، مدد می‌جویم.

رئیس‌جمهور اضافه‌کرد: در این میان نقش و شأن نمایندگان مردم در مجلس نقشی ویژه و تعیین کننده است، رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس وظیفه‌ای مشترک برای تحقق خاص مردم دارند. این وظیفه مشترک هم در تعیین وزرا که مسئولان اجرایی کشورند، تجلی می‌یابد و هم در فراهم کردن فضای حقوقی و قانونی اقدام و عمل که باید زمینه‌ساز رشد و شکوفایی کشور شود، خواهد بود.

وی ادامه داد: از این رو کاری که امروز آغاز می‌کنیم شروع یک همکاری 4 ساله خواهد بود وزیرانی که با معرفی رئیس‌جمهور و رای اعتماد نمایندگان محترم مجلس بار مسئولیت اداره کشور را بر دوش می‌گیرند، باید اطمینان داشته باشند که در طول مسیر خدمت از حمایت و همکاری مجلس برخوردار خواهند بود و همچنان که رهبری معظم انقلاب تاکید فرمودند مسائل اصلی کشور تنها با همدلی و همکاری سه قوه و دیگر نهادهای کشور، حل خواهد شد.

روحانی گفت: امروز به لطف خداوند و همت مردم برخی از چالش‌های سال 92 را پشت سر گذاشته‌ایم و امیدوارتر و تواناتر از گذشته آماده تدبیر و عبور از چالش‌های بزرگ پیش رو هستیم. 

وی افزود: امروز دیگر کسی نمی‌تواند از انزوای ایران و ائتلاف جهانی علیه ایران سخن بگوید، امروز کسی از آشفتگی در اقتصاد ایران و تورم 40 درصدی و کاهش تولید ملی و توقف اشتغالزایی، سخن نمی‌گوید، امروز دولت به یمن اعتماد روزافزون مردم که در رای سیاسی و عمل اقتصادی آنان تجلی یافته می‌تواند این سرمایه اجتماعی را به پشتوانه حرکت اقتصادی و شکوفایی فرهنگی، تبدیل کند گرچه هنوز راه درازی در پیش است. هنوز تا رسیدن به زندگی شایسته برای این مردم سربلند و دستیابی به جایگاه بایسته در خانواده جهانی نیاز به گام‌های بلندتر و یارانی همراه‌تر داریم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: دولت تدبیر و امید عزم آن دارد که در فرصت 4 ساله دوم بیش از پیش به اصلاح ساختارها بپردازد و در این کار به کمک صمیمانه و صبورانه مجلس و قوه قضائیه نیازمند است.

روحانی اضافه کرد: دولت دوازدهم برای هماهنگی هر چه بیشتر سیاست‌ها و مدیریت‌های اقتصادی به فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و اقدام و نظارت سامانی نو خواهد داد و با چابک‌سازی و شفافیت دستگاه‌های دولتی زمینه رقابت و همکاری مردم را فراهم خواهد ساخت. 

وی خاطرنشان کرد: اکنون اشاره‌ای به چند اصل از اصول مورد نظر دولت دوازدهم می‌کنم، هفته قبل مجموعه‌ای تحت عنوان برنامه و خط مشی دولت دوازدهم به همراه معرفی وزرا و برنامه‌هایشان به مجلس تقدیم کردم. آنچه در برنامه دولت دوازدهم به مجلس تقدیم شده برگرفته از همان برنامه ارائه شده در ایام انتخابات به پیشگاه ملت است که مورد تائید مردم قرار گرفت، لازم می‌دانم در حضور نمایندگان ملت به برخی از اصول برنامه‌های دولت دوازدهم اشاره کنم که از جمله آن می‌توان به دولت دوازدهم بر مبنای باور به اسلام حکمت و رحمت و سیاست‌گذاری و عمل به مشی اعتدالی تشکیل می‌شود، تصمیم بر مبنای خرد جمعی بنیان نظام تصمیم‌گیری ما خواهد بود و بر همین اساس جلب مشارکت جامعه در مراحل مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از اصول عمل دولت است، دولت دوازدهم بر مبنای واقع‌بینی و لحاظ کردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و کاستی‌ها و نقاط ضعف عمل خواهد کرد. دولت شجاعانه ولی با دوراندیشی و درایت تصمیم خواهد گرفت. دوراندیشی در هر تصمیمی از محیط زیست و عرضه اجتماعی تا سیاست خارجی شرط عقل است. واقع‌بینی و تدبیر هدفمند تصمیم‌گرفتن بر مبنای دانش و تجربه بشری و درس گرفتن از اشتباهات گذشته بنیان عمل دولت خواهد بود. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در دولت یازدهم منشور حقوق شهروندی را به عنوان راهی برای اهتمام بیشتر به حقوق شهروندان تدوین کردیم و دولت دوازدهم بر رعایت کامل آن، پای خواهد فشرد، دولت بر مدار استیفای حقوق ملت در قانون اساسی حرکت خواهد کرد و تحقق حقوق شهری سرلوحه عمل دولت در عرصه سیاست داخلی خواهد بود.

وی ادامه داد: هدف همه اقدامات دولت معطوف به تامین منافع ملی همه ایرانیان است و ارتقاء‌ کیفیت زندگی آنان، دولت دوازدهم خواستار آزادی و امنیت مردم ایران برای تحقق آرامش و پیشرفت کشور است.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: دولت دوازدهم مقابله ریشه‌ای و همه جانبه با فساد را لازمه قطعی تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی می‌داند، همه دستگاه‌ها مکلف‌اند برنامه‌های مشخص برای مقابله با فساد و بخصوص کاهش احتمال بروز فساد در روندهای تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و ا جرا داشته باشند که البته نیازمند شفاف‌سازی و ارتقای رویه‌های سلامت اداری د رهمه ارکان نظام و همکاری قوای مقننه و قضاییه است. 

وی اضافه کرد: چند نکته صریح در اینجا در زمینه برنامه اقتصادی دولت نمایندگان و ملت برزگ ایران عرض می‌کنم،‌کشور ما امروز با مشکلاتی در حوزه‌هایی نظیر نظام بانکی، بودجه دولت، صندوق‌های بازنشستگی، آب و محیط زیست مواجه است، عدم توجه کافی به عمق این مسائل در مقطع کنونی می‌تواند دستاوردهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران را در حوزه‌های گوناگون با آسیب مواجه کند. اولین ویژگی مشترک مشکلات ذکر شده به رغم تنوع زیاد آنها این است که همگی به تدریج و در طول زمان شکل گرفته و گسترش پیدا کرده‌اند. به عبارت دیگر وقوع همه آنها قابل پیش‌بینی بوده است. 

روحانی افزود: ویژگی دیگر این است که یک یک آنها نه خارج از نظام تصمیم‌گیری بلکه از دل تصمیمات و سیاست‌های اتخاذ شده بیرون آمده‌اند، انباشت مشکلات ذکر شده ما را به این جمع‌بندی رسانده که تغییر در شیوه اداره اقتصاد کشور یک الزام است. البته برای انتخاب مسیر درست اصلاحات اقتصادی ضروری است به چرایی پایداری مشکلات اقتصادی توجه ویژه داشته باشیم.

وی ادامه داد: اولین نکته آن است که علیرغم تمامی اقدامات خوبی که توسط دولت‌های پیشین انجام شده رفع مشکلات ساختاری از سوی دولت‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته و شکاف بزرگ میان سطح مورد انتظار مردم و مشکلات بزرگ ساختاری را همواره درآمدهای ناپایدار نفت، پر کرده است. همین باعث شده نتوانیم ضعف‌های بعضا بزرگ سیاست‌گذاری‌مان را مشاهده کرده و به خوبی از آنها درس بگیریم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم حداقل به دو دلیل چاره‌ای ندارد جز آنکه تغییرات بنیادین در شیوه اداره منابع کشور را به عنوان مهمترین اولویت در دستور کار خود قرار دهد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: اولین مساله، میزان دارایی‌های طبیعی و مالی کشور امکان اداره مصرفانه به شیوه گذشته را نمی‌دهد و همچنین منبع شفابخش همیشگی یعنی درآمدهای نفتی حداقل تا چند سال پیش رو به میزانی نخواهد بود که بتواند نقش مسکن قبلی خود را به خوبی ایفا کند.

روحانی همچنین خاطرنشان کرد: باید توجه داشت اجرای موفق اصلاحات اقتصادی منوط به حمایت و پشتیبانی مردم است، گاهی ابعاد اقتصادی و بیم دولت از واکنش‌های اجتماعی سبب می‌شود تا دولت‌ها در انجام  اصلاحات اقتصادی تعلل کرده و با به تعویق انداختن اصلاحات هزینه‌های بیشتری را به نسل‌های آینده تحمیل کند با این حال تجربه نظام جمهوری اسلامی نشان داده است که مردم عزیز ما  اگر بدانند و ببینند که دولت منتخب آنها صادقانه برای اصلاح امور و بهبود زندگی خود در پی انجام اصلاحات اقتصادی است علی‌رغم سختی‌ها در کنار دولت خواهند بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم مسائل بلند مدت خود و فرزندانشان را به یک رفاه موقت و ناپایدار ترجیح می‌دهند این را مردم در انتخابات با زبان رای به خوبی اعلام کردند و مردم می‌دانند که حرکت به سمت قله پیشرفت صعود در مسیری دشوار و همراه با سختی‌ها است.

وی همچنین یادآور شد: اگر اقتصاد کشور دچار بیماری است مردم از ما انتظار دارند درمان درد کنیم نه کتمان بیماری.

روحانی با اشاره به اینکه مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری را می‌خواهند گفت: ما دو گزینه بیشتر پیش رو نداریم یا از سر اختیار و با تدبر و تامل اصلاحات اقتصادی را به اجرا درآوریم یا با تشدید مشکلات یا پس از پرداخت هزینه‌های فراوان به مهار دشواری‌ها و بحران‌های ناشی از نپرداختن درست به مسائل تن دهیم.

رئیس‌جمهور در ادامه عنوان کرد: دولت یازدهم در راستای گزینه اول با سخت‌کوشی و تلاش فراوان و با دستیابی به ثبات و آرامش اقتصادی و گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با جهان توانسته است زمینه را برای پرداختن به مسائل اساسی و اصلاح ساختاری اقتصاد ایران فراهم کند.

«برنامه اقتصادی دولت دوازدهم تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یعنی دستیابی به یک اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا است. سیاست‌های دولت در جهت ارتقای درون‌زایی و برون‌گرایی در برنامه دولت دوازدهم به خوبی تشریح شده است.»

رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه دستیابی به اقتصادی درون‌زا و برون‌گرا نیازمند غلبه و چالش‌های مهمی است که در شرایط کنونی کشور با آن مواجهه است، افزود: یکی از مهمترین چالش‌ها عدم تعادل در بودجه دولت است. طی دهه‌های گذشته اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفتی و نوسان زیاد این درآمدها همواره سبب عدم تعامل در بودجه دولت شده است داستان تکراری در اقتصاد ما آن است که هرگاه قیمت نفت افزایش پیدا کرد مخارج دولت هم افزایش پیدا کرد. اما وقتی قیمت نفت با کاهش مواجه شد دولت نتوانست مخارج خود را به همان میزان کاهش دهد و همین باعث کثری بودجه و تورم در کشور شد.

روحانی ادامه داد: اینک پس از افت شدید قیمت نفت در سال 93 توجه به این مساله اهمیت به مراتب بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: عدم تعادل در بودجه دولت در کنار عرصه گسترد‌ه‌ای از خدمات عمومی از سوی دولت در صورتی که استمرار داشته باشد سبب خواهد شد تا از یکسو کیفیت خدمات عمومی کاهش پیدا کند و از سوی دیگر بدهی دولت به فعالان اقتصادی افزایش یابد که مسلما قابل تعادل نخواهد بود. 

روحانی با بیان اینکه برای رفع این عدم تعادل باید به  اتکای درآمدهای نفت به منابع پایدار افزایش یابد عنوان کرد: باید اتکای درآمدهای نفت به منابع پایدار افزایش یابد و از این رو ما در پی انجام اصلاحات و انجام امور مالیاتی کشور هستیم. در دولت دوازدهم ما به سمت یک نظام جامع مالیات بر درآمد حرکت خواهیم کرد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: از سوی دیگر تمرکز سیاست‌های مالیاتی به جای افزایش در نرخ مالیات بر افزایش پوشش مالیاتی قرار خواهد گرفت. کاهش در معافیت‌های مالیاتی در کنار افزایش پوشش مالیاتی می‌تواند علاوه بر ایجاد کارایی،‌ عدالت در مالیات‌ستانی را نیز به همراه داشته باشد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش، یادآور شد: دولت نیازمند آن است نه تنها از رشد هزینه‌های خود بکاهد بلکه بتواند منابع خود را به صورت کارا تخصیص دهد به همین منظور نظام ارائه خدمات عمومی به خصوص در حوزه‌های درمان و آموزش تغییر خواهد کرد و بخشی از خدمات دولتی توسط بخش خصوصی و به عنوان خرید خدمت ارائه خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: البته حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن در ارائه خدمات عمومی مشروط به آن است که بتوانیم با اصلاح نظام قیمت‌گذاری انگیزه‌های اقتصادی لازم را برای حضور این بخش ایجاد کنیم که نیازمند حمایت و پشتیبانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

روحانی خاطرنشان کرد: اجرای بخشی از طرح‌های عمرانی نیز با مشارکت بخش خصوصی و  از طریق اهرم‌سازی منابع عمومی صورت خواهد گرفت امری که در برنامه ششم توسعه و در قانون بودجه امسال به آن اشاره شده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم به حق انتظار دارند در گام اول دولت و بلکه کل حاکمیت بر خود سخت بگیرند و از هزینه‌های زائد مجموعه سازمان‌های بخش عمومی بکاهند، گفت: انجام اصلاحات محدود به بودجه دولت نمی‌شود بلکه ترازنامه‌ بانک‌های کشور نیز نیازمند چنین اصلاحاتی است.

روحانی ضعف در نظارت بانکی، گسترش موسسات مالی و پولی غیرمجاز،‌ سیاست‌گذرای نادرست پولی،‌ تامین مالی دولت ازطریق نظام بانکی و همچنین رونق کاذب در بخش مسکن و انتقال بخشی از دارایی‌های شبکه بانکی به این حوزه را مواردی خواند که سبب شده است امروز نظام بانکی کشور با مشکلات عدید‌ای مواجه شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که تجمیع این مشکلات در طول این سال‌ها امروز خود را به صورت نرخ‌های سود بالا و کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها بروز کرده است، اضافه کرد: نگاه دولت و حاکمیت به نظام بانکی به عنوان محل تامین منابع برای اجرای طر‌ح‌های دولت و حاکمیت باید تغیر کند. برنامه دولت آن است که بودجه خود را تراز کند. اما علاوه بر آن سیاست‌گذاری در مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای حاکمیتی نیز باید به گونه‌ای باشد که بار تامین مالی کسری بودجه دولت،‌شهرداری‌ها و سایر نهادها برعهده بانک‌ها نیفتد.

وی ادامه داد: در دولت دوازدهم برنامه اصلاحات نظام بانکی باجدیت هرچه تمام‌تر ادامه خواهد یافت. دولت و بانک مرکزی به دنبال آن هستند که از طریق ایجاد نظام رتبه‌بندی برای بانک‌ها و موسسات مالی در کشور برنامه تجدید ساختار بانک‌ها را به اجرا درآوردند و در این ارتباط برنامه افزایش سرمایه بانک‌ها به منظور رسیدن به استانداردهای جهانی عملیاتی خواهد شد. همچنین از‌انجا که بخش مهمی از اشتغال در بنگاه‌های کوچک صورت می‌گیردو با توجه به موضوع اشتغال در افق میان مدت براساس سیاست‌های دولت دوازدهم تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از نظام بانکی به بازار سرمایه منتقل خواهد شد. تا نظام بانکی بتواند خدمات گسترد‌تری برای تامین بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم کند.

وی عنوان کرد: اصلاحات اساسی در بودجه دولت در صندوق‌های بازنشستگی نظام بانکی، فضای کسب و کار و نظام بنگاه‌داری از جمله محورهای اصلی برنامه اصلاحات ساختاری دولت است و انتظار می‌رود که با انجام آن کشور در مسیر پیشرفت پایدار قرار گیرد.

روحانی ادامه داد: در زمینه مساله فقر و توزیع درآمد هرچند مجموع درآمدی که اکنون توضیح دادم می‌تواند زمینه‌ساز تغییر در چهره فقر و توزیع درآمد در کشور شود اما علاوه بر این اقدامات ما برای دستیابی به اهداف برای عدالت اجتماعی نیازمند تغییر در شیوه حمایت‌های اجتماعی خود هستیم.

«دولت دوازدهم حمایت‌های اجتماعی را از یک پوشش گسترده و بدون هدف‌گیری دقیق که به اتلاف منافع کشور انجام می‌دهد به تمرکز در پوشش گروه‌های نیازمند تغییر خواهد داد. از سوی دیگر حمایت‌های اجتماعی نامشروط را به صورت حمایت‌های مشروط و زماندار اصلاح می‌کند.»

روحانی در ادامه یاداور شد: انتظار می‌رود با انجام این اقدامات که در برنامه به طور مفصل تشریح شده است وضعیت معیشتی حدود 10 میلیون نفر از اقشار اسیب‌پذیر تا سال 1399 بهبود 5 برابری داشته باشد و انشاءالله فقر مطلق ریشه‌کن شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در زمینه اشتغال نیز به دلیل شرایط ویژه بازار کار دولت دوازدهم علاوه بر تلاش در جهت افزایش رشد اقتصادی سیاست ‌های فعال بازار کار را به اجرا در خواهد آورد. از این رو با اولویت‌گذاری نسبت به استان‌های محروم و با نرخ بیکاری بالاتر از نرخ متوسط طرح کارورزی را به اجرا می‌گذارد تا با کاهش هزینه‌های آموزش نیروی کار انگیزه بنگاه‌ها را برای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افزایش دهد. همچنین به منظور کاهش هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی در بکارگیری نیروی جوان طرح معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما را برای شغل  اولی‌ها اجرا خواهد کرد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: در سیاست داخلی ایران جامعه‌ای گسترده دارای تنوع‌های زبانی قومیتی و دینی و مذهبی و اجتماعی است و احترام نهادن به همه این تنوع‌ها از اولویت‌ دولت است. وزرای دولت دوازدهم و همه مدیران ارشد باید انتصاب شایسته زنان و جوانان در سمت‌های مدیریتی مختلف را مدنظر داشته باشند. اما استفاده از زنان و جوانان در سمت‌های معاونت و مدیرکل وزارتخانه‌ها زمینه‌ساز درخشش بیشتر آنان در آینده خواهد بود.

وی گفت: دولت یازدهم بر توسعه فعالیت حزبی و تشکل مردم نهاد در کشور تاکید داشته و حق شهروندان را در انجام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی به رسمیت شناخته و از گسترش فعالیت آنان در چارچوب قانون حمایت خواهد کرد. دولت با تدوین منشور حقوق شهروندی گام مهمی به سوی رعایت حقوق شهروندی برداشته و اجرای آن را از دستگاه‌های تحت نظر قوه مجریه آغاز کرده و در این راستا در دولت دوازدهم برنامه‌های جدی‌تری مدنظر خواهد بود و همچنین سایر قوا را نیز به رعایت حقوق شهروندی دعوت می‌کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: سیاست خارجی دولت دوازدهم تعامل گسترده با جهان و حفظ عزت و کرامت ایرانیان است. در این مسیر پرونده هسته‌ای ایران به عنوان یکی از پیچیده‌ترین مسائل کشور با مذاکرات کارشناسانه و عزتمندانه و با اجماع ملی و حمایت‌های رهبری به سرانجام رسید و فصل تازه‌ای از تعاملات و همکاری‌ها با جهان گشوده شد، قطعنامه‌های تهدید کننده امنیت ملی و تحریم‌های ظالمانه شورای امنیت که تحت فصل هفتم منشور ملل متحد علیه ایران وضع شده بود یکجا لغو گردید سپس مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران با جهان شتاب تازه‌ای گرفت و در حوزه‌های انرژی، فناوری و تجارت گام‌های بلندی برداشته شد.

وی بیان کرد: آنها که با فشارهای سیاسی و قطعنامه‌های تحریمی در انتظار بی‌ثباتی و ناامنی در ایران بودند ناکام ماندند، فصل نوینی در سیاست خارجی ایران آغاز شد. ایران برجام را نه تنها تهدید علیه کشورها و نه تسلیم در برابر قدرت‌ها بلکه توافقی برد برد و متوازن می‌داند که مسیر همکاری و اعتمادسازی با جهان را گشوده است.

وی اضافه کرد: علت بهانه‌جویی‌ها و عهدشکنی‌های دولت جدید آمریکا توفیق ایران در انجام تعهدات و احقاق حقوق خود و شکست آمریکا در زیاده‌خواهی‌ها است، ایران به تعهد خود پایبند است و هر تخلفی را از جانب دیگران به جد پیگیری خواهد کرد و به تناسب پاسخ خواهد داد.

رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: آنهایی که تلاش می‌کنند مجددا با زبان تحریم و تهدید بازگردند زندانی اوهام گذشته خود هستند و با دشمن‌تراشی و هراس‌افکنی تنها خود را از مزایای صلح محروم می‌کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: کسانی که در ماه‌های اخیر از پاره کردن برجام سخن می‌گفتند اخیرا به توصیه برخی مشاورین خود که چنین اقدامی را باعث انزوای آمریکا در صحنه جهانی‌ می‌دانند ایران را به نقض روح برجام متهم می‌کنند این در حالی است که هفت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای کامل برجام توسط ایران را تایید کرده است. جهانیان در ماه‌های اخیر به وضوح دیده‌اند که این ایالات متحده آمریکا و بویژه در دوران ریاست جمهوری ترامپ است که توافقات بین‌المللی را نادیده می‌گیرد. علاوه بر بدعهدی مستمر و مکرر در برجام از توافق پاریس تا توافق با کوبا از نفتا تا مشارکت با ماورای اقیانوس آرام را زیر پا گذاشته است و به دنیا و حتی متحدین خود نشان داده که ایالات متحده نه شریک خوبی و نه طرف مذاکره قابل اعتمادی است.

وی ادامه داد: در مقابل ایران در طول تاریخ پرافتخار خود به تمامی تعهدات بین‌المللی پایبند بوده و خواهد بود ولی با پشتیبانی ملت ایران در برابر بدعهدی‌ها با اعتماد به نفس و هوشمندی از حقوق ملت ایران پاسداری می‌کند. دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند تجربه شکست خورده تحریم و تحمیل دولت‌های گذشته‌شان را در نهایت به پای میز مذاکره کشاند و اگر مایل باشند به آن تجربه‌ها برگردند یقینا ایران در مدت زمانی کوتاه نه در مقیاس ساعت و روز به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات بازخواهد گشت. برجام الگوی تفقد صلح و دیپلماسی بر جنگ و یکجانبه‌گرایی است و این ترجیح ایران است ولی تنها گزینه کشور نبوده و نخواهد بود.

روحانی گفت: منطقه پرتنش غرب آسیا به دلیل مداخلات خارجی و گسترش افراطی‌گری و خشونت در وضعیت بسیار خطرناکی بسر می‌برد، ایران خواستار منطقه امن،‌ قدرتمند، پیشرفته و با ثبات است؛ مشکلات منطقه فقط راه حل منطقه‌ای دارد و ایران به عنوان لنگرگاه ثبات و امنیت، دست دوستی خود را به سوی کشورهای همسایه دراز می‌کند و خواستار ایجاد صلح و آرامش است. بر همین اساس، اولویت بنیادی سیاست خارجی در دولت دوازدهم گسترش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای است.

وی افزود: اولویت دیگر سیاست خارجی تقویت دیپلماسی اقتصادی در جهت پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. دولت دوازدهم با هدف دستیابی به حضور مؤثر ایران در زنجیره ارزش جهانی، تسهیل جذب سرمایه، فناوری و گردشگر، تقویت بازارهای صادرات کالای غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی، زمینه‌‌سازی برای حضور مؤثر و هدفمند بخش خصوصی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی و نیز شناسایی فرصت و مزیت‌های نسبی را در صدر برنامه‌های خود قرار داده و ابتکارهای جدیدی را طراحی و اجرا خواهد کرد.

وی درباره اولویت‌های سیاست فرهنگی اظهارداشت: اخلاقی زیستن از آرمان‌های جوامع بشری و ادیان الهی است و در جامعه ایرانی ـ اسلامی ما اولویت اساسی به شمار می‌آید. دولت وظیفه دارد به اندازه سهم خود از قدرت و مسئولیت، زمینه‌ساز زندگی اخلاقی جامعه باشد.

رئیس‌جمهور تصریح‌کرد: دولت دوازدهم کماکان بر زدودن نگاه امنیتی به فرهنگ و بسط آزادی‌های قانونی و دوری کردن از برخوردهای سلیقه‌ای با مقوله‌های فرهنگی و هنری تلاش خواهد کرد، مدارس و دانشگاه‌های ما علی‌رغم رشد کمی همچنان جای رشد و تکامل کیفی بیشتر را دارند تا بتوانند به مسئولیت خود یعنی تربیت انسان‌هایی متناسب با مقتضیات و نیازهای کشور در دنیای امروز عمل کنند. کیفیت­گرائی در مدارس و دانشگاه‌ها، مهم‌ترین اقدام فرهنگی برای ساختن آینده ایران است.

وی افزود: دولت بر این باور است که برخوردهای محدودکننده و سلیقه‌ای با فضای مجازی  ـ که در ادامه رویکردهای محدودکننده دسترسی به فناوری در گذشته است ـ  نمی‌تواند تأمین‌کننده منافع و مصالح جامعه ایران باشد. ایجاد دسترسی آزاد، باکیفیت و ارزان به فضای مجازی و بسترسازی  برای استفاده آزاد و مسئولانه ودر چارچوب قانون و اخلاق از فضای مجازی، محرک توسعه اقتصادی و ارتقای کیفیت زندگی است.

روحانی درباره اولویت‌های محیط‌زیست تصریح‌کرد: محیط‌زیست کشور در وضعیتی است که ضرورت دارد به آن توجه اساسی و همه‌جانبه داشته باشیم. براین باوریم که هیچ فرصتی برای آزمون و خطا باقی نمانده است. و کلیه دستگاه‌ها موظف‌اند در حیطه اختیارات و اقدامات خود، به گونه‌ای عمل کنند که مانع تخریب منابع محیط‌زیستی شوند و به تدریج زمینه‌ای ایجاد شود که محیط‌زیست ایران بتواند ظرفیت‌های از دست رفته خود را احیا کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه محیط‌زیست در دولت یازدهم مورد تأکید بود و در دولت دوازدهم نیز اقداماتی را در دستور کار قرار دارد.

وی بر همین اساس به اصلاح مدیریت منابع آب اشاره و اضافه‌کرد: منابع آبی کشور در شرایط بحرانی قرار گرفته است. ادامه روندهای غیرسازنده گذشته در زمینه مدیریت منابع آب ناممکن است و حتماً باید ایده‌های جدید، اصلاح ناکارآمدی‌ها و روش‌های نادرست گذشته و بهبود حکمرانی آب کشور در دستور کار قرار گیرد و البته دستیابی به این مهم آسان نخواهد بود.

روحانی به مقابله با فرسایش خاک اشاره و تصریح‌کرد: اگرچه آگاهی نسبت به مدیریت منابع آب عمومی‌تر شده لیکن منابع خاک کشور نیز به دلیل الگوی توسعه، عقب‌ماندگی‌های فناوری و بسیاری علل دیگر در معرض فرسایش شدید است. ادامه این وضعیت کشور را با بحران‌های عدیده‌ای از جمله تشدید مسأله ریزگردها، بیابان‌زایی شدیدتر ، کاهش امنیت غذایی و بیکاری فزاینده مواجه خواهد ساخت.

وی همچنین به مقابله با آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا جان انسان‌ها و تنوع زیستی را تهدید می‌کند. اگرچه در دولت یازدهم گام‌هایی برای مقابله با آلودگی هوا برداشته شد و نتایج مثبتی حاصل گشت، اما اقدامات بسیاری بیشتری در زمینه‌های صنعتی، سوخت و حمل و نقل باید صورت گیرد تا کیفیت هوا بهتر شود.

روحانی بر حفظ جنگل‌ها و مراتع تاکید و یاداو رشد: عملکرد کشور در چهار دهه گذشته در زمینه جنگل‌داری و صیانت از مراتع نامناسب بوده و به از بین رفتن میلیون‌ها هکتار جنگل انجامیده است. عواقب مخرب نابودی جنگل‌ها و مراتع برای فرسایش خاک، کاهش ذخیره آبخوان‌ها، بروز سیل و سایر عوارض مخرب محیط‌زیستی، اصلاح مسیر گذشته و حرکت در جهت صیانت از جنگل‌ها و مراتع را ضروری ساخته است.

روحاین به مدیریت پسماندها نیز اشاره کرد و گفت: مدیریت نامناسب پسماندها، بالا بودن میزان تولید پسماند در کشور، دفن نامناسب و عقب‌ماندگی شدید در فناوری‌های مدیریت پسماند و استفاده از آن‌ها به صورت بازیافت یا تبدیل کردن به انرژی، موجب کاهش کیفیت زندگی در سکونت‌گاه‌های نزدیک پسماندگاه‌ها، و کیفیت منابع آب و خاک شده است. حکمرانی و مدیریت محیط‌زیست کشور نیازمند تأکید ویژه بر این موضوع است.

رئیس‌جمهور مورد بعد را مدیریت فاضلاب دانست و افزود: کشور متأسفانه از نظر مدیریت فاضلاب و هم‌چنین بازچرخانی آب درکلیه بخش‌ها دارای ضعف و عقب‌ماندگی جدی است. غلبه بر بحران منابع آب و مدیریت آن‌ها بدون توجه جدی به این حوزه ناممکن است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش به اولویت‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: همه دستگاه‌ها مکلفند به هنگام تصمیم‌گیری درباره سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات خود، ملاحظات اجتماعی و پی‌آمدهای اجتماعی اقدامات خود را لحاظ کنند تا هر گونه اقدامی با کمترین خسارات اجتماعی و بیشترین مزایای اجتماعی اجرا شود.

وی با بیان اینکه دولت دوازدهم در عرصه اجتماعی بر اولویت‌هایی متمرکز خواهد بود، اظهارداشت: در زمینه بهداشت و سلامت، اجرای طرح تحول سلامت نشان‌دهنده اهمیت این مقوله نزد دولت یازدهم بود و در دولت دوازدهم نیز در اولویت قرار خواهد داشت، لیکن نظام بهداشت و سلامت کشور نیازمند اصلاحات ساختاری است که اصول این اصلاحات در برنامه و خط‌مشی دولت دوازدهم به دقت تشریح شده است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف به اجرای این برنامه اصلاحی است. سایر دستگاه‌ها نیز مکلف‌اند تأثیرات اقدامات خود بر بهداشت و درمان جامعه را لحاظ کرده و با رویکردی کل‌نگر و سلامت‌محور به جامعه عمل کنند.

وی به بهبود سطح پوشش و کیفیت ارائه خدمات بیمه‌ها اشاره و تصریح‌کرد: حمایت و تأمین اجتماعی، نیازمند نظام بیمه‌ای کارآمد است. نظام بیمه تحت تأثیر روندهای نادرست گذشته به شدت تحت فشار قرار گرفته و هر دو بخش بیمه‌های اجتماعی و بیمه‌های سلامت نیازمند اصلاحات بنیادین برای پایدارسازی منابع و هدفمند کردن خدمات خود هستند.

رئیس‌جمهور درباره آسیب‌های اجتماعی نیز گفت:‌ نرخ افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی نگران‌کننده است و مقام معظم رهبری نیز در این خصوص دغدغه بالایی دارند. طرحی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در برنامه و خط‌مشی دولت دوازدهم ارائه‌شده که در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ویدر خصوص اصلاح وضعیت صندوق‌های بازنشستگی تصریح‌کرد: صندوق‌ها به دلیل اقداماتی که در گذشته درخصوص آن‌ها انجام گرفته، وضعیت رشد اقتصادی و کیفیت نامناسب بنگاه‌داری در آن‌ها، وضعیت نامناسبی دارند و برای جلوگیری از تشدید مسائل آن‌ها باید اصلاحات بنیادینی در آن‌ها صورت گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه این خلاصه‌ای از برنامه دولت است که تفصیل این برنامه در خدمت نمایندگان محترم هست و تفصیل بیشتر آن در کتاب برنامه آمده است، افزود: برنامه‌ای که خدمت نمایندگان داده شده، حدود 77 صفحه است و کتاب برنامه دولت دوازدهم 232 صفحه است که اینها را نمایندگان محترم مطالعه کرده و آگاه هستند.

روحانی در قسمت دوم سخنان خود اظهار داشت: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بنده برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم با توجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده، پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی عملکردها و در نظر داشتن ملاک‌های کارآمدی و هماهنگی در مسیر اعتدال، 17 نفر از مدیران ارشد کشور را با توجه به جمیع جهات و محدودیت‌های موجود انتخاب و برای تصدی مسئولیت وزارت به مجلس معرفی کردم.

رییس جمهور تصریح کرد: به همه آنها اعتماد دارم و مطمئن هستم توانمندی‌های خود را برای توسعه کشور، خدمت به مردم، تحقق آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی بکار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه این روزها بسیار در فضای حقیقی و در فضای مجازی شایع است که بنده در معرفی وزرا تحت فشار بوده ام، خاطرنشان کرد: در معرفی این 17 وزیر تحت فشار هیچ جناح، حزب و تشکلی نبودم. همه جناح‌ها و احزاب و گروه‌ها، پیشنهاداتی به بنده داشتند، اما هیچ فشاری بر رییس جمهور در این زمینه نبوده و شایعاتی مثل اینکه لیست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده، شایعه درستی نبوده است.

رییس جمهور گفت: بنده در دولت دوازدهم عیناً همانگونه که در دولت یازدهم عمل کردم، کار را پیش بردم. با رهبری معظم انقلاب به عنوان رهبر، به عنوان بزرگ و به عنوان کسی که بنده 50 سال است با او رفاقت دارم و به او ارادت می‌ورزم، معمولاً همه مسایل مهم را با ایشان به مشورت می‌گذارم و ایشان هم با کمال محبت، آنچه که مصلحت کشور است، تذکر می‌دهند. بنابراین معرفی وزرا کاملاً در چارچوب قانون اساسی است.

روحانی اضافه کرد: امروز رییس جمهور 17 وزیر را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی می کند و ان شاء‌الله در فرصت آینده یک وزیر باقیمانده هم معرفی می شود. بنده خیلی دلم می‌خواست که با همه این 17 وزیر، او را هم معرفی کنم، اما به دلایلی به تأخیر افتاد. از جمله اینکه با یک فردی که با هم صحبت کرده بودیم و قرار بود این مسئولیت را بر عهده بگیرد، در ساعات آخر که لیست آماده تقدیم به مجلس بود، ایشان اعلام انصراف کرد و دیگر در آن ساعات باقیمانده فرصت نبود که با فرد جدیدی صحبت کنیم و هماهنگی‌های لازم انجام بگیرد.

رییس جمهور اظهار داشت: به هر حال بعد از انتخاب وزرا برای این وزارتخانه سرپرست منصوب و در فرصت قانونی وزیر علوم را به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهم کرد.

 رییس جمهور در ادامه با معرفی وزرای پیشنهادی برای دولت دوازدهم به وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و ضمن قدردانی از دکتر فانی و دکتر دانش آشتیانی دردولت یازدهم در وزارت آموزش و پرورش ،گفت: برای این وزارتخانه آقای سیدمحمد بطحائی را در نظر گرفتم که ایشان سابقه بسیار طولانی در آموزش و پرورش دارند، در سمت‌های مختلف این وزارتخانه خدمت کرده اند. اصلاً رشد سازمانی ایشان در همین وزارتخانه بوده از رده مربی و دبیر بودن تا همه مراحل، به زیر و بم این وزارتخانه به طور کامل آشنا هستند.

"در سند تحول بنیادین ایشان زحمات زیادی کشیدند، نظام مدیریت مدرسه محور جزو تلاش‌های ایشان بود. در سمت معاونت توسعه مدیریت و آموزش و پروش خدمت می‌کردند و اخیراً هم رییس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه بودند".

روحانی آموزش و پرورش را مهم‌ترین و بزرگترین وزارتخانه توصیف کرد و اظهارداشت: هر چه درزمینه آموزش و پرورش کار ، تلاش و سرمایه‌گذاری و حمایت کنیم نتیجه بهتری برای کشور، جامعه و فرزندان ما خواهد داشت. انتظار دارم همه این 17 وزیر رأی بالا از شما نمایندگان محترم کسب کنند و ان شاء الله مورد اعتماد شما باشند. برای وزیر آموزش و پرورش سفارش جدی می‌کنم به دلیل اینکه دلم می‌خواهد که وزیر آموزش و پرورش بسیار قوی و با حمایت شما در این کار بسیار سخت و پیچیده بار مسئولیت را بر دوش بگیرد.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به  برنامه های مورد توجه در حوزه آموزش و پرورش گفت: تقویت زیربناهای فکری مناسبی برای زندگی اخلاقی، دین‌مداری و تقویت هویت قوی ایرانی-اسلامی در دانش‌آموزان جزو سفارشات اولیه ام به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بوده است و در کنار آن تربیت انسان‌های خلاق‌تر و سازگارتر با نیازمندی‌های کشور، توانمندسازی دانش‌آموزان از لحاظ ذهنی و جسمی، ارتقای منزلت و جایگاه معلمان عزیز و همچنین وضع معیشتی آنها، متناسب‌سازی نیروی انسانی آموزش و پرورش با نیازمندی‌های کشور به لحاظ کمی و کیفی، چابک‌سازی تشکیلات و کاهش تصدی‌گری و در یک کلمه خدمت ایشان گفتم می‌خواهم خروجی آموزش و پرورش با گذشته متفاوت باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: برای جامعه پیچیده آینده خود نیازمند دانش‌آموزانی هستیم که جامعه را بشناسند و بتوانند در آن جامعه فعالیت کنند، بتوانند از هویت و فرهنگ خودشان به خوبی دفاع کنند و محفوظات تحویل آنها ندهیم که بعد از یک به چپ چپ و به راست راست بعد از خدمت نظام، نیمی از آنها فراموش شود. باید علم و دانش را به گونه‌ای یاد بگیرند که بتوانند در زندگی خودشان بکار ببرند این جزو توصیه‌های موکد من بود که ان شاء‌الله انجام خواهد شد.

رییس جمهور در ادامه به معرفی وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و ضمن تشکر از خدمات دکتر محمود واعظی در دولت یازدهم گفت:  زحمات بسیار زیادی در دوره یازدهم در حوزه ارتباطات و در زمینه دولت الکترونیک و در زمینه زیرساخت‌ها انجام شد و در زمینه شبکه ملی اطلاعات نیز اقدامات بسیار مؤثری انجام گرفته است و خلاصه فضای کسب و کار و علم و دانش و ارتباطات مناسب را در کشور ما آماده کردند که کار بسیار بزرگی بوده و یکی از افتخارات دولت یازدهم مسأله ارتباطات و فضای جدید و اشتغالی که در این زمینه آورده است و ان شاء الله شبکه ملی اطلاعات در این دولت به طور کامل فعال خواهد شد که فازهایی هم تاکنون اجرا شده است.

وی با اشاره به جوان بودن وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهارداشت : جوانگرایی یکی از آرزوهای من در دولت بود و به همه وزرایم توصیه کردم و کتباً به آنها در دولت دوازدهم ابلاغ خواهم کرد باید در سمت‌های بالا تعدادی جوان و از زنان استفاده بکنند.  یکی از وظایف قاطع همه مدیران سطح بالا از وزرا و معاونین و در رده‌های بعد مدیر کل‌ها، استاندارها و فرماندارها این است که همه باید از ظرفیت جوان‌های نخبه و با انگیزه و زنان در سمت‌های ارشد ومدیریت‌های ارشد استفاده کنند زنان و مردان تفاوتی ندارند و همگی دارای همان قابلیت‌ها، لیاقت‌ها و مدیریت‌ها هستند اما زمینه برای رشد همه  آنها آماده و فراهم نشده است. البته گیرهای کوچک فرهنگی هم داریم که خود به خود حل خواهد شد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: خیلی دلم می‌خواست در دولت دوازدهم سه زن را به عنوان وزیر معرفی کنم، افرادش را هم در نظر گرفته بودم جایگاه‌هایشان هم در نظر گرفته شده بود که نشد ان شاء‌الله در دوره‌های بعد و فرصت‌های بعد این مسأله جبران می‌شود و اولین جبرانش این است که خانم‌ها و همچنین جوانان در سمت‌های مختلف معاون وزیر، مدیر کل، دستیار، مشاور عالی در سطح همه وزارتخانه‌ها فعال شوند.

روحانی با اشاره به اینکه آقای جهرمی بعنوان وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  را برای اولین بار از افرادی انتخاب کردیم که پرورش یافته فضای بعد از انقلاب است، گفت: ایشان هم متولد بعد از انقلاب است هم در این فضا رشد پیدا کرده است. من آشنایی‌ام با ایشان در شورای عالی فضای مجازی بود که  در آن شرکت می‌کرد آنجا بحث می‌کرد و حرف می‌زد و من از تسلط او بر مسأله ارتباطات و فضای مجازی کاملاً آگاه شدم.

رئیس جمهور گفت: می‌گویند اگر مثلا در اتوبان بزرگ تهران - شمال روزی تصادف شد و کسی زیر ماشین رفت و خانواده‌اش شکایت کرد، قاضی محترم می‌تواند آن اتوبان را برای همیشه ببندد. ما می‌گوییم نمی‌شود چنین کاری کرد. حالا یک تصادف هم شده ما باید کاری کنیم تصادف نشود، نه اینکه اتوبان را ببندیم. اتوبان را ببندیم می‌روند کوره راه ها را پیدا می‌کنند و واویلا خواهد شد.

روحانی اضافه کرد: بگذارید ما از فضا به خوبی و درست استفاده کنیم. در اینجا به وزیر دادگستری و ارتباطات و اطلاعات و کشور خطاب می‌کنم، نمی شود درِ فضای مجازی را قفل زد، این قفل را روحانی باز نکرده، این قفل را مردم باز کردند؛ قفلی که مردم با اراده باز می‌کنند دیگر نمی‌شود بست. اگر قفلی را رییس جمهور باز کرده، ممکن است کس دیگری بیاید و قفل دیگری بزند و دردسر درست کند.

رییس جمهور اظهارداشت: باید از فضای مجازی درست استفاده کنیم. اگر حواس‌مان جمع نباشد، اگر دقت‌های لازم را انجام ندهیم، اگر اصول و قانون را مراعات نکنیم، همین فضای مجازی می‌تواند برای علم و دانش و ارتباطات، برای شغل و کسب نتیجه معکوس داشته باشد و خطر آفرین هم باشد. بنابراین با هماهنگی همه قوا این امر مهم را پیش می‌بریم.

وی تصریح کرد: آقای جهرمی این استعداد را دارد که این کار را به خوبی انجام دهد. مخصوصاً از ایشان راه‌اندازی سریع شبکه ملی اطلاعات را می‌خواهم و اینکه ظرفیت‌های سایبری را پیوند دهیم با عرصه تولید ثروت و مخصوصاً ایجاد اشتغال؛ وقتی که ایشان را خواستم و با ایشان صحبت کردم، اولین درخواستم از ایشان اشتغال بود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: پارسال آقای واعظی می‌گفت 100 هزار شغل در زمینه فناوری اطلاعات درست شده است. از آقای جهرمی خواستیم که سالانه ایجاد حدود 300 هزار نفر اشتغال را در این زمینه برنامه‌ریزی و نیازهایی که دارد مطرح کند. این کار بسیار مهمی است که باید انجام دهیم.

روحانی گفت: آقای جهرمی شاید جوان ترین وزیر بعد از انقلاب است. شاید در دولت اول هم وزیر به جوانی ایشان داشتیم اما قطعا ایشان اولین وزیری است که در فضای انقلاب متولد و بزرگ شده و حالا آمده وزارت را برعهده بگیرد. امیدوارم حضور و فعالیت ایشان راهگشا باشد برای جوان‌های ما و برای اینکه بعد از دو سه سال دیگر خودشان جوان‌های لایق را پیدا کنند و جایگزین کنند، قبل از اینکه دوره 4 ساله تمام شود.

رییس جمهور اضافه کرد: توسعه فرهنگ و استفاده قانونمند از ظرفیت فناوری اطلاعات، مسأله استفاده از آن برای تولید اشتغال و خلق ثروت، شبکه ملی اطلاعات و کیفیت ارایه خدمت و دسترسی مردم به آنها و همچنین ورود بخش خصوصی، رعایت حقوق شهروندی و زمینه‌سازی برای ایمن‌سازی فضای مجازی از اصول مورد نظر برای وزارت ارتباطات است.

وی درباره وزیر پیشنهادی برای وزارت اطلاعات اظهار داشت: رفاقت ما با آقای علوی برمی‌گردد به ادوار مجلس شورای اسلامی که در خدمت ایشان بودیم. فکر می‌کنم که قانون وزارت اطلاعات را که می‌نوشتیم، ایشان هم عضو کمیسیون بود. خودش نوشته، خودش هم به هر حال مجری باشد. کار وزارت اطلاعات کار سنگینی است. هر که این وظیفه را به عهده بگیرد، اولاً از یک طرف می‌خواهیم امنیت را حفظ کنیم که این ضرورتی لازم است و از آن طرف می‌خواهیم آرامش برای مردم ایجاد کنیم.

رییس جمهور تصریح کرد: نحوه ایجاد امنیت گاهی اگر دقیق نباشد به آرامش لطمه می‌زند. اصلاً برای آرامش نیاز به امنیت و برای امنیت هم نیاز به آرامش داریم. وزارت اطلاعات می‌تواند با رعایت کامل حقوق اساسی که در قانون اساسی آمده، حقوق شهروندی، احترام به مردم و برخوردهای ضروری و حداقلی، این ماموریت را اجرا کند.

روحانی خاطرنشان کرد: اینکه ما با یک احتمال برویم دنبال کسی و بعد از مدتی روشن شود جرم چندانی نداشته، این برای دستگاه قضایی و اطلاعاتی ما خوب نیست. همه باید تلاش کنیم با مهربانی و رأفت با مردم رفتار کنیم، اما در عین حال مردم امنیت کامل می‌خواهند. در برابر تروریسم به اعتقاد من وزارت اطلاعات بسیار خوب عمل کرد. همچنین وزارت اطلاعات در دولت یازدهم در نحوه اخلاق و رفتارش در جرایمی که رخ داد و برخورد با مجرمین نسبت به گذشته بهتر بوده است.

رییس جمهور گفت: هنوز هم از رفتار مأمورین با دستگیرشدگان رضایت کامل ندارم. گزارش‌هایی که به من رسیده، در بعضی از موارد، مواردی نیست که مطلوب ما باشد. در این دوره آقای دکتر علوی باید این مسایل را حل کند. البته مشکلاتی هم داریم. ایشان به عنوان رییس شورای هماهنگی اطلاعات این وظیفه را باید محکم در دست بگیرد، و باید با کمال قدرت بیاید پشت فرمان شورای هماهنگی. دستگاه اطلاعاتی دیگر هم اگر داریم، باید خودشان را با وزارت اطلاعات هماهنگ کنند؛ این قانون است.

روحانی اضافه کرد: این جزو قوانینی است که باید اجرا شود نه اینکه یک دستگاهی بیاید با خواهش بین این دستگاه‌ها هماهنگی درست کند. حالا اصل اطلاعات موازی اشکالاتی که دارد سر جای خودش، نمی‌خواهم وارد بحثش شوم.

رییس جمهور اظهار داشت: از آقای علوی می‌خواهم رعایت حقوق شهروندی، اجرای مر قانون، برخورد جدی‌تر با گروه‌های تروریستی مثل قبل، نقش‌آفرینی در ایجاد امنیت اقتصادی، مقابله با فساد، تضمین حقوق گروه‌های قومی، مذهبی، دینی و اجتماعی در ایران، مقابله قاطع با جاسوسی و نفوذ بیگانگان و همه مسایل امنیتی برای توسعه گردشگری را در کنار نیروی انتظامی و وزارت کشور فراهم کنند.

وی تصریح کرد: در فضای سایبری اشراف اطلاعاتی را باید بالا ببریم، چون اگر اشراف نداشته باشیم، از این فضا سوءاستفاده می‌شود. توان کارشناسی نیروهای وزارت را باید بالا ببریم و تحلیل‌های راهبردی را بیشتر در اختیار مسئولین رده بالا قرار دهیم و برای تقویت مشارکت سیاسی و ساماندهی سیاسی کشور نقش‌آفرینی مثبتی کنیم.

رییس جمهور در معرفی مسعود کرباسیان بعنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی نیز با قدردانی از خدمات وزیر قبلی و ابراز امیدواری برای استفاده از وجود ایشان در بخش های دیگر دولت دوازدهم،  اظهارداشت: شخصی که برای وزارت اقتصاد انتخاب شده کسی است که با این وزارتخانه آشناست . ایشان سابقه بسیار طولانی در حوزه مدیریت دارد. سال‌ها است ایشان را می‌شناسم در دولت‌های مختلف در وزارتخانه‌های مختلف  و در بخش های صنایع، بازرگانی، شهرداری فعالیت داشته است و بیش از 30 سال در مدیریت‌های رده بالا در بخش‌های مهم کشور وعمدتاً اقتصادی حضور داشته است . ضمن اینکه ایشان همواره در زمینه علم و دانش و نوشتن کتاب و ترجمه کتاب هم موفق بوده و ارتباط خود را با دنیا و علم همیشه حفظ کرده که برای ما مهم است که وزیر اقتصاد ما با دنیا در ارتباط باشد.

وی افزود: رشته تحصیلی‌ آقای کرباسیان، برنامه‌ریزی  و در زمینه مسایل اقتصادی و مسأله مدیریت است، آقای کرباسیان موفقیت‌های زیادی داشتند یکی از موفقیت‌های خوبی که باعث شد اعتماد بیشتر از گذشته ای به ایشان پیدا کنم ساماندهی گمرک است، گمرک ما خیلی مسایل و مشکلات داشت که سامانه الکترونیکی فعال شد. گمرک در مقطعی که حتی واردات کم شده بود، اما در عین حال درآمد ما افزایش پیدا کرده بود به این دلیل که جلوی فساد گرفته شد. کاری جدی ایشان انجام داد و از نیروهای تحصیلکرده و جوان به خوبی استفاده کرد که در وزارتخانه جدید هم استفاده خواهد کرد.

رییس جمهور تصریح کرد: اولین خواست من از وزیر اقتصاد، مبارزه قاطع با پولشویی  و فسادهای سازمان‌یافته  و در مسایل مالی، پولی، بانکی است. نیازمند هستیم، همه مقررات و آیین‌نامه‌هایی که در زمینه پول‌شویی و مسایل مالی تروریسم است به دقت به عنوان اولویت این وزارتخانه اجرایی و عملیاتی شود. نباید به گونه‌ای باشیم که کشور دیگری به ما سفارشی داشته باشد. برای مبارزه با پولشویی ما باید پیشگام باشیم و در این مسأله کسی نباید به ما سفارش کند برای مبارزه، مالی با تروریسم باید پیشگام باشیم. ما قربانی تروریسم هستیم، احکام اسلام اینها را به ما می‌گوید باید مواردی که اسلام به ما می‌گوید را اجرایی و عملیاتی کنیم این به عنوان اولویت اول من است.

وی مسایل بانکی را اولویت دوم خود در عرصه اقتصاد دانست و گفت: مسایل بانکی باید اصلاح شود. ما نیاز به تحول و اصلاحات در نظام بانکی هستیم . بانک باید به کار خودش برگردد. بانک از مسیری که بنا بود ، طی کند منحرف شده و در مسیر دیگری رفته  و این باعث شده که نتواند وظیفه خودش را  انجام دهد. وظیفه بانک بنگاه‌داری نیست. بانک باید کار خودش را انجام دهد و اصلاح ایراداتی که سیستم بانکی ما دارد یکی از اولویت‌های ماست.

رییس جمهور افزود: افزایش و تقویت  تولید و اشتغال و رونق اقتصادی و صادرات غیر نفتی ، نیازمند حمایت‌های بانکی است.

روحانی خاطرنشان کرد: جذب سرمایه‌گذاری از خارج یکی از وظایف وزارتخانه اقتصاد و دارایی است. باید بانک‌های ما با جهان بتواند ارتباط درست برقرار کند و این یکی از وظایف مهمی است که باید انجام گیرد.حذف مقررات زاید و نامناسب برای کسب و کار، ایجاد انضباط مالی در اقتصاد  و اصلاح نظام مالیاتی که بسیار مهم است. هنوز نظام مالیاتی ما  به همان قرن‌های قبل یعنی به قرن 19 برمی‌گردد. باید معلوم و شفاف باشد که چقدر درآمد داریم و چقدر باید مالیات  پرداخت شود. باید مبدأ و منتها فعالیت های اقتصادی مشخص باشد. همه اینها شدنی است. فشار مالیاتی به مردم نیاوریم و از آنهایی که مالیات نمی‌دهند و تا حالا ندادند، مالیات بگیریم و عدالت مالیاتی را اجرایی و عملیاتی کنیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: دولت الکترونیک صنعت بیمه و افزایش سهم بیمه سالم‌سازی مسیر خصوصی‌سازی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی یکی از وظایف مهم وزارتخانه  اقتصاد است و باید در همه این زمینه ها فعال باشد.

رئیس جمهور درباره وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه گفت: همه شما آقای دکتر ظریف را می‌شناسید؛ به تقوا، پاکدامنی، کارشناس بودنش در مسایل سیاست خارجی، به پرکار بودن، صبر و حوصله‌اش، گاهی عصبانی‌هم می‌شود ولی صبر و حوصله بسیار زیادی به خرج داد. این مذاکرات طولانی با آن جماعت عجیب و غریب، صبر ایوب می‌خواست که به هر حال خداوند این صبر را به او داد و کار بسیار بزرگی برای کشور کرد که از طرف ملت، از ایشان تشکر و سپاسگزاری می‌کنم؛ کار بسیار عظیمی انجام شد.

روحانی افزود: یک توطئه بزرگ را خنثی کردند؛ حربه‌ای که آمریکایی‌ها بالای سر ملت ایران در دست گرفته بودند. البته این حربه را نمی‌توانستند استفاده بکنند. مردم سپر مدافع خودشان را داشتند، ولی هر وقت نگاه می‌کردند به آسمان می‌دیدند یک چماق بزرگ بر سرشان به حرکت درمی‌آید. ما باید این چماق را برمی‌داشتیم و این دست را قطع می‌کردیم.

رییس جمهور اظهار داشت: این چماق، فصل هفتم منشور ملل متحد و قطعنامه‌های علیه ایران و مصوبات شورای حکام بود. وقتی کسی با چماق بالا سر شما بایستد، حالا می گوییم که جرأت نمی‌کند بزند، بله جرأت نمی‌کند، ولی دائماً حواس شما را پرت می‌کند که بالا را نگاه کنید. ما این چماق را از بین بردیم و دست را قطع کردیم.

وی تصریح کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند برجام فقط مسایل اقتصادی است. برجام اول مسأله امنیت ملی است، برجام اول مسأله بهم زدن توطئه‌های رذیلانه آمریکاست، برجام اول این است که حقوق هسته‌ای ما تثبیت شد. ما فعالیت هسته‌ای می‌کردیم به ما می‌گفتند شما خلاف قانون و مقررات دارید انجام می‌دهید ولی ما امروز داریم کار هسته‌ای می‌کنیم و دنیا دارد در این زمینه به ما کمک می‌کند؛ ما این حق‌مان را تثبیت کردیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما با برجام منع معاملات نظامی را برداشتیم. خرید و فروش نظامی ممنوع بود. این ممنوعیت را 5 ساله کردیم. محدودش کردیم؛ 3 سال دیگر هم تمام می‌شود. ما راه را برای تقویت بنیه دفاعی کشور باز کردیم. بعضی‌ها یادشان رفته، بحث نفت یادشان رفته، بحث سرمایه‌گذاری هم یادشان رفته است. سوئیفت اول چه بود؟ معرکه بود، با آن سینه می‌زدند که آن هم الحمدالله حل و تمام شد که می‌گفتند حل نمی‌شود. روابط بانکی ما درست شده است.

روحانی گفت: حالا می‌گویند که چرا فلان بانک بزرگ نمی‌آید سرمایه‌گذاری کند، می‌پرسیم آن بانک بزرگ کدام است، می‌گویند می‌دانیم که 60 درصد سرمایه‌اش برای آمریکایی‌ها است. خوب از اول تکلیف ما را روشن کنید. شما می‌خواهید ما تحریم هسته‌ای را برداریم که برداشتیم، اگر می‌خواهید همه تحریم‌ها با جهان را حل کنیم، اهلا و سهلاً، به ما اجازه بدهید، با کمال جدیت و قدرت می‌رویم و موفق هم خواهیم شد.

رییس جمهور افزود: البته مصالح کشور را باید مدنظر گرفت. ما هم متولی کل مصالح نیستیم و با توجه به همه مسایل باید راه را ادامه دهیم. از آقای دکتر ظریف بخاطر زحمات و تلاش‌هایشان که منحصر به بحث برجام نبوده و در منطقه ایشان تلاش‌های بسیار زیادی کردند، تشکر می‌کنم. حجی که امروز زائران ما رفتند و ان شا الله به سلامت بروند و برگردند، و حج آنها مقبول درگاه خدا باشد، ایشان زحمات زیادی برای این کار کشیدند.

روحانی اظهار داشت: آقای دکتر ظریف برای اینکه شعله جنگ در منطقه فروکش کند، البته هنوز خاموش نشده، ولی ایشان برای این هدف زحمات بسیار زیادی کشیدند. برای سرمایه‌گذاری خارجی کار بسیار زیادی انجام دادند. زحمات وزارت خارجه بسیار بزرگ بوده و شخص ایشان و بقیه همکارانشان و سفرای ما اقدامات بسیار خوبی کردند که امیدواریم با جایگاه و فرصت بهتر، اقدامات بهتر را انجام دهیم.

رییس جمهور تصریح کرد: ایشان باید برجام را به خوبی حفظ کند. نمی دانم چرا عده‌ای با ذات برجام مشکل دارند. بحث آمریکا، ترامپ، سنا یا کنگره نیست، آنها کار غلطی انجام دادند که باید در مقابلشان بایستیم، اما بعضی مشکلشان نه ترامپ است، نه سناست و نه کنگره، اصلاً نمی‌دانم چرا از این نوجوان برجام خوششان نمی‌آید؟ نمی دانم چه مشکلی با این نوجوان دارند؟ باید از این برجام حراست و حفاظت کنیم و از این فرصت برای ملت‌مان بهره‌برداری و استفاده کنیم. باید از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی برای بحث اقتصادی و اقتصاد مقاومتی، صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه و فناوری استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مسأله امنیت منطقه اولویت ماست. کاهش همه مشکلات منطقه و ارائه تصویر درست از ملت ایران در فضای عمومی جامعه و کسب جایگاه شایسته‌تر ایران در مسایل بین‌المللی و همچنین تلاش برای حمایت از محیط زیست که بخشی از محیط زیست به وزارت خارجه مربوط می‌شود.

رییس جمهور گفت: درست است که شما هفته گذشته با وزرا درباره برنامه هایشان صحبت کردید و شاید مباحث من مقداری تکراری باشد، ولی بنده وظیفه دارم وزرا را آنچنان که آنها را می‌شناسم و شناختم به شما معرفی کنم و شما هم وظیفه خود را انجام دهید. شما از نظر قانونی وظایفی دارید و طبق وظیفه‌تان عمل می‌کنید. دلسوزی‌تان برای کشور و آینده کشور است. رأی شما هر چه باشد مورد احترام ما است و بر همان مبنا هم دولت قدم‌های بعدی خودش را برمی‌دارد.

رئیس جمهور در ادامه دفاع از برنامه ها و معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم، در دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، اظهارداشت: آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی زحمات زیادی را برای طرح تحول سلامت کشیدند. انجام این کار با توجه به مشکلاتی که در بودجه داشتیم و داریم، کار بسیار سخت و بزرگی بود ایشان به سختی این کار را پیش بردند الان هم به سختی دارند پیش می‌برند گاهی اوقاتشان از خزانه و گاهی از بودجه ، تلخ می‌شد. ایشان هم صبر و تحمل کردند، مردم ما هم بحمدالله راضی هستند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه از ایشان می‌خواهیم بعد از رضای خدا، رضای مردم است. هیچ چیز دیگر از شما نمی‌خواهیم. خدا راضی و مردم راضی باشند و بتوانیم خدمات لازم را به آنها ارایه کنیم و ان شاء الله همه مجموعه دولت در طرح تحول سلامت به کمک بیاید. این کار، کار بسیار ارزشمندی است، در 4 سال گذشته ایشان تلاش وافر و پیگیری داشتند، ان شاء الله با نشاط بیشتر ایشان در این 4 سال پیش رو ،فعال خواهند بود و ثمرات بیشتری را شاهد خواهیم بود.

رییس جمهور گفت: البته اصلاحاتی هم در این سیستم باید انجام گیرد. خود ایشان و ما هم معتقدیم که مقداری بتوانیم با حفظ کیفیت خدمات، هزینه‌ها را کم کنیم، البته کار سخت و مشکلی است ولی شدنی است. مسأله سطح بندی خدمات و ساماندهی نظام تشخیص و  پرونده الکترونیک سلامت بسیار مهم است  و می‌تواند بسیاری از کارهای را تسریع کند. همچنین خرید راهبردی خدمات سلامت  و حذف هم‌پوشانی‌هایی که در بیمه وجود دارد، اهمیت داشته و  باید انجام بگیرد. همچنین مسأله توسعه توریسم سلامت نیز برای ما مهم است و باید مورد توجه باشد.

رییس جمهور درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با آقای دکتر ربیعی که در 4 سال گذشته نیز این مسئولیت را بر عهده داشتند، به طور مفصل در بخش صندوق‌ها و شستا و رابطه‌اش با وزارت بهداشت، درمان و بحث بیمه‌ها و بحث کار ایشان که چه کارها انجام دهند ، صحبت کردیم. ایشان خدمات بسیار خوبی ارائه کردند و در زمینه سیستم رفاه اجتماعی از اول هم برنامه و فکر خوبی داشتند و با همان برنامه پیش رفتند و ادامه می‌دهند.

روحانی افزود: زندگی شخصی و تخصصی ایشان در همان زمینه کار، اشتغال و مسایل رفاه می خورد. ایشان مضایق زندگی را چشیده است؛ اینهایی که در زندگی در دوره‌هایی مضیقه را نچشیدند خیلی حس نمی‌کنند که مضیقه یعنی چه؟ امیدواریم آنهایی که در این زمینه ها مثل آقای ربیعی مضیقه کشیدند و خود ایشان کارگر بوده، این کار را بتواند بهتر انجام دهد.

رییس جمهور اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ایشان دارد مسأله صندوق‌هاست که کار بسیار بزرگی است و ایشان این کار را باید انجام دهد. در عملکرد سازمان بهزیستی قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده که باید ادامه یابد. یکی از بارهای بسیار سنگینی بر عهده ایشان، مسأله اشتغال است. البته اشتغال صرفا مربوط به وزارت کار نیست، بقیه وزارتخانه‌ها همه شریک و سهیم هستند، ولی خوب مهم است که ایشان هم طرح‌های خوبی دارد.

روحانی ادامه داد: طرح‌های خوبی به صورت پایلوت در بعضی از استان‌ها اجرا کرده اند. بحث کارورزی جزو طرح‌هایی بوده که در شورای عالی اشتغال درباره آن صحبت شده که آنها را ادامه دهند. مسأله اشتغال مسأله اصلی ما با ایشان است.

رییس جمهور تصریح کرد: موضوع صندوق‌ها، همکاری خوب در زمینه بهداشت و درمان نیز موضوعات دیگری هستند که امیدوارم ایشان در این سه موضوع کار را خوب به پیش ببرند.

وی درباره وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم برادر بسیار خوبمان حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای پورمحمدی وزیر بودند که ایشان هم در قوه قضائیه و هم در بخش‌های دیگر خدماتی داشتند و در دولت یازدهم وزیر بسیار فعالی بودند. ایشان هم در بحث‌های دولت خیلی مشارکت می‌کرد و خوب حرف و نظر می‌داد و هم در زمینه رابطه قوه مجریه و قضائیه تلاش می‌کرد.

رییس جمهور گفت: سختی‌هایی هم بود که اگر آقای پور محمدی کار نمی‌کرد ، چه می‌شد. این همه آقای پورمحمدی کار کرد، باز هم مشکلاتی داشتیم که باید حل و فصل کنیم.

روحانی با اشاره به لزوم توافق رییس قوه قضائیه و رییس جمهور برای معرفی وزیر دادگستری طبق قانون، اضافه کرد: طبق قانون، رییس محترم قوه قضائیه افرادی را معرفی می‌کند و رییس جمهور از بین آن افراد کسی را انتخاب می‌کند، که البته کار به این مرحله نرسید، چون حضوری با هم صحبت و درباره افراد مختلف بحث کردیم و روی جناب آقای آوایی توافق کردیم.

رییس جمهور اظهار داشت: آقای آوایی به عنوان یک شخصیت شناخته شده در بحث قضا است. اولین فعالیت‌های ایشان در دوران انقلاب، از دادستانی‌ها در شهرهای مختلف شروع شده و ادامه پیدا کرده و در آخرین سمت‌هایشان ایشان جایگاه رییس دادگستری تهران را به عهده داشتند که هر چه ما از ایشان در همه دوره‌هایش شنیده‌ایم حالت اعتدال ایشان بود. یک روزهای سختی در کشور ما گذشت که وقتی آقای آوایی چیزی به ما می‌گفت، که این مسأله اینطور است، برای همه ما اطمینان آور بود.

وی ادامه داد: می‌گفتیم آقای آوایی فرد معتدلی است، حساب شده درباره این مسأله فکر کرده و بسیار مهم است برای ما که وزیر دادگستری ما فردی باشد صاحب نظر در امور قضا بر اساس وظایفی که در این وزارتخانه بر عهده دارد و بتواند ارتباط ما را با قوه قضائیه که الان هم رابطه خوبی است، این رابطه را ایشان بهتر کند. یکی از وظایف اصلی این وزیر ارتباط مؤثر و سازنده و تنظیم روابط این دو قوه است.

رییس جمهور تصریح کرد: مسأله حقوق بشر و حقوق شهروندی برای ما بسیار اهمیت دارد و تلاش‌هایی که ایشان باید انجام دهد، مسأله مبارزه با فساد و نقشی که ایشان باید داشته باشد برای ما بسیار مهم است. سازمان تعزیرات را ایشان باید بهبود ببخشد که هم سازمان لازمی است و هم اگر مراقبت نشود ممکن است اثرات مطلوبی نداشته باشد. مسایل حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور هم با هماهنگی وزارت اطلاعات برای ما مهم است.

رئیس جمهور در ادامه در دفاع و معرفی وزیر پیشنهادی برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در وزارت دفاع برادر بسیار خوب‌مان جناب آقای سردار دهقان مسئولیت را به عهده داشتند، بسیار وزیر خوب و فعالی در این دوره بود و انصافاً در بخش‌های راهبردی تسلیحات اقدامات بسیار شایسته‌ای انجام داد و شرایط ما با گذشته بسیار متفاوت بود. در این دور تصمیم گرفتیم که از یکی از عزیزان ارتش برای وزارت دفاع استفاده کنیم. البته ارتش و سپاه ندارد و صرفا در نام‌گذاری و ممکن است در رنگ لباس با هم فرق داشته باشند ولی اهدافشان یکی است. فرمانده‌شان فرماندهی معظم کل قوا، ولی فقیه هستند و هر کدام با مسئولیت‌هایی که دارند، برای امنیت کشور تلاش می‌کنند، ما به همه نیروهای مسلح‌، سپاه، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی‌مان، احترام می‌گذاریم و از آنها برای امنیت کشورمان سپاسگزاریم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: امیر سرتیپ حاتمی شخصیتی است که در رده‌های مختلف ارتش بوده، در صف و ستاد سال‌های اخیر عمدتاً در ستاد فعال بوده و مدت‌ها در ارتش فعال بوده، مدت‌ها هم در ستاد کل نیروهای مسلح فعال بوده است، مدت زیادی با آقای سردار باقری که امروز رییس ستاد کل نیروهای مسلح هستند، همکار بوده و در کنار هم فعالیت می‌کردند از این به بعد هم هر کدام در سمتی در کنار هم فعالیت خواهند کرد. ایشان کاملاً به وزارت دفاع مسلط است ،جانشین وزارت دفاع بود.

" به همه طرح‌هایی که در وزارت دفاع مقداری که پیش رفته و باید پیش برود و با برنامه‌هایی که مد نظر است کاملاً مسلط است و تجارب بسیار ارزنده‌ای دارد . آقای حاتمی به عنوان فردی است که مورد اعتماد خانواده بزرگ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است .ایشان به عنوان خدمت به همه نیروهای مسلح آمده نه مجموعه ارتش، فرق نمی‌کند ارتش و سپاه و دیگر نیروهای مسلح . وزارت دفاع مسئول پشتیبانی از همه آنهاست و ایشان این وظیفه مهم را با نگاه تخصصی، هوشمندانه و روحیه مناسبی که در این زمینه ایشان دارد، به خوبی انجام خواهد داد".

وی تاکید کرد: سفارش اکید من که حضوراً هم به ایشان گفتم و باز هم تأکید می‌کنم، در برخی از سلاح‌ها و مخصوصاً توان موشکی، به دلیل اهمیتی که دارد، ان‌شاء الله فعالیت بیشتری خواهد کرد. در زمینه دیپلماسی دفاعی با منطقه و جهان، شفاف‌سازی فضای اقتصادی شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع، ساماندهی صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح که از یک جایی باید در دوره ایشان شروع شود، ارتقاء سطح معیشت و منزلت کارکنان و بازنشستگان و اقتصادی کردن تولید تجهیزات دفاعی و نظامی و واگذاری بسیاری از اموری که امکان‌پذیر است به بخش‌های غیرنظامی نیز بایستی فعالیت بیشتری صورت بگیرد.

رییس جمهور در ادامه با معرفی عباس آخوندی بعنوان وزیر پیشنهادی برای  وزارت راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی وزیر بسیار فعالی بودند. ما در مسکن نتوانستیم با هم به توافق نهایی برسیم و در دولت دوازدهم اولین چیزی که من از ایشان به جد خواهم خواست مسأله مسکن است. به اعتقاد من مسکن با همکاری بخش خصوصی قابل حل است و مهم‌ترین میدان حل مسأله مسکن، بافت‌های فرسوده است. در بافت های فرسوده باید کار کنیم ولی می‌رویم در بیابانی ساختمان درست کنیم که آب و برق و گاز و مدرسه و جاده ندارد. بافت فرسوده هم آب، برق، گاز، مدرسه و مسجد دارد.

روحانی افزود: از روز اول دولت یازدهم، با تأکید گفتم در شورای هماهنگی اقتصادی هم به ایشان گفتم ،نظر من این است که مسکن از طریق بافت فرسوده حل خواهد شد. ایشان نظراتی داشت و دنبال کرد ولی آنچه من از ایشان می‌خواهم آن است که این مسأله حل شود.

رییس جمهور اظهارداشت: ان شاء الله در بحث مسکن شاهد حرکت بسیار خوبی خواهیم بود. در تهران هم با توجه به شرایطی که امروز شورای شهر پیدا کرده و شهردار جدید شروع به فعالیت می‌کند ، هماهنگی های بهتری که باید باشد. یکی از مشکلات ایشان ،ناهماهنگی با شهرداری تهران بود . امیدواریم در این دوره شاهد این مشکلات نباشیم .

"ایشان در زمینه راه، راه‌آهن، بنادر و هواپیمایی به جد کارهای مهمی را انجام دادند هم پرتلاش و هم دارای برنامه خوب بودند، ما امروز در چابهار شاهد یک نشاط اقتصادی جدید هستیم . در اینچه برون شاهد اتصال راه‌آهن با مناطق شمال کشورمان بودیم امیدواریم شاهد راه‌آهن چابهار به سمت خراسان باشیم. راه‌آهن 5 استان وصل شده  یا در ماه‌های آینده وصل خواهد شد، کار بسیار مهمی است که انجام گرفته است. در بخش جاده‌ها، جاده‌های روستایی و آزادراه‌ها کار بسیار بزرگی صورت گرفته است. در جاده تهران – شمال سه تا جاده‌ای که هر سه معضل داشته، در هر سه اینها بخشی رو به اتمام و نهایی شدن است و بخشی هم پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است".

رییس جمهور اضافه کرد: در زمینه هواپیمایی، بعد از 40 سال این تابو شکسته شده و توانستیم با یک شرکت هواپیماساز قرارداد ببندیم. چطور می‌شود که ما خوشحال نباشیم برای خرید هواپیما و برویم یک هواپیمایی که ده سال در یک کشور آفریقایی پرواز می‌کرده با منت از آنها، آن هواپیمای دست دوم را بخریم و اگر هواپیمای نو بیاوریم یک عده‌ای نمی‌دانم چه طور می‌شود عصبانی می‌شوند؟

"به اعتقاد من کار بزرگی در این حوزه شده است. در بخشی وارد شدیم که برای ما، ارزشمند بود از لحاظ عزت ملی هم برای ما مهم است اینکه ما همه‌اش هواپیمای قراضه را از جهان سوم آن هم با التماس و منت و با سه برابر قیمت بخریم و برداریم و بیاوریم اینکه منت نیست."

وی افزود: ما هواپیما می‌خریم بدون اینکه بودجه‌ای هم به بودجه کشور تحمیل شود، از طریق خود آن هواپیما پولش را پرداخت می‌کنیم به نظر من در این کار بزرگ هم آقای دکتر ظریف و هم آقای دکتر آخوندی کار بسیار بزرگی کردند البته آقای دکتر سیف هم در بسیاری از زمینه‌ها و در این زمینه یاری و کمک کردند و امیدواریم ایشان با توجه به تخصص‌هایی که دارد، لیاقت‌ها و نشاطی که دارد و فعال بودنش در دولت، مخصوصاً در زمینه‌های اقتصادی بتوانیم از وجود ایشان استفاده کنیم و ایشان هم سریع‌تر از پروژه‌ مسکن مهر هم خلاص شود و بعد بتوانیم مسیر درستی برای مسکن انتخاب کنیم.

رئیس جمهور خطاب به رییس مجلس گفت: آقای رییس مجلس، بنده یک نکته‌ای هم اضافه می‌کنم در ماده 206 آیین‌نامه مجلس، در تبصره 2 می‌گوید چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد، رییس جمهور موظف است با رعایت قانون، چه کاری انجام دهد. بنابراین از لحن این ماده هم برمی‌آید که به هر دلیل اگر وزیر نباشد، ضرورتی ندارد که در آغاز کابینه‌ای که معرفی شود، 100 درصد وزرا معرفی شوند.

روحانی اضافه کرد: در دور اول که بنده نماینده مجلس بودم، وضعی بود که هر چند روز تعدادی وزیر معرفی می‌شدند که با بررسی صلاحیت، به آنها رأی می‌دادیم و باز هفته بعد دو الی چهار وزیر دیگر معرفی می شدند، اما چنین اشکالاتی در آنجا نبود. در عین حال، من فکر می‌کنم که اگر ایرادی بود قاعدتاً هیأت رییسه موضوع را در دستور کار قرار نمی‌داد و به ما تذکر می‌داد.

رییس جمهور ادامه داد: ما مشکلی نمی‌دیدیم. در عین حال اگر نظری بود به تأخیر می‌انداختیم. مسأله‌ای هم نبود، معرفی کابینه را به تأخیر می‌انداختیم و یک وزیر دیگری را برای وزارت علوم تعیین می‌کردیم.

وی در ادامه سخنانش درباره وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: آقای آخوندی باید پیشرفت صنعت ساختمان در ایران، هدایت سرمایه‌گذاری بخش مسکن به سمت مسکن مناسب برای طبقات متوسط و ضعیف، مسأله حاشیه‌نشینی، توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای و تسریع بازسازی ناوگان هوایی، تقویت بنادر کشور و مشارکت بخش خصوصی در این زمینه‌ها و ارتقاء‌ایمنی در شهرسازی و ملاحظات دقیق محیط زیستی را دنبال کند.

رییس جمهور درباره وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: ابتدا باید از آقای مهندس نعمت‌زاده سپاسگزاری کنم. شاید این جمله‌ای که بعضی‌ها درباره ایشان می‌گویند که پدر علم و صنعت در ایران است، خیلی این حرف نادرستی نیست. واقعاً شخصیتی است که در زمینه صنعت بسیار فعال بوده و با اینکه ایشان در دولت یازدهم شیخ الوزرای ما بود، اما در عین حال همیشه فعال بود. در شهرستان‌ها تلاش می‌کرد و فردی بود که برای صنعت کشور و همچنین برای معادن خدمات زیادی را انجام داد.

روحانی افزود: همین مسأله ساخت خودرو با مشارکت و سرمایه خارجی که در کشور بی‌نظیر بوده است؛ ما امروز با مشارکت خارجی خودرو می سازیم. آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند و در عرصه فناوری هم به روز هستیم. ما قبلا فناوری خودرویی را می‌خریدیم، آن خودرو مثلا در آن سال خودرو روز دنیا بود، اما 5 سال بعد از فناوری‌های دنیا عقب می‌افتاد و از بین می‌رفت و ده سال بعد اصلاً به درد نمی‌خورد. الان ما به روز هستیم، یعنی همان خودرویی را تولید می‌کنیم که همزمان دارد در فرانسه و اروپا تولید می‌شود و در خیابان‌های آنجا حرکت می‌کند.

رییس جمهور اظهار داشت: بنابراین کار بزرگی هم در سرمایه‌گذاری و هم در فناوری انجام شده و برای اولین بار است که 30 درصد اینگونه محصولات ما به خارج صادر می‌شود. یعنی خودروی تولید تهران و ایران در خیابان‌های اروپایی هم حرکت خواهد کرد و کار مهمی را ایشان در بخش‌های مختلف انجام داده است.

ونی تصریح کرد: امروز آقای محمد شریعتمداری مسئولیت را به عهده می‌گیرند. ایشان جزو مدیران ارشد این کشور هستند. در دولت‌های قبلی در سمت‌های مختلف فعالیت داشتند. همیشه عنصر مخلص و فعال و بی‌تکلفی بودند. این وزارتخانه وزارتخانه مهمی است و امیدواریم با سه معاون بسیار قوی در بخش تجارت، صنعت و معادن بتوانیم شاهد تحرک بسیار خوب در این وزارتخانه باشیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: بهبود فضا و شاخص محیط کسب و کار جزو مسایل اولیه ما است. سازگار کردن سیاست‌های تجاری و صنعتی ما با مزیت‌های تجاری و افزایش صادرات به عنوان مسایل مهم است. مبارزه جدی با فساد، شفاف‌سازی نظام تجارت، نقش‌آفرینی جدی وزارت صنعت در انتقال تولید و فناوری در مسیر تقویت جایگاه ایران در کریدورهای حمل و نقلی مهم و دنبال کردن سیاست صنعتی و همچنین حمایت از تولید محصولات معدنی از انتظارات ما از این وزارتخانه است.

روحانی درباره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید از دو وزیر گذشته آقای علی جنتی وزیر اولمان که تلاش‌های بسیار مجدانه‌ای انجام دادند و بعد جناب آقای دکتر صالحی امیری که همان راه را ادامه دادند، تشکر کنم. امروز هم آقای دکتر سیدعباس صالحی مسئولیت را به عهده می‌گیرند که در این 4 سال ما در همین وزارتخانه خدمت‌شان بودیم و از وجود ایشان استفاده می‌شد.

رییس جمهور افزود: ایشان هم تحصیلکرده دانشگاه است و هم تحصیلکرده حوزه. اشراف خوبی به شرایط فرهنگی جامعه، به شرایط حوزه و دانشگاه دارد. مسأله وزارت ارشاد از لحاظ فرهنگی بسیار برای ما مهم است و مهم‌ترین حرف همان بود که من در سیاست‌هایمان زدم که نباید بگذاریم، سلیقه در کشور ما حاکم شود.

وی اظهار داشت: ما باید قانون را اجرا کنیم. اگر وزارت ارشاد وظیفه‌ای به عهده ندارد، مجلس شورای اسلامی آن وظیفه را از او بگیرد بدهد به کس دیگر، معلوم باشد که ما وظیفه‌ای نداریم. اما وقتی که وظیفه‌ای به وزارت ارشاد و به عهده دولت است و دولت نظارت می‌کند بر کتاب، فیلم و اجرای مسایل هنری در کشور، دستگاه دیگر حق مداخله در امور اجرایی کشور ندارد و اگر هم اینطور مداخلات باشد، بهتر این است که مجلس این کارها را واگذار کند به همان مداخله‌گران که ما هم در آن زمینه دیگر وظیفه‌ای بر عهده نداشته باشیم.

رییس جمهور تصریح کرد: هویت و سبک زندگی اسلامی – ایرانی برای ما مهم است و این وزارتخانه باید پاسداشت  تنوع و تکثر فرهنگی و قومی در ایران را دنبال کند. افزایش مشارکت بخش خصوصی و مردمی، رفع موانع قانونی و اجرایی و سلیقه‌ای در تولید آثار و محصولات فرهنگی، افزایش حضور کشور در رویدادهای فرهنگی – دینی منطقه‌ای و جهانی، افزایش سهم ایران از بازار محصولات و آثار فرهنگی – هنری، حمایت از تولید و ترویج آثار و محصولات فرهنگی و افزایش سهم زنان و جوانان در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و فعالیت فرهنگی، حمایت از حقوق همه اقلیت‌ها در زمینه مسایل فرهنگی بویژه برادران اهل سنت و اقوام مختلف کشور و تمرکززدایی از نظام مدیریت فرهنگی در کشور از اهم برنامه های دولت در بخش فرهنگ است.

رییس جمهور در ادامه به معرفی و دفاع از مهندس حجتی برای وزارت جهادکشاورزی پرداخت و اظهارداشت: آقای حجتی به حق وزیر شایسته‌ای است، وزیری است که به کارش مسلط است، وزارت کشاورزی را خوب می‌شناسد. به مسأله زراعت، باغداری، دامداری و بخش‌های مختلف کشاورزی کاملاً مسلط است و تحولات بسیار خوبی را بوجود آورده است. از سال 92 هم سکاندار هدایت این وزارتخانه در دولت یازدهم بوده است. ایشان کسی بود که بعد از سال‌ها دوباره ما را در گندم خودکفا کرد.

"در شکر تحولات بسیار زیادی را بوجود آورد. در دانه‌های روغنی حرکت‌های بسیار خوبی شروع شده در ماهی‌های در قفس کار بزرگی کرد. در مزارع مدرن اقدامات بسیار زیادی کرد در مسأله صرفه‌جویی و بهره‌وری آب اقدامات بسیار خوبی انجام گرفت و این راه را باید ادامه دهیم امروز بزرگترین وظیفه وزیر کشاورزی این است که محصولات کشاورزی را به مرز خودکفایی برساند و میزان مصرف آب را کم کند".

رییس جمهور با تاکید بر لزوم بهره‌وری آب و کاهش میزان مصرف آب ، تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه وزیر جهاد کشاورزی برای مسأله آب و حفظ خاک است. مسأله مصرف کود و سموم شیمیایی مشکلات بسیار زیادی درست کرده،کنترل اینها بهینه مصرف کردن، کم مصرف کردن و حداقل مصرف کردن جزو مسایل بسیار مهمی است. مسأله آبخیزداری و کمک به مدیریت بهتر منابع آب کشور مهم است. محصولات با ارزش اقتصادی بیشتر با آب کمتر تخصص ایشان است . باید تحقیقات کشاورزی را جلو ببریم و یارانه بخش کشاورزی را هدفمند کنیم و باید از کشت فراسرزمینی که ایشان شروع کردند ، بیشتر استفاده کنیم.

روحانی در معرفی عبدالرضا رحمانی فضلی برای وزارت کشور نیز اظهارداشت : با آقای رحمانی فضلی از زمان نمایندگی مجلس شورای اسلامی آشنایی دارم . ایشان سمت‌های مختلفی داشتند و در همه جا فرد موفق و پرکاری بودند. اداره وزارت کشور کار سختی است از یک طرف توقعاتی رییس جمهور از ایشان دارد که استاندار و فرماندار چگونه باشد. دولت توقعاتی دارد چون دولت باید به استاندارها رأی بدهد ،نمایندگان مجلس توقعاتی دارند، امام جمعه‌ها توقعاتی دارند ، افرادی که در شهرستان‌ها و استان‌ها صاحب نفوذ هستند هم توقعاتی دارند ، لذا ساماندهی این مسأله کار مشکل و سختی است اما در عین حال باید انتخاب مسئولین رده بالای ما بر مبنای خواست مردم باشد و پیام لازم را از انتخابات 29 اردیبهشت گرفته باشیم و ان شاء‌الله ایشان در این زمینه بتواند اقدامات خوبی انجام دهد که مردم را راضی کند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: ایشان انتخابات‌های خوبی در دو سه مقطع مجلس و خبرگان و ریاست جمهوری انجام دادند. انتخابات بسیار خوب، آرام و بی‌مشکلی بود. خیلی جاها هم ایشان با صبر و حوصله با این و آن، شورای محترم نگهبان، این طرف و آن طرف به هر حال با سعه صدر و حلم و بردباری مسایل را حل می‌کرد که اگر یک فرد دیگری می‌خواست این مسئولیت را داشته باشد شاید این هماهنگی ها سخت‌تر بود. ایشان باید در زمینه تقویت انسجام ملی فعال باشند و از زنان در سطح مدیریت های کشور و در مسئولیت‌های مختلف و از اهل سنت در بخش‌ها و مسئولیت‌های مختلف همانند دوره قبل باید استفاده شود.

روحانی با تاکید بر اینکه برای ما شیعه و سنی، کرد و بلوچ و غیره فرقی نمی‌کند، اظهارداشت: بحث انسجام ملی، حقوق شهروندی، ظرفیت شورای اجتماعی که ایشان دبیر این شورا هستند، نقش اقوام و مذاهب در مدیریت‌های محلی، نقش آفرینی زنان در مدیریت، مسأله توسعه مناطق مرزی، مبارزه جدی با قاچاق کالا و توسعه پایدار و رویکرد اقتصادی و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و مدیریت بحران‌هایی که در کشور گاهی بوجود می‌آید ، از دیگر حوزه هایی است که باید وزارت کشور برای آن تلاش کند.

رییس جمهور درباره وزیر پیشنهادی نفت گفت: جناب آقای مهندس زنگنه کار بسیار بزرگی در زمینه نفت انجام دادند. در آغاز دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی عرض کردم که به چه دلیل من اصرار دارم که آقای زنگنه وزیر نفت باشد. از توانمندی و تخصص ایشان مطلع و باخبر بودم. انصافاً کار بزرگی انجام دادند.

 روحانی اضافه کرد: قبل و بعد از برجام کاری که ما در میادین مشترک انجام دادیم، کاری که در خودکفایی انجام دادیم، ما در زمینه تولید گازوئیل الان صادرکننده‌ایم در حالی که واردات گسترده گازوئیل داشتیم. در بنزین ان‌شاء‌الله در آینده صادرکننده خواهیم شد. در گاز به خودکفایی رسیدیم. شما امسال دیدید که برای اولین بار واردات گاز از خارج قطع شد ولی مشکلی برای ما پیش نیامد. اقداماتی که در زمینه گازرسانی به روستاها انجام شده و تقریباً همه بخش‌های کشور و از جمله اکثر روستاها، گاز دارند که این حرکت بسیار مهمی است.

رییس جمهور اظهار داشت: برنامه دیگری که آقای زنگنه به ما داده که در دولت یازدهم فرصت اجرای آن فراهم نشد و این دولت باید آن را اجرایی کند ،اتصال لوله نفت به جزیره جاسک است. باید صادرات نفت‌مان منحصر به خلیج فارس نباشد. این یکی از تصمیمات استراتژیک است.

وی تصریح کرد: ساحل مکران ما باید آباد شود. مسأله بعدی فلرهایی هست که مقام معظم رهبری هم نسبت به آنها حساس هستند که باید سرمایه‌گذاری کنیم و این فلرها را جمع کنیم. چرا که اینها هم برای محیط زیست مهم است و هم برای استفاده اقتصادی و ال‌ان‌جی و مسایل دیگری که ما با شما در این زمینه‌ها زیاد صحبت کردیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: از آقای زنگنه توجه به مناطق و میادین مشترک، حفظ سهم بازار ایران در جهان، برنامه ریزی برای اتمام اجرای همه فازهای میدان گازی پارس جنوبی، نوسازی بخش‌های فرسوده صنعت نفت و توجه به صنایع پتروشیمی و تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی را انتظار داریم.

روحانی گفت: جلوگیری از هدر رفت گاز در میادین نفت و گاز و استفاده از آنها در صنعت ال‌ان‌جی و تمرکز بر انتقال فناوری و  همکاری فناورانه و همکاری با وزارت نیرو که با توجه به حضور آقای بی‌طرف در وزارت نیرو امیدواریم همکاری بهتری بین دو وزارتخانه شکل بگیرد و توجه به ساکنان بومی مناطقی که فعالیت نفت و گاز و پتروشیمی داریم، از دیگر انتظارات ما از آقای زنگنه است.

رییس جمهور درباره وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: از آقای مهندس چیت‌چیان بسیار تشکر می‌کنم که جزو وزرای بسیار خوب و فعال ما بود. کار بسیار بزرگی هم در زمینه آب و هم در زمینه برق انجام دادند. در مناطق و طرح‌های استراتژیک در غرب کشور، ایشان کارهای عظیمی کرد که تقریباً رو به اتمام است. ایشان 37 سد را در دوره وزارتش افتتاح کرد. مرد بسیار شریف، با اخلاق، مصمم، دلسوز و جزو وزرای بسیار فعال ما بود که حتماً از وجود ایشان در جای دیگر در دولت دوازدهم استفاده می‌شود.

روحانی تصریح کرد: از جناب آقای بی‌طرف که سال‌ها در این زمینه فعالیت داشتند و مهارت دارند و کاملاً در این زمینه کارکشته هستند، دعوت کردیم برای کار در زمینه آب و برق که کارهای بسیار مهمی هم داریم. کار شاید در تولید برق آنقدر پیچیده نباشد که در انتقال برق. مشکلات زیادی هم در زمینه آب، برای آب آشامیدنی مردم، برای صنعت و برای کشاورزی و هم برای محیط زیست داریم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که باید به جد انجام شود، از طرف آقای دکتر کلانتری که اینجا نیستند، مسأله حق‌آبه‌ای است که دریاچه‌ها و تالاب‌ها دارند. ما این حق‌آبه‌ها را نباید فراموش کنیم و اینها مشکل‌زا خواهد بود. آن را دنبال خواهند کرد.

وی تدوین گزارش ملی آب، توسعه بستر قانونی و اصلاح مقررات و تدوین قانون جامع آب، تأمین  بخشی از آب صنایع و محصولات کشاورزی غیرخوراکی از طریق بازچرخانی آب، مسأله حق‌آبه محیط زیست، ادامه بازنگری در میزان و تعیین مخازن سدها و اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی و همکاری‌ علمی با نهادهای بین‌المللی را از دیگر وظایف وزارت نیرو برشمرد.

رییس جمهور درباره وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: باید هم از وزیر محترم آقای گودرزی تشکر کنم که زحمات و تلاش‌های بسیار زیادی داشتند و هم از آقای دکتر مسعود سلطانی‌فر به عنوان شخصیتی که یک مدتی در میراث فرهنگی بودند و بعد در وزارت ورزش و جوانان. ایشان 35 سال در سمت‌های مختلف فعالیت کرده و دغدغه جوانان را می‌شناسند و تلاش‌شان را ادامه می دهند تا اینکه مجلس شورای اسلامی ان شاء الله استقلال سازمان ملی جوانان را تصویب کند که آن وقت شرایط دیگری خواهیم داشت.

روحانی افزایش سرانه فضاهای ورزشی، عدالت در برخورداری از امکانات، کاهش هزینه‌های سلامت و افزایش سهم جوانان و بانوان، افزایش انضابط مالی و شفافیت در اقتصاد ورزش، آماده‌سازی برای میزبانی رویدادهای ورزشی و اهتمام به ورزش‌های بومی و باستانی و حمایت و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و همچنین زمینه‌سازی برای بکارگیری مدیران جوان در دولت و جانشین‌پروری را از وظایف و ماموریتهای وزارت ورزش و جوانان در دولت دوازدهم عنوان کرد.

رییس جمهور تاکید کرد: امیدوارم دولت دوازدهم مجلس بررسی‌هایش درباره 17 وزیر پیشنهادی را به خوبی انجام دهد و در نهایت خیلی امیدواریم که همه 17 وزیر از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد و اجازه شروع به کار دریافت کنند.

 

کنایه رئیس‌جمهور به بی‌حوصلگی نمایندگان مجلس

در ادامه و پس از دقایقی، وقتی رئیس مجلس به روحانی یادآوری کرد که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، دو ساعت و نیم برای معرفی وزرای پیشنهادی و دفاع از آنان فرصت دارد و می‌تواند در دو بخش از این فرصت استفاده کند، رئیس‌جمهور با مکثی توأم با نگاه طنزآلود به نمایندگان که رایزنی‌ها و رفت‌وآمدهایشان ادامه داشت، گفت: من دوست دارم از همه فرصت خود استفاده کنم، اما «مستمع، صاحب سخن را بر سر کار آورد».

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر سلیمی:

عدم معرفی یکی از وزرا خلاف قانون اساسی نیست

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات هنگام سخنان رئیس جمهور در معرفی و دفاع از وزرای پیشنهادی با استناد به اصل 33 قانون اساسی اخطار داد.

محبی‌نیا: از روحانی، لاریجانی و اعضای شورای نگهبان به کمیسیون اصل 90 شکایت کرده‌ام

همچنین جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم تکاب و میاندوآب در هنگام سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور که برای معرفی و دفاع از وزرای پیشنهادی در مجلس حاضر شده بود، با استناد به مواد 204، 205 و 206 آیین‌نامه داخلی مجلس و اصل 33 قانون اساسی تذکر آیین‌نامه‌ای و اخطار داد.

لاریجانی اعلام کرد

تصادف وزیر کار قبل از حضور در نشست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت

سپس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات مبنی بر اینکه چرا یک نفر از اعضای کابینه دولت دوازدهم اعلام نشده است، اظهار داشت: فرض کنید رئیس‌جمهور همه وزرا را معرفی کند اما همان روز یکی از آنان در این فاصله سکته کرد و مرحوم شد، مثل آقای ربیعی که نوشته امروز من تصادف کردیم و در راه ماندم ولی اکنون در مجلس حضور دارد و خوشبختانه به خیر گذشت؛ در این صورت نمی‌توان معرفی و رأی اعتماد به وزرا را معطل نگه داشت در نتیجه معرفی وزرای پیشنهادی بدون یک نفر از آنان خلاف قانون اساسی نیست.

رئیس مجلس در پاسخ به اخطار قاضی‌پور:

وزرای آینده باید فهرست اموال خود را ارائه کنند

در ادامه نیز، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه علنی مجلس و در میان سخنان رئیس جمهور در معرفی وزرا با استناد به اصل 142 قانون اساسی درباره اعلام دارایی رئیس جمهور، وزرا و همسران و فرزندانشان به قوه قضاییه، گفت: دو وزیر دولت یازدهم فهرست اموال خود را به قوه قضاییه ارائه نکرده‌اند.

صباغیان در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

صرف کلمات و جملات قشنگ اتفاقی نمی‌افتد/ برنامه باید کمّی باشد

احمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق، مهریز، بهاباد، خاتم، ابرکوه در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی رئیس جمهور، اظهار داشت: این برنامه می‌تواند بهتر و کارآمدتر باشد و امیدواریم با این تذکرات که ارائه می‌دهیم دولت در پایان کار،‌ کارآمدتر و موفق‌تر عمل کرده باشد.

وی ادامه داد: برنامه‌ها به شکل کلی و کیفی و آرمانی ارائه می‌شود و ما نمی‌توانیم بر آنها نظارت کنیم. برنامه باید کمّی باشد که بتوانیم در پایان دوره آمار آن را مشاهده کنیم اما برخی از وزرا طوری حرف می‌زنند انگار بهترین و بزرگترین کارها را در وزارتخانه خود کرده‌اند.

صباغیان گفت: آقای رئیس‌جمهور برای حقوق شهروندی مردم لایحه مدیریت واحد جامع شهری را دنبال کنید. به صرف کلمات و جملات قشنگ اتفاقی نمی‌افتد. دیدیم که شوراها توسط آقای خاتمی ایجاد شد و امروز بالای 200 هزار نفر از مردم در سرنوشت خود سهیم شده‌اند.

فولادگر در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

بسیاری از حرف‌هایی که در زمان انتخابات از سوی منتقدین مطرح شد در برنامه‌های خود دولت هم هست

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان نشست علنی صبح امروز سه‌شنبه ( 24 مردادماه 96) مجلس شورای اسلامی که با دستور کار بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم تشکیل شد به عنوان نماینده مخالف گفت:آیا دولت ارزیابی دقیقی از برنامه‌های 4 سال پیش خود که همینجا بیان کرده است، انجام داده است؟ و آسیب‌شناسی از برنامه‌های سال 92 خود انجام داده است؟ زیرا برنامه به نسبه خوبی هم بود و آیا برنامه 96 مبتنی بر این آسیب‌شناسی برنامه ریزی شده است که این سوال مهمی است.

وی بیان داشت: کابینه و هیأت دولتی که معرفی شده آیا با وعده‌های خود آقای رئیس جمهور چه در ایام انتخابات و چه در روزهای اخیر همخوانی دارد یا نه. به هر حال این هیأت وزیرانی که معرفی شده نتیجه رایزنی شخص آقای رئیس جمهور و گروه‌های کاری ایشان با سران اصلاحات و اعتدال است. خواه‌ناخواه همه افراد مسئولیت اجرایی 4 سال آینده را باید بپذیرند. نخواهد بود که 4 سال آینده بگویند ما فرد را در کابینه نداشتیم.

بت‌کلیا در موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه:

برنامه دولت برای مردمی کردن فرهنگ و هنر تصمیمی استراتژیک است

یوناتن بت‌کلیا نماینده مسیحیان آشوری در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان اولین موافق اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی، اظهار داشت: دولت دوازدهم تشکیل می‌شود تا با ادامه جهت‌گیری‌ها و رویکردهای اصولی دولت تدبیر و امید، متکی بر شعار آزادی، امنیت و پیشرفت، مسیری که با همراهی مردم طی شده را تکمیل کند.

وی افزود: بنده به نمایندگی از همه مسیحیان و آشوریان ایران، حمایت خود را از دولت تدبیر و امید اعلام می‌کنم، برنامه دولت دوازدهم براساس اصول مشروعی بنا شده که پایبندی دولت به این اصول موجب می‌شود نگرش عمومی به دولت اصلاح شود.

احمدی‌لاشکی در موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه:

اولویت اصلی دولت متناسب با انتظارات مردم رشد اقتصادی فراگیر و ضدفقر قرار داده شده است

قاسم احمدی‌لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس در سخنانی به عنوان موافق اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی اظهار داشت: یکی از مخالفان کابینه پیشنهادی گفت که مبنا در معرفی کابینه براساس قانون قرار نگرفته و دیده نشده است، باید گفت اولاً وزرا خیلی نیاز به برنامه ندارند، چرا که مجلس برنامه ششم توسعه را چندی قبل تدوین کرده و مبنا باید همان برنامه ششم توسعه باشد.

وی ادامه داد: تمام برنامه‌های پیشنهادی وزرا توسط مجلس مورد بررسی قرار گرفته و تطبیق داده شده و اعلام کرده‌اند هیچ مغایرتی با اسناد بالادستی در برنامه پیشنهادی وزرا دیده نشده است. دولت متناسب با انتظارات مردم، اولویت اصلی خودش را رشد اقتصادی فراگیر و ضدفقر قرار داده که این امر بسیار مهمی است.

ابطحی در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

ترکیب وزرای کابینه دوازدهم ناهمگون است/ باید در کنار وزرا معاونین رئیس‌جمهور را نیز بررسی کنیم

سید محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی کابینه دوازدهم با بیان اینکه برنامه دولت برای کابینه دوازدهم است ولی برنامه ششم باید اجرا شود، اظهار داشت: دست دولت درد نکند که این برنامه را نوشته ولی اگر می‌خواهید قانون برنامه ششم اجرا شود باید شاخص‌ها را تایید کنید.

وی با اشاره به این صحبت‌های روحانی که گفته بود رفتار باید اعتدالی‌ و مودبانه و با رعایت ادب باشد، تصریح کرد: اگر قرار باشد با مخالفین و منتقدین با زبان ادب صحبت نشود مشکل پیش می‌آید شکایات متعدد از نمایندگان مجلس توسط دولت در دستگاه قضایی موجود است.

ابطحی با اشاره به مساله اقتصاد خاطرنشان کرد: دولت آقای روحانی در این کابینه‌ای که معرفی شده روندگرا است و دولت روندگرا یعنی به دنبال حفظ وضعیت موجود است و تیم اقتصادی آقای روحانی در دور نخست ناموفق عمل کرده و ترکیب پیشنهادی کابینه در تیم پیشنهادی نیازمند یک تحول اساسی است. وزرای پیشنهادی اقتصاد، دارایی و صنعت و معدن و نفت و راه نشان می‌دهد که سیاست واردات کالاهای غیرضروری و عدم حمایت تولید داخلی ادامه خواهد یافت.

فلاحت‌پیشه در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه:

دولت در برنامه پیشنهادی گویی به اجبار از برنامه ششم نام برده است/ سهم وزارتخانه‌ها در ایجاد اشتغال مشخص نیست

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب به عنوان مخالف با اصول کلی و خط مشی کابینه، اظهار داشت: انتظار می‌رفت رییس‌جمهور در برنامه پیشنهادی‌اش فکری به حال تحزب، وضعیت بانک‌ها و جلوگیری از رانت‌ها کند.

وی گفت: دولت به اسم توسعه‌گرایی دخالت می‌کند و در نهایت عده‌ای برای خود رانت ایجاد کرده که مشکلاتی به وجود می‌آورد، نمونه بارز آن را می‌توان در اجرای اصل 44 و خصوصی سازی دید. اکنون در بانک‌ها دو دسته فراریان بزرگ بانکی و ورشکستگان کوچک وجود دارد.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به وجود 104 هزار میلیارد تومان طلب وصول نشده از بانک‌ها، عنوان کرد: در این شرایط فراریان بزرگ بانکی کار خود را انجام می‌دهند و این تنها ورشکستگان کوچک هستند که برای گرفتن دو میلیون تومان وام یا وام ازدواج یا کشاورزی الافند و انگار برنامه روشنی برای آنها وجود ندارد.

عارف در موافقت با اصول کلی و خط‌مشی کابینه پیشنهادی:

اصلاح ساختار نظام بانکی از نقاط قوت برنامه دولت است

محمدرضا عارف نماینده مردم تهران در موافقت با کلیت و خط‌ مشی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، با تأکید بر اینکه عملکرد دولت در این دوره باید نسبت به 4 سال قبل متفاوت باشد، تحقق این امر را نیازمند همراهی و کمک مجلس خواند و گفت: ضمن حمایت از کلیت کابینه معتقدیم که به ویژه درباره استفاده از وزرای زن می‌شد انتخاب‌های بهتری هم داشت.

عارف از تأکید دولت بر اصلاح ساختار اقتصادی کشور به منظور دستیابی به رشد مستمر و ثبات اقتصادی، فراهم‌سازی رشد پایدار و افزایش درون‌زایی اقتصادی به عنوان نقاط قوت برنامه اقتصادی دولت و وزرای پیشنهادی یاد کرد و با اشاره به اینکه برای اولین بار است موضوع اصلاح ساختار انرژی در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: اصلاح ساختار نظام بانکی کشور که امروز در وضعی نگران‌کننده قرار گرفته است و ما تعابیر تندتر را در جلسه فراکسیون در این باره به کار بردیم، همچنین سیاست‌های حمایتی و رفاهی و کاهش فقر در برنامه دولت آمده است.

کامران در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

تامین اجتماعی برای هر دولت حیاط خلوت بوده و معوقات آن داده نشده است

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اصول کلی و خط و مشی کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور، گفت: تامین اجتماعی برای هر دولت حیات خلوت بوده و معوقات آن داده نشده است. 45 ماه است که 13 استان پول درمان را نگرفته‌اند و هر بار بدهی آن عقب می‌افتد، در صورتی که اینها در صندوق پول داشتند که وزارت کار باید در مورد عملکرد صندوق‌ها پاسخگو باشد.

وی گفت: 200 درصد رشد جاری تامین اجتماعی است، از آن طرف هم 200 درصد هم رشد در درمان است. بعد می‌گوییم برای همسان سازی پول نیست. ما هر وقت در بین کارگرا می‌رویم پیرمردها در رابطه با وعده وزیر از ما سوال می‌کنند.

فرهنگی در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

کابینه دولت دوازدهم تفاوتی با کابینه قبلی ندارد/ کابینه دولت یازدهم در مسائل حساس کشور موفق نبود

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور،‌گفت:کابینه قبلی کابینه موفقی در مسائل حساس کشور نبود و کابینه‌ای که معرفی شده تفاوت اساسی با کابینه قبلی ندارد. رئیس‌جمهور تلویحا در سخنان خود این موضوع را بیان کردند.

فرهنگی ادامه داد: کابینه دولت قبل در اشتغال، مسکن، مبارزه با فساد و انضباط مؤسسات مالی مانند کاسپین و مؤسساتی اینچنینی نتوانست گام‌های مثبتی را بردارد و متاسفانه روش‌های تنگ نظرانه سیاسی در بخش‌های مختلف حاکم بود و جز در موارد خاصی در مابقی وزارتخاته تحول مثبتی را شاهد نبودیم.

نعمتی در موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

مشکل بیکاری و عدم رونق اقتصادی از ابر چالش‌های امروز کشور هستند

بهروز نعمتی در جلسه علنی امروز مجلس (24 مردادماه 96) و در جریان موافقت با خط مشی کابینه دوازدهم گفت: بیشتر افرادی که برای کابینه دولت دوازدهم به مجلس معرفی شده‌اند کسانی هستند که از نقاط قوت بسیاری در حوزه کاری خود برخوردارند که از جمله این افراد می‌توان به آقایان ظریف و زنگنه برای تصدی وزارتخانه‌های امور خارجه و نفت اشاره کرد.

حسینی‌کیا در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

دکترین دولت یازدهم ناکارآمد بود و روش‌ جدیدی می‌طلبد/شیوه اجرای برنامه ششم در برنامه دولت دوازدهم نیامده است

سیدجواد حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس به عنوان نماینده مخالف با بیان اینکه کابینه حاصل اصلاحات و اعتدال است که دولت به وعده‌های انتخاباتی خود پایبند باشد، تصریح کرد: اگر بهتر از این می‌داشت معرفی می‌کرد اما اشکال و نگرانی ما این است که این تیم مثل تیم قبلی نتواند برنامه را اجرا کند و در برنامه ششم اولویت رشد 8 درصد با اولویت اشتغال مطرح است و این به معنای سالی بیش از 1.5 میلیون شغل است. در حالی که دولت 600 هزار شغل را دارای بستر رشد اجتماعی می‌داند و ما هم از این هم نگران‌تریم که قصه کرمانشاه مظلوم در ابتدای این دولت که نرخ بیکاری آن 19 درصد بود و در پایان دولت به 22.5 درصد رسیده است تکرار شود.

ساعی در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم:

انتظار داریم وزرا برای پست‌های مدیریتی از بانوان استفاده کنند

زهرا ساعی در موافقت با خط مشی کابینه دولت دوازدهم گفت: اگرچه در کابینه دولت شاهد حضور زنان نبودیم اما انتظار می‌رود استفاده از بانوان در پست‌های کلیدی و مدیریتی توسط وزرا و دولت مورد توجه قرار گیرد.

کوهکن در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

حق مسکن و تامین اجتماعی نیز به عنوان حقوق شهروندی مورد توجه قرار گیرد/در برنامه دولت دوازدهم «اسلام انقلابی» را نمی‌بینیم

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مخالف با اصول کلی و خط مشی کابینه گفت:من از برخی موافقین عذرخواهی می‌کنم ولی فکر می‌کنم جایگاه مجلس رفیع است و در ارتباط با موافقت با طرح صرف اینکه نکاتی را از این طرح قرائت کنیم تراز مجلس را رعایت نکرده‌ایم و به خصوص موافقینی که ضمن موافقت، ایرادات را هم مطرح کنند باالطبع موافق کلیات و طرح باید موافق صحبت کند و بگوید من موافقم ولی این ایراد در کابینه هست که برای مثال زن در کابینه حضور ندارد.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات در صحبت‌ها برای تبلیغات و مناظرات شاید اشکالی نداشته باشد شاید حرف‌هایی بزنیم ولی وقتی به عنوان طرحی جامع از حقوق شهروندی صحبت می‌کنیم باید اصولی مثل اصل 28 و 29 و حق تأمین اجتماعی و حق مسکن و حق انتقاد که اصل 8 قانون اساسی است را نیز مطرح کنیم. ما همه حرف‌ها را می‌زنیم و می‌گوییم حق مردم انتقاد است. اصل 8 قانون اساسی نه تنها در انتقاد بلکه به امر به معروف نیز اشاره کرده و آن را وظیفه دانسته است و این قانون است و تکلیف دولت در ارتباط با این قانون چیست.

*****

جلسه علنی صبح سه شنبه (24 مرداد) مجلس شورای اسلامی که به معرفی وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور و شنیدن سخنان مخالفان و موافقان کلیت کابینه اختصاص داشت، حواشی ویژه ای به خود دید که در لینک زیر قابل مشاهده است:

کنایه روحانی به یک وزیر پیشنهادی و انتقاد از وزیر دیگر/ وعده مخالفت مفصل نماینده به ظریف

هزار جریبی در موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

جذب نیرو براساس ضوابط و شرایط موجود صورت گیرد نه بر اساس روابط

نبی هزار جریبی نماینده مردم گرگان در نوبت عصر صحن علنی مجلس و به عنوان موافق با اصول کلی و خط مشی کابینه طی سخنانی اظهارداشت: توجه به اشتغال پایدار جوانان و فارغ‌التحصیلان که دغدغه مردم است را امیدواریم کابینه جدید بتواند با راهبرد توسعه‌ای تحقق کرده و جوانانمان را به آینده امیدوارتر کند همچنین به کار گیری بانوان، جوانان در ارکان اجرایی نظام از دیگر مواردی است که دولت دوازدهم باید به آن توجه کند.

لاهوتی در موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

آمارهای جمعیت شهری و روستایی بسیار خطرناک شده است

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود به عنوان موافق با اصول کلی و خط مشی کابینه طی سخنانی اظهار داشت: در بحث جمعیت شهری رتبه ما در منطقه از 26 کشور رتبه دوم در جهان نیز از 207 کشور دنیا رتبه 12 است که این آمار بسیار خطرناک است، جمعیت شهری ما در حال افزایش است، جمعیت روستایی ما نیز همچنان در حال کاهش است.

وی افزود: امروز براساس آخرین آمار سرشماری جمعیت روستایی ما به 25 درصد رسیده است و این بسیار خطرناک است یعنی اگر جمعیت روستایی ما کاهش پیدا کند تولید کشاورزی و دیگر آسیب‌ها قطعاً افزایش خواهد کرد.

ذوالنوری در مخالفت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

حق مردم ما اینترنت با وضع فعلی نیست/ چه تضمینی درباره برجام برای مردم گرفته‌اید

مجتبی ذوالنوری در مخالفت با کلیات برنامه کابینه دوازدهم گفت: امروز ما تشابه چندانی بین دو دولت یازدهم و دوازدهم نمی‌بینیم عمل به وعده‌ها حداقل توقع مردم است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: امروز آقای رئیس جمهور گفت که در تعیین کابینه هیچ فشاری بر من نبوده و 20 دقیقه بعد عنوان کرد که من سه وزیر زن برای کابینه پیش‌بینی کرده بودم ولی به علل و بر اثر فشارها نشد که این اتفاق بیفتد. اگر بناست در عرض 20 دقیقه حرف عوض شود چگونه باید به مطالبات پاسخ داد.

وی ادامه داد: هر چه برنامه رئیس جمهور در حوزه فرهنگ را بررسی کردم رنگ و بویی از دین در جامعه دینی پیدا نکردم که اگر همین برنامه را بگوییم برنامه یک دولت سکولار و لائیک است تفاوتی با جمهوری اسلامی ایران نداشت. در این برنامه جای دین و مانور آن کجاست؟ حوزه فرهنگی که همیشه مورد دغدغه رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید بوده در کجای این برنامه به آن پاسخ داده شده است.

همتی در موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

چیزی که ما تحت عنوان فرهنگ ایرانی اسلامی داریم ماحصل عملکرد قریب 40 ساله همه ما است

احمد همتی نماینده مردم سمنان به عنوان موافق با اصول کلی و خط مشی کابینه گفت: حدود 10 هزار میلیارد تومان برای روستاها با کمک دولت تصویب شده است، 3 درصد درآمد نفتی که برای مناطق محروم در نظر گرفته شده و در بعد اجتماعی و سیاست داخلی نظام جامع تامین اجتماعی که دهک دهم نسبت به دهک یک رقم 14 است که قرار است به 10 برسد، کاهش آسیب‌های اجتماعی که آمارهایش مطرح است، آزادی‌های مصلح در قانون اساسی و اجرایی کردن آنها، دسترسی آسان به اطلاعات، شفاف‌سازی در بخش سلامت برنامه‌هایی که وجود دارد.

کواکبیان در موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی:

شخصیت‌هایی مانند آقایان ظریف و قاسم سلیمانی پا‌به‌پا در جهت منویات این نظام حرکت می‌کنند

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در نوبت عصر صحن علنی مجلس به عنوان موافق با اصول کلی و خطی مشی کابینه اظهار داشت: اینکه بگوییم برنامه‌ها سکولار است یا معنای سکولار را نمی‌دانیم یا متوجه نیستیم که در رأس این نظام مقام معظم رهبری هستند همین چند روز پیش مقام معظم رهبری حکم آقای روحانی را تنفیذ فرمودند.

وی تأکید کرد:‌ مقام معظم رهبری در رأس یک نظام سکولار تنفیذ فرمودند؟ به علاوه افتخار دولت یازدهم برنامه‌محوری است.

 

جاسمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

بطحایی برنامه مشخصی برای حل معضل اقتصادی معلمان ارائه نکرده است

قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش،‌با بیان اینکه یکی از معضلات، شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین‌ است، گفت: این سند مادر برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش است و به تائید مقام معظم رهبری هم رسیده اما بدون توجه به فراهم آوردن زیرساخت‌ها اجرای آن آغاز شد و ضربه‌هایی به وزارت آموزش و پرورش زد. از طرفی مردم هم اطلاع دقیقی از سند تحول ندارند و آگاه سازی پیرامون آن صورت نگرفته است.

جاسمی با بیان اینکه وزیر آینده باید به وضع معلمان و مربیان حق‌التدریس توجه داشته باشد، گفت:‌در استان ما فضای سیاسی همه را خفه کرده است و آنها که لایق بودند را بازنشست و خانه‌نشین کردند. وزیر آینده باید در این خصوص تجدیدنظر کنند و از ظرفیت افراد در آموزش و پرورش بهره ببرد. و شرایط بهتری فراهم شود که هم معلمین و هم دانش‌آموزان به جایگاه و مرتبه مورد نظر برسند.

تجری در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:‌

اجرای دقیق سند تحول بنیادین دغدغه همه بزرگان نظام است/ «بطحایی» فردی کارآمد و باتجربه است

فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین طی سخنانی به عنوان موافق «محمد بطحایی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: کمبود اعتبارات وزارت آموزش و پرورش یکی از دغدغه های مدیران بالای این وزارتخانه است‌، همچنین نداشتن یک نقشه راه مشخص، نبود آمار واقعی از بازی‌های آموزشی کشور و ... همگی عزم ملی می‌طلبد و باید وزیری کارآمد و باتجربه در این وزارتخانه منصوب شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: آقای بطحایی کارنامه موفقی در گذشته در حوزه آموزش و پرورش داشته است،‌ساماندهی حقوق و دستمزد معلمان زمانی که آقای بطحایی مدیر مالی وزارت آموزش و پرورش بود،‌اتفاق افتاد.

بیلگری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم به عنوان دو وزارتخانه مهم و بنیادی، ابرمرد و ژنرال می‌خواهند

حسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم به عنوان دو وزارتخانه مهم و بنیادی، ابرمرد و ژنرال می‌خواهد.

وی ادامه داد: نگران آن هستم که بطحائی نتواند این کشتی شکسته شده را به سلامت به مقصد برساند، امروز به عنوان وکیل و نماینده مردم و نماینده قشر یک میلیونی فرهنگیان و 14 میلیونی دانش‌آموزان، زمانی که حقوق ماهیانه و وضعیت معیشت فرهنگیان که همکاران دیروزم بوده‌اند را با بسیاری از ادارات دیگر مقایسه می‌کنم، خودم را شرمنده فرهنگیان می‌دانم.

بیرانوند در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

تحول در وزارت آموزش و پرورش نیازمند عزم ملی است/ «بطحایی» اهل تعامل و دارای سوابق کاری درخشان است

حمید بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس، در سخنانی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش نیازمند عزم ملی است، گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اهل تعامل و دارای سوابق کاری درخشان است.

داداشی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش:

بطحایی برای ارتقای کیفی آموزش و پرورش برنامه دارد

ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در موافقت با سیدمحمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تعهد وی برای همه آشکار است، گفت: از بعد تخصصی ایشان قائم‌مقام و سرپرست وزارتخانه بوده و من از مخالفان می‌خواهم نیم‌نگاهی به برنامه او بیندازند.

وی با اشاره به این که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای ارتقای کیفی این وزارتخانه برنامه دارد، گفت: آقای بطحایی برای ارتقای منزلت معلمان و اقتصاد و معیشت آنان برنامه دارد.

کوچکی‌نژاد در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

وزارت آموزش و پرورش با حضور بطحایی شاهد کمترین اشتباهات خواهد بود

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موافقان بطحایی در حقیقت در مقام موافقت با وی صحبت کردند، بابت معرفی وی به مجلس به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش از رئیس‌جمهور تشکر کرد و خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش حسا‌س‌ترین وزارتخانه کشور است و کوچکترین اشتباه در آن خسارت‌بار است چرا که با سرنوشت 17 میلیون دانش‌آموز سر کار دارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر اینکه با حضور بطحایی در راس این وزارتخانه شاهد کمترین اشتباهات خواهیم بود،‌ گفت: برنامه ارائه شده از سوی وی نشان‌دهنده احاطه وزیر پیشنهادی به برنامه ششم و قوانین بالادستی است.

بطحائی در دفاع از برنامه‌های خود مطرح کرد

بازطراحی فعالیت‌های تربیتی و تأکید بر تربیت اسلامی دانش‌آموزان در برنامه‌های پیش‌روی وزارت آموزش و پرورش

سیدمحمد بطحائی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عصر امروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی مهمترین برنامه پیش‌روی خود را حاکم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و فراهم آوردن استلزامات اجرایی برای آن خواند و یادآور شد: در ذیل این هدف برنامه‌های مختلفی پیشنهاد شده اما مهمترین آن تشکیل شورای ملی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تهیه و تدوین کلیه زیرنظام‌های سند تحول، پایش و ارزیابی مستمر اجرایی گام‌های سند تحول است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بازطراحی فعالیت‌های تربیتی و فوق برنامه بر اساس الگوی تربیت متوازن و تأکید بر تربیت اسلامی دانش‌آموزان، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، طراحی نظام مدیریت استعدادهای ورزشی برای تقویت ورزش باشگاهی و ملی کشور، استقرار نظام فراگیر مشاوره و راهنمایی در سطوح مختلف تحصیلی را از برنامه‌های اصلی و محوری پیش‌روی وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم برشمرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: بنده به عنوان کسی که قریب به 35 سال در حوزه آموزش و پرورش کار کرده‌ام یقیناً باور و اعتقاد دارم آموزش و پرورش بر روی خط اعتدال باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند، پرهیز از سیاست‌زدگی، سهم‌خواهی و مقوله‌های اینچینی که هر از گاهی آموزش و پرورش را گرفتار حاشیه می‌کند و از مأموریت اصلی باز می‌دارد باید کنار برود؛ تمرکز بر مأموریت محض آموزش و پرورش که رسالت اصلی آموزش و پرورش مورد توجه وزیر آموزش و پرورش و همه مدیران در آموزش و پرورش باید در اولویت قرار گیرد.

ادامه دارد..

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان