آخرین اخبار

24. مرداد 1396 - 23:20   |   کد مطلب: 30021
اکنون شاهزاده خالد فرهان که تبدیل به افشاگر جدید علیه خاندان سعودی شده، در آلمان به سر می‌برد و به شدت نگران است که او را هم همچون سه شاهزاده سلف‌اش بربایند.

به گزارش رودآور به نقل از مشرق- از سال ۲۰۰۳ تاکنون، سه شاهزاده مطرح آل سعود که منتقد حکومت و سیاست خاندان خود بودند، در خاک اروپا ناپدید شدند. شواهد مستدل حاکی از آن است که هر سه ربوده شده و سپس توسط هواپیما به عربستان بازگردانده شدند و دیگر خبری از آنها شنیده نشده است. خاندان آل سعود با نفوذی که در کشورهای غربی دارد، از دسترسی کامل برای نفوذ به حریم شخصی شاهزاده‌هایش برخوردار است و به عنوان یک حکومت سلطنتی مطلق مستبد، کوچک‌ترین انتقاد را حتی از سوی نزدیک‌ترین شاهزاده‌هایش برنمی‌تابد.

شاهزاده سلطان بن ترکی

صبح ۱۲ ژوئن ۲۰۰۳ است. یکی از شاهزادگان سعودی به نام «سلطان بن ترکی بن عبدالعزیز» به سمت کاخی که عمویش «ملک فهد» در ژنو سوئیس ساخته، روانه شده تا با پسر عموی خود «عبدالعزیز بن فهد» دیدار کرده و صبحانه بخورد. او مدتی است که به سوئیس گریخته و به شدت نسبت به حکومت آل سعود انتقاد کرده است.

عبدالعزیز با او سخن می‌گوید و از او می‌خواهد که به عربستان باز گردد تا مشکلات رفع شود. اما نمی‌پذیرد. عبدالعزیز برخاسته و به بهانه تماس با عربستان جهت اعلام موضع شاهزاده سلطان، به همراه «شیخ صالح الشیخ» -وزیر امور اسلامی عربستان- به داخل یکی از اتاق‌های کاخ می‌رود. دقایقی بعد، چند مرد نقاب‌زده وارد سالن شده و پس از کتک زدن شدید سلطان، وی را کت‌بسته به داخل یک خودرو می‌اندازند و سپس از طریق هواپیما مخصوص آمبولانس هوایی در فرودگاه ژنو، به عربستان انتقال می‌دهند. این موارد، چندی بعد از سوی دادگاه ژنو تایید شد.

«ادی فررا» مدیر ارتباطات شاهزاده سلطان می‌گوید: «تا ساعت‌ها پس از عزیمت شاهزاده به کاخ،‌ منتظر او بودیم اما خبری نشد. هر چه تماس گرفتیم، گوشی همراه او خاموش بود. عصرگاه بود که سفیر عربستان در سوریه به همراه مدیر هتل به پنت‌هاوس ما در هتل آمد و گفت: «اینجا را خالی کنید. شاهزاده سلطان دیگر باز نمی‌گردد و در عربستان است».

اما علت اصلی ربودن شاهزاده سلطان و بازگرداندن او به عربستان چه بود؟ سلطان مدتی بود که برای مداوای خود به سوئیس سفر کرده و در چند مصاحبه با رسانه‌های آن کشور، وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی را اسف‌بار خوانده بود. همچنین فساد مالی بین شاهزادگان سعودی را به شدت محکوم کرده و خواستار اعمال اصلاحات در نظام آل سعود شده بود. پادشهای عربستان سعودی، از همان سال ۱۹۳۲ که ملک «عبدالعزیز بن سعود» آن را بنیان نهاد، یک ساختار مطلقه و دیکتاتوری دارد و به هیچ وجه نظر مخالف را بر نمی‌تابد.

شاهزاده سلطان، به علت شدت و وخامت بیماری پیوسته از سال ۲۰۰۳ تحت نظارت بوده و تنها در سال ۲۰۱۰ اجازه پیدا کرده که برای درمان دوره‌ای، تحت‌الحفظ به بوستون آمریکا برود. در این مدت، وی از طریق «کلاید برگسترسر» وکیل خود اقدام به شکایت علیه عبدالعزیز بن فهد و شیخ صالح الشیخ کرده است. همچنین پرونده پزشکی وی که حاکی از وضعیت وحشتناک دیافراگم و بی‌هوشی‌های متعدد اوست به دادگاه سوئیس ارائه داده شده است. این برای اولین بار است که یک نفر از خاندان سعودی توانسته علیه این خاندان در خارج از کشور شکایت کند. اما وکیل شاهزاده سلطان معتقد است که این امر چندان فایده‌ای ندارد چرا که مقامات سوئیسی میل چندانی به پیگیری این پرونده ندارند.

مستندی کوتاه در مورد سه شاهزاده ربوده شده / دانلود

پس از مدتی از شاهزاده سلطان خواسته می‌شود که برای دیدار با پدرش «ترکی» فرزند بنیانگذار حکومت آل سعود (که او هم از منتقدان آل سعود است) به مصر برود. او این بار دستور مقامات آل سعود را پاسخ می‌گوید. دو تن از همراهان وی، جریان را اینگونه تعریف می‌کنند: «سوار هواپیما شدیم. چند تنی همراه شاهزاده بودیم. او خواب بود و تقریبا یک ساعت پیش از فرود بیدار شد. در زمان فرود هواپیما متوجه شدیم که به جای مصر، در خاک عربستان فرود آمده‌ایم. شاهزاده سلطان وحشت کرد. محکم به در و دیوار هواپیما می‌کوبید که کسی نجات‌اش بدهد. بعد، به کادر ایستاده در داخل هواپیما التماس کرد. اما به محض توقف در فرودگاه ریاض، نیروهای امنیتی وارد شدند و وی و ۱۸ همراه خارجی‌اش را به ویلایی در ریاض بردند و سه روز تحت نظارت بودند. سپس از شخص وی خواستند که به مقصدی که مقامات صلاح می‌دانند برود. خواهش‌های او ثمری نداشت و از آن تاریخ به بعد، هیچ خبری از او نیست.

ترکی بن بندر

شاهزاده «ترکی بن بندر» مدت‌ها با درجه سرگردی در پلیس عربستان فعالیت کرد و به عنوان پلیس خاندان آل سعود شناخته می‌شد. وی، البته پس از یک درگیری درون خاندانی بر سر مقام ولی‌عهدی، بازداشت و به زندان انداخته شد. در سال ۲۰۱۲، پس از آزادی، بی‌درنگ به پاریس گریخت و تا مدتی اقدام به انتشار ویدئوهای افشاگری علیه حکومت آل سعود کرد. آل سعود، در ابتدا او را دعوت به بازگشت کرد. ترکی که می‌دانست چه سرنوشتی پیش روی‌اش است، سر باز زد و وقتی «احمد السالم» معاون وزیر کشور عربستان با او تماس گرفت، صدایش را ضبط کرد و بر روی اینترنت قرار داد. در آن فایل صوتی، ترکی در گفتگو با معاون وزیر تاکید داشت که مامورین امنیتی عربستان به او گفته‌اند «مادر به خطا! مثل شاهزاده سلطان گوشَت را می‌گیریم و تو را به عربستان برمی‌گردانیم».

دیدار شاهزاده ترکی بن بندر با وزیر دارایی پاکستان در سال ۲۰۰۳

وی تا جولای ۲۰۱۵ که مامورین امنیتی عربستان به سراغ‌اش آمدند، اقدام به انتشار ویدئوهایی علیه خاندان سعودی کرد. بعدها، «وائل الخلف» فعالی اینترنتی و وبلاگ‌نویس سعودی که با وی در ارتباط نزدیک بود اعلام کرد که از طریق یکی از مقامات ارشد سعودی شنیده که مامورین امنیتی عربستان وی را ربوده و به این کشور بازگردانده‌اند. ۵ ماه پس از ناپدید شدن شاهزاده ترکی، یکی از روزنامه‌های چاپ مراکش که وابسته به دولت این کشور است اعلام کرد که ترکی در جولای ۲۰۱۵ به مراکش می‌گریزد اما دولت عربستان توسط دولت مراکش در جریان قرار می‌گیرد و درخواست تحویل او را می‌دهد. مراکشی‌ها هم وی را از خاک کشورشان اخراج می‌کنند.

اما چیزی که مشخص است این است که ادعای روزنامه مراکشی مبنی بر اخراج ترکی از خاک مراکش -به جهت دور کردن حکومت مراکش از تنش‌های رسانه‌ای- واقعیت ندارد بلکه واقعیت امر این است که وی به مقامات سعودی تحویل داده شده است. نکته قابل توجه اینکه شاهزاده ترکی پیش از ربوده شدن یک نسخه از کتاب آخرش را به وائل می‌دهد که حاوی این مطلب است: «وائل عزیز! این اظهارات من فاش نخواهد شد مگر زمانی که ربوده یا ترور شده باشم. می‌دانم که یا مرا می‌دزدند و یا ترورم می‌کنند. حقوق انسانی مرا زیر پا می‌گذارند همچنان که حقوق انسانی مردم کشورم را زیر پا گذاشته‌اند».

شاهزاده سعود بن سیف‌النصر

شاهزاده دیگر، «سعود بن سیف‌الناصر» نام دارد. وی معتمد و مسئول آل سعود در امور کازینوها و هتل‌های گران‌قیمت در اروپا بود. در سال ۲۰۱۴ بود که برای اولین بار اقدام به درج توئیت‌های ضد آل سعود کرد و سلطنت مطلقه را امری پوچ خواند. همچنین، خواستار تحت پیگرد قرار دادن آن مقامات سعودی شد که در کودتا علیه «محمد مرسی» رییس جمهور بحق مردم مصر دست داشتند. اما سپتامبر ۲۰۱۵، مخالفت‌های شاهزاده سعود به اوج رسید. یکی از شاهزادگان سعودی در دو نامه بدون درج نام‌اش خواستار کودتا علیه «ملک سلمان» -پادشاه کنونی- شد. سعود بی‌درنگ از این پیشنهاد حمایت کرد. این عمل، از منظر آل سعودی یعنی خیانت. لذا، عملا سرنوشت‌اش مشخص شد. چند روز بعد، شاهزاده مذکور، طی توئیت جدید خود از مردم عربستان خواست که این امر را محقق نمایند. لحظاتی پس از درج این توئیت، حساب توئیتر وی حذف شد.

شاهزاده «خالد بن فرهان» یکی دیگر از شاهزاده‌های سعودی معتقد است که مامورین امنیتی عربستان، سعود را در حالی که برای همکاری و عقد قرارداد بک یک شرکت روسی-ایتالیایی از میلان به سمت رم عازم بود زیر نظر داشتند. وقتی شاهزاده مخالف آل سعود در داخل هواپیمای شخصی شرکت مذکور می‌نشیند، به جای فرود در رم، در ریاض می‌نشیند و وی را تحویل مقامات عربستانی می‌دهند. به اعتقاد خالد، تمامی عملیات توسط سرویس امنیتی عربستان طراحی شده بود. اکنون، سعود همانند ترکی در بهترین حالت ممکن در یکی از زندان‌های زمینی مخوف عربستان است چرا که نه جایگاه شاهزاده سلطان را دارند و نه مثل او دچار بیماری شدید هستند.

شاهزاده خالد بن فرهان

اکنون شاهزاده خالد فرهان که تبدیل به افشاگر جدید علیه خاندان سعودی شده، در آلمان به سر می‌برد و به شدت نگران است که او را هم فرا بخوانند و اگر تبعیت نکرد، او را همچون سه شاهزاده سلف‌اش بربایند. او اخیرا اظهار داشت: «ما ۴ شاهزاده که در اروپا سکونت داشتیم و انتقاداتی را بر علیه خاندان خود داشتیم. سه نفر از ما ناپدید شدند و حالا نوبت من است. با اینکه تا به حال نشانه‌ای از تمایل آل سعود برای دستگیری خودم ندیدم اما هر لحظه ممکن است که به سرنوشت آن سه نفر دیگر دچار شوم».

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان